Uus-Sakramentalismia

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Uus-Sakramentalismia

ViestiKirjoittaja Citikka » 16. Heinä 2013 09:07

On ikävää nähdä, miten kavala harhaoppi, uus-sakramentalismi, menee läpi monien uskovien joukossa eksyttäen epäterveeseen uskoon.

Olen seurannut Turussa toimivan, Jumalan seurakunta-nimisen yhteisön sivuja. Sivustoilla on paljon Weijo Lindroosin opetuksia. Weijolla on paljon asiallisia ja hyviä opetuksia, mutta hänen opetuksensa kasteesta osui pahasti silmääni. En halua millään tavalla panetella tai parjata Weijo Lindroosia. Meidän tulee kuitenkin koetella kaikki opetus Jumalan sanan valossa.

Weijon näkemyksen mukaan ihminen on pelastunut vasta kasteen saatuaan. Tämänkaltainen opetus edustaa uus-sakramentalismia puhtaimmillaan. Käsitystään Weijo perustelee mm. seuraavalla raamatunkohdalla: ”Anna kastaa itsesi ja pestä pois syntisi” (Apt.22:16). Hän tuo esille myös muita kohtia, kuten esim Joh 3:5, Kol 2:12 ja 1 Piet 3:21, sekä muita kastetta käsitteleviä kohtia, joita en ala tässä listaamaan.

Weijon tekstistä käy ilmi, että kasteesta puhuvat kohdat eivät ole avautuneet hänelle oikein. Raamatullinen vesikaste ei ole kaste pelastukseen, vaan kaste pyhitykseen. Kaste on kuuliaisuuden osoitus Jumalalle halusta seurata ja palvella Häntä. Uskoon tullut ei ota kastetta pelastuakseen, vaan siksi, koska on jo pelastunut! Kaste tulee siis ottaa rakkaudesta Jeesukseen, ei ihmisten painostuksesta, eikä pelastusvarmuuden paikkaamiseksi. Uskosta osatonta ihmistä ei saa kastaa Raamatun mukaan.

Yhdyn Weijon näkemykseen siitä, että kaste tulisi suorittaa mahdollisimman pian uskoontulon jälkeen. Tämä siksi, että Jumalan tahdon mukainen pyhityselämä pääsisi alkamaan mahdollisimman pian.

Tulin uskoon jo alle kouluikäisenä, mutta kasteelle meno siirtyi. Myöhemmässä iässä koin voimakkaasti, että minun tulee ottaa kuuliaisuuden askel, jotta voin päästä kasvamaan uskossa. Niinpä menin kasteelle 15-vuotiaana. Kasteella käynnin jälkeen Jumala uudisti minut täysin: sain kokea Pyhällä Hengellä täyttymisen. Myös monet hengelliset asiat alkoivat avautua selkeämmin Jumalan sanan kautta.

Kaste on tärkeä asia, jota ei pidä sivuuttaa. Mutta pelastuskysymys se ei ole. Tiedän paljon oikein ihania uskovia, jotka eivät ole käyneet kasteella, mutta Jumala on käyttänyt heitä silti. He ovat pelastettuja aivan samalla tavalla kuin kaikki muutkin Herran omat. Saakoon Herra kirkastaa heille kasteasian, niin että hekin voisivat ottaa kuuliaisuuden askeleen.

Uus-sakramentaalinen kaste on samanlaista harhaoppia kuin kirkon vauvakaste. Ainoa ero on se, että kaste suoritetaan uskoa tunnustavalle, yleensä aikuiselle ihmiselle. Uus-sakramentaalisen kasteen motiivi on kuitenkin väärä. Jos joku opettaa, että vasta kastettu on pelastettu, on hän langennut pois armosta. Jos pelastumisemme perustuisi kasteeseen, olisi pelastus teoista eikä armosta. Uus-sakramentalisteille kuuluu seuraava Galatalaiskirjeen viidennen luvun nuhde:
'' 1 Vapauteen Kristus vapautti meidät. Pysykää siis lujina, älkääkä antako uudestaan sitoa itseänne orjuuden ikeeseen.
2 Katso, minä, Paavali, sanon teille, että jos ympärileikkautatte itsenne, niin Kristus ei ole oleva teille miksikään hyödyksi.
3 Ja minä todistan taas jokaiselle ihmiselle, joka ympärileikkauttaa itsensä, että hän on velvollinen täyttämään kaiken lain.
4 Te olette joutuneet pois Kristuksesta, te, jotka tahdotte lain kautta tulla vanhurskaiksi; te olette langenneet pois armosta.
5 Sillä me odotamme uskosta vanhurskauden toivoa Hengen kautta.
6 Sillä Kristuksessa Jeesuksessa ei auta ympärileikkaus eikä ympärileikkaamattomuus, vaan rakkauden kautta vaikuttava usko.''

Sakramentaalinen kaste on väärä, tehtiinpä se sitten aikuiselle tai lapselle, koska siinä uskotaan pelastuvan. Vain usko Herraan Jeesukseen Kristukseen pelastaa, Uudestisyntymisen saa aikaan Jumalan henki ja Jumalan sana, ei suinkaan kastevesi. Sakramentti-oppi on noituutta, joka saa ihmississä aikaan väärän rauhan. Kuinka moni onkaan estynyt pääsemästä Jumalan valtakuntaan sisällä saatanallisen lapsikasteopin vuoksi?

Kaste on Kristuksen opin alje. Kun olemme ymmärtäneet alkeet tulee meidän päästä eteenpäin. Valitettavasti hyvin moni suomalainen uskova ei ole ymmärtänyt edes alkeita. Tämän osoittaa mm. se, että patmos-lähetyssäätiön radio-ohjelmissa ei kasteesta saa puhua. Millä tasolla oikein olemme, jos emme saa puhua asioista, jotka ovat maitoruokaa?

Laitan tähän loppuun vielä linkin Turun Weijon kasteopetukseen, jotta jokainen voi siihen tutustua ja arvioida sitä opillisesti.

http://www.jeesus-on-herra.com/kirjoitu ... nkaste.htm

Minusta Petri Paavola on kirjoittanut oikein kasteesta. Petrin kasteopetusta kannattaa jakaa kaikille vastakääntyneille. Tässä linkki vielä Petrin opetukseen:

http://www.kotipetripaavola.com/Raamatu ... eesta.html

Siunausta kaikille lukijoille! Saakoon Herra ilmestyä meissä ja meidän keskellämme!
Citikka
 

Re: Uus-Sakramentalismia

ViestiKirjoittaja Eetu » 16. Heinä 2013 11:26

Citikka kirjoitti:On ikävää nähdä, miten kavala harhaoppi, uus-sakramentalismi, menee läpi monien uskovien joukossa eksyttäen epäterveeseen uskoon.

Olen seurannut Turussa toimivan, Jumalan seurakunta-nimisen yhteisön sivuja. Sivustoilla on paljon Weijo Lindroosin opetuksia. Weijolla on paljon asiallisia ja hyviä opetuksia, mutta hänen opetuksensa kasteesta osui pahasti silmääni. En halua millään tavalla panetella tai parjata Weijo Lindroosia. Meidän tulee kuitenkin koetella kaikki opetus Jumalan sanan valossa.

Weijon näkemyksen mukaan ihminen on pelastunut vasta kasteen saatuaan. Tämänkaltainen opetus edustaa uus-sakramentalismia puhtaimmillaan. Käsitystään Weijo perustelee mm. seuraavalla raamatunkohdalla: ”Anna kastaa itsesi ja pestä pois syntisi” (Apt.22:16). Hän tuo esille myös muita kohtia, kuten esim Joh 3:5, Kol 2:12 ja 1 Piet 3:21, sekä muita kastetta käsitteleviä kohtia, joita en ala tässä listaamaan.

Weijon tekstistä käy ilmi, että kasteesta puhuvat kohdat eivät ole avautuneet hänelle oikein. Raamatullinen vesikaste ei ole kaste pelastukseen, vaan kaste pyhitykseen. Kaste on kuuliaisuuden osoitus Jumalalle halusta seurata ja palvella Häntä. Uskoon tullut ei ota kastetta pelastuakseen, vaan siksi, koska on jo pelastunut! Kaste tulee siis ottaa rakkaudesta Jeesukseen, ei ihmisten painostuksesta, eikä pelastusvarmuuden paikkaamiseksi. Uskosta osatonta ihmistä ei saa kastaa Raamatun mukaan.

Yhdyn Weijon näkemykseen siitä, että kaste tulisi suorittaa mahdollisimman pian uskoontulon jälkeen. Tämä siksi, että Jumalan tahdon mukainen pyhityselämä pääsisi alkamaan mahdollisimman pian.

Tulin uskoon jo alle kouluikäisenä, mutta kasteelle meno siirtyi. Myöhemmässä iässä koin voimakkaasti, että minun tulee ottaa kuuliaisuuden askel, jotta voin päästä kasvamaan uskossa. Niinpä menin kasteelle 15-vuotiaana. Kasteella käynnin jälkeen Jumala uudisti minut täysin: sain kokea Pyhällä Hengellä täyttymisen. Myös monet hengelliset asiat alkoivat avautua selkeämmin Jumalan sanan kautta.

Kaste on tärkeä asia, jota ei pidä sivuuttaa. Mutta pelastuskysymys se ei ole. Tiedän paljon oikein ihania uskovia, jotka eivät ole käyneet kasteella, mutta Jumala on käyttänyt heitä silti. He ovat pelastettuja aivan samalla tavalla kuin kaikki muutkin Herran omat. Saakoon Herra kirkastaa heille kasteasian, niin että hekin voisivat ottaa kuuliaisuuden askeleen.

Uus-sakramentaalinen kaste on samanlaista harhaoppia kuin kirkon vauvakaste. Ainoa ero on se, että kaste suoritetaan uskoa tunnustavalle, yleensä aikuiselle ihmiselle. Uus-sakramentaalisen kasteen motiivi on kuitenkin väärä. Jos joku opettaa, että vasta kastettu on pelastettu, on hän langennut pois armosta. Jos pelastumisemme perustuisi kasteeseen, olisi pelastus teoista eikä armosta. Uus-sakramentalisteille kuuluu seuraava Galatalaiskirjeen viidennen luvun nuhde:
'' 1 Vapauteen Kristus vapautti meidät. Pysykää siis lujina, älkääkä antako uudestaan sitoa itseänne orjuuden ikeeseen.
2 Katso, minä, Paavali, sanon teille, että jos ympärileikkautatte itsenne, niin Kristus ei ole oleva teille miksikään hyödyksi.
3 Ja minä todistan taas jokaiselle ihmiselle, joka ympärileikkauttaa itsensä, että hän on velvollinen täyttämään kaiken lain.
4 Te olette joutuneet pois Kristuksesta, te, jotka tahdotte lain kautta tulla vanhurskaiksi; te olette langenneet pois armosta.
5 Sillä me odotamme uskosta vanhurskauden toivoa Hengen kautta.
6 Sillä Kristuksessa Jeesuksessa ei auta ympärileikkaus eikä ympärileikkaamattomuus, vaan rakkauden kautta vaikuttava usko.''

Sakramentaalinen kaste on väärä, tehtiinpä se sitten aikuiselle tai lapselle, koska siinä uskotaan pelastuvan. Vain usko Herraan Jeesukseen Kristukseen pelastaa, Uudestisyntymisen saa aikaan Jumalan henki ja Jumalan sana, ei suinkaan kastevesi. Sakramentti-oppi on noituutta, joka saa ihmississä aikaan väärän rauhan. Kuinka moni onkaan estynyt pääsemästä Jumalan valtakuntaan sisällä saatanallisen lapsikasteopin vuoksi?

Kaste on Kristuksen opin alje. Kun olemme ymmärtäneet alkeet tulee meidän päästä eteenpäin. Valitettavasti hyvin moni suomalainen uskova ei ole ymmärtänyt edes alkeita. Tämän osoittaa mm. se, että patmos-lähetyssäätiön radio-ohjelmissa ei kasteesta saa puhua. Millä tasolla oikein olemme, jos emme saa puhua asioista, jotka ovat maitoruokaa?

Laitan tähän loppuun vielä linkin Turun Weijon kasteopetukseen, jotta jokainen voi siihen tutustua ja arvioida sitä opillisesti.

http://www.jeesus-on-herra.com/kirjoitu ... nkaste.htm

Minusta Petri Paavola on kirjoittanut oikein kasteesta. Petrin kasteopetusta kannattaa jakaa kaikille vastakääntyneille. Tässä linkki vielä Petrin opetukseen:

http://www.kotipetripaavola.com/Raamatu ... eesta.html

Siunausta kaikille lukijoille! Saakoon Herra ilmestyä meissä ja meidän keskellämme!



Tilasin toissa keväänä Veijolta pari pamflettia, mutta onneksi sitten tajusin saman asian eli että hän on perustanut weijolaisuuden jossa harhaoppisesti väitetään että kasteella käynti pelastaa. Jos asianlaita ois niin, ihminen vois tehä ties mitä syntiä ja kävis vaan aina uudestaan kasteella "puhdistautumassa" ihan kuten intialaiset tekevät ja uivat jossain kuravedessä
Eetu
 

Re: Uus-Sakramentalismia

ViestiKirjoittaja Citikka » 16. Heinä 2013 11:47

Aivan.

Kiitos osuvasta kommentistasi, Eetu.

Mielestäni Weijo tekee aika karkean virheen myös väittäessään ristin ryövärin pelastumisen kuuluvan Vanhaan Liittoon. Raamattu ei tunne mitään kahta pelastustietä. Vanhan Liiton uskovat pelastuivat uskomalla ''tulevaan'' eli Kristukseen. Jobin kirjasta näemme, että Jobilla oli Jeesuksen usko, vaikka Jeesus ei ollut vielä tullut lihaan. Sanoihan Job: ''Minä tiedän lunastajani elävän''. Hän puhui siis Kristuksesta.

Weijon mukaan ristin ryövärin tavalla ei voi enää pelastua, vaan kaste vaaditaan uudestisyntymän sinetiksi. Miten Weijo mahtaa ajatella niistä, jotka tulevat uskoon kuolinvuoteellaan? Joutuvatko he kadotukseen, kun heitä ei voida/ehditä kastaa? Eivät joudu, sillä ei ole mitään kadotustuomiota niillä, jotka Kristuksessa ovat! Weijolainen kasteoppi kaatuu omaan mahdottomuuteensa.
Citikka
 

Re: Uus-Sakramentalismia

ViestiKirjoittaja Eetu » 16. Heinä 2013 11:50

Citikka kirjoitti:Aivan.

Kiitos osuvasta kommentistasi, Eetu.

Mielestäni Weijo tekee aika karkean virheen myös väittäessään ristin ryövärin pelastumisen kuuluvan Vanhaan Liittoon. Raamattu ei tunne mitään kahta pelastustietä. Vanhan Liiton uskovat pelastuivat uskomalla ''tulevaan'' eli Kristukseen. Jobin kirjasta näemme, että Jobilla oli Jeesuksen usko, vaikka Jeesus ei ollut vielä tullut lihaan. Sanoihan Job: ''Minä tiedän lunastajani elävän''. Hän puhui siis Kristuksesta.

Weijon mukaan ristin ryövärin tavalla ei voi enää pelastua, vaan kaste vaaditaan uudestisyntymän sinetiksi. Miten Weijo mahtaa ajatella niistä, jotka tulevat uskoon kuolinvuoteellaan? Joutuvatko he kadotukseen, kun heitä ei voida/ehditä kastaa? Eivät joudu, sillä ei ole mitään kadotustuomiota niillä, jotka Kristuksessa ovat! Weijolainen kasteoppi kaatuu omaan mahdottomuuteensa.


Niinpä. Entäs neliraaja-halvaantuneet, eiväthän he voi mennä itse kasteelle. Weijolla menee tuo kasteoppi ihan yli kirjoitusten.

Ja entäpä, jos uskova kuolee just ennen kuin on menossa kasteelle?
Eetu
 

Re: Uus-Sakramentalismia

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 16. Heinä 2013 13:54

Uskoa seuraa Raamatussa automaattisesti kaste. Kaste on uskon teko ja Jaakob kirjoittaa uskon ilman tekoja olevan kuollutta uskoa. Weijo kirjoittaa tuossa tekstissään päälinjan tässä kasteasiassa. Ei tuollaisessa kirjasessa voi tuoda esiin, eikä ole tarpeenkaan tuoda kaikkia mahdollisia ja mahdottomia poikkeuksia. Kyllä Weijokin sen ymmärtää, että jos ollaan Saharassa kuolemassa veden puutteeseen, mutta siellä otetaan vastaan evankeliumi ja tullaan tuntemaan Jeesus maailmankaikkeuden Herrana ja hyväksytään Hänet myös oman elämän Herraksi ja sitten sinne kuivuuden keskelle kuollaan, niin pelastutaan. Tämä ei kuitenkaan ole mikään syy sanoa, ettei jonkun fyysisesti terveen uskovan nyt täällä Suomessa tarvitsisi lähteä seuraamaan Herraansa kasteen hautaan. Näen näissä ihmeellisissä selityksissä kastetta vastaan vain niskurointia Jumalan selvää sanaa vastaan. Kyllä minäkin haluaisin oikein todella hyväksyä Jumalan lapsiksi ja veljiksi sekä sisariksi ihan kaikki ihmiset maailmassa; ne pahimmatkin. Mutta Raamatussa on kerrottu, miten pelastuu: Uskon ja kasteen kautta. Näin helpoksi Jumala on sen tehnyt, ettei kukaan pääsisi kerskaamaan teoistaan. Kastekin on yksin uskosta. Tai siis sen tulee olla.

Sakramenteista Raamattu ei puhu mitään, mutta kasteesta paljonkin. Yhä edelleen on voimassa Ananiaksen sanat: "Nouse, huuda avuksi hänen nimeänsä ja nna kastaa itsesi ja pestä pois syntisi (Apt.22:16)."
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Uus-Sakramentalismia

ViestiKirjoittaja Citikka » 16. Heinä 2013 13:56

Eetu kirjoitti:
Citikka kirjoitti:Aivan.

Kiitos osuvasta kommentistasi, Eetu.

Mielestäni Weijo tekee aika karkean virheen myös väittäessään ristin ryövärin pelastumisen kuuluvan Vanhaan Liittoon. Raamattu ei tunne mitään kahta pelastustietä. Vanhan Liiton uskovat pelastuivat uskomalla ''tulevaan'' eli Kristukseen. Jobin kirjasta näemme, että Jobilla oli Jeesuksen usko, vaikka Jeesus ei ollut vielä tullut lihaan. Sanoihan Job: ''Minä tiedän lunastajani elävän''. Hän puhui siis Kristuksesta.

Weijon mukaan ristin ryövärin tavalla ei voi enää pelastua, vaan kaste vaaditaan uudestisyntymän sinetiksi. Miten Weijo mahtaa ajatella niistä, jotka tulevat uskoon kuolinvuoteellaan? Joutuvatko he kadotukseen, kun heitä ei voida/ehditä kastaa? Eivät joudu, sillä ei ole mitään kadotustuomiota niillä, jotka Kristuksessa ovat! Weijolainen kasteoppi kaatuu omaan mahdottomuuteensa.


Niinpä. Entäs neliraaja-halvaantuneet, eiväthän he voi mennä itse kasteelle. Weijolla menee tuo kasteoppi ihan yli kirjoitusten.

Ja entäpä, jos uskova kuolee just ennen kuin on menossa kasteelle?


Niinpä :lol:

Onneksi Herran armo riittää kaikille, jotka vilpittömästi katuvat omaa syntisyyttään ja tekevät parannuksen uskoen Jeesukseen. Siihen ei kasteita tarvita.

Oikea opetus kasteesta on tärkeä pyhityselämän kannalta. Jumalattomille tulee saarnata evankeliumia ja kehottaa heitä ottamaan kasta, kun he ovat ensin tulleet uskoon.
Citikka
 

Re: Uus-Sakramentalismia

ViestiKirjoittaja Citikka » 16. Heinä 2013 14:45

Aamu-Usva kirjoitti:Uskoa seuraa Raamatussa automaattisesti kaste. Kaste on uskon teko ja Jaakob kirjoittaa uskon ilman tekoja olevan kuollutta uskoa. Weijo kirjoittaa tuossa tekstissään päälinjan tässä kasteasiassa. Ei tuollaisessa kirjasessa voi tuoda esiin, eikä ole tarpeenkaan tuoda kaikkia mahdollisia ja mahdottomia poikkeuksia. Kyllä Weijokin sen ymmärtää, että jos ollaan Saharassa kuolemassa veden puutteeseen, mutta siellä otetaan vastaan evankeliumi ja tullaan tuntemaan Jeesus maailmankaikkeuden Herrana ja hyväksytään Hänet myös oman elämän Herraksi ja sitten sinne kuivuuden keskelle kuollaan, niin pelastutaan. Tämä ei kuitenkaan ole mikään syy sanoa, ettei jonkun fyysisesti terveen uskovan nyt täällä Suomessa tarvitsisi lähteä seuraamaan Herraansa kasteen hautaan. Näen näissä ihmeellisissä selityksissä kastetta vastaan vain niskurointia Jumalan selvää sanaa vastaan. Kyllä minäkin haluaisin oikein todella hyväksyä Jumalan lapsiksi ja veljiksi sekä sisariksi ihan kaikki ihmiset maailmassa; ne pahimmatkin. Mutta Raamatussa on kerrottu, miten pelastuu: Uskon ja kasteen kautta. Näin helpoksi Jumala on sen tehnyt, ettei kukaan pääsisi kerskaamaan teoistaan. Kastekin on yksin uskosta. Tai siis sen tulee olla.

Sakramenteista Raamattu ei puhu mitään, mutta kasteesta paljonkin. Yhä edelleen on voimassa Ananiaksen sanat: "Nouse, huuda avuksi hänen nimeänsä ja nna kastaa itsesi ja pestä pois syntisi (Apt.22:16)."


Kyllä Raamattu puhuu kasteesta. Raamattua ei voi kuitenkaan ymmärtää ilman Jumalan henkeä.

Weijo menee harhaan tehdessään kasteesta pelastuskysymyksen. Vaikka Ananias sanoikin noin, kuten edellä viittaat, ei hän suinkaan tarkoittanut kasteveden pesevän pois syntejä.

Olen kanssasi samaa mieltä siitä, että kaste kuuluu jokaiselle uskovalle ja se tulee tehdä Jeesuksen Kristuksen nimeen. Kaste ei kuitenkaan ole mikään pelastuksen ehto, tämän osoittavat useat paikat Raamatussa. Paavalikin sanoi, ettei Jumala lähettänyt häntä kastamaan, vaan evankeliumia julistamaan.

Jos joku ottaa kasteen, koska uskoo pelastuvansa sen kautta, tekee hän kasteen väärästä motiivista. Oikea kaste ei ole kaste pelastukseen, vaan kaste pyhitykseen. Kuten jo aiemmin mainitsinkin, Paavolan Petrin kirjoitus kasteesta on oikea ja raamatullinen. Petri selittää myös oikein nuo raamatunkohdat, joissa kasteen kerrotaan pelastavan.

Weijon oppi on lähes samanlainen eksytys kuin luterilainen lapsikasteopetus.

Edellä mainitut selitykset eivät ole niskurointia kastetta vastaan, vaan selvitystä kasteen oikeasta merkityksestä. On sääli nähdä, miten paholainen yrittää riisua ihmisiä pois Kristuksesta ja kehittää vaihtoehtoisia pelastusteitä.

Aamu-Usvalle vielä muistutukseksi, että olen itsekin uskovien kasteella käynyt ja kehoitan jokaista uudestisyntynyttä uskovaa menemään kasteelle viipymättä, siksi koska on jo pelastunut, ei pelastuakseen. Motiivilla on merkitystä, väärä motiivi mitätöi koko kasteen.

Kasteasiassa tulee käydä läpi kaikki kasteeseen liittyvät kohdat. Raamatunjakeita ei voi irroittaa asiayhteydestään.
Citikka
 

Re: Uus-Sakramentalismia

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 17. Heinä 2013 09:40

Itse halusin kasteelle heti uskoon tultuani. En edes osaa selittää miksi. Sain uudestisyntyä ylhäältä ja kasteelle pääsin vasta kaksi viikkoa sen jälkeen. Mielestäni on harmillista, että joutuu niin kauan odottamaan ennen kuin pääsee kasteelle uskoon tulon jälkeen. Weijo kastoi minut yhdessä järvessä täällä lähellä. Oli ihana kesäilta silloin 10 vuotta sitten. Muistan vieläkin joutsenparin, joka ui järvellä, kun sain astua kasteen hautaan :hearts: . Olen iloinen siitä, että minua ei oltu kastettu lapsena, eli mikään ei ollut sotkemassa kasteasiaa kohdallani, mutta ymmärrän kyllä niitä, jotka sekoilevat sen kanssa, että mikä nyt on se oikea yksi kaste... Osa uskovien keskinäisen rauhan yhdyssidettä, kuten toisaalla olemme keskustelleet...
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Uus-Sakramentalismia

ViestiKirjoittaja Citikka » 17. Heinä 2013 09:55

Aamu-Usva kirjoitti:Itse halusin kasteelle heti uskoon tultuani. En edes osaa selittää miksi. Sain uudestisyntyä ylhäältä ja kasteelle pääsin vasta kaksi viikkoa sen jälkeen. Mielestäni on harmillista, että joutuu niin kauan odottamaan ennen kuin pääsee kasteelle uskoon tulon jälkeen. Weijo kastoi minut yhdessä järvessä täällä lähellä. Oli ihana kesäilta silloin 10 vuotta sitten. Muistan vieläkin joutsenparin, joka ui järvellä, kun sain astua kasteen hautaan :hearts: . Olen iloinen siitä, että minua ei oltu kastettu lapsena, eli mikään ei ollut sotkemassa kasteasiaa kohdallani, mutta ymmärrän kyllä niitä, jotka sekoilevat sen kanssa, että mikä nyt on se oikea yksi kaste... Osa uskovien keskinäisen rauhan yhdyssidettä, kuten toisaalla olemme keskustelleet...



Olen itsekin huomannut, miten Jumala usein siunaa kastetilaisuudet.

Kastoin viime kesänä serkkuni miehen. Jumalan vaikutuksesta kastepäivästä tuli ihanan aurinkoinen ja päivä kirkastui entisestään kastetilaisuuden jälkeen, vaikka aamupäivän sää oli epävakaata. Näin Jumala muisti meitä, kun halusimme vilpittömästi tehdä Hänen tahtonsa.

Kastetilaisuuksia tulisi järjestää säännöllisesti, jotta kaikki uskoontulleet pääsisivät kasteelle.

Olen itsekin kiitollinen siitä, että synnyin perheeseen, jossa ei kastettu lapsia. Luterilainen hapatus on yksi suurimmista eksytyksistä Suomessa.

Kasteesta tulisi puhua enemmän evankeliumin julistamisen yhteydessä.
Citikka
 

Re: Uus-Sakramentalismia

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 17. Heinä 2013 13:13

Niinpä, Citikka. Kastetilaisuudet on ihania.
Mutta vielä puutun tämän aloituksen yhteen kommenttiin, vaikka en tiedä, miten tärkeää se nyt on... :think2: Kuitenkin sanoit alussa lukeneesi Turussa toimivan Jumalan seurakunta -nimisen yhteisön sivuja. Jumalan seurakunta ei kuitenkaan käsittääkseni ole minkään yhteisön nimi, vaan kutsumme itseämme täällä Turussa ja kaikkia uskovia kaikkialla muuallakin Jumalan seurakunnan lisäksi myös Kristuksen seurakunnaksi ja paikkakunnittain esimerkiksi Turun seurakunnaksi yms. Jumalan seurakunta ei ole mikään seurakunnan nimi ;gladly:
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 28 vierailijaa