Juttutupa

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Juttutupa

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 27. Loka 2015 15:18

Ajatuksia tällepäivää, joita tahdon jakaa.
Nämä on yhtälailla itselleni kuin kanssamatkaajilleni, ajatuksia sydämeltä, minulle ja sinulle.

"tee se minkä itsellesi toivoisit tehtävän"... "rakasta lähimmäistä kuten itseäsi"... "näe lähimmäisessä itsesi".

Asetammeko kuormaa, vai pyrimmekö ottamaan kuormaa pois?
sidommeko toinen toisiamme, vai vapautammeko?

Annammeko maljallisen kylmää vettä juotavaksi?
.... leipää syötäväksi.
lonelyrider
 

Re: Juttutupa

ViestiKirjoittaja uuhi » 27. Loka 2015 16:08

Lonelyrider, viestistäsi tuli mieleen se miten kovin olen itse toivonut että seurakunnassa opetettaisiin ja kehotettaisiin noudattamaan jaetta matt. 7:12.

Kaikki siis mitä tahtoisitte että tekisivät teille ihmiset siten ja te tehkää heille [jakeesta matt. 7:12]
uuhi
 
Viestit: 532
Liittynyt: 30. Joulu 2010 14:39

Re: Juttutupa

ViestiKirjoittaja uuhi » 27. Loka 2015 17:10

Otit jukka esiin jakeen joh. 1:12 ja sanan exousia. Koska en ole löytänyt varmuutta siitä miten sana exousia pitäisi kääntää tuossa jakeessa, niin en ole uskaltanut kääntää sitä julkisesti. On mulla ajatus siitä miten sen sanan kääntäisin tuossa jakeessa, mutta koska en ole varma siitä, enkä ole tutkinut sitä sanaa vielä tarpeeksi, niin en jaa sitä muille.

Otit esille jakeen joh. 3:3. Eräiden sanakirjojen perusteella mulla on sellanen käsitys että sanan anōthen ensisijainen merkitys on "ylhäältä," mutta niissä sanakirjoissa mainitaan myös sanat [englanniksi] again ja anew. Osmo alho on kääntänyt tuon jakeen seuraavasti: Totisesti, totisesti Minä sanon sinulle: jos joku ei tule syntymään [futuuri] ylhäältä , [hän] ei voi tulla [futuuri] näkemään elohimin kuningaskuntaa.

Muutin osmon käännökseen termin elohim, muuta en muuttanut. Ne futuuri-sanat [jotka siis tarkottavat aikamuotoa] osmo oli itse kirjoittanut tekstiin.

Sanakirjojen ja sen perusteella, ja sen että osmo opetuksessaan koskien tuota jaetta käytti ilmaisua hebrean käsite ylhäältä syntyminen, myös minä käänsin sanan anōthen sanalla ylhäältä, mutta en ole täysin varma onko se kaikkein paras käännös tuolle sanalle tuossa jakeessa, olen pohtinut että pitäisikö se sittenkin kääntää jollain sen tapaisella suomen sanalla kuin englannin sana again. Syitä miksi olen sitä pohtinut on se mitä nikodemus vastaa: "kuinka voi ihminen syntyä vanha oleva ei voi kohtuun äitinsä toistamiseen tulla ja syntyä" , sekä kreikan sana paliggenesia jakeessa tiitus 3:5. En ole siis täysin varma siitä miten kreikan sana anōthen pitäisi tuossa lauseessa joh. 3:3 kääntää.

Young's literal translationissa anōthen on käännetty sanoilla from above:

Jesus answered and said to him, 'Verily, verily, I say to thee, If any one may not be born from above,... [ jakeesta joh 3:3, ylt]


vastasi jahuwšu'a ja puhui hänelle: amen amen sanon sinulle, jos ei ihminen synny ylhäältä ei voi nähdä kuningaskuntaa elohimin. sanoo hänelle nikodemus: kuinka voi ihminen syntyä vanha oleva ei voi kohtuun äitinsä toistamiseen tulla ja syntyä. vastasi jahuwšu'a: amen amen sanon sinulle jos ei ihminen synny vedestä ja hengestä ei voi tulla kuningaskuntaan elohimin, syntynyt lihasta liha on ja syntynyt hengestä henki on

[hyväjulistuksesta jowchananin [johanneksen] mukaan 3:3-6]

Sen jakeen mark. 11:22 viimeiset sanat kääntäisin sanoilla usko elohimin tai jos vaihtaisin suomalaisen sanajärjestyksen niin, elohimin usko.


Ole siunattu jahuwsua messiaan nimessä, jukka.
uuhi
 
Viestit: 532
Liittynyt: 30. Joulu 2010 14:39

Re: Juttutupa

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 27. Loka 2015 17:42

*
Espoolaisnuori kertoo: ”Näin Isis painostaa Suomessakin”

TERRORI   Espoolaisnuorta on uhkailtu ja painostettu väkivalloin, että hän lähtisi taistelemaan asejoukkoihin ulkomaille.

Irakilaistaustainen Sagr Hamdan, 25, kertoo omiin kokemuksiinsa perustuen, että terrorijärjestö Isis toimii jo Suomessa. Hänen mukaansa tilanne on pahempi kuin on annettu ymmärtää.

Viisivuotiaana Irakista perheineen Suomeen tullut Hamdan on itse väistellyt kaksi vuotta uhkauksia ulkomaalaistaustaisilta henkilöiltä, jotka vaativat häntä osallistumaan terroritekoihin Irakissa ja Syyriassa.

Se oli Isisin WhatsApp-ryhmä.”
Nyt nuorukainen haluaa kertoa tarinansa, koska ei aio pelätä. Hamdania on uhkailtu ja pahoinpidelty, mutta hänen päätään ei ole käännetty.

– En halua sotia. Olen nähnyt sitä tarpeeksi, haluan vain rauhaa.

Hamdan muutti jo kertaalleen pois Espoosta ja vetäytyi sosiaalisesta mediasta. Hän vaihtaa puhelinnumeroaan yhtenään, sillä uhkausviestejä tulee muun muassa Facebookin ja WhatsAppin kautta. Osan henkilöistä on hänen entisiä ulkomaalaistaustaisia kavereitaan Leppävaarasta.

Syiksi vainolleen hän uskoo maailmankatsomuksensa ja ulkonäkönsä. Hän pitää partaa kuitenkin mallintöidensä ja muodin takia. Hän ei halua tulla leimatuksi ulkonäkönsä perusteella.

Hamdania haastetaan kaduilla toistuvasti keskusteluihin uskonnosta. Viime joulukuussa hänet pahoinpideltiin Pasilan asemalla sen jälkeen, kun keski-ikäinen mies oli vaatinut häntä käymään moskeijassa. Kun Hamdan ei suostunut, mies vannoi, että ”kuolema tulee ovellesi”.

Myöhemmin Hamdan liitettiin WhatsApp-ryhmään, jossa oli jo valmiiksi 105 jäsentä.

– Se oli Isisin WhatsApp-ryhmä.

Kun Hamdan kieltäytyi allekirjoittamasta, miehet alkoivat herjata ja uhkailla.”
Ryhmän kautta tuli pyyntöjä osallistua taisteluihin Syyriassa. Seuraavassa kohtaamisessa miehet pyysivät Hamdania allekirjoittamaan paperin, jolla hän olisi ”antanut itsensä” järjestölle.

– Toivottavasti suomalaiset eivät pidä Isisin joukkoja muslimeina. Niillä ei ole mitään tekemistä islamin kanssa. Se on politiikkaa.

Hamdan selitti miehille, ettei jihad tarkoita tappamista eikä hän aio lähteä taistelemaan. Kun Hamdan kieltäytyi allekirjoittamasta, miehet alkoivat herjata ja uhkailla.

Vastaavaa on sattunut hänelle ja hänen veljelleen aiemminkin. Myös muita nuoria on ahdisteltu ja houkuteltu asejoukkoihin, osa on lähtenytkin. Hamdan tuntee heistä muutamia.

Edellisenä kesänä neljä ”partamiestä” tuli puhumaan Hamdanille uskonnosta kauppakeskuksessa vaativaan sävyyn ja myöhemmin samana vuonna Rautatientorilla iso joukko ulkomaalaistaustaisia kävi hänen kimppuunsa.

– Toivoisin, että poliisi tekee työnsä, sillä Isis on jo täällä, hän sanoo.

Hamdan ei usko kostoon – ”Olen nähnyt tarpeeksi”

Minna Rajainmäki
Datanomiksi opiskellut Sagr Hamdan kertoo, että ilmapiiri kantaväestön ja ulkomaalaistaustaisten kesken on kiristynyt viime vuosina.

– Ymmärrän kyllä miksi. Olen itsekin shokissa siitä, mitä näen. Mutta me olemme yhtä peloissamme. Ja meitä yritetään vetää mukaan sinne.
Hamdan ei usko kostoon ja väkivaltaan, vaikka hänen paras ystävänsä pahoinpideltiin kuoliaaksi Leppävaarassa pari vuotta sitten. Laajalti uutisoitu viharikos järkytti espoolaisnuoria ja herätti joissain myös vaatimuksia kostoon.

Hamdan masentui tapahtuneesta pitkäksi aikaan. 17-vuotias somalinuorukainen kuoli suomalaismiehen pahoinpitelyn seurauksena. Pahoinpitelijä sai kuusi vuotta vankeutta.
– Mielestäni kyse oli kohtalosta, joka tapauksessa. En halua kostaa. Olen nähnyt sitä tarpeeksi, haluan vain, että kaikki saisivat elää rauhassa ja vapaina.

En välitä, minkä värinen joku on tai mikä on hänen uskontonsa.”

Suomessakin mieluummin siviilipalveluksen suorittava Hamdan ei ole taipunut uhkailujen ja painostuksen alla, vaikka häntä on toistuvasti pyydetty lähtemään Syyrian taisteluihin. Häntä vaaditaan osallistumaan taisteluun uskonnon nimissä, mutta Hamdanin mielestä Isisin toiminnalla ei ole mitään tekemistä islamin kanssa.

– Yksikään muslimi ei tekisi tuollaista. Tappaminen on väärin.

Hamdan on myös ärsyyntynyt jatkuvista kyselyistä siitä, onko hän shiia vai sunnimuslimi. Se ei ole olennaista. Hän oppi itse eron vasta kymmenen vuotta sitten median välityksellä.

– En välitä, minkä värinen joku on tai mikä on hänen uskontonsa, kunhan on hyvä ihminen.

http://www.lansivayla.fi/artikkeli/2737 ... uomessakin
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7940
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Juttutupa

ViestiKirjoittaja tanu » 28. Loka 2015 10:25

Nyt löytyi hyvä sivusto, jossa avataan Israel- ja juutalais-asioita
Raamatullisesti ja järkeenkäyvästi.
Osmo Haaviston sivut:
http://www.fkf.net/haavisto/
Rakas taivaallinen Isä, tapahtukoon kaikessa, aina, Sinun tahtosi. Jeesuksen nimessä.
tanu
 
Viestit: 1268
Liittynyt: 04. Maalis 2012 22:20

Re: Juttutupa

ViestiKirjoittaja Jukka » 28. Loka 2015 10:47

lonelyrider kirjoitti:"tee se minkä itsellesi toivoisit tehtävän"... "rakasta lähimmäistä kuten itseäsi"... "näe lähimmäisessä itsesi".


Poimin hyvästä tekstistäsi vain sen osan, joka synnytti kysymyksiä. Tai ei tuo ensimmäinen toteamuksesi "tee se minkä itsellesi toivoisit tehtävän" kysymyksiä synnyttänyt. Ilmoitushan on kirkas. Mutta mitä sisältyy kehotukseen ""rakasta lähimmäistä kuten itseäsi"? Miten minun tulee rakastaa itseäni? Käskynhän antoi, kuten varmasti kaikki tiedämme, Jeesus itse ja se oli niin sanotun kaksoiskäskyn jälkimmäinen osa.

Eniten jäin kuitenkin pohtimaan tuota kohtaa ""näe lähimmäisessä itsesi". Mitä sillä tarkoitat?

Hyvää päivän jatkoa lonelyrider - yksinäinen ratsastaja.
Jukka
 

Re: Juttutupa

ViestiKirjoittaja Jukka » 28. Loka 2015 11:06

vaisuliini kirjoitti:Espoolaisnuori kertoo: ”Näin Isis painostaa Suomessakin”


– Toivoisin, että poliisi tekee työnsä, sillä Isis on jo täällä, hän sanoo.

[Ilmaoitettu lähde http://www.lansivayla.fi/artikkeli/2737 ... uomessakin]


Tahdon tähän sanoa, että eri viranomaistahot tekevät paljon työtä tämän tyyppisten asioiden kanssa. Tehtävien luonne ja määrä vain ovat sellaisia ettei niiden tule olla näkyvästi mediassa esillä.
Jukka
 

Re: Juttutupa

ViestiKirjoittaja Jukka » 28. Loka 2015 11:55

tanu kirjoitti:Nyt löytyi hyvä sivusto, jossa avataan Israel- ja juutalais-asioita
Raamatullisesti ja järkeenkäyvästi.
Osmo Haaviston sivut:
http://www.fkf.net/haavisto/


En tunne Osmo Haavistoa, mutta vilkaisin pikaisesti joitakin sivuja, joille linkkisi ohjasi, siis Haaviston kotisivuille. Siellä hyökättiin voimakkaasti ICEJ:n työmuotoja ja toimintaa vastaan, koska se ei harjoita evankelioivaa työtä. Haavisto ei näytä tietävän, että ICEJ on perustettu järjästöksi, joka auttaa kärsiviä juutalaisia mm. ylläpitämällä lastenkoteja, harjoittamalla kotisairaanhoitotyötä, tarjoamalla ruokaa, auttamalla juutalaisia ahdistusten keskeltä kotimaahansa jne. Lisäksi ICEJ pitää pimenevän maailman keskellä esillä sitä tosiasiaa, että Israel on Jumalan valitsema omaisuuskansa, jonka jäännös aikojen lopulla kääntyy Messiaansa puoleen.

ICEJ ei ole evankelioimisjärjestö Israelissa sen enempää kuin esimerkiksi oma armeijamme evankeloi Suomessa. Jumala on antanut erilaisia tehtäviä ihmisille ja järjestöille, jotka toimivat Israelissa. Siunaan evankeliumin työtä juutalaisten keskuudessa ja siunaan ICEJ: sosiaalista avustustyötä Israelissa ja muualla maailmassa.
Jukka
 

Re: Juttutupa

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 28. Loka 2015 12:34

jukka1954 kirjoitti:
lonelyrider kirjoitti:"tee se minkä itsellesi toivoisit tehtävän"... "rakasta lähimmäistä kuten itseäsi"... "näe lähimmäisessä itsesi".


Poimin hyvästä tekstistäsi vain sen osan, joka synnytti kysymyksiä. Tai ei tuo ensimmäinen toteamuksesi "tee se minkä itsellesi toivoisit tehtävän" kysymyksiä synnyttänyt. Ilmoitushan on kirkas. Mutta mitä sisältyy kehotukseen ""rakasta lähimmäistä kuten itseäsi"? Miten minun tulee rakastaa itseäni? Käskynhän antoi, kuten varmasti kaikki tiedämme, Jeesus itse ja se oli niin sanotun kaksoiskäskyn jälkimmäinen osa.

Eniten jäin kuitenkin pohtimaan tuota kohtaa ""näe lähimmäisessä itsesi". Mitä sillä tarkoitat?

Hyvää päivän jatkoa lonelyrider - yksinäinen ratsastaja.


Jumala on luonut ihmisen omaksi kuvakseen, näin on alunperin ollut ja näin se on myös tänä päivänä.

Jotta voi rakastaa, tietenkin pitää ymmärtää olevansa myös itse rakastettu.
Jumalahan hyväksyi alunalkaenkin rakkautensa kautta meidät sellaisina kuin olimme, ihmisen "oma erinomaisuus" ei määrännyt itsessään Hänen rakkautensa määrää kohtaamme... rakkauden ymmärryksen tulee kasvaa kasvamistaan.
.. meidän tulee hyväksyä lähimmäinen sellaisena kuin tämä on ja kohdata hänet sen rakkauden kautta jonka olemme saaneet... rakkaudessa tulee olla myös kestävä.

Se että hyväksyy lähimmäisen Jumalan luotuna ja samanarvoisena ja yhtä tärkeänä, ei tarkoita, että tarvitsee hyväksyä itsessään lähimmäisen kaikkia tekoja.

Ihminen kylvää ympärilleen sitä mitä hän on... ja tämä tulee tiedostaa ja ymmärtää.
On kuitenkin myös niin, että millä mittaamme, sillä meille mitataan.
Me olemme myös ikäänkuin peilejä toinen toisillemme ja se miten kohtelemme tai näemme lähimmäisemme, myös vaikuttaa toinen toisiimme. Se mitä sanomme tai teemme, sillä on on merkitystä... sillä on merkitystä itsemme kannalta, sillä on merkitystä lähimmäistemme kannalta. Meidän ei tule katsoa pelkästään ihmisen tekoihin, mitä näemme tai luulemme näkevämme luonnollisin silmin... vaan katsoa ja nähdä sydämellä... ei vain sanoissa, vaan myös teoissa. Sanankuulijan paikalta sanantekijäksi, se on siemenen kasvu puuksi ja sen hedelmiksi.

Hyvää päivänjatkoa myös Jukalle ja kaikille muillekin kanssamatkaajille.
lonelyrider
 

Re: Juttutupa

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 28. Loka 2015 12:48

""näe lähimmäisessä itsesi"

Yksinkertaistettuna voisi tämän ehkä ilmaista myös... "asetu kaikessa lähimmäisesi asemaan ja kohtele häntä siten kuin kohtelisit itseäsi, jos olisit hänen paikallaan".
lonelyrider
 

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 120 vierailijaa