Elämän puu

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Elämän puu

ViestiKirjoittaja systeri » 03. Heinä 2013 08:56

Jehova-kamun mukaan elämänpuu tuhoutui vedenpaisumuksessa mutta ilm kirjassa vielä puhutaan siitä.

Ilm 22


1 Ja hän näytti minulle elämän veden virran, joka kirkkaana kuin kristalli juoksi Jumalan ja Karitsan valtaistuimesta.
2 Keskellä sen katua ja virran molemmilla puolilla oli elämän puu, joka kantoi kahdettoista hedelmät, antaen joka kuukausi hedelmänsä, ja puun lehdet ovat kansojen tervehtymiseksi.
3 Eikä mitään kirousta ole enää oleva. Ja Jumalan ja Karitsan valtaistuin on siellä oleva, ja hänen palvelijansa palvelevat häntä
4 ja näkevät hänen kasvonsa, ja hänen nimensä on heidän otsissansa.

Ja sananlaskuissa..

San 3
13 Autuas se ihminen, joka on löytänyt viisauden, ihminen, joka on saanut taidon.
14 Sillä parempi on hankkia sitä kuin hopeata, ja siitä saatu voitto on kultaa jalompi.
15 Se on kalliimpi kuin helmet, eivät mitkään kalleutesi vedä sille vertaa.
16 Pitkä ikä on sen oikeassa kädessä, vasemmassa rikkaus ja kunnia.
17 Sen tiet ovat suloiset tiet, sen polut rauhaisat kaikki tyynni.
18 Elämän puu on se niille, jotka siihen tarttuvat; onnelliset ne, jotka siitä pitävät kiinni.
systeri
 

Re: Elämän puu

ViestiKirjoittaja Mr Kerimäki » 03. Heinä 2013 10:25

Lienee se elämän puu olemassa ja odottaa meitä siellä jossain.Itse myös pohdin syömistä alussa elämän puusta niin ,että ,,,se oli aikamoinen asia ku Jumala kin noin voimakkaasti reagoi siihen voimaan ,jonka se puu antaa .Eli elää ikuisesti .Se ei ole ihan pikku juttu ja kun ajattelemme vielä sellaisen muodon asiaan ,joka on huomioitava tähän Jumalan reagointiin eli =Ihminen oli silloin lihassa ja luotu =siihen syöminen elämänpuusta=Ikuinen elämä,joka on siis peruuttamaton lihassa?????????Siitä voi miettiä niitä jatkojuonteita=mitä ikuisuus olisi suojellut ,joka olisi ollut kauheaa =Synti oli jo tapahtunut=peruuttamaton kauhea teko ,joka saastutti Jumalan luomuksen,,,,,,,,,,,,Oliko han tässä nyt jotai asia tynkää???
Mr Kerimäki
 
Viestit: 1324
Liittynyt: 02. Joulu 2012 16:47

Re: Elämän puu

ViestiKirjoittaja systeri » 09. Heinä 2013 09:03

Oli siinä asian tynkää :) ..tuota paratiisia oon ihmetelly kans samoin kun elämän puuta että ne on ollu ja on edelleen, että siirrettiinkö se paratiisi "ylös" odottamaan kun ihminen lankes syntiin vai onko kaksi täysin eriasiaa/paratiisia :think2:
Ensin siellä oli ihmisiä ja Jumala käyskenteli siellä ja sitten Hän ajoi ihmiset pois paratiisista??
systeri
 

Re: Elämän puu

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 09. Heinä 2013 09:31

Niinpä. Tämä on mullekin hieman hämärää, kun jotenkin käsittäisin, että Eeden oli joku paikka maan päällä, koska siinähän puhutaan maan luomisesta... :think2: Ehkä kertomukseen sisältyy enemmän symboliikkaa kuin minun pienet aivoni suostuvat tajuamaan :D Koska ei asia nyt kuitenkaan ihan niin ole, että täällä maan päällä olisi jossain joku Jumalan vartioima salainen puutarha :) Tai onhan se niin, mutta symbolisessa mielessä. Jumalan salaisuudet ovat kätkettyinä Jeesuksessa. Hänen kauttaan meillä on jo tässä maailmassa mahdollisuus käydä sisälle Jumalan maailmaan; Hänen valtakuntaansa. Eli Jeesuksessa reitti elämän puulle aukeaa. Hän on se elämän puun tie (1.Moos.3:244). Jumalan valtakunta on sisäisesti meissä, mutta on myös Jumalan valtakunta, jota me yhä odotamme, eli silminnähtävä valtakunta, jossa vanhurskaus asuu :hearts:
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Elämän puu

ViestiKirjoittaja systeri » 09. Heinä 2013 10:07

Helposti taipuis ajattelemaan että symboliikkaa, mutta kun se tosin kuuluu tuohon luomiskertomukseen että ihminen otettiin maan tomusta, asutti maata ja söi puusta :) ..mutta ehkä se yhtäaikainen kahdenmaan kansalaisuus auttaa ymmärtämään tätä asiaa :)
systeri
 

Re: Elämän puu

ViestiKirjoittaja pekka » 09. Heinä 2013 11:34

1. Moos. 2:9
Ja Herra Jumala kasvatti maasta kaikkinaisia puita, ihania nähdä ja hyviä syödä, ja elämän puun keskelle paratiisia, niin myös hyvän-ja pahantiedon puun.




1. Moos. 3:3
mutta sen puun hedelmästä, joka on keskellä paratiisia, on Jumala sanonut: 'Älkää syökö siitä älkääkä koskeko siihen, ettette kuolisi'."




1. Moos. 3:24
Ja hän karkoitti ihmisen ja asetti Eedenin paratiisin itäpuolelle kerubit ynnä välkkyvän, leimuavan miekan vartioitsemaan elämän puun tietä.




Sananl. 3:18
Elämän puu on se niille, jotka siihen tarttuvat; onnelliset ne, jotka siitä pitävät kiinni.




Sananl. 11:30
Vanhurskaan hedelmä on elämän puu, ja viisas voittaa sieluja.




Sananl. 13:12
Pitkä odotus tekee sydämen sairaaksi, mutta täyttynyt halu on elämän puu.




Sananl. 15:4
Sävyisä kieli on elämän puu, mutta vilpillinen kieli haavoittaa mielen.




Ilm. 22:2
Keskellä sen katua ja virran molemmilla puolilla oli elämän puu, joka kantoi kahdettoista hedelmät, antaen joka kuukausi hedelmänsä, ja puun lehdet ovat kansojen tervehtymiseksi.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: Elämän puu

ViestiKirjoittaja systeri » 09. Heinä 2013 12:44

Tuli mieleen täs että jos ei ihminen olisi langennut syntiin niin olisiko taivas maanpäällä :)
Kattelin aamusta kaikki paratiisipaikat ..huomioitavaa olis näitten jakeitten perusteella että Jumala laittoi ensin ihmisen varjelemaan Eedenin paratiisia mutta lankeemuksen jälkeen kerubit ynnä välkkyvän, leimuavan miekan vartioitsemaan elämän puun tietä joka johtaa paratiisiin..siis varjelemaan ihmiseltä??


1. Moos. 2:8
Ja Herra Jumala istutti paratiisin Eedeniin, itään, ja asetti sinne ihmisen, jonka hän oli tehnyt.

1. Moos. 2:9
Ja Herra Jumala kasvatti maasta kaikkinaisia puita, ihania nähdä ja hyviä syödä, ja elämän puun keskelle paratiisia, niin myös hyvän-ja pahantiedon puun.

1. Moos. 2:10
Ja Eedenistä lähti joki, joka kasteli paratiisia, ja se jakaantui sieltä neljään haaraan.

1. Moos. 2:15
Ja Herra Jumala otti ihmisen ja pani hänet Eedenin paratiisiin viljelemään ja varjelemaan sitä.

1. Moos. 2:16
Ja Herra Jumala käski ihmistä sanoen: "Syö vapaasti kaikista muista paratiisin puista,

1. Moos. 3:1
Mutta käärme oli kavalin kaikista kedon eläimistä, jotka Herra Jumala oli tehnyt; ja se sanoi vaimolle: "Onko Jumala todellakin sanonut: 'Älkää syökö kaikista paratiisin puista'?"

1. Moos. 3:2
Niin vaimo vastasi käärmeelle: "Me saamme syödä muiden puiden hedelmiä paratiisissa,

1. Moos. 3:3
mutta sen puun hedelmästä, joka on keskellä paratiisia, on Jumala sanonut: 'Älkää syökö siitä älkääkä koskeko siihen, ettette kuolisi'."

1. Moos. 3:8
Ja he kuulivat, kuinka Herra Jumala käyskenteli paratiisissa illan viileydessä. Ja mies vaimoineen lymysi Herran Jumalan kasvojen edestä paratiisin puiden sekaan.

1. Moos. 3:10
Hän vastasi: "Minä kuulin sinun askeleesi paratiisissa ja pelkäsin, sillä minä olen alasti, ja sentähden minä lymysin".

1. Moos. 3:23
Niin Herra Jumala ajoi hänet pois Eedenin paratiisista viljelemään maata, josta hän oli otettu.

1. Moos. 3:24
Ja hän karkoitti ihmisen ja asetti Eedenin paratiisin itäpuolelle kerubit ynnä välkkyvän, leimuavan miekan vartioitsemaan elämän puun tietä.

Laul. l. 4:13
Sinä versot kuin paratiisi, jossa on granaattiomenia ynnä kalliita hedelmiä, koofer-kukkia ja narduksia,

Luuk. 23:43
Niin Jeesus sanoi hänelle: "Totisesti minä sanon sinulle: tänä päivänä pitää sinun oleman minun kanssani paratiisissa."

2. Kor. 12:4
temmattiin paratiisiin ja kuuli sanomattomia sanoja, joita ihmisen ei ole lupa puhua.

Ilm. 2:7
Jolla on korva, se kuulkoon, mitä Henki seurakunnille sanoo. Sen, joka voittaa, minä annan syödä elämän puusta, joka on Jumalan paratiisissa.'
systeri
 

Re: Elämän puu

ViestiKirjoittaja systeri » 09. Heinä 2013 12:46

Ja siksi tarvittiin Jumalan ja ihmisen välille Jeesus joka johdattaa paratiisiin ne jotka uskoo :)
systeri
 

Re: Elämän puu

ViestiKirjoittaja systeri » 09. Heinä 2013 14:42

Yks "näsä" täälä pudotti mut maan pinnalle kun ääneen asiaa mietin, että tuohan nyt on jo koulus opittua asiaa :) ...aha,tosi kiva :-P
systeri
 

Re: Elämän puu

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 15. Heinä 2013 23:09

systeri kirjoitti:Viikolla jo jumituin tähän Raamatun kohtaan ja illalla sitä Mallun kans pähkäiltiin että mikäs täs nyt onkaan se "juttu" ..miksi Jumala sanoi tällä kohtaa..
"Kun ei hän nyt vain ojentaisi kättänsä ja ottaisi myös elämän puusta ja söisi ja eläisi iankaikkisesti!" ..mä oon niin tonttu nyt että en tajua tätä :)



Murpatin mutua:

Syntiinlankeemuksen jälkeen Adam ja Eva karkoitettiin Jumalan yhteydestä ja läheisyydestä ajamalle heidät pois paratiisista. Tämä rangaistus kesti Adamin ja Eevan eliniän.

Mikä voisi olla hirveämpää kuin Jumalan kirkkauden ja rakkauden kokemisen jälkeen kuin se että se otetaan pois! Poissa on hänen rakkautensa ja voimansa lohduttava turva! Ajatelkaa Jumalan läsnäolossa 24/7! Onko mitään parempaa?

Nyt jos he olisivat syöneet siitä elämän puusta ja saaneet iänkaikkisen elämän niin tämä rangaistus olisi kestänyt iänkaikkisesti. Nyt se kesti vain heidän elinikänsä, ja uskon että Adam ja Eeva näkevät Jumalan taivaassa ja näin pääsevät taas Hänen läheisyyteensä, Jumala pelasti heidät karkoituksella ikuisuuden kestävästä tuomiosta.

Pitää myös muistaa:

15 Ja minä panen vainon sinun ja vaimon välille ja sinun siemenesi ja hänen siemenensä välille; se on polkeva rikki sinun pääsi, ja sinä olet pistävä sitä kantapäähän."
16 Ja vaimolle hän sanoi: "Minä teen suuriksi sinun raskautesi vaivat, kivulla sinun pitää synnyttämän lapsia; mutta mieheesi on sinun halusi oleva, ja hän on sinua vallitseva".
17 Ja Aadamille hän sanoi: "Koska kuulit vaimoasi ja söit puusta, josta minä kielsin sinua sanoen: 'Älä syö siitä', niin kirottu olkoon maa sinun tähtesi. Vaivaa nähden sinun pitää elättämän itseäsi siitä koko elinaikasi;
18 orjantappuroita ja ohdakkeita se on kasvava sinulle, ja kedon ruohoja sinun on syötävä.
19 Otsasi hiessä sinun pitää syömän leipäsi, kunnes tulet maaksi jälleen, sillä siitä sinä olet otettu. Sillä maasta sinä olet, ja maaksi pitää sinun jälleen tuleman."

Diili meni kämäseksi!

Vaino vaimon ja miehen välillä, suuret raskauden vaivat, kirotun maan viljeleminen otsa hiessä vaivaa nähden ja ikuisuus tuota. Ei veikkoset! Mielummin jonkin aikaa vaan ja sitten taas Herran syliin ! Herran rangaistuksissakin on nähtävissä Hänen suunnaton rakkaus ja armo! :-P
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa

cron