Onko Antikristus homoseksuaali ?
”Isäinsä Jumalaa ei hän tottele, eikä vaimoin rakkautta, eli yhdestäkään Jumalasta lukua pidä; sillä kaikkia vastaan hän itsensä korottaa.” (Dan.11:37) (Biblia1776)
Danielin kirjan jakeet 11:36-39 kuvaavat kuningasta joka korottaa itsensä yli muiden. Tämä kuningas on korottava sekä suurentava itsensä yli kaikkien jumalien. Hän on tekevä mitä hän tahtoo, ja uhittelee jokaista jumalaa, ja itse jumalien Jumalaa vastaan hän puhuu kauheita. Hän silti on menestyvä, kunnes vihan aika on lopussa, sillä se minkä Jumala on säätänyt , se on tuleva tapahtumaan.
Tämä kuningas asettuu niin Jumalan itsensä asettamia sääntöjä vastaan kuten myös hän muuttaa yleistä yhteiskuntaa hallitsevat rakenteet sekä moraaliset perusteet korottamalla itsensä kaikkea valtaa ja voimaa korkeammalle. Hän pyrkii muuttamaan ajat ja lait. (Dan.7:25)
Edellä kuvattu kuningas on vanhemmassa teologiassa ymmärretty tarkoittavan antikristusta (näin esim. Jerome, Theodoret, Luther, Oecolampadius, Osiander, Calovius, Geier ). Moderni VT:n eksegeesi Dan.11:36-39:stä on taas pitäytynyt kurinalaiseen historialliseen tulkintaan, jossa kuningas on ymmärretty kuvaavan yksistään Antiochus Epiphanes IV aikaista hallitusvaltaa ja hänen pyrkimyksiään asettaa itsensä jumalan asemaan. Kirjoittaja tässä itse tulkitsee Dan.11:36-39:ssä olevan kuninkaan omaavan kaksoiskuvallisuuden – Antiochus Epiphanes IV oli selvä historiallinen esikuva, mutta tämä esikuva sisältää myös profetaalisen täyttymyksen lopunajan antikristuksessa, joka toimii samojen periaatteiden ja motivaatioiden hallitsemana. Niinikuin Antiochus pyrki korottamaan itsensä kaikkea valtaa ja voimaa korkeammalle, on antikristus toimiva samaa periaatetta noudattaen.
2Tess.2:4” Tuo vastustaja, joka korottaa itsensä yli kaiken, mitä jumalaksi tai jumaloitavaksi kutsutaan, niin että hän asettuu Jumalan temppeliin ja julistaa olevansa Jumala.”
Lukiessani A.G. Fruchtenbaumin Messianic Bible Study Collection sarjassa olevaa opetusartikkelia ”The Rise And Fall Of The Antichrist”, törmäsin Danielin 11:37 jaetta koskevassa tulkinnassa seuraavaan mielenkiintoiseen tulkintaan. Tässä Dan.11:37 rinnastettuna kolmeen eri raamatunkäännökseen :
1933 Raamatun käännös :
”Hän ei välitä isäinsä jumalista, ei naisten lempijumalasta, eikä hän välitä mistään muustakaan jumalasta, sillä hän uhittelee niitä kaikkia.”
1776 Biblia
”Isäinsä Jumalaa ei hän tottele, eikä vaimoin rakkautta, eli yhdestäkään Jumalasta lukua pidä; sillä kaikkia vastaan hän itsensä korottaa.” (Dan.11:37)
New King James Version
“He shall regard neither the God of his fathers nor the desire of women, nor regard any god; for he shall exalt himself above them all. “
(viite : Amplified Bible laajentaa Dan.11:37:ssa sanat "naisten haluamasta jumalasta " merkitykseen Messiaan syntymästä. Merkillinen tulkinta johon en ole missään muualla törmännyt.)
Jae sanoo että itsensä yli jumalien korottava kuningas, ei piittaa, ei tottele eikä välitä esi-isiensä jumalalista – hän ei siis seuraa mitään uskonnollista traditiota eikä perinnettä, ja sitten – hän ei JOKO (1) osoita kunnioitusta eikä arvonantoa naisten palvomille jumalille (Tammus > Adonis) tai (2) hän ei osoita mitään mielenkiintoa naisten miehiin kohdistuvaan seksuaaliseen haluun. Tässäkin huomaamme, että vanhemmat käännökset ovat jälkimmäisen tulkinnan edustajia, kun taas uudemmat käännökset puhuvat juuri naisten itsensä palvomista jumalista.
Tässä otteita eräiden varteenotettavien kommentaarien tulkinnoista :
The Wycliffe Bible commentary : Old Testament Pfeiffer, C. F. (1962).
(käännös kirjoittajan) > ”Merkitystä ei tiedetä. Tulkinnat vaihtelevat naisjumalattarista aina seksuaaliseen halun merkitykseen.”
Keil, C. F., & Delitzsch, F. (2002). Commentary on the Old Testament. (9:804-805). Peabody, MA: Hendrickson.
(käännös kirjoittajan) > ”Seuraavat sanat עַל־חֶמְדַּת נָשִׁים vanhemmat raamatuntutkijat ymmärsivät tarkoittavan naisen rakkautta, aviollista rakkautta; modernit tutkijat ovat päinvastaisesti ymmärtäneet sanat kuvaavan jumalattaria Anatis tai Mylitta, assyrialainen Venus, ja näin viittaavat Elyma jumalattaren temppelin häiväistykseen (1Makk.6:1 vrt. 2Makk. 1:13). Ewald ymmärtää ilmauksella ”naisten intohimon/halun” [the desire of women] tarkoittavan syyrialaista Tammus-Adonis jumalaa”
New Bible commentary : 21st century edition. Rev. ed. of: The new Bible commentary. 3rd ed. / edited by D. Guthrie, J.A. Motyer. 1970. (4th ed.)
(käännös kirjoittajan) > Viittaus jakeessa 37 ”jota naiset haluavat/himoitsevat” on monimutkainen. Joissakin yhteyksissä tämän on ymmärretty tarkoittavan Tammus-jumalaa, pakanallista jumalaa jota jumalatar Ishtar kaipasi (kääntäjän tarkennus : kuoleman johdosta tapahtuva sureminen) (vrt. Hesekiel 8:13-14), joskin sanat voivat myös merkitä ”naisten osoittamaa intohimoa/rakkautta”, joka täten kuvaisi kuninkaan täydellistä miehen ja naisen välisen rakkauden hylkäämistä (2Tim.3:2-4) tai jopa luomisessa asetetun miehen ja naisen välisen seksuaalisen kanssakäymisen kieltämistä.”
Jos pitäydymme siihen tulkintaan, että Dan.11:37 kuvaa itsensä jumalaksi korottavan kuninkaan naisen mieheen kohdistuvan seksuaalisen halun hylkäämistä, joko aviollisessa merkityksessä tai yleisesti muodossa että hän kokonaan hylkää normaalin miehen ja naisen välisen seksuaalisuuden, voidaan tulkinnasta tehdä seuraavia mahdollisia johtopäätöksiä.
(1) Tämä kuningas edustaa äärimmäistä uskonnollista selibaattia ja sen vaatimuksen kautta omaavaa hallitusvaltaa, niin että hänen itse itselleen asettamansa jumalallisen aseman johdosta kieltää luonnollisen, Jumalan asettaman avioliiton.
”Mutta Henki sanoo selvästi, että tulevina aikoina moniaat luopuvat uskosta ja noudattavat villitseviä henkiä ja riivaajien oppeja valheenpuhujain ulkokultaisuuden vaikutuksesta, joiden omatunto on poltinraudalla merkitty ja jotka kieltävät menemästä naimisiin.” (1Tim.4:1-3)
(2) Tämä kuningas edustaa seksuaalista vääristyneisyyttä, ja kieltää niin omalla suuntautumisellaan kuin sen yleisellä hyväksymisellä (tai jopa siihen oman valtansa voimalla määräävällä käskyllä) normaalin Jumalan luoman seksuaalisen kanssakäymisen miehen ja naisen välillä.
”Sentähden Jumala on hyljännyt heidät häpeällisiin himoihin; sillä heidän naispuolensa ovat vaihtaneet luonnollisen yhteyden luonnonvastaiseen; samoin miespuoletkin, luopuen luonnollisesta yhteydestä naispuolen kanssa, ovat kiimoissaan syttyneet toisiinsa ja harjoittaneet, miespuolet miespuolten kanssa, riettautta ja villiintymisestään saaneet itseensä sen palkan, mikä saada piti.” (Room.1:26:27)
Tällaisesta tulkinnasta käsin Dan.11:37 voisi joko tarkoittaa katolisen kirkon asettamaa selibaatti ehtoa (onko kuningas = paavi ?), tai tulevaa toista poliittis-uskonnollista johtajaa joka vahvasti ajaisi näkyvällä tavalla homoseksuaalien oikeuksia ja ”luonnollistaisi” tämän vääristyneen seksuaalisuuden hyväksytyksi yhteiskunnalliseksi muodoksi. Nähtävästi tämä voisi olla myös syy, hänen puoleltaan muihin ihmisiin kohdistuvan vihan syntymisessä. Ne jotka vastustaisivat homoseksuaalisuutta joutuisivat näin tämän ”kuninkaan” vainottavaksi ja tuomittavaksi.
Kirjoittaja esittää edellä olevan tulkinnan vain mahdollisuutena, vaikka silti nyt yhteiskunnassa vahvasti homoseksuaalisuutta eteenpäin ajavat instanssit ovat selvästi nähtävissä. Protestanttisen kirkon asenne homoseksuaalisuuteen on muuttunut radikaalisti. Kirjoittaja näkee, että uuteen maailmanjärjestykseen tulee varmasti kuulumaan seksuaalisten vähemmistöjen vahva esiin nousu ja heidän oikeuksiensa näkyvä asettaminen, jopa tavalla, jossa sitä kritisoivat voidaan häikäilemättä kriminalisoida.
EU on jo kriminalisoinut kristillisen aseman (Raamattuun perustautuvan tuomitsevan asenteen homoseksualismia kohtaan) - tässä linkki > (englanninkielinen teksti) > http://www.persecutio.eu/reports.html
Onko antikristus itse homoseksuaali – jää vielä tässä kirjoituksessa kysymykseksi. Selvää on että yhteiskuntamme on pahasti vääristynyt JO NYT, ja kriminalisoitu homojen tuomitseminen raamatullisin perustein on askel tulevaa petovaltaa kohti.
- todael
Koetelkaa kaikki ja pitäkää se mikä hyvää on