Kymmenykset

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Kymmenykset

ViestiKirjoittaja Jukka » 12. Huhti 2018 18:15

Ariel kirjoitti:Jukka, ymmärrätköhän mitä vanha liitto tarkottaa ja mitä siihen kuuluu? Joskus laitetaan kaikki vanhan testamentin asiat "vanhan liiton" alle ja mitätöidään ne, tai sitten valitaan sieltä joitakin asioita ilman mitään logiikkaa "vanhaan liittoon" kuuluvaksi. Vanhaan liittoon kuului sellaiset asiat jotka ovat vertauskuvallisia, kuten esimerkiksi karitsan uhraaminen tai ympärileikkaus. Näistä uudessa testamentissa opetetaan selkeästi, että ne olivat vertaukuvallisia uuteen liittoon, ja selkeästi kerrotaan mitä vertauskuvat uudessa liittossa tarkoittaa. Ja missään uudessa testamentissa ei sanota että näitä pitäisi enää tehdä. Mutta sitten on asioita vanhasta testamentissa, josta uudessa testamentissa myös käsketään tekemään tai olemaan tekemättä, eikä niistä opeteta mitään että ne olisivat vertauskuvallisia. Yksi esimerkki on saman sukupuolen kanssa makaaminen. Ja kymmenykset kuuluvat myös tähän. Jeesus ei koskaan sanonut kenellekään, että jatkakaa vaan ympärileikkaamista tai karitsojen uhraamista, mutta Jeesus sanoi että älkää lyökö laimin kymmenyksiä. Ja missään ei opeteta, että kymmenysten antaminen olisi ollut vertauskuvallista jostain uuden liiton asiasta, niinkuin vaikka karitsan uhraaminen tai ympärileikkaus, tai suitsuttaminen tai monet muut asiat joista selkeästi opetetaan että niitä ei enää sellaisena tehdä kuin vanhassa liitossa, vaan ne ovat vertauskuvallisia muista asioista. Uudessa testamentissa opetetaan kyllä paljon antamisesta. Minä uskon että Jumala tahtoo ja vaikuttaa omissaan halua antaa paljon enemmän kuin 10%, eli siinä mielessä en kannata opetusta kymmenyksistä, että antamisen pitäisi jäädä vain siihen. Mutta siitä on hyvä aloittaa, koska se on raamatussa annettu osuus, ja luottaa siihen että Jumala siunaa ja pitää meidät vapaana mammonan kahleista ja elatuksen murheista kun annamme ainakin sen verran Hänen valtakunnan käyttöön.


Vastaan tähän kahdella raamatunpaikalla:

"Sillä kaikki laki on täytetty yhdessä käskysanassa, tässä: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi" (Gal. 5:14)

"Koska laissa on vain tulevan hyvän varjo, ei itse asiain olemusta, ei se koskaan voi samoilla jokavuotisilla uhreilla, joita he alinomaa kantavat esiin, tehdä niiden tuojia täydellisiksi... hän on yhdellä ainoalla uhrilla ainiaaksi tehnyt täydellisiksi ne, jotka pyhitetään" (Hebr. 10:1, 14).

En ymmärrä ajatuksenjuoksuasi tuossa kymmenysasiassa. Kymmenyksethän maksettiin leeviläisille ja niistä parhaimmat heidän tuli antaa papeille. Papit eivät maksaneet ollenkaan kymmenyksiä. Mistä olet kehitellyt ajatuksen, että Uuden Liiton papit, joita me olemme, pitäisi nyt maksaa kymmenyksiä joita ei edes Vanhassa Liitossa papeilta vaadittu. (Jos tässä kappaleessa on kohtia, jotka vaativat mielestäsi raamatunpaikkoja tuekseen niin laitan ne näkyville).
Jukka
 

Re: Kymmenykset

ViestiKirjoittaja Ariel » 12. Huhti 2018 18:24

Jukka, kuten alussa kirjoitin, minun mielestä meidän ei pidä maksaa kymmenyksiä. Sen sijaan uskon että Jumalan tahto on että annamme omastamme säännöllisesti, ja 10% on minun mielestä pienin osa minkä aina voin antaa ilman että edes huomaan sitä elämänlaadussani, vaikka olenkin pienituloinen.
Sillä sinä, Herra, olet hyvä ja anteeksiantavainen, suuri armossa kaikille, jotka sinua avuksensa huutavat (Ps.86:5)
Ariel
 
Viestit: 149
Liittynyt: 03. Maalis 2018 22:17

Re: Kymmenykset

ViestiKirjoittaja pekka » 12. Huhti 2018 22:15

Toinen kirje korinttilaisille 9:

1. Pyhien avustamisesta minun tosin on tarpeetonta kirjoittaa teille;

2. sillä minä tunnen teidän alttiutenne, ja siitä minä kehun teitä makedonialaisille, että näet Akaia on ollut valmiina menneestä vuodesta alkaen, ja niin on teidän intonne saanut sangen monta innostumaan.

3. Lähetän nyt kuitenkin nämä veljet, ettei kerskaamisemme teistä tässä kohden näyttäytyisi tyhjäksi, vaan että olisitte valmiit, niinkuin olen sanonut teidän olevan;

4. muutoin, jos makedonialaisia tulee minun kanssani ja he tapaavat teidät valmistumattomina, me - ettemme sanoisi te - ehkä joutuisimme häpeään tässä luottamuksessamme.

5. Olen siis katsonut tarpeelliseksi kehoittaa veljiä edeltäpäin lähtemään teidän tykönne ja toimittamaan valmiiksi ennen lupaamanne runsaan lahjan, niin että se olisi valmis runsaana eikä kitsaana.

6. Huomatkaa tämä: joka niukasti kylvää, se myös niukasti niittää, ja joka runsaasti kylvää, se myös runsaasti niittää.

7. Antakoon kukin, niinkuin hänen sydämensä vaatii, ei surkeillen eikä pakosta; sillä iloista antajaa Jumala rakastaa.

8. Ja Jumala on voimallinen antamaan teille ylenpalttisesti kaikkea armoa, että teillä kaikessa aina olisi kaikkea riittävästi, voidaksenne ylenpalttisesti tehdä kaikkinaista hyvää;

9. niinkuin kirjoitettu on: "Hän sirottelee, hän antaa köyhille, hänen vanhurskautensa pysyy iankaikkisesti".

10. Ja hän, joka antaa siemenen kylväjälle ja leivän ruuaksi, on antava teillekin ja enentävä kylvönne ja kasvattava teidän vanhurskautenne hedelmät,

11. niin että te kaikessa vaurastuen voitte vilpittömästi harjoittaa kaikkinaista anteliaisuutta, joka meidän kauttamme saa aikaan kiitosta Jumalalle.

12. Sillä tämä avustamispalvelus ei ainoastaan poista pyhien puutteita, vaan käy vieläkin hedelmällisemmäksi Jumalalle annettujen monien kiitosten kautta,

13. kun he, tästä teidän palveluksestanne huomattuaan, kuinka taattu teidän mielenne on, ylistävät Jumalaa siitä, että te näin alistuvaisesti tunnustaudutte Kristuksen evankeliumiin ja näin vilpittömästi olette ruvenneet yhteyteen heidän kanssaan ja kaikkien kanssa.

14. Ja hekin rukoilevat teidän edestänne ja ikävöivät teitä sen ylen runsaan Jumalan armon tähden, joka on teidän osaksenne tullut.

15. Kiitos Jumalalle hänen sanomattomasta lahjastaan!


Image
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: Kymmenykset

ViestiKirjoittaja Juha » 13. Huhti 2018 03:33

Ariel kirjoitti:Juha, tuo on kyllä hyvä huomio että Jeesus antoi myös tilanteissa ohjeita vanhan liiton järjestyksen mukaan. Mutta kuitenkin, uudessa testamentissa tulee selvästi ilmi mitkä vanhan liiton asiat on kumottu uudessa liitossa, ja kymmenyksistä ei sellaista sanota.


Katsomme näköjään hieman eri tavalla asioita.

Itse ajattelen niin että Vanhasta testamentista on voimassa se, mikä on yhtäpitävää ja/tai vahvistettu erikseen uudessa liitossa. Nimittäin kun vanha liitto on täytetty (ja se ei ole enää voimassa), ja on solmittu uusi liitto Kristuksessa Jeesuksessa, niin millä perusteella minun pitäisi noudattaa vanhan sopimuspaperin asioita, joita ei mainita uudessa paperissa?

Ariel kirjoitti:Mutta tietysti kymmenysoppia ei voi suoraan toteuttaa vanhan testamentin tavalla, koska silloin oli yhtenäinen israelin kansa jollaista ei nykyään ole. Mutta jos ajatellaan sitä vertauskuvana, niin mitä se meille vertauskuvallisesti opettaa, että Jumala käski kansaa tuomaan kymmenesosan tuloistaan Hänen huoneeseen? Eikö se opeta että Hän tahtoo meidän antavan säännöllisesti omastamme? Kenen mielestä 10% on ylivertaisen suuri osuus antaa? Minä en oikein ymmärrä miksi tämä on niin vaikea asia että sitä pitää oikein vastustaa. Oletko ikinä kuullut uskovasta joka antoi omastaan ja tuli sen vuoksi kirotuksi? Minä en, mutta aina on uskoville tullut siunausta siitä kun on antanut omastaan.


Kukaan täällä tuskin vastustaa antamista itsessään, vaan sitä että opetetaan/sanotaan että antaminen on pakko, eikä vapaaehtoista. Ja että siinä olisi vielä jokin tietty määrä mitä pitää antaa säännöllisesti.

Sillä ei ole merkitystä että onko 10 % jonkun mielestä paljon vai vähän, onko se "vaikeaa" vai "helppoa", vaan kyse on siitä että mitä Raamattu opettaa tai ei opeta. Se että tuleeko joku uskova siunatuksi tai kirotuksi omasta antamisestaan, ei ole myöskään merkityksellistä tässä tilanteessa kun puhutaan siitä opettaako Raamattu pakollisista kymmenyksien antamisesta uudessa liitossa.

Mutta antoi tai ei niin motiivitkin pitäisi olla hyvällä mallilla. Tuskin saan siunauksia esim. jos antaisin omastani siksi että saisin siunauksia.
Kuka on noussut taivaaseen ja astunut sieltä alas? Kuka on koonnut kouriinsa tuulen? Kuka on käärinyt vedet viitan sisään? Kuka on asettanut kohdalleen kaikki maan ääret? Mikä on hänen nimensä ja mikä hänen poikansa nimi, sinähän sen tiedät? Sananl. 30:4
Avatar
Juha
Site Admin
 
Viestit: 1702
Liittynyt: 29. Heinä 2012 03:40

Re: Kymmenykset

ViestiKirjoittaja Ariel » 13. Huhti 2018 06:05

Juha, kyllä minun mielestäni näyttää että katselemme asiaa eri tavalla. Minä en käytä sanaa pakko, niinkuin uusi liitto olisi jonkun lainen kokoelma lakeja joita meidän pitäisi täyttää. Minun mielestäni kysymys on siitä mikä Jumalan tahto ja mieli on. Tahdon mielelläni elää Hänen tahtonsa mukaan. Ja se kun Jumala käski kansansa antaa säännöllisesti kymmenykset, kertoo minulle että systemaattinen antaminen on Jumalalle mieluista. Miksi en siis tekisi niin? Ja koska Hän on antanut raamatussa tiedoksi tuon osuuden, 10%, niin sitäkään ei tarvitse minun erikseen miettiä tai kysyä mikä Herran mielestä olisi hyvä osuus, vaan voin luottaa että se on Hänen mielensä mukainen osuus. Ymmärrätkö? En minä ajattele tätä pakkona tai lakina, vaan koska olen pelastettu armosta niin saan iloiten etsiä mikä Jumalan tahto on, ja kun saan sen selville niin saan iloiten elää sen mukaan.

Tarkoitatko tuolla viimeisellä lauseella maallisten siunausten tavoittelua? Minä ymmärrän että sana siunaus tarkoittaa kaikkea siunausta, ei pelkästään maallista. Enimmäkseen ymmärrän sen tarkoittavan hengellistä siunausta ja minun mielestäni raamatussa sanaa käytetään tällä tavalla. Siksi ajattelen että antamisen motiivi voi olla, että tahtoo tulla siunatuksi.
Sillä sinä, Herra, olet hyvä ja anteeksiantavainen, suuri armossa kaikille, jotka sinua avuksensa huutavat (Ps.86:5)
Ariel
 
Viestit: 149
Liittynyt: 03. Maalis 2018 22:17

Re: Kymmenykset

ViestiKirjoittaja Ariel » 13. Huhti 2018 06:35

Onko raamatun lukeminen pakko? Onko rukoileminen pakko? Onko uskovien yhteydessä rakentuminen pakko? Onko sairaiden luona käyminen ja muu lähimmäisten auttaminen pakko?

Minun mielestäni tällaiset kysymykset ovat uskovalle outoja edes esittää. Sillä raamatulla pystyy kyllä perustelemaan että ei mikään näistä ole pakko. Herättääkö se ilonhuutoja? Kiitos Jumalalle, minul ei ole pakko lukea raamattua ja rukoilla, halleluuja enpä enää tee niitä! Siihenkö tapaan?

Antaminen kuuluu samaan asiaan. Voit kyllä löytää perustelut sille että se ei ole pakko, jos haluat löytää etkä halua antaa omastasi. Mutta minä en usko että Pyhä Henki johtaa sellaista raamatun tutkiskelua sillä Henki johtaa kyselemään ja etsimään mikä Jumalan tahto on. Silloin löydetään raamatusta, että me SAAMME lukea raamattua ja rukoilla ja tehdä kaikkinaista hyvää ja antaa omastamme, ja että ne on Jumalan tahto ja että tulemme näistä vieläpä siunatuiksi.
Sillä sinä, Herra, olet hyvä ja anteeksiantavainen, suuri armossa kaikille, jotka sinua avuksensa huutavat (Ps.86:5)
Ariel
 
Viestit: 149
Liittynyt: 03. Maalis 2018 22:17

Re: Kymmenykset

ViestiKirjoittaja MrKerimäki » 13. Huhti 2018 08:49

Niin ..Jeesus sanoi pitävänsä isänsä säännöt ja Jeesus antoi Rakkauden käskyt ja Jeesus otti kaiken vallan kuolemallaan .Kaikki on nyt alistettu Hänen valtaansa ja raamatusta tietysti voimme lukea nämä viimeiset metrit.
Kuitenkin PAKKO ulkoisesti on poistunut ja kuten Ariel painottaa tuosta halusta niin se on se ydin uudessa liitossa sillä vanhaa liittoa meillä ei ole koskaan asetettu eikä sitä koskaan ole ollut siis olemassa ,mutta nyt olemmekin sisäisessä uudessa ja tämä uusi liito on elämänHengen liitto .
Emme siis kävele Toora rullat kainalossa kivittämässä tarvittaessa jos kaksi-kolme todistajaa löytyy vaan olemme Pyhän Hengen ohjauksessa ja meille on Jumala antanut upean kirjan Raamatun ,jossa on viisaus ja tieto ,mitä tarvitsemme ja voimme uskoa ,että siinä on Jumala suojaamalla suojannut hyvää tekstiä meille ja nimenomaan sitä omaa tahtoaan mitä saamme tehdä ja mitä emme saa.
Yllättäen UT puolelta löytyy niitä varoituksia helvettiä myöten todella paljon ja ikuisen taivaspaikan menetyksiä kun varovaisia on tuomion julistuksen julkaisemisessa tietyissä osin oltu.

Niin pitkään kun olemme Kristuksessa niin olemme ikuisen elämän liitossa ,mutta teoillamme saatamme joutua samalla tavalla kirouksen paikalle ja kuten raamattu osoittaa ..vain tuomion odotus enää palaamatta eli jostain niitä sääntöjä vaan tulee ?? Mistä ne tulee ??
Rahaa on annettu alkusrk alkumetreiltä asti ja tähän päiviin asti ja se on hyvä .
Kaikki tapahtuu Hengessä uudessa liitossa ja kannattaa astella Hengessä niin emme täytä sitä lihaakaan vaan olemme Hengen voimakkaassa ohjauksessa ja siitäkin omat neuvot ,kuinka olisi hyvä ,mutta ei pakko.
MrKerimäki
 
Viestit: 446
Liittynyt: 23. Maalis 2017 12:49

Re: Kymmenykset

ViestiKirjoittaja Ariel » 13. Huhti 2018 14:28

Kun kirjoitin maksamisen ja antamisen erosta, niin se ei ole sananviilaamista tai saivartelua. Maksaminen tarkoittaa että on pakko antaa, vastineeksi jostakin. Antaminen on vapaaehtoista. Näillä on tosi suuri ero! Olisitte ajatuksen kanssa lukeneet viestin niin siitä olisi jo ymmärtänyt että vastustan opetusta pakko-kymmenyksistä.
Sillä sinä, Herra, olet hyvä ja anteeksiantavainen, suuri armossa kaikille, jotka sinua avuksensa huutavat (Ps.86:5)
Ariel
 
Viestit: 149
Liittynyt: 03. Maalis 2018 22:17

Re: Kymmenykset

ViestiKirjoittaja Jukka » 13. Huhti 2018 23:31

Ariel kirjoitti:Kun kirjoitin maksamisen ja antamisen erosta, niin se ei ole sananviilaamista tai saivartelua. Maksaminen tarkoittaa että on pakko antaa, vastineeksi jostakin. Antaminen on vapaaehtoista. Näillä on tosi suuri ero! Olisitte ajatuksen kanssa lukeneet viestin niin siitä olisi jo ymmärtänyt että vastustan opetusta pakko-kymmenyksistä.


Ymmärrän mitä yrität sanoa maksamisen ja antamisen erosta, mutta samalla viet keskustelua sen ydinasiasta syrjään. Aikaisemiin kirjoitit kymmenyksistä mm. näin:

"Minun mielestäni kysymys on siitä mikä Jumalan tahto ja mieli on. Tahdon mielelläni elää Hänen tahtonsa mukaan. Ja se kun Jumala käski kansansa antaa säännöllisesti kymmenykset, kertoo minulle että systemaattinen antaminen on Jumalalle mieluista. Miksi en siis tekisi niin? Ja koska Hän on antanut raamatussa tiedoksi tuon osuuden, 10%, niin sitäkään ei tarvitse minun erikseen miettiä tai kysyä mikä Herran mielestä olisi hyvä osuus, vaan voin luottaa että se on Hänen mielensä mukainen osuus."

Tuossa(kin) tuot yhden lain 613:ta säädöksestä Uuteen Liittoon. Etkö ymmärrä, että laissa oli vain hyvän tulevan varjo, ei itse asiain olemusta? Niissä oli vain varjo. Todellisuus on Kristus.

Mitä maksamisen ja antamisen eroon tulee, niin totean tässä ainakin sen, että useimmissa VT:n kymmenyksiä koskevissa kohdissa puhutaan antamisesta, ei maksamisesta. Tästä huolimatta niiden antamisen aika on ohi; nyt annamme rakkauden lain vaikutuksesta. Jo ennen Uuden Liiton astumista Vanhan Liiton tilalle, syrjäyttäen sen käskyineen ja säädöksineen, Jeesus korosti antamisen ja laupeuden harjoittamisen merkitystä. Edelleen näemme alkuseurakunnan elämää tarkastellessamme, että Herra vaikutti heissä antamista ja huolenpitoa toinen toisestaan. Kuinka kauas siitä olemmekaan ajautuneet; useimmat huolehtivat vain omasta "uskonnollisesta porukasta johon kuuluu" ja Jumalan seurakunta on hajallaan paikkakunnalla.

Minulla olisi tästä asiasta paljonkin kirjoitettavaa, mutta pidän tärkeämpänä keskittyä evankeliumista kertomiseen sillä vaikutusalalla, joka uskon minulle annetun.

Tässä kaikki tältä erää. Ehdotan Ariel, että jätämme tämän kymmenysasian Herran eteen ja pyydämme: "Jeesus, opeta meitä!"

JK.Tuossa tuli vielä mieleeni, että puolustat kymmenysten maksamista niin tomerasti, että kuulut ehkä jonkun uuskarismaattisen liikkeen vaikutuspiiriin?
Jukka
 

Re: Kymmenykset

ViestiKirjoittaja Ariel » 14. Huhti 2018 00:14

Jukka, kyllä minä otan vanhasta testamentista paljon paljon muutakin kuin vain kymmenysten antamisen. Siellä kehoitetaan myös rukoilemaan, tutkimaan Sanaa, veisaamaan Herralle ylistystä, auttamaan avun tarpeessa olevia, ja tekemään kaikenlaista muuta Jumalan mielen mukaista. Lisäksi siellä kerrotaan paljon asioita joita on hyvä olla tekemättä. Ei Jumalan mieli ole jotenkin täydellisesti muuttunut vaikka jotkut vanhan liiton asiat saivat täyttymyksensä ja poistuivat sellaisina kun ne vanhassa liitossa oli. Vieläkin Jumala tahtoo että emme tapa, valehtele, varasta, tee huorin jne, ja vieläkin Hänen mielensä on että annamme säännölisesti omastamme

En puolusta kymmenysten maksamista, ei se ole mikään maksu. Se on täysin vapaaehtoinen jonka voi antaa jos etsii Jumalan tahtoa ja tahtoo elää Hänen tahdossa ja tulla siunatuksi. Siinä on kysymys nimen omaan ”rakkauden lain” vaikutuksesta eikä jostain muusta laista. En kuulu uuskarismaattisiin seurakuntiin, olen pienessä ja melko vanhanaikaisessa baptistisrk:ssa jossa ei koskaan kerätä kolehtia eikä kukaan saa palkkaa. Kerran vain koko aikanani muistan että opetus on koskenut antamista ja taloudellisia asioita. Arvauksesi ei siis osunut yhtään oikeaan. Mutta voimme minun puolestani myös jättää asian.
Sillä sinä, Herra, olet hyvä ja anteeksiantavainen, suuri armossa kaikille, jotka sinua avuksensa huutavat (Ps.86:5)
Ariel
 
Viestit: 149
Liittynyt: 03. Maalis 2018 22:17

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa

cron