Aamu-Usva kirjoitti:Kelpo vaimosta sanotaan Raamatussa:
"Suunsa hän avaa viisauden sanoihin, hänen kielellään on lempeä opetus (Sananl.31:26)." Eli varmastikin lempeä opettaminen joissain porukoissa esim. oman perheen keskellä on naisenin tehtävä
Jotenkin mulle on hämärää, että mikä on opettamista ja mikä muuten vain puhumista... Jos puhun jostain Raamatun asiasta, niin onko se aina opettamista? Eikö opettamista ole kaikki sellainen toiminta, mikä tähtää siihen, että kuulija oppii jotain. Siispä myös esimerkkinä toimiminen on opettamista. Nykyäänhän uskotaan, että monella muulla tavoin kuin yksin puhumalla, oppimistulokset ovat parempia.
Mutta opetanko nyt, kun kirjoitan tätä?
Minusta tuntuu, että Raamatun opettamisella tarkoitetaan seurakunnan edessä johtamista paimenena. Mielestäni nainen saa ja pitää osallistua keskusteluun seurakunnassa ja kertoa lähimmäiselleen mitä Raamattu sanoo jostain asiasta, tämän seurauksena joku voi oppia jotakin, mutta se ei ole paimenena toimimista eikä seurakunnan johtamista.
Myös nainen on Jumalan johdatuksessa ja voi seurakunnassa keskustellessaan yleisössä tuoda arvokasta lisätietoa aiheeseen josta puhutaan, ja tuokin!. Jos naisen pitäisi olla yleisössä vain hiljaa ja vaijeta kokonaan niin miten hän kiittäisi, ylistäisi ja rukoilisi toisten kanssa?
Uskon että yksi syy siihen miksi Jumala ei tahdo että nainen toimii paimenena on, että sielunvihollinen yrittää saattaa paimenia harhaan että saisi kaikki lampaat eksymään paimenen kanssa. Tämä vihollisen vastustus ja sotiminen paimenta vastaan kysyy joskus karskia otetta ja on henkisesti ajoittain erittäin raskasta. Se ei ole aina mukava ja iloinen ja helppo tehtävä vaan voi olla raskasta ja painostavaa ja joskus voi jopa vaatia jämäkkää jyrkkää sanan puolustamista, joka on sekin raskasta. Paimen voikin toisinaan olla semmoinen likasaavi johon uskottomat ja miksi ei joskus uskovatkin purkaa pettymyksiään ja pahaa oloaan.
Jumala on viisaudessaan luonut miehen vahvemmaksi kestämään tätä hengellistä sotaa ja likasaavin roolia varten. Myös miehen sotaisuus ja taistelualttius tekevät paimenena johtamisen luonnollisemmaksi mielehelle. Naisen herkkyyttä ja lempeyttä ei saa kääntää sotaisuudeksi ja likasaaviksi.