Kymmenykset

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Kymmenykset

ViestiKirjoittaja Jukka » 14. Huhti 2018 02:37

Ariel kirjoitti: Ei Jumalan mieli ole jotenkin täydellisesti muuttunut vaikka jotkut vanhan liiton asiat saivat täyttymyksensä ja poistuivat sellaisina kun ne vanhassa liitossa oli.


Niinkö teillä siellä seurakunnassa opetetaan, että "ei Jumalan mieli ole jotenkin täydellisesti muuttunut..."?
Jumala ei muutu. Hän on sama ensimmäisten luona ja vielä viimeisten luona. "Minä Herra en muutu ja sen tähden te Israelin lapset ette huku".

Mitä käskyihin tulee niin ne sisältyvät kaikki näihin: "Rakasta Herraa yli kaiken ja lähimmäistäsi niin kuin itseäsi!" "Näissä kahdessa käskyssä riippuu kaikki laki ja profeetat" (Matt. 22:40).

Ariel kirjoitti: En puolusta kymmenysten maksamista, ei se ole mikään maksu. Se on täysin vapaaehtoinen jonka voi antaa jos etsii Jumalan tahtoa ja tahtoo elää Hänen tahdossa ja tulla siunatuksi. Siinä on kysymys nimen omaan ”rakkauden lain” vaikutuksesta eikä jostain muusta laista.


Tuossa Sinä sanot, että kymmenysten antamisella on vaikutusta Jumalan tahdon etsimisessä ja siunausten saamisessa. Niin minä sen ymmärrän. Jumala ilmaisee tahtonsa ja antaa siunauksia kun maksan kymmenyksiä.


Ariel kirjoitti:En kuulu uuskarismaattisiin seurakuntiin, olen pienessä ja melko vanhanaikaisessa baptistisrk:ssa jossa ei koskaan kerätä kolehtia eikä kukaan saa palkkaa. Kerran vain koko aikanani muistan että opetus on koskenut antamista ja taloudellisia asioita. Arvauksesi ei siis osunut yhtään oikeaan. Mutta voimme minun puolestani myös jättää asian.


Hyvä että arvioni ei osunut kohdalleen. Tein arvioni sillä perusteella, että uuskarismaattisissa seurakunnissa evankeliumiin lisätään käskyjä ja oppeja, kuten ymmärrän Sinunkin tekevän. Pelastus = Jeesus + jotain muuta sen lisäksi. Ei enää riitä yksin Jeesus ja Hänen lunastustyönsä Golgatan ristillä.
- - -

Jeesus rakasti meitä ja antoi itsensä edestämme. Siksi sydämeeni koskee ajatus, että annamme omastamme vain jonkun osan Hänelle. Raamatussa Jumala kehottaa meitä antamaan itsemme Hänelle, joka on kuollut puolestamme. Hän on kiinnostunut meistä itsestämme paljon enemmän kuin aineellisesta omaisuudestamme.
Jukka
 

Re: Kymmenykset

ViestiKirjoittaja Ariel » 14. Huhti 2018 08:03

Niin Jukka, Jumalan mieli ei ole muuttunut niinhän minä kirjoitin. Jotkut asiat ovat muuttuneet, esimerkiksi eläimiä ei enää uhrata kun Kristus oli täydellinen uhri. Mutta vanhasta testamentista löytyy hyvin paljon asioita joista voidaan nähdä mikä on Jumalan tahto.

Ja niin kyllä Jumala siunaa sellaista joka antaa omastaan, tämähän on varsin suoraan uudessa testamentissa sanottu. Vaikka en kyllä sitä tarkoittanut, vaan kirjoitin että jos joku etsiii Jumalan tahtoa ja haluaa elää sen mukaan tullakseen siunatuksi, niin silloin voi raamatusta löytää että antaminen monen muun asian muuassa on Jumalan tahto. Jumalan tahdon tekeminen tuo aina siunauksen elämään.

Enkä minä ole puhunut pelastuksesta, vaan uskossa elämisestä ja siitä miten eletään siunattua eli Jumalan tahdon mukaista elämää. Minun mielestä siihen kuuluu myös rukoileminen ja sanan tutkiminen, mutta ei nämäkään pelasta. Eikö sinun mielestä sitten voi sanoa, että uskon elämään kuuluu joidenkin asioiden tekemistä? Etkö kehoita uskovia rukoilemaan ja tutkimaan sanaa, vai olisiko se heti ”lain tuomista” ja pelastuksen ehtojen asettamista?
Sillä sinä, Herra, olet hyvä ja anteeksiantavainen, suuri armossa kaikille, jotka sinua avuksensa huutavat (Ps.86:5)
Ariel
 
Viestit: 149
Liittynyt: 03. Maalis 2018 22:17

Re: Kymmenykset

ViestiKirjoittaja MrKerimäki » 14. Huhti 2018 08:22

Uuden liiton kauneus ja ihmeellisyys on juuri Hengen kautta elämä.Se on IHMEELLINEN kun Jumalan Henki ohjaa meitä ja myös tekemään RAKKAUDESSA ei lain tekoina /pelastuksen tekoina VAAN RAKKAUDEN TEKOINA ja se on kaunista .
Se ,että pidämme huolta jokin omalla tavallamme Hengen kautta Kristuksen ruumiista ja pidämme huolta orvoista ja leskistä yms yms ja tuo kaikki on Hengen kautta ,kuten kaikki muukin liitossa.
Itse kuitenkin olen antanut rahaa esim ei uskovalle yh-äidille ja en kaikkia enää muista ...enkä antanut pakosta vaan kun sydän alkoi kuin itkeä sisäänpäin tuon ihmisen puolesta ...tai olen leskeä käynyt auttamassa yms yms ja nuo kaikki on ollut kuin "puhelua Hengen kautta eikä siis laista vaan sydämmen halusta ja olen tuntenut myös kun Jumala on ohjannut jonkun asioiden hoitamiseen .
Tässä siis sitä RAKKAUDEN LAKIA JA KÄSKYÄ joka ei kumoa kymmentä käskyäkään .Vaikea on rakastaa kahta käskyä ja kääntää selkä tai rikkoa 10 käskyä.
MrKerimäki
 
Viestit: 446
Liittynyt: 23. Maalis 2017 12:49

Re: Kymmenykset

ViestiKirjoittaja Jukka » 14. Huhti 2018 09:06

Luin viimeiset vastaukset ja vastaan niihin kun pääsen tietokoneen ääreen, illalla tai huomenna. Nyt olen kännykkäni varassa.
Jukka
 

Re: Kymmenykset

ViestiKirjoittaja Juhani » 14. Huhti 2018 11:56

MrKerimäki kirjoitti:Uuden liiton kauneus ja ihmeellisyys on juuri Hengen kautta elämä.Se on IHMEELLINEN kun Jumalan Henki ohjaa meitä ja myös tekemään RAKKAUDESSA ei lain tekoina /pelastuksen tekoina VAAN RAKKAUDEN TEKOINA ja se on kaunista .
Se ,että pidämme huolta jokin omalla tavallamme Hengen kautta Kristuksen ruumiista ja pidämme huolta orvoista ja leskistä yms yms ja tuo kaikki on Hengen kautta ,kuten kaikki muukin liitossa.
Itse kuitenkin olen antanut rahaa esim ei uskovalle yh-äidille ja en kaikkia enää muista ...enkä antanut pakosta vaan kun sydän alkoi kuin itkeä sisäänpäin tuon ihmisen puolesta ...tai olen leskeä käynyt auttamassa yms yms ja nuo kaikki on ollut kuin "puhelua Hengen kautta eikä siis laista vaan sydämmen halusta ja olen tuntenut myös kun Jumala on ohjannut jonkun asioiden hoitamiseen .
Tässä siis sitä RAKKAUDEN LAKIA JA KÄSKYÄ joka ei kumoa kymmentä käskyäkään .Vaikea on rakastaa kahta käskyä ja kääntää selkä tai rikkoa 10 käskyä.


Mielestäni juuri niin MrKerimäki.
Annetaan Jumalan johtaa meitä tekemään rakkauden tekoja Henkensä kautta, eikä lain kymmenyksien muodossa.
Ei se ole tärkeää kuinka paljon rahaa annetaan tai muuten autetaan, vaan meidän pitää kuunnella ainoastaan Herran ääntä: kenelle, miten, kuinka paljon ja milloin?
Juhani
 
Viestit: 599
Liittynyt: 31. Tammi 2018 01:34

Re: Kymmenykset

ViestiKirjoittaja Ariel » 14. Huhti 2018 15:59

Juhani, kyllä meidän on hyvä kuunnella Herran ääntä ja kysellä Häneltä johdatusta kaikkeen tekemiseen. Mutta uskon että sen lisäksi on hyvä myös oppia ja ottaa tavaksi säännöllisesti tehdä niitä asioita jotka tietää raamatun perusteella olevan Jumalalle mieluista, vaikka ei kuulisikaan erityistä kehotusta. Tähän löytyy raamatusta hirvittävä määrä perusteita, jos haluat voin myöhemmin etsiä paikkoja ja kirjoittaa tästä enemmänkin.

Kysyn vielä tarkentavan kysymyksen jos joku on erimieltä tästä. Onko sinun mielestäsi vain silloin ”rakkauden vaikuttamaa” jos teko tapahtuu niin että erityisesti koetaan? Eli onko ilman erityistä kokemusta tekeminen mielestäsi ”lain vaikuttamaa”? Minä en näe asiaa niin, vaan myös ilman erityistä kokemista voi tehdä rakkauden vaikuttamaa. Rakkaus ei ole tunnetila tai kokemus, vaan sydämen asenne, eli tavan mukaan tekeminenkin voi olla rakkauden vaikuttamaa. Ja myös kokemuksen mukaan tekeminen voi olla lain vaikuttamaa, en näe että tässä olisi yhteyttä.
Sillä sinä, Herra, olet hyvä ja anteeksiantavainen, suuri armossa kaikille, jotka sinua avuksensa huutavat (Ps.86:5)
Ariel
 
Viestit: 149
Liittynyt: 03. Maalis 2018 22:17

Re: Kymmenykset

ViestiKirjoittaja MrKerimäki » 14. Huhti 2018 17:21

Ariel Ariel ....jos nyt kuvittelen ,että sinun sydän tahtoo antaa joka tilistä 10pros vaikka pentti erämetsän evankeliointi projektiin ja pidemmille matkoille ostat vaikka tankin täyteen bensaa ....mikä muu se on takana kuin rakkaus ja kuka sinua ohjaa ???????? eikö se ole Pyhä Henki kun Jumalaan uskot ?? siitä kun jatkamme ajatusta niin ....olemmeko silti vielä Me ja MINÄ vai olemmeko Kristus minussa ??? Kun alamme miettimään oikeasti syvyyden syvyyksiä ja mitä tuo Kristus minussa tarkoittaa niin alamme päästä hyvin ihmeelliseen Jumalan ohjaamaan maailmaan ja sanon kaikessa.
Eikö ??
MrKerimäki
 
Viestit: 446
Liittynyt: 23. Maalis 2017 12:49

Re: Kymmenykset

ViestiKirjoittaja Juhani » 14. Huhti 2018 18:12

Käsittääkseni meillä ole enää käytössä mitään VT:n aikaisia pakollisia kymmenyksiä tai uhreja. Mulla ei ainakaan ole. :)
Juhani
 
Viestit: 599
Liittynyt: 31. Tammi 2018 01:34

Re: Kymmenykset

ViestiKirjoittaja Ariel » 14. Huhti 2018 18:28

Mr kerimäki, Aamen.

Juhani, kukaan ei täällä ole opettanut että olisi jotain pakollisia uhreja. Jos minua tarkoitit niin lue huolellisemmin äläkä syyllisty väärentämään sanomiani, minä kirjoitin että säännöllinen tai tavan mukainen Jumalan tahdon mukaisten asioiden tekeminen on hyvä asia ja uskon että Jumala toivoisi jokaisen uskovan tekevän sitä. En mitään ole kirjoittanut pakollisista uhreista.
Sillä sinä, Herra, olet hyvä ja anteeksiantavainen, suuri armossa kaikille, jotka sinua avuksensa huutavat (Ps.86:5)
Ariel
 
Viestit: 149
Liittynyt: 03. Maalis 2018 22:17

Re: Kymmenykset

ViestiKirjoittaja Juhani » 14. Huhti 2018 20:29

Ariel kirjoitti:Mr kerimäki, Aamen.

Juhani, kukaan ei täällä ole opettanut että olisi jotain pakollisia uhreja. Jos minua tarkoitit niin lue huolellisemmin äläkä syyllisty väärentämään sanomiani, minä kirjoitin että säännöllinen tai tavan mukainen Jumalan tahdon mukaisten asioiden tekeminen on hyvä asia ja uskon että Jumala toivoisi jokaisen uskovan tekevän sitä. En mitään ole kirjoittanut pakollisista uhreista.


Pyydän anteeksi, jos en ole ymmärtänyt kaikkea. Tarkoitukseni ei ole väärentää kenenkään sanomaa, eikä missään nimessä pahoittaa kenenkään mieltä. Tarkoitin vain yleisesti sitä, että jollakin voi muodostua kymmenyksien maksaminen jopa kuin pakolliseksi uhriksi Jumalalle ja siten se olisi mielestäni väärin.
Juhani
 
Viestit: 599
Liittynyt: 31. Tammi 2018 01:34

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa

cron