Raamattu opettaa ykseydestä.

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Raamattu opettaa ykseydestä.

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 28. Heinä 2013 10:00

*
Siitä ykseydestä haluaisin vähän kirjoittaa. Minä huomasin että Raamattu aina puhuu ykseydestä niin yhtäkkiä minulle selkeni että Raamattu opettaa ykseydestä jopa Jumalassa, avioliitossa, seurakunnassa ja opetuslasten Jeesuksen kanssa yhteyden muodossa... Raamatussa tavataan sanan 'yhtä' eikä se tarkoita yhdessäoloa vaan ykseyttä. Raamattu opettaa että on yksi Herra, yksi usko ja yksi kaste. Mutta ykseys viittaa salaisuuteen mitä Raamattu antoi minun ymmärtämään? Kaikissa on ykseys ja se(kö) on salaisuus? :think2:

Ykseys/ Jeesus on Jumalan kanssa ykseyden muodossa yhtenä Jumalana.
Joh. 10:30
I and my Father are one.

Ykseys / mies ja nainen tulee yhdeksi lihaksi avioliitossa.
Matt. 19:5
ja sanoi: 'Sentähden mies luopukoon isästänsä ja äidistänsä ja liittyköön vaimoonsa, ja ne kaksi tulevat yhdeksi lihaksi'?

Ykseys / me jäseninä olemme Jeesuksen kanssa ykseyden
muodossa yhtenä Jeesuksen seurakuntana joka on ruumis ja Jeesus on meidän seurakunnan pää.
Room. 12:5
niin me, vaikka meitä on monta, olemme yksi ruumis Kristuksessa, mutta itsekukin olemme toistemme jäseniä;

Ykseys / Jeesus ja opetuslapset ovat ykseyden muodossa yhtenä eikä se sano yhdessäolosta. Sana 'yhtä' tarkoittaa ykseyttä eikä sitä yhdessäoloa.
Joh. 17:22
Ja sen kirkkauden, jonka sinä minulle annoit, minä olen antanut heille, että he olisivat yhtä, niinkuin me olemme yhtä -

Ykseys / jopa Herra on yksi, yksi usko ja yksi kaste.
Ef. 4:5
yksi Herra, yksi usko, yksi kaste;

Saatana tarjoaa moninaisuutta ja nyt osa ihmisistä uskoo siihen moninaisuuteen.
Eli he pitävät Jeesusta ja Jumalaa kahtena Herrana mitä Raamattu ei todella opeta.

Ykseys on se että sillä on suurta salaisuutta?

Ef. 5:23
sillä mies on vaimon pää, niinkuin myös Kristus on seurakunnan pää, hän, ruumiin vapahtaja.
24 Mutta niinkuin seurakunta on Kristukselle alamainen, niin olkoot vaimotkin miehillensä kaikessa alamaiset.
25 Miehet, rakastakaa vaimojanne, niinkuin Kristuskin rakasti seurakuntaa ja antoi itsensä alttiiksi sen edestä,

26 että hän sen pyhittäisi, puhdistaen sen, vedellä pesten, sanan kautta,
27 saadakseen asetetuksi eteensä kirkastettuna seurakunnan, jossa ei olisi tahraa eikä ryppyä eikä mitään muuta sellaista, vaan joka olisi pyhä ja nuhteeton.
28 Samalla tavoin tulee myös miesten rakastaa vaimojansa niinkuin omia ruumiitaan; joka rakastaa vaimoansa, hän rakastaa itseänsä.
29 Sillä eihän kukaan koskaan ole vihannut omaa lihaansa, vaan hän ravitsee ja vaalii sitä, niinkuin Kristuskin seurakuntaa,

30 sillä me olemme hänen ruumiinsa jäseniä.
31 "Sentähden mies luopukoon isästänsä ja äidistänsä ja liittyköön vaimoonsa, ja ne kaksi tulevat yhdeksi lihaksi."
32 Tämä salaisuus on suuri; minä tarkoitan Kristusta ja seurakuntaa.
Viimeksi muokannut vaisuliini päivämäärä 31. Elo 2013 15:55, muokattu yhteensä 1 kerran
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Raamattu opettaa ykseyttä.

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 28. Heinä 2013 10:59

*
Ef. 5:30 sillä me olemme hänen ruumiinsa jäseniä.
31 Sen tähden mies luopukoon isästään ja äidistään ja liittyköön vaimoonsa,
ja ne kaksi tulevat yhdeksi lihaksi.
32 Tämä salaisuus on suuri; minä tarkoitan Kristusta ja seurakuntaa. RK

Minä ajattelin just että kai ne puhuu "salaisesta ykseydestä" eli ykseyden (yksi) muodossa me olemme jäseniä Kristuksen seurakunnassa joka on Hänen ruumis ja Hän on meidän seurakunnan pää.
Mies ja nainen tulee yhdeksi lihaksi ja vielä Kristus ja seurakunta jossa me jäseninä olemme, on ykseyden muodossa yhtenä (yksi) seurakuntana. Sama pätee myös kaikkeen missä puhuu ykseydestä (yksi) ja lopulta se viittaa vahvasti Herruuteen joka on yksi Herra Isä ja Jeesus ykseyden muodossa yhtenä Herrana (yksi Herra).
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Raamattu opettaa ykseyttä.

ViestiKirjoittaja toni t » 28. Heinä 2013 11:07

Tässä Petrin kirjoitus jossa hän selvittää hyvin mitä merkityksiä alkuteksti sanalla echad (yksi) on.

Jumala on yksi


Olemme tutkineet Jeesusta Raamatun ilmoituksen valossa ja saaneet lopputulokseksi Hänen olevan HERRA JHWH ja JUMALA ELOHIM. Mutta kuinka se on mahdollista Raamattu puhuu myöskin Isästä Jumalasta ja ettei ole kuin yksi Jumala. Seuraavaksi tutkimmekin Raamatun opetusta aiheesta , Jumala on yksi. Mooseksen kirjassa on opetus yhdestä Jumalasta jota nyt tutkimme.

5 Moos 6:4 Kuule, Israel! Herra, meidän Jumalamme, Herra on yksi.

5 Moos 6:4:ssä on alkutekstissä ensimmäinen Herra sana JHWH ja Jumalallemme on ELOHIM ja toinen Herra sana on HERRA JHWH:n ja yksi sana on echad. Raamattu ilmoittaa HERRA JHWH:n ja JUMALA ELOHIM:n olevan yksi Jumala ja siihen meidän on tyytyminen mikä on Raamatun ilmoitus asiasta. Jotta ymmärrämme Jumalan olevan yksi meidän tutkittava tuo sana echad, joka on tuossa Raamatun paikassa oleva yksi sana.

Suomen Karmel yhdistyksen kustantama ja Seppo Seppälän toimittama Hebrea-Suomi sanakirja määrittelee echad sanan näin: yksi, ensimmäinen, joku, ainut, yhdistetty.

Strongsin englanninkielinen sanakirja antaa sanalle echad seuraavat merkitykset: 0259. dxa Æechad ekh-awd’; a numeral from 0258; properly, united, i.e. one; or (as an ordinal) first:—a, alike, alone, altogether, and, any(-thing), apiece, a certain, [dai-]ly, each (one), + eleven, every, few, first, + highway, a man, once, one, only, other, some, together.

Seuraavaksi katsomme missä tekstiyhteyksissä sana echad esiintyy.

1 Moos 1:5 Ja Jumala kutsui valkeuden päiväksi, ja pimeyden hän kutsui yöksi. Ja tuli ehtoo, ja tuli aamu, ensimmäinen (echad) päivä.

Echad tarkoittaa tässä kohdassa ensimmäistä ja se on myös yksi echad sanan merkitys.

1 Moos 2:24 Sentähden mies luopukoon isästänsä ja äidistänsä ja liittyköön vaimoonsa, ja he tulevat yhdeksi (echad) lihaksi

Avioliitossa mies ja nainen tulevat liittymisen kautta yhdeksi echad lihaksi.

1 Moos 3:22 Ja Herra Jumala sanoi: "Katso, ihminen on tullut sellaiseksi kuin joku (echad) meistä, niin että hän tietää hyvän ja pahan. Kun ei hän nyt vain ojentaisi kättänsä ja ottaisi myös elämän puusta ja söisi ja eläisi iankaikkisesti!"

Herra (JHWH) Jumala (ELOHIM) sanoi paratiisissa ihminen on tullut sellaiseksi kuin yksi echad meistä. Tuo meistä sana tarkoittaa varmasti Isää ja Poikaa tässä Raamatun kohdassa.

3 Moos 24:22 Sama laki olkoon teillä, niin muukalaisella kuin maassa syntyneelläkin; sillä minä olen Herra, teidän Jumalanne."

Tämä Raamatun paikka painottaa että, on vain yksi (echad) laki.

4Moos 7:15 mullikka, oinas ja vuoden vanha karitsa polttouhriksi

Tästä kohdassa jokaisen polttouhri eläimen edessä on sana (echad) yksi.

4Moos 7:22 kauriin syntiuhriksi.

Hebrealaisessa Raamatussa on tässä kohdassa yksi (echad) kauris syntiuhriksi.

Hes 37:16-19 "Sinä, ihmislapsi, ota puusauva ja kirjoita siihen: ‘Juudalle ja häneen liittyneille israelilaisille’. Ota sitten toinen (Echad) puusauva ja kirjoita siihen: ‘Joosefille; Efraimin ja kaiken häneen liittyneen Israelin heimon sauva’. Ja pane ne lähekkäin, pääksytysten, niin että ne tulevat yhdeksi (Echad) sinun kädessäsi. Kun sitten kansasi lapset sanovat sinulle näin: ‘Etkö selitä meille, mitä sinä tällä tarkoitat?’ niin puhu heille: Näin sanoo Herra, Herra: Katso, minä otan Joosefin sauvan, joka on Efraimin kädessä, ja häneen liittyneet Israelin sukukunnat, ja minä asetan ne yhteen Juudan sauvan kanssa ja teen niistä yhden (Echad) sauvan, niin että ne tulevat yhdeksi (echad) minun kädessäni.

Tässä kun liitetään yhteen Israelin sukukuntia, niin käytetään sanaa echad; eli kun heidät liitetään yhteen, niin he tulevat yhdeksi (echad).

Esra 2:64 Koko seurakunta oli yhteensä (Echad) neljäkymmentä kaksi tuhatta kolmesataa kuusikymmentä,

Tässä on vain muutamia kohtia siitä miten echad sanaa Raamattu käyttää. Eli sanaa echad käytetään runsaasti sellaisissa kohdissa, joissa useammasta yhdistämällä muodostetaan yksi kokonaisuus. Sekä myös sitä käytetään kun puhutaan yhdestä ainoasta. Johtopäätös tästä kaikesta on seuraavanlainen: Jumala on yksi, siten, että Yksi Jumala on siis Isässä sekä Pojassa sekä tietysti myös Pyhässä Hengessä, koska Kristus sanoi Isän ja Pojan tulevan asumaan niihin ihmisiin, jotka Jumalaa rakastavat. Mutta on kuitenkin vain yksi Isä, joka ei ole Poika. Ja on yksi Herra Jeesus Kristus, joka ei ole Isä, vaan Isän Poika sekä Poika on Jumala, sillä Jumala loi taivaan ja maan. Ja Poika oli Isänsä kanssa luomassa taivaita sekä maata.

1 Moos 1:26 Ja Jumala sanoi: "Tehkäämme ihminen kuvaksemme, kaltaiseksemme; ja vallitkoot he meren kalat ja taivaan linnut ja karjaeläimet ja koko maan ja kaikki matelijat, jotka maassa matelevat".

Näin ymmärrämme myös tuon edellä olevan Raamatun kohdan, että Isä ja Poika yhdessä tekivät ihmisen oman kuvansa kaltaisuuteen. Tästä tulee hienosti esille tuo echad Jumala Isässä ja Pojassa; He yhdessä tekivät.

Jumala (Isä ja Poika) teki ihmisen kuvaksensa eli Adamin. Adamin kylkiluusta Jumala teki Eevan. Adam sanoi ”Tämä on nyt luu minun luistani ja liha minun lihastani; hän kutsuttakoon miehettäreksi, sillä hän on miehestä otettu". Sen tähden Raamattu sanoo, että mies ja vaimo tulevat yhdeksi (echad) lihaksi, koska vaimo on otettu miehestä. Ihminen on siis Jumalan kuva. Samoin myös Isä ja Poika ovat yksi (echad). Mutta niin kuin Adam ja Eeva ovat yksi (echad), mutta Eeva ei kuitenkaan ole Adam, vaan Eeva. Niin myös samoin, vaikka Isä ja Poika ovat yksi (echad), niin silti Poika ei ole Isä. Adam ja Eeva luotiin Jumalan kuvaksi, jossa he ovat yksi samalla tavalla kuin Isä ja Poika ovat (echad) yksi.

http://www.kotipetripaavola.com/Jumala% ... ksi.html#8
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Re: Raamattu opettaa ykseyttä.

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 28. Heinä 2013 11:46

*
Yllätyin itse että vanha Testamentti myös opettaa 'echad' -ykseyttä. Mielenkiintoista! Koko Raamattu opettaa ykseyttä ja se on suuri salaisuutta eli suurta salaista 'echad' -ykseyttä. Luen sitä linkkiä kun kerkiän. Nyt menen tekemään ruokaa.

Ef. 5:32 (A) Tämä salaisuus on suuri; (RK) Kiitos Toni! :thumb:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Raamattu opettaa ykseyttä.

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 29. Heinä 2013 17:55

*
Minulle tuli mieleen Jumalan yhteinen nimi JHWH. Jeesus ja Isä käyttää sitä samaa nimeä JHWH yhtenä (yksi) ja yhteisenä nimenä. Oikeinko se menee? Minä tarkistan tuota linkkiä vielä jos on siinä linkis...
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Raamattu opettaa ykseyttä.

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 29. Heinä 2013 17:58

*
Joh. 17:11
Ja minä en enää ole maailmassa, mutta he ovat maailmassa, ja minä tulen sinun tykösi. Pyhä Isä, varjele heidät nimessäsi, jonka sinä olet minulle antanut, että he olisivat yhtä niinkuin mekin.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Raamattu opettaa ykseyttä.

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 29. Heinä 2013 19:26

*
Ykseys / juutalaiset ja pakanat myös. Vielä paljon 'echad' -ykseyttä.

Ef. 2:14 Hän on meidän rauhamme. Hän teki nuo molemmat ihmisryhmät53 yhdeksi ja purki niitä erottavan vihollisuuden muurin,
15 kun hän omassa lihassaan teki tehottomaksi käskyjen lain säädöksineen. Näin hän teki, jotta
hän omassa itsessään loisi nuo kaksi yhdeksi uudeksi ihmiseksi ja niin tekisi rauhan
16 ja jotta hän yhdessä ruumiissa ristillä sovittaisi nuo molemmat Jumalan kanssa ja
niin omassa itsessään tekisi lopun vihollisuudesta.

17 Hän tuli ja julisti rauhaa teille, jotka olitte kaukana, ja rauhaa niille, jotka olitte kaukana,
ja rauhaa niille, jotka olivat lähellä.
18 Hänen kauttaan on meillä molemmilla pääsy yhdessä ja samassa Hengessä Isän luo.
19 Te ette siis enää ole vieraita ettekä muukalaisia, vaan te olette samaa kansaa pyhien
kanssa ja Jumalan perheväkiä, RK

Selitys: 53 2:14 Juutalaiset ja pakanat

Kol. 3:10 ja pukeutuneet uuteen, joka uudistuu tietoon, Luojansa kuvan mukaan.
11 Tässä ei ole kreikkalaista eikä juutalaista, ei ympärileikkausta eikä ympärileikkaamattomuutta, ei barbaaria, skyyttalaista, orjaa eikä vapaata, vaan Kristus on kaikki ja kaikissa. RK

Lopulta ykseyden muodossa me olemme samaa kansaa ja vielä Jumalan perhettä.
Isä ja Jeesus on meidän yksi Jumala. Ei katsota juutalaisuutta eikä pakanuutta vaan yhtä (yksi) ja samaa Jumalan kansaa. Amen!

Raamattu opettaa kyllä ykseyttä ja se on päivänselvää. :wise3:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54


Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 61 vierailijaa

cron