Jeesus on Herra

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Jeesus on Herra

ViestiKirjoittaja Hansu » 08. Elo 2013 23:01

1Kor. 12:3

3. Sentähden minä teen teille tiettäväksi, ettei kukaan, joka puhuu Jumalan Hengessä, sano: "Jeesus olkoon kirottu", ja ettei kukaan voi sanoa: "Jeesus olkoon Herra", paitsi Pyhässä Hengessä.

Mietin tuota kohtaa: ettei kukaan voi sanoa: "Jeesus olkoon Herra", paitsi Pyhässä Hengessä.   Osaisiko joku selittää, miksi eräs menestysteologi, joka toimi 100 varmasti toisen hengen vaikutuksen alaisena, pystyi sanomaan Jeesus on Herra? :think2:
Hansu
 

Re: Jeesus on Herra

ViestiKirjoittaja toni t » 08. Elo 2013 23:29

Hansu kirjoitti:1Kor. 12:3

3. Sentähden minä teen teille tiettäväksi, ettei kukaan, joka puhuu Jumalan Hengessä, sano: "Jeesus olkoon kirottu", ja ettei kukaan voi sanoa: "Jeesus olkoon Herra", paitsi Pyhässä Hengessä.

Mietin tuota kohtaa: ettei kukaan voi sanoa: "Jeesus olkoon Herra", paitsi Pyhässä Hengessä.   Osaisiko joku selittää, miksi eräs menestysteologi, joka toimi 100 varmasti toisen hengen vaikutuksen alaisena, pystyi sanomaan Jeesus on Herra? :think2:


Lainaus Petrin kirjoituksesta jossa asia on selkeästi selitetty:

1 Kor 12:
3 Sentähden minä teen teille tiettäväksi, ettei kukaan, joka puhuu Jumalan Hengessä, sano: "Jeesus olkoon kirottu," ja ettei kukaan voi sanoa: "Jeesus olkoon Herra," paitsi Pyhässä Hengessä.


1 Kor 12:ssa oleva ettei kukaan voi sanoa Jeesus olkoon Herra, paitsi Pyhässä Hengessä tarkoittaa sitä, että ihminen joka on uudestisyntynyt ja jossa Pyhä Henki asuu voi vain ainoastaan sanoa Jeesuksen olevan Herra siinä merkityksessä mitä Jeesuksen Herruus merkitsee.

Jeesuksen Herruus tarkoittaa sitä, että Hän on Pelastaja, joka antaa Pyhän Hengen niille, jotka uskovat Häneen. Pelastettu ihminen Pyhässä Hengessä eläen voi vain sanoa Jeesus on Herra, Pelastaja, jonka kautta uskon Jumalaan ja elän todeksi Raamatun sanan opetuksen. 1 Kor 12:3:ssa on avaimena sanonta Pyhässä Hengessä, joka tarkoittaa että Jumala on armahtanut ja pelastanut. Vain Pyhässä Hengessä sanoen voidaan sanoa Jeesuksen olevan totisesti Herra, joka on antanut pelastuksen sekä uskon sydämeen.

1 Kor 12:3 ei tarkoita sitä etteikö pelastumaton ihminen voisi sanoa Jeesuksen olevan Herra, sillä esimerkiksi ei uskovat historioitsijat, uskonnon opettajat sekä ns. leipäpapit joutuvat virkansa puolesta useinkin sanomaan Jeesusta Herraksi ja Jeesuksen olevan Herra. He eivät silti ole uskossa eivätkä pelastuneita.

Raamatun sana ei voi olla ristiriidassa keskenään, eikä se olekaan, sillä Raamatussa on selvä todistus myös muualla, että pelastumattomat ihmiset tunnustivat Jeesuksen olevan Herra. Raamatun sanan kokonaisilmoitus todistaa selkeästi totuudesta, jolloin yksittäisiä jakeita tai kohtia ei voi ymmärtää väärin.

Matt 7:
18 Ei saata hyvä puu kasvaa pahoja hedelmiä eikä huono puu kasvaa hyviä hedelmiä.
19 Jokainen puu, joka ei tee hyvää hedelmää, hakataan pois ja heitetään tuleen.
20 Niin te siis tunnette heidät heidän hedelmistään.
21 ¶ Ei jokainen, joka sanoo minulle: ‘Herra, Herra!’, pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: ‘Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?’
23 Ja silloin minä lausun heille julki: ‘Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät’.
24 Sentähden on jokainen, joka kuulee nämä minun sanani ja tekee niiden mukaan, verrattava ymmärtäväiseen mieheen, joka huoneensa kalliolle rakensi.
25 Ja rankkasade lankesi, ja virrat tulvivat, ja tuulet puhalsivat ja syöksyivät sitä huonetta vastaan, mutta se ei sortunut, sillä se oli kalliolle perustettu.
26 Ja jokainen, joka kuulee nämä minun sanani eikä tee niiden mukaan, on verrattava tyhmään mieheen, joka huoneensa hiekalle rakensi.
27 Ja rankkasade lankesi, ja virrat tulvivat, ja tuulet puhalsivat ja syöksähtivät sitä huonetta vastaan, ja se sortui, ja sen sortuminen oli suuri."


Herra Jeesus itse sanoi, ettei jokainen pääse taivasten valtakuntaan, joka sanoo Jeesukselle Herra, Herra, joka tarkoittaa Jeesuksen olevan Herra. Jumalan valtakuntaan pääsevät vain ne, jotka ovat tehneet Jumalan tahdon mukaan, eli uskoneet Herraan Jeesukseen niin kuin Raamattu opettaa.

http://www.kotipetripaavola.com/iankaik ... dotus.html
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Re: Jeesus on Herra

ViestiKirjoittaja Mr Kerimäki » 09. Elo 2013 06:02

Olisi mukavaa kun olis tuon vanhan kreikan taitaja ,mutta kun ei ole niin sitte ei ole .Eli ymmärtäisi vanhan ajan sanontojen piilomerkityksen.Mutta kenties lisäksi tuo kohta Jeesus on Herra,,,Muutoin kuin Pyhässä Hengessä.Voikohan se tarkoittaa myös tiivistettynä versiona sitä eli mitä se lause pitää sisällään .Eli suomentaen kukaan ei saa sitä Herra merkitystä ulos muutoin kuin Pyhässä Hengessä eli uskossa .Uskomattoman suusta se Jeesus on Herra sana jää pelkäksi sana helinäksi ,jolla ei pelastuta eli sillä on yhtä paljon arvoa kuin tuulella ,joka tulee ja menee .Ja kääntäen Pyhän Hengen omaavan eli uskovan suusta se on täyttä totta eli Jeesus on Herra.
Mr Kerimäki
 
Viestit: 1324
Liittynyt: 02. Joulu 2012 16:47

Re: Jeesus on Herra

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 09. Elo 2013 08:12

Toki nuo sanat pystyy kuka tahansa lausumaan, mutta vain Pyhässä Hengessä pystyy tarkoittamaan sitä, kun sanoo, että Jeesus on Herra, eli kaikki on Hänen valtansa alla.
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Jeesus on Herra

ViestiKirjoittaja Hansu » 09. Elo 2013 10:28

Kiitos, kun selvensitte asian mulle. Olen miettinyt ihan samaa, että jos osaisi kreikan keltä niin
raamattu saattaisi avautua hieman paremmin.

Oikeestaan sen takia toin asian esille, kun tämä kyseinen menesteologi sanoi Jeesus on Herra ja
silti aloin epäillä häntä ja kyseenalaistin hänen opetuksensa ja toimintansa.
Otin asian esille seurakunnassa ja sain vastauksen, että tämä kyseinen saarnamies sanoi
Jeesus on Herra, jota ei voi sanoa muuta kuin Pyhässä Hengessä. Näin kuitattiin mun epäilyt
saarnaajasta, että hän toimisi väärän hengen alaisena. Eli tuossa seurakunnassa kaikki jotka kykenivät sanomaa Jeesus on Herra, niin heitä ei saanut kyseenalaistaa, koska heissä toimi
pyhä henki.

Jotenkin asia on jäänyt vaivaamaan mua, vaikka en ole tuossa mennari seurakunnassa enää
moneen vuoteen käynyt. Mutta tuo sama mennari saarnaaja on edelleen hyvin suosittu ja levittää
eksyttävää oppia ja toimintaansa. Mainittakoon nyt vielä hänen nimensä, eli Darrel Stott, kannattaa
kiertää kaukaa tämä mies.
Hansu
 

Re: Jeesus on Herra

ViestiKirjoittaja toni t » 27. Huhti 2020 11:42

Facebookin livevideo 25.4.2020. Raamatuntutkiskelua - aiheena Jeesuksen Herruus. Raamattu opettaa, että pelastumme tunnustamalla Jeesus Herraksi. Mitä tämä Herruus tarkoittaa on videon aiheena.

Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Re: Jeesus on Herra

ViestiKirjoittaja mot » 01. Heinä 2020 17:28

Hansu kirjoitti:Osaisiko joku selittää, miksi eräs menestysteologi, joka toimi 100 varmasti toisen hengen vaikutuksen alaisena, pystyi sanomaan Jeesus on Herra?


Raamatusta tulee ottaa kaikki opetus huomioon eikä vain yksi jae kerrallaan.

Raamattua käännettäessä suomeksi alkukielen ilmaisu ei ole välittynyt aina täsmälleen alkuperäisen tarkoituksen mukaisesti, koska sen ajan kulttuureissa sanat ilmaisivat asioita sen ajan tavan mukaisesti eikä sanavastaavaa käännöstä ole aina tehtävissä, koska suomen kielen sanoilla voi olla hieman eri sisältö. Raamatussa on yleistä, että sanotaan, että kaikki jotka huutavat Herran nimeä avuksi pelastuvat, mutta myös sanotaan, ettei kuitenkaan kaikki Herran nimeä avuksi huutavat pelastu, jos teet sitä ja tätä. Raamatun kieli ja retoriikka eivät ole aina sitä, mitä suomalainen ymmärtää suomea, minkä takia on oltava hyvin tarkkana sen asian suhteen, mitä Raamattu on alun perin tarkoittanut. Raamatussa on oma kieli, joka tulee oppia ja ottaa huomioon sen alkuperäisen tarkoituksen mukaisesti.

Raamatussa on periaate, että ensi kerrotaan pääsääntö esim. kaikki pelastuvat, jotka tekevät jotain. Sitten kerrotaan pääsääntöön poikkeukset mallilla, ettei kuitenkaan kaikki, jos teet sitä ja tätä, mikä voi olla toisessa Raamatun kirjassa kaukana päässäännöstä. Sanat kaikki ja ikuinen ovat ilmaisuja, jotka voivat saada poikkeuksia siten, kuin Raamattussa ilmoitetaan. Tässä on yksi esimerkki:

Room 10:
9 Jos sinä suullasi tunnustat, että Jeesus on Herra, ja sydämessäsi uskot, että Jumala on herättänyt hänet kuolleista, olet pelastuva.
...
13 Onhan kirjoitettu: "Jokainen, joka huutaa avukseen Herran nimeä, pelastuu."

Matt 7:
21 Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
23 Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.

Sitten tähän kysymääsi asiaan. Kaikki Kristuksessa olevat sanovat, että Jeesus Kristus on Herra. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, etteikö joku muukin voisi samaa sanoa. Tässä esimerkkejä. Verratkaa 1 Kor 12:3 ja 1 Joh 4:2 jakeiden ilmoitusta niihin, jotka ovat jäljempänä. Mitä tulee jakeeseen 1 Joh 4:2, niin sitä määrittää myös jae 1 Joh 4:6, joka täydentää lauseen ilmoitusta lisäehdolla.

1 Kor 12:
3 Sentähden minä teen teille tiettäväksi, ettei kukaan, joka puhuu Jumalan Hengessä, sano: "Jeesus olkoon kirottu", ja ettei kukaan voi sanoa: "Jeesus olkoon Herra", paitsi Pyhässä Hengessä.

1 Joh 4:
2 Tästä te tunnette Jumalan Hengen: jokainen henki, joka tunnustaa Jeesuksen Kristuksen ihmiseksi, lihaan tulleeksi, on Jumalasta.
3 Yksikään henki, joka kieltää Jeesuksen, ei ole Jumalasta. Sellainen henki on Antikristuksen henki, jonka te olette kuulleet olevan tulossa ja joka jo on maailmassa.
4 Te, lapseni, olette Jumalasta, ja te olette voittaneet nuo väärät profeetat, sillä se, joka on teissä, on suurempi kuin se, joka on maailmassa.
5 He ovat maailmasta. Maailmasta on se, mitä he puhuvat, ja maailma kuuntelee heitä.
6 Me olemme Jumalasta. Joka tuntee Jumalan, kuuntelee meitä, mutta joka ei ole Jumalasta, se ei meitä kuuntele. Tästä me tunnemme totuuden hengen ja eksytyksen hengen.

Ap. t 16:
16 Kun taas olimme menossa rukouspaikalle, kohtasimme orjatytön, jossa oli tietäjähenki ja joka ennustamalla hankki isäntäväelleen hyvät rahat.
17 Tyttö lähti Paavalin ja meidän muiden perään ja huusi: "Nämä miehet ovat Korkeimman Jumalan palvelijoita ja osoittavat teille pelastuksen tien!"
18 Näin hän teki useana päivänä, kunnes Paavali menetti kärsivällisyytensä, kääntyi ja sanoi hengelle: "Jeesuksen Kristuksen nimessä minä käsken sinua: lähde hänestä!" Siinä samassa henki lähti.

Jaak 2:
18 Ehkä joku nyt sanoo: "Sinulla on usko, minulla teot." Näytä sinä minulle uskosi ilman tekoja, minä kyllä näytän sinulle uskon teoillani.
19 Sinä uskot, että Jumala on yksi ainoa. Oikein teet -- pahat hengetkin uskovat sen ja vapisevat.

Mark 1:
24 "Mitä sinä meistä tahdot, Jeesus Nasaretilainen? Oletko tullut tuhoamaan meidät? Minä tiedän, kuka sinä olet, Jumalan Pyhä!"
mot
 

Re: Jeesus on Herra

ViestiKirjoittaja mot » 01. Heinä 2020 18:40

toni t kirjoitti:Facebookin livevideo 25.4.2020. Raamatuntutkiskelua - aiheena Jeesuksen Herruus. Raamattu opettaa, että pelastumme tunnustamalla Jeesus Herraksi. Mitä tämä Herruus tarkoittaa on videon aiheena.


Tuosta videosta muutama kommentti.

Kun Raamatussa sanotaan Herra Jeesus, se on alkukielellä Jehova Jehoshua. Tämä asia tulee esille, kun Paavali siteeraa jaetta Joel 3:5, jossa Herra on muodossa Jehova (Jhwh). Jehova Jehoshua on lyhyemmässä muodossa Jeshua, mistä tulee sana Jeesus. Tämä on kova pala Jehovan todistajille nieltäväksi, koska se todistaa heidän oppinsa vääräksi.

Room 10:
9 Jos sinä suullasi tunnustat, että Jeesus on Herra, ja sydämessäsi uskot, että Jumala on herättänyt hänet kuolleista, olet pelastuva.
...
13 Onhan kirjoitettu: "Jokainen, joka huutaa avukseen Herran nimeä, pelastuu."

Joel 3:5 Ja jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu. Sillä Siionin vuorella ja Jerusalemissa ovat pelastuneet, niinkuin Herra on sanonut; ja pakoonpäässeitten joukossa ovat ne, jotka Herra kutsuu.

Jeesus Kristus on siis Jehova. Sakarjan kirjassa Jehova seisoo jaloillaan Öljymäellä, kun hän on palannut takaisin.

Sak 14:
3 Ja Herra on lähtevä liikkeelle ja sotiva näitä pakanoita vastaan, niinkuin sotimispäivänänsä, taistelun päivänä.
4 Hänen jalkansa seisovat sinä päivänä Öljymäellä, joka on Jerusalemin edustalla itää kohti. Ja Öljymäki halkeaa kahtia idästä länteen hyvin suureksi laaksoksi: toinen puoli mäkeä siirtyy pohjoiseen ja toinen puoli etelään päin.
mot
 


Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 25 vierailijaa

cron