Uskovan epäusko ja epäilemin.

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Uskovan epäusko ja epäilemin.

ViestiKirjoittaja Hansu » 09. Loka 2013 17:14

Hei!

Aloitin uuden ketjun mietittäväksemme, koskien uskovan epäuskoa ja epäilemistä Jumalaa kohtaan. Tämä olisi jatkoa aijemmalle keskustelulle, joka löytyy David Owueri ketjusta.

Olisi hyvä keskustella aiheesta enemmänkin. Vai mitä mieltä olette? :) :?:
Hansu
 

Re: Uskovan epäusko ja epäilemin.

ViestiKirjoittaja Mr Kerimäki » 09. Loka 2013 18:07

Samaa mieltä ja toivoisin ,että mahdollisimman moni heittäis jonkun kommentin tai omakohtaisen kokemuksen jos on ,,,,,,,,ei tietysti pakko ole vaan ihan rennolla otteella ja pohtia onko asiat loppupelissä sopusoinnussa Raamatun kanssa ,,jotta ne kestäis tulenkin ,,,
Mr Kerimäki
 
Viestit: 1324
Liittynyt: 02. Joulu 2012 16:47

Re: Uskovan epäusko ja epäilemin.

ViestiKirjoittaja Minä vain » 09. Loka 2013 18:31

Kaikkein jännittävin esimerkki epäuskosta on varmasti muinaisilla israelilaisilla, jotka vapautettiin egyptistä.
He näkivät tulen taivaalla, savupilven päivällä, näkivät meren jakaantuvan ja faaraon sotajoukon hukkuvan.
näkivät kalliosta tulevan vettä, näkivät mannaa jne, niin paljon näkivät ja näkivät lisää, eivätkä varmasti voineet kiistää, mutta olivat kuitenkin uskottomia.

Enpä tiedä voisiko tuollaisten kokemusten jälkeen epäusko syntyä ihan helposti?
Saattoi tietysti olla kyse heidän kohdallaan enemmän niskuroinnista kuin epäuskosta. :roll:

Itsellänikin on pieniä Jumalan läsnäolon todistuksia ja siitä tulikin mieleen:

Kun rukoilee, eikä saa vastausta, niin mitä on tapahtunut?
1. onko rukous jäänyt kuulematta? pitääkö rukoilla useasti samaa? (Matt. 7:7 )
2. onko rukoilijan usko liian vähäinen? ( Jaakobin kirje 1)
3. jokin muu?
Minä vain
 

Re: Uskovan epäusko ja epäilemin.

ViestiKirjoittaja Hansu » 09. Loka 2013 19:27

Tosi hyviä kysymyksiä, joita kanattaa varmasti pohtia enempikin! :thumb: :)
Hansu
 

Re: Uskovan epäusko ja epäilemin.

ViestiKirjoittaja Hansu » 09. Loka 2013 19:42

Lainaus: 1. Onko rukous jäänyt kuulematta? Pitääkö rukoilla useasti samaa?

Tämä kysymys on ainakin minua mietityttänyt, että voiko olla ettei Jumala ole kuullutkaan
rukoustani. Varsinkin silloin, kun rukousvastaus tuntuu viipyvän.

Entä pitääkö samaa asiaa rukoilla useamman kerran, että Jumala kuulisi rukouksen ja
vastaisi siihen.

Jumala ei välttämättä aina vastaa rukoukseen sillä tavalla, kuin itse sitä haluaisimme, vaan
oman tahtonsa mukaisesti, siten miten Jumala parhaaksi näkee.
Hansu
 

Re: Uskovan epäusko ja epäilemin.

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 09. Loka 2013 22:25

Hansu kirjoitti:Lainaus: 1. Onko rukous jäänyt kuulematta? Pitääkö rukoilla useasti samaa?

Tämä kysymys on ainakin minua mietityttänyt, että voiko olla ettei Jumala ole kuullutkaan
rukoustani. Varsinkin silloin, kun rukousvastaus tuntuu viipyvän.

Entä pitääkö samaa asiaa rukoilla useamman kerran, että Jumala kuulisi rukouksen ja
vastaisi siihen.

Jumala ei välttämättä aina vastaa rukoukseen sillä tavalla, kuin itse sitä haluaisimme, vaan
oman tahtonsa mukaisesti, siten miten Jumala parhaaksi näkee.


Kaikki rukoukset kuullaan, jopa sanomattomat huokaukset kuullaan ja Pyhä Henki kaiken lisäksi rukoilee puolestamme sanattomin huokauksin:

24 Sillä toivossa me olemme pelastetut, mutta toivo, jonka näkee täyttyneen, ei ole mikään toivo; kuinka kukaan sitä toivoo, minkä näkee?
25 Mutta jos toivomme, mitä emme näe, niin me odotamme sitä kärsivällisyydellä.
26 Samoin myös Henki auttaa meidän heikkouttamme. Sillä me emme tiedä, mitä meidän pitää rukoileman, niinkuin rukoilla tulisi, mutta Henki itse rukoilee meidän puolestamme sanomattomilla huokauksilla.
27 Mutta sydänten tutkija tietää, mikä Hengen mieli on, sillä Henki rukoilee Jumalan tahdon mukaan pyhien edestä.


Raamattu opettaa, että asioita saa ja tulee rukoilla useasti ja kestävänä rukouksessa!

Luukas 18


1 Ja hän puhui heille vertauksen siitä, että heidän tuli aina rukoilla eikä väsyä.
2 Hän sanoi: "Eräässä kaupungissa oli tuomari, joka ei peljännyt Jumalaa eikä hävennyt ihmisiä.
3 Ja siinä kaupungissa oli leskivaimo, joka vähän väliä tuli hänen luoksensa ja sanoi: 'Auta minut oikeuteeni riitapuoltani vastaan'.
4 Mutta pitkään aikaan hän ei tahtonut. Vaan sitten hän sanoi mielessään: 'Vaikka en pelkää Jumalaa enkä häpeä ihmisiä,
5 niin kuitenkin, koska tämä leski tuottaa minulle vaivaa, minä autan hänet oikeuteensa, ettei hän lopulta tulisi ja kävisi minun silmilleni'."
6 Niin Herra sanoi: "Kuulkaa, mitä tuo väärä tuomari sanoo!
7 Eikö sitten Jumala toimittaisi oikeutta valituillensa, jotka häntä yötä päivää avuksi huutavat, ja viivyttäisikö hän heiltä apuansa?
8 Minä sanon teille: hän toimittaa heille oikeuden pian. Kuitenkin, kun Ihmisen Poika tulee, löytäneekö hän uskoa maan päältä?"
9 Niin hän puhui vielä muutamille, jotka luottivat itseensä, luullen olevansa vanhurskaita, ja ylenkatsoivat muita, tämän vertauksen:
10 "Kaksi miestä meni ylös pyhäkköön rukoilemaan, toinen fariseus ja toinen publikaani.
11 Fariseus seisoi ja rukoili itsekseen näin: 'Jumala, minä kiitän sinua, etten minä ole niinkuin muut ihmiset, riistäjät, väärämieliset, huorintekijät, enkä myöskään niinkuin tuo publikaani.
12 Minä paastoan kahdesti viikossa; minä annan kymmenykset kaikista tuloistani.'
13 Mutta publikaani seisoi taampana eikä edes tahtonut nostaa silmiään taivasta kohti, vaan löi rintaansa ja sanoi: 'Jumala, ole minulle syntiselle armollinen'.
14 Minä sanon teille: tämä meni kotiinsa vanhurskaampana kuin se toinen; sillä jokainen, joka itsensä ylentää, alennetaan, mutta joka itsensä alentaa, se ylennetään."



Tänään illlala Jumala kuuli rukoukseni ja paransi vaimoni kovista kivuista muutama minuutti rukouksen jälkeen! Kiitos ja ylistys siitä Herralle! :hurraa:
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32

Re: Uskovan epäusko ja epäilemin.

ViestiKirjoittaja Mr Kerimäki » 10. Loka 2013 09:50

Minun pääni oli ennen jästipää ja maallinen .Harrastuksia järkeily (ei gnosis,filosofia)vaan yleinen viisauden etsiminen.Lääketiede kiinnosti ja luin paljon ja tähtitiede ihan huippua ja sitte alkoi Jumala hitaasti marinoida tätä jästipäätä .Ajatusmaailma alkoi muuttua jatkuvasta luovasta kehitysprosessista 24h /vrk sellaiseen rauhallisempaan elämänmalliin.Tietynlainen salaepäily ihmeitä kohtaan hävisi ja tilalle tuli Pyhän Hengen voimasta hyväksyntä ,että Jumala voi toimia täysillä edelleen meissä niin ,että parannumme.No oma täysin rikki ollut alaselkä parani ja tuli kuntoon ja monia pikku kremppoja parani Rukouksella ja esim lapsettomuus joka oli perheessämme ja lääketieteelliseti todettu Rukoiltiin pois ja aamulla tuossa lasta syöttelin ja kiittelin Jumalaa lapsesta.
Voi hyvällä syyllä sanoa ,että koko jästipää maailmani muuttui Jumalan lempeässä käsittelyssä ja nyt on sellainen olo ja tila ,jossa elän ,että ihmeitä saa ja voi tapahtua 24/vrk.En laita mitään esteitä ihmeille vaan Rukoilen ja otan ne vastaan ,mitkä ja mitä Jumala antaa.
Aina elämä kuitenkaan ei mene kuin elokuvissa ,mutta luotan siihen ,että Jumala tietää ja tiedän ,että Jumala tietää aina asiat parhaiten .
Mr Kerimäki
 
Viestit: 1324
Liittynyt: 02. Joulu 2012 16:47

Re: Uskovan epäusko ja epäilemin.

ViestiKirjoittaja annah18 » 10. Loka 2013 14:34

Olen juuri miettinyt noita kysymyksiä, ja sitä että rukoilenko oikein, onko siihen joku tietty taktiikka... :shock:

En kuitenkaan sanoisi että Jumala vastaa juuri minun haluamallani tavalla. Uskoakseni minulle on vastattu moneenkin asiaan, kun kunnolla mietin, mutta ei kuitenkaan mitenkään sanallisesti.

Vielä lisäksi, niin välillä kun asiat ei sitten mene niin yhtään hyvin ja niin kuin haluaisi, niin mietin että mitä minä olen nyt väärin tehnyt, vaikka tiedän että se ei siitä johdu:).
Herra on minun paimeneni, ei minulta mitään puutu!
annah18
 
Viestit: 23
Liittynyt: 19. Syys 2013 16:46

Re: Uskovan epäusko ja epäilemin.

ViestiKirjoittaja Juha » 10. Loka 2013 16:09

annah18 kirjoitti:Olen juuri miettinyt noita kysymyksiä, ja sitä että rukoilenko oikein, onko siihen joku tietty taktiikka... :shock:

En kuitenkaan sanoisi että Jumala vastaa juuri minun haluamallani tavalla. Uskoakseni minulle on vastattu moneenkin asiaan, kun kunnolla mietin, mutta ei kuitenkaan mitenkään sanallisesti.

Vielä lisäksi, niin välillä kun asiat ei sitten mene niin yhtään hyvin ja niin kuin haluaisi, niin mietin että mitä minä olen nyt väärin tehnyt, vaikka tiedän että se ei siitä johdu:).


Rukoile Isää Jumalaa Jeesuksen Kristuksen nimessä / kautta. :) Aina tulee olla aralla tunnolla ja pyrkiä elämään puhdasta elämää, sillä Jumala ei kuule rukouksia, jos ihmisellä on esim jokin syntiongelma mistä ei ole tehnyt parannusta eikä ole tekemässä. Rukouselämästä sanon sen, että uskovan tulisi rukoilla usein, mieluusti päivittäin, että rukouselämä pysyisi virkeänä ja tuntuisi luonnolliselta rukoilla. Joskus, kun on ollut monta päivää etten ole rukoillut, niin on tuntunut oudolta ja rukoukseen on vaikeampi ryhtyä, kun on paljon ollut aikaa jolloin ei rukoile.

Jumala vastaa rukouksiin haluamallaan tavalla ja haluamassaan aikataulussa. :)
Jos johonkin asiaan ei tule vastausta, niin kannattaa rukoilla lisää, pidempään ja toisina päivinä lisää. Jumala nimittäin haluaa koetella uskoamme ja nähdä että olemmeko valmiita uhraamaan omaa aikaamme rukoukselle ja hengenelämälle.

"Ja katso, kanaanilainen vaimo tuli niiltä seuduilta ja huusi sanoen: "Herra, Daavidin poika, armahda minua. Riivaaja vaivaa kauheasti minun tytärtäni." Mutta hän ei vastannut hänelle sanaakaan. Niin hänen opetuslapsensa tulivat ja rukoilivat häntä sanoen: "Päästä hänet menemään, sillä hän huutaa meidän jälkeemme". Hän vastasi ja sanoi: "Minua ei ole lähetetty muitten kuin Israelin huoneen kadonneitten lammasten tykö". Mutta vaimo tuli ja kumarsi häntä ja sanoi: "Herra, auta minua". Mutta hän vastasi ja sanoi: "Ei ole soveliasta ottaa lasten leipää ja heittää penikoille". Mutta vaimo sanoi: "Niin, Herra; mutta syöväthän penikatkin niitä muruja, jotka heidän herrainsa pöydältä putoavat". Silloin Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Oi vaimo, suuri on sinun uskosi, tapahtukoon sinulle, niinkuin tahdot". Ja hänen tyttärensä oli siitä hetkestä terve."
Matt. 15:22-28
Kuka on noussut taivaaseen ja astunut sieltä alas? Kuka on koonnut kouriinsa tuulen? Kuka on käärinyt vedet viitan sisään? Kuka on asettanut kohdalleen kaikki maan ääret? Mikä on hänen nimensä ja mikä hänen poikansa nimi, sinähän sen tiedät? Sananl. 30:4
Avatar
Juha
Site Admin
 
Viestit: 1702
Liittynyt: 29. Heinä 2012 03:40

Re: Uskovan epäusko ja epäilemin.

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 10. Loka 2013 16:33

annah18 kirjoitti:Olen juuri miettinyt noita kysymyksiä, ja sitä että rukoilenko oikein, onko siihen joku tietty taktiikka... :shock:

En kuitenkaan sanoisi että Jumala vastaa juuri minun haluamallani tavalla. Uskoakseni minulle on vastattu moneenkin asiaan, kun kunnolla mietin, mutta ei kuitenkaan mitenkään sanallisesti.

Vielä lisäksi, niin välillä kun asiat ei sitten mene niin yhtään hyvin ja niin kuin haluaisi, niin mietin että mitä minä olen nyt väärin tehnyt, vaikka tiedän että se ei siitä johdu:).



On joskus vaikea huomata koska Jumala puhuu meille, mutta pikkuhiljaa senkin oppii huomaamaan paremmin :).


Jumala puhuu meille monella tavalla, kun luemme Raamattua niin joku opetus tai jae aukeaa sinulle voimakkaasti, taikka toisten uskovien suulla tai toimilla , tapahtumilla, sattumilla, ilmestyksillä ja näyillä.

Mielestäni kuvaus Pyhän Hengen toimimisesta elämässämme kuvaa hyvin myös sitä kun Jumala puhuttelee:

Joh 3.

8 Tuuli puhaltaa, missä tahtoo, ja sinä kuulet sen huminan, mutta et tiedä, mistä se tulee ja minne se menee; niin on jokaisen, joka on Hengestä syntynyt."
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa