Kymmenykset

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Kymmenykset

ViestiKirjoittaja Jukka » 07. Huhti 2018 23:48

Pekka lainasi kohtia
Apostolien teot 4:32ss
Apostolien teot 5:1ss

Pohdin millä tavalla nuo kohdat liittyvät kymmenysten maksamiseen? Eikö niissä kerrota paljon enemmästä kuin vain Mooseksen lain vaatimien kymmenysten maksamisesta? Uudessa Liitossa on päälimmäisenä tämä, että antaisimme, ei ainoastaan omaisuuttamme vaan itsemmekin -odottamatta saavamme mitään palkaksi tai takaisin.

"Lahjaksi saimme, lahjaksi antakaamme."
Jeesus sanoi sen näin: "On autuaampaa antaa kuin ottaa!"
Jukka
 

Re: Kymmenykset

ViestiKirjoittaja Ariel » 12. Huhti 2018 11:01

Minä käytän mielummin sanaa ”antaa kymmenykset”, kuin ”maksaa kymmenykset”. Maksamisesta tulee mieleen ihan kuin olisi jotain ostamassa. Antamisesta tulee enemmän mieleen Jumalan mieli ja olemus, joka antaa koska rakastaa ja tahtoo tehdä toisille hyvää.

Ymmärrän niitä jotka vastustavat kymmenyksiä jos on tuollainen vääristynyt kuva ”maksamisesta”. Antamisesta pitäisi saada enemmän tervettä ja raitista opetusta, niin että nämä vääristyneet kuvat poistuisivat ja antamiseen saataisiin ilo ja siunaus. Myös sellainen, kun kymmenysrahat menevät kirkkorakennuksiin tai hallintokuluihin yms mikä ei ole Jumalan tahtoa, voi tuoda ahdistusta. Kehoitan antamaan vain sellaiseen tarkoitukseen minkä tietää menevän aidosti Jumalan Sanan edistämiseen.

Kun ymmärtää terveellä tavalla antamisen ja kymmenykset, on mielestäni 10% hyvin pieni osa. Mielelläni annan enemmän, aina kun vain on mahdollista. Mutta tapa antaa säännöllisesti vähintään 10% suoraan, on todella siunaava ja tarpeellinen itsellenikin, koska silloin muistaa keneltä kaikki tulee ja kenelle kaikki kuuluu, eikä mammona pääse niin helposti hallitsemaan minua eikä elatuksen murheet painamaan. Olen saanut kokea koko elämäni ajan kun olen näin toiminut, että Jumala on todella pitänyt huolen eikä mitään ole jäänyt puuttumaan
Sillä sinä, Herra, olet hyvä ja anteeksiantavainen, suuri armossa kaikille, jotka sinua avuksensa huutavat (Ps.86:5)
Ariel
 
Viestit: 149
Liittynyt: 03. Maalis 2018 22:17

Re: Kymmenykset

ViestiKirjoittaja Jukka » 12. Huhti 2018 13:23

Ariel kirjoitti:Minä käytän mielummin sanaa ”antaa kymmenykset”, kuin ”maksaa kymmenykset”. Maksamisesta tulee mieleen ihan kuin olisi jotain ostamassa. Antamisesta tulee enemmän mieleen Jumalan mieli ja olemus, joka antaa koska rakastaa ja tahtoo tehdä toisille hyvää.

Ymmärrän niitä jotka vastustavat kymmenyksiä jos on tuollainen vääristynyt kuva ”maksamisesta”. Antamisesta pitäisi saada enemmän tervettä ja raitista opetusta, niin että nämä vääristyneet kuvat poistuisivat ja antamiseen saataisiin ilo ja siunaus. Myös sellainen, kun kymmenysrahat menevät kirkkorakennuksiin tai hallintokuluihin yms mikä ei ole Jumalan tahtoa, voi tuoda ahdistusta. Kehoitan antamaan vain sellaiseen tarkoitukseen minkä tietää menevän aidosti Jumalan Sanan edistämiseen.

Kun ymmärtää terveellä tavalla antamisen ja kymmenykset, on mielestäni 10% hyvin pieni osa. Mielelläni annan enemmän, aina kun vain on mahdollista. Mutta tapa antaa säännöllisesti vähintään 10% suoraan, on todella siunaava ja tarpeellinen itsellenikin, koska silloin muistaa keneltä kaikki tulee ja kenelle kaikki kuuluu, eikä mammona pääse niin helposti hallitsemaan minua eikä elatuksen murheet painamaan. Olen saanut kokea koko elämäni ajan kun olen näin toiminut, että Jumala on todella pitänyt huolen eikä mitään ole jäänyt puuttumaan


Voit väännellä ja viilailla sanoja (antaa kymmenykset-maksaa kymmenykset), mutta kymmenykset eivät kuuluu Uuteen Liittoon eivätkä ole koskaan kuuluneetkaan pakanoille. Ei tämä toki ainoa Mooseksen lain kohta ole jota judaistit ja muut eksyttäjät yrittävät ujuttaa mukaan pelastuksen evankeliumiin. Sinä esimerkiksi ehdollistat armon. Monena päivänä kipuilin tuon aikaisemmin käymämme keskustelun tähden, mutta lopuksi päädyin siihen, ettei ole tarpeellista asiasta enää Sinulle kirjoittaa ja keskustelua kanssasi jatkaa, sillä vain Jumala voi avata ihmissydämen ymmärtämään ja vastaaottamaan pelastuksen armosta.
Jukka
 

Re: Kymmenykset

ViestiKirjoittaja Ariel » 12. Huhti 2018 13:49

Teenkö siis Jukka sinun mielestäsi vastaan Jumalan tahtoa, kun rakkaudesta ja iloisella mielellä annan vähintään 10% tuloistani Jumalan valtakunnan työn edistämiseen?

Jos armo-aiheesta kirjoituksissani on sinulle jotain epäselvää, niin kannattaa esittää tarkentavia kysymyksiä.
Sillä sinä, Herra, olet hyvä ja anteeksiantavainen, suuri armossa kaikille, jotka sinua avuksensa huutavat (Ps.86:5)
Ariel
 
Viestit: 149
Liittynyt: 03. Maalis 2018 22:17

Re: Kymmenykset

ViestiKirjoittaja Jukka » 12. Huhti 2018 14:41

Ariel kirjoitti:Teenkö siis Jukka sinun mielestäsi vastaan Jumalan tahtoa, kun rakkaudesta ja iloisella mielellä annan vähintään 10% tuloistani Jumalan valtakunnan työn edistämiseen?


Vastaan vaikka tiedät vastauksen. Et tee väärin, mutta älä kutsu sitä kymmenysten antamiseksi äläkä mielellään kerro antamisistasi yhtään mitään. Olen useamman kerran sanonut, että Uudessa Liitossa meitä kehotetaan antamaan -ei vain omaisuuttamme- vaan ennen kaikkea itsemme Jumalalle, siis kaikkemme. Siihen sisältyy myös rahapussimme ja pankkitilimme.

Ariel kirjoitti:Jos armo-aiheesta kirjoituksissani on sinulle jotain epäselvää, niin kannattaa esittää tarkentavia kysymyksiä.


Tässähän tämä keskustelu on. viewtopic.php?p=43518#p43518

Eikös siinä meistä kumpikin ole sanonut mielipiteensä ehdollisesta armosta riittävän tyhjentävästi?

Ja tässä vielä luettelo mitä ihmisen pitää täyttää saadakseen pelastuksen armon:
A--Sinun tulee tunnustaa syntisi synneiksi.
B--Sinun tulee hylätä ne asiat, asenteet, tavat ja teot jotka ovat syntiä.
C--Sinun tulee antaa kaikille kaikki anteeksi.
D--Sinun tulee ehdottomasti totella Herraa Jeesusta.

Tuosta kaikesta pitää siis selviytyä ennen kuin voi saada armon.

viewtopic.php?p=56803#p56803
Jukka
 

Re: Kymmenykset

ViestiKirjoittaja Ariel » 12. Huhti 2018 15:04

Onko siis syntiä kutsua kymmenyksiksi sitä kun antaa 10% tuloista? Kymmenys, kymmenesosa tarkoittaa matemaattisesti 10% jostakin. 20% on kaksi kymmenystä, 30% on kolme kymmenystä ja niin edelleen.

Jeesus itse opetti kymmenyksistä. Fariseuksille hän sanoi, ettei tule laiminlyödä kymmenyksiä. Ja Uudessa testamentissa on paljon muuta opetusta antamisesta. Aika outoa väittää että nämä asiat eivät kuuluisi uuteen liittoon, kun niistä Jeesus ja Jeesuksen seuraajat opettivat. Opetukset ovat myös annettu toteutettavaksi, eli että me tehtäisiin niiden mukaan. Tietenkin ei tule kerskua millään tekemisellä, mutta en näe sitä kyllä vääränä jos nöyrällä mielellä Herran kunniaksi kertoo siitä mitä tekee. Hän nimittäin on vaikuttanut armonsa kautta niin että haluamme tehdä Hänen tahtoaan. Sekin että Jeesuksen seuraaja antaa (jos antaa) vähintään 10% tuloistaan, on todistus Jumalan armosta ja muuttavasta voimasta.

Ja niinkuin sanoin, minä koen että 10% on oikeasti hirveän vähän. Koen että Jumalan Henki vaikuttaa minussa niin että iloiten tahdon antaa paljon enemmän aina kun vain mahdollista. Jumalalle siitä kunnia.

Armo-keskustelusta tuo lista ei ole minun vaan jonkun toisen kirjoittama. Kirjoitin siellä että uskossa eläminen vaatii mielestäni kyllä noita asioita, eli että ei ihminen ole raamatun mukaisessa uskossa jos hän ei halua elää Jumalan tahdon mukaan, Jumalan armosta. Mutta ei ihminen voi omassa lihassaan niitä täyttää eikä se ole raamatullista uskonelämää vaan omavanhurskasta yrittämistä
Sillä sinä, Herra, olet hyvä ja anteeksiantavainen, suuri armossa kaikille, jotka sinua avuksensa huutavat (Ps.86:5)
Ariel
 
Viestit: 149
Liittynyt: 03. Maalis 2018 22:17

Re: Kymmenykset

ViestiKirjoittaja MrKerimäki » 12. Huhti 2018 15:29

Laki ..ohjeet ..opetus ... ei ole kadonnut mihinkään maailmankaikkeudesta eikä vielä katoa .Jumalan tahto on ,että ihmiset tekevät Jumalan tahdon.
MrKerimäki
 
Viestit: 446
Liittynyt: 23. Maalis 2017 12:49

Re: Kymmenykset

ViestiKirjoittaja Ariel » 12. Huhti 2018 16:33

Jukka, ymmärrätköhän mitä vanha liitto tarkottaa ja mitä siihen kuuluu? Joskus laitetaan kaikki vanhan testamentin asiat "vanhan liiton" alle ja mitätöidään ne, tai sitten valitaan sieltä joitakin asioita ilman mitään logiikkaa "vanhaan liittoon" kuuluvaksi. Vanhaan liittoon kuului sellaiset asiat jotka ovat vertauskuvallisia, kuten esimerkiksi karitsan uhraaminen tai ympärileikkaus. Näistä uudessa testamentissa opetetaan selkeästi, että ne olivat vertaukuvallisia uuteen liittoon, ja selkeästi kerrotaan mitä vertauskuvat uudessa liittossa tarkoittaa. Ja missään uudessa testamentissa ei sanota että näitä pitäisi enää tehdä. Mutta sitten on asioita vanhasta testamentissa, josta uudessa testamentissa myös käsketään tekemään tai olemaan tekemättä, eikä niistä opeteta mitään että ne olisivat vertauskuvallisia. Yksi esimerkki on saman sukupuolen kanssa makaaminen. Ja kymmenykset kuuluvat myös tähän. Jeesus ei koskaan sanonut kenellekään, että jatkakaa vaan ympärileikkaamista tai karitsojen uhraamista, mutta Jeesus sanoi että älkää lyökö laimin kymmenyksiä. Ja missään ei opeteta, että kymmenysten antaminen olisi ollut vertauskuvallista jostain uuden liiton asiasta, niinkuin vaikka karitsan uhraaminen tai ympärileikkaus, tai suitsuttaminen tai monet muut asiat joista selkeästi opetetaan että niitä ei enää sellaisena tehdä kuin vanhassa liitossa, vaan ne ovat vertauskuvallisia muista asioista. Uudessa testamentissa opetetaan kyllä paljon antamisesta. Minä uskon että Jumala tahtoo ja vaikuttaa omissaan halua antaa paljon enemmän kuin 10%, eli siinä mielessä en kannata opetusta kymmenyksistä, että antamisen pitäisi jäädä vain siihen. Mutta siitä on hyvä aloittaa, koska se on raamatussa annettu osuus, ja luottaa siihen että Jumala siunaa ja pitää meidät vapaana mammonan kahleista ja elatuksen murheista kun annamme ainakin sen verran Hänen valtakunnan käyttöön.
Sillä sinä, Herra, olet hyvä ja anteeksiantavainen, suuri armossa kaikille, jotka sinua avuksensa huutavat (Ps.86:5)
Ariel
 
Viestit: 149
Liittynyt: 03. Maalis 2018 22:17

Re: Kymmenykset

ViestiKirjoittaja Juha » 12. Huhti 2018 17:11

Jeesuksen puheet fariseuksille eivät todista että vanhan liiton kymmenysoppi olisi voimassa uudessa liitossa, koska tuolloin elettiin yhä vanhan liiton aikaa ja vanhaan liittoon liittyvät säädökset ja järjestys olivat edelleen voimassa. Vanha liitto lakkasi vasta Jeesuksen kuollessa ristillä.

Jeesus myös käski spitaalista parantamaansa miestä antamaan eläinuhrin, Mooseksen lain mukaisesti. Tämä kohta puhuu sen puolesta että tuolloin elettiin yhä vanhan liiton ohjeiden mukaan, vaikka Jeesus toki julistikin uutta liittoa:

Matt. 8:3-4 kirjoitti:3 Niin hän ojensi kätensä, kosketti häntä ja sanoi: "Minä tahdon; puhdistu". Ja kohta hän puhdistui pitalistaan.
4 Ja Jeesus sanoi hänelle: "Katso, ettet puhu tästä kenellekään; vaan mene ja näytä itsesi papille, ja uhraa lahja, jonka Mooses on säätänyt, todistukseksi heille".


(3. Moos. 14:1-32)
Kuka on noussut taivaaseen ja astunut sieltä alas? Kuka on koonnut kouriinsa tuulen? Kuka on käärinyt vedet viitan sisään? Kuka on asettanut kohdalleen kaikki maan ääret? Mikä on hänen nimensä ja mikä hänen poikansa nimi, sinähän sen tiedät? Sananl. 30:4
Avatar
Juha
Site Admin
 
Viestit: 1702
Liittynyt: 29. Heinä 2012 03:40

Re: Kymmenykset

ViestiKirjoittaja Ariel » 12. Huhti 2018 17:59

Juha, tuo on kyllä hyvä huomio että Jeesus antoi myös tilanteissa ohjeita vanhan liiton järjestyksen mukaan. Mutta kuitenkin, uudessa testamentissa tulee selvästi ilmi mitkä vanhan liiton asiat on kumottu uudessa liitossa, ja kymmenyksistä ei sellaista sanota.

Mutta tietysti kymmenysoppia ei voi suoraan toteuttaa vanhan testamentin tavalla, koska silloin oli yhtenäinen israelin kansa jollaista ei nykyään ole. Mutta jos ajatellaan sitä vertauskuvana, niin mitä se meille vertauskuvallisesti opettaa, että Jumala käski kansaa tuomaan kymmenesosan tuloistaan Hänen huoneeseen? Eikö se opeta että Hän tahtoo meidän antavan säännöllisesti omastamme? Kenen mielestä 10% on ylivertaisen suuri osuus antaa? Minä en oikein ymmärrä miksi tämä on niin vaikea asia että sitä pitää oikein vastustaa. Oletko ikinä kuullut uskovasta joka antoi omastaan ja tuli sen vuoksi kirotuksi? Minä en, mutta aina on uskoville tullut siunausta siitä kun on antanut omastaan.
Sillä sinä, Herra, olet hyvä ja anteeksiantavainen, suuri armossa kaikille, jotka sinua avuksensa huutavat (Ps.86:5)
Ariel
 
Viestit: 149
Liittynyt: 03. Maalis 2018 22:17

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 29 vierailijaa

cron