On ikävää nähdä, miten kavala harhaoppi, uus-sakramentalismi, menee läpi monien uskovien joukossa eksyttäen epäterveeseen uskoon.
Olen seurannut Turussa toimivan, Jumalan seurakunta-nimisen yhteisön sivuja. Sivustoilla on paljon Weijo Lindroosin opetuksia. Weijolla on paljon asiallisia ja hyviä opetuksia, mutta hänen opetuksensa kasteesta osui pahasti silmääni. En halua millään tavalla panetella tai parjata Weijo Lindroosia. Meidän tulee kuitenkin koetella kaikki opetus Jumalan sanan valossa.
Weijon näkemyksen mukaan ihminen on pelastunut vasta kasteen saatuaan. Tämänkaltainen opetus edustaa uus-sakramentalismia puhtaimmillaan. Käsitystään Weijo perustelee mm. seuraavalla raamatunkohdalla: ”Anna kastaa itsesi ja pestä pois syntisi” (Apt.22:16). Hän tuo esille myös muita kohtia, kuten esim Joh 3:5, Kol 2:12 ja 1 Piet 3:21, sekä muita kastetta käsitteleviä kohtia, joita en ala tässä listaamaan.
Weijon tekstistä käy ilmi, että kasteesta puhuvat kohdat eivät ole avautuneet hänelle oikein. Raamatullinen vesikaste ei ole kaste pelastukseen, vaan kaste pyhitykseen. Kaste on kuuliaisuuden osoitus Jumalalle halusta seurata ja palvella Häntä. Uskoon tullut ei ota kastetta pelastuakseen, vaan siksi, koska on jo pelastunut! Kaste tulee siis ottaa rakkaudesta Jeesukseen, ei ihmisten painostuksesta, eikä pelastusvarmuuden paikkaamiseksi. Uskosta osatonta ihmistä ei saa kastaa Raamatun mukaan.
Yhdyn Weijon näkemykseen siitä, että kaste tulisi suorittaa mahdollisimman pian uskoontulon jälkeen. Tämä siksi, että Jumalan tahdon mukainen pyhityselämä pääsisi alkamaan mahdollisimman pian.
Tulin uskoon jo alle kouluikäisenä, mutta kasteelle meno siirtyi. Myöhemmässä iässä koin voimakkaasti, että minun tulee ottaa kuuliaisuuden askel, jotta voin päästä kasvamaan uskossa. Niinpä menin kasteelle 15-vuotiaana. Kasteella käynnin jälkeen Jumala uudisti minut täysin: sain kokea Pyhällä Hengellä täyttymisen. Myös monet hengelliset asiat alkoivat avautua selkeämmin Jumalan sanan kautta.
Kaste on tärkeä asia, jota ei pidä sivuuttaa. Mutta pelastuskysymys se ei ole. Tiedän paljon oikein ihania uskovia, jotka eivät ole käyneet kasteella, mutta Jumala on käyttänyt heitä silti. He ovat pelastettuja aivan samalla tavalla kuin kaikki muutkin Herran omat. Saakoon Herra kirkastaa heille kasteasian, niin että hekin voisivat ottaa kuuliaisuuden askeleen.
Uus-sakramentaalinen kaste on samanlaista harhaoppia kuin kirkon vauvakaste. Ainoa ero on se, että kaste suoritetaan uskoa tunnustavalle, yleensä aikuiselle ihmiselle. Uus-sakramentaalisen kasteen motiivi on kuitenkin väärä. Jos joku opettaa, että vasta kastettu on pelastettu, on hän langennut pois armosta. Jos pelastumisemme perustuisi kasteeseen, olisi pelastus teoista eikä armosta. Uus-sakramentalisteille kuuluu seuraava Galatalaiskirjeen viidennen luvun nuhde:
'' 1 Vapauteen Kristus vapautti meidät. Pysykää siis lujina, älkääkä antako uudestaan sitoa itseänne orjuuden ikeeseen.
2 Katso, minä, Paavali, sanon teille, että jos ympärileikkautatte itsenne, niin Kristus ei ole oleva teille miksikään hyödyksi.
3 Ja minä todistan taas jokaiselle ihmiselle, joka ympärileikkauttaa itsensä, että hän on velvollinen täyttämään kaiken lain.
4 Te olette joutuneet pois Kristuksesta, te, jotka tahdotte lain kautta tulla vanhurskaiksi; te olette langenneet pois armosta.
5 Sillä me odotamme uskosta vanhurskauden toivoa Hengen kautta.
6 Sillä Kristuksessa Jeesuksessa ei auta ympärileikkaus eikä ympärileikkaamattomuus, vaan rakkauden kautta vaikuttava usko.''
Sakramentaalinen kaste on väärä, tehtiinpä se sitten aikuiselle tai lapselle, koska siinä uskotaan pelastuvan. Vain usko Herraan Jeesukseen Kristukseen pelastaa, Uudestisyntymisen saa aikaan Jumalan henki ja Jumalan sana, ei suinkaan kastevesi. Sakramentti-oppi on noituutta, joka saa ihmississä aikaan väärän rauhan. Kuinka moni onkaan estynyt pääsemästä Jumalan valtakuntaan sisällä saatanallisen lapsikasteopin vuoksi?
Kaste on Kristuksen opin alje. Kun olemme ymmärtäneet alkeet tulee meidän päästä eteenpäin. Valitettavasti hyvin moni suomalainen uskova ei ole ymmärtänyt edes alkeita. Tämän osoittaa mm. se, että patmos-lähetyssäätiön radio-ohjelmissa ei kasteesta saa puhua. Millä tasolla oikein olemme, jos emme saa puhua asioista, jotka ovat maitoruokaa?
Laitan tähän loppuun vielä linkin Turun Weijon kasteopetukseen, jotta jokainen voi siihen tutustua ja arvioida sitä opillisesti.
http://www.jeesus-on-herra.com/kirjoitu ... nkaste.htm
Minusta Petri Paavola on kirjoittanut oikein kasteesta. Petrin kasteopetusta kannattaa jakaa kaikille vastakääntyneille. Tässä linkki vielä Petrin opetukseen:
http://www.kotipetripaavola.com/Raamatu ... eesta.html
Siunausta kaikille lukijoille! Saakoon Herra ilmestyä meissä ja meidän keskellämme!