Yksimielisyys

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Yksimielisyys

ViestiKirjoittaja systeri » 15. Kesä 2013 14:02

Vähän aikaa sitten täällä oli juttua yksimielisyydestä.Joku ärsyyntyi siitä että ollaan niin yksimielisiä (itsekkin oon joskus ärsyyntynyt) ja kirjoitti toisaalla samantien lahkosta/lahkolaisuudesta jonka mainitsee lihan teoksi jota johtaa yksi ja kaikki muut on samaa mieltä??
Miksi sitten Jumalan Sana kehoittaa olemaan yksimielisiä Herrassa? Ja mitä se tarkoittaa jos ei se käsitä yksimielisyyttä Sanan ymmärtämisessä.Missä täs nyt mennään mettään kun pitäis olla yksimielisiä, mutta sitten se onkin lahkolaisuutta.Itse ajattelin silloin kun ärsyynnyin että jos kaikki muut kuin minä,
näkee asiat samalla tavalla niin eihän sille mitään voi ,sitten näkee ja avautukoon mun silmät asialle jos oon vääräs.
Sanassa vielä kehoitetaan yksimielisyyden lisäksi olemaan helläsydämisiä ja
veljiä (sisariakin varmaan) kohtaan rakkaita, armahtavaisia, nöyriä.On siinäkin tekemistä että kaikki tämä sais joku päivä toteutua :unity: :hearts:
systeri
 

Re: Yksimielisyys

ViestiKirjoittaja systeri » 15. Kesä 2013 18:44

Niin että tarkoittaako tuo yksimielisyys ollenkaan sitä että kaikesta Raamatun asioista tulis olla samaa mieltä vai esim toistemme kohtelusta ja siitä millä asenteella kunkin tulisi olla ja toistaan kärsiä jne ,mitäs luulette...:)
systeri
 

Re: Yksimielisyys

ViestiKirjoittaja pekka » 15. Kesä 2013 19:18

Fil. 4:2

Euodiaa minä kehoitan ja Syntykeä minä kehoitan olemaan yksimielisiä Herrassa.



1. Piet. 3:8

Ja lopuksi: olkaa kaikki yksimielisiä, helläsydämisiä, veljiä kohtaan rakkaita, armahtavaisia, nöyriä.



Room. 12:16

Olkaa keskenänne yksimieliset. Älkää korkeita mielitelkö, vaan tyytykää alhaisiin oloihin. Älkää olko itsemielestänne viisaita.



Room. 15:5

Mutta kärsivällisyyden ja lohdutuksen Jumala suokoon teille, että olisitte yksimieliset keskenänne, Kristuksen Jeesuksen mielen mukaan,



1. Kor. 1:10

Mutta minä kehoitan teitä, veljet, meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimeen, että kaikki olisitte puheessa yksimieliset ettekä suvaitsisi riitaisuuksia keskuudessanne, vaan pysyisitte sovinnossa ja teillä olisi sama mieli ja sama ajatus.



Fil. 2:2

niin tehkää minun iloni täydelliseksi siten, että olette samaa mieltä, että teillä on sama rakkaus, että olette sopuisat ja yksimieliset



Sef. 3:9

Silloin minä muutan puhtaiksi kansain huulet, niin että ne kaikki rukoilevat Herran nimeä, palvelevat häntä yksimielisesti.



Ap. t. 1:14

Nämä kaikki pysyivät yksimielisesti rukouksessa vaimojen kanssa ja Marian, Jeesuksen äidin, kanssa ja Jeesuksen veljien kanssa.



Ap. t. 2:46

Ja he olivat alati, joka päivä, yksimielisesti pyhäkössä ja mursivat kodeissa leipää ja nauttivat ruokansa riemulla ja sydämen yksinkertaisuudella,



Ap. t. 4:24

Sen kuultuansa he yksimielisesti korottivat äänensä Jumalan puoleen ja sanoivat: "Herra, sinä, joka olet tehnyt taivaan ja maan ja meren ja kaikki, mitä niissä on!



Ap. t. 5:12

Ja apostolien kätten kautta tapahtui kansassa monta tunnustekoa ja ihmettä; ja he olivat kaikki yksimielisesti koolla Salomon pylväskäytävässä.



Ap. t. 8:6

Ja kansa otti yksimielisesti vaarin siitä, mitä Filippus puhui, kun he kuulivat hänen sanansa ja näkivät ne tunnusteot, jotka hän teki.



Ap. t. 15:25

niin me olemme yksimielisesti nähneet hyväksi valita miehiä ja lähettää heidät teidän tykönne rakkaiden veljiemme Barnabaan ja Paavalin kanssa,



Room. 15:6

niin että te yksimielisesti ja yhdestä suusta ylistäisitte Jumalaa ja meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen isää.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: Yksimielisyys

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 15. Kesä 2013 19:52

Siitä kaikki uskovat ainakin ovat yhtä mieltä, että Raamattu on kaikkinensa totta. Siitä lähdetään. Siinä on yksimielisyyden pohja Jeesuksessa. Sitten ajattelen, että tähän liittyy Efesolaiskirjeessä luetellut rauhan yhdyssiteen osat: yksi Herra, yksi usko, yksi kaste sekä yksi Jumala. :hearts:

Sellainen sitten taas menee eriseuraisuuden puolelle, jos rakennetaan omia oppeja Raamatun lisäksi ja ne pitää tunnustaa omikseen ennen kuin voi kuulua porukkaan. Tästä esimerkkinä uskontunnustus tai kolminaisuusoppi tai joku joulun viettämättömyys tms...
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Yksimielisyys

ViestiKirjoittaja Herman » 15. Kesä 2013 20:37

systeri kirjoitti:Niin että tarkoittaako tuo yksimielisyys ollenkaan sitä että kaikesta Raamatun asioista tulis olla samaa mieltä vai esim toistemme kohtelusta ja siitä millä asenteella kunkin tulisi olla ja toistaan kärsiä jne ,mitäs luulette...:)


Kun katsoo kaikkia Uuden testamentin kohtia joissa puhutaan yksimielisyydestä, ottaen huomioon asiayhteyden eikä pelkästään irroittele yksittäisiä jakeita, niin mielestäni useimmissa on selkeästi kyse juurikin tuosta. Toki yksimielisyys opillisistakin asioista on Jumalan mielen mukaista, mutta opillisten asioiden omaksuminen ei tapahdu hetkessä vaan Jumala avaa asioita yksi kerrallaan, ja myös kestää aikansa kun Hän repii pois vanhoja istutuksia, eli Hänen tahtonsa vastaisia ajatuksia joita meihin on iskostunut ennen Pyhän Hengen saamista. Mutta rakastava ja toisia kärsivä asenne voidaan omaksua sillä hetkellä kun tullaan uskoon, sillä kyse on nimenomaan asenteesta eikä mistään opittavasta asiasta.
Herman
 

Re: Yksimielisyys

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 16. Kesä 2013 09:00

Niinpä. Ja kun Raamatussa sanotaan, että kaikki opettajatkin monessa kohdin hairahtuvat, niin yksimielisyys ei tietenkään ole edes toivottavaa jonkun sananopettajan kanssa niissä asioissa, joissa kohdin hän on hairahtunut. :think2:
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Yksimielisyys

ViestiKirjoittaja systeri » 16. Kesä 2013 09:38

No näinhän se tulee olla kuin kirjoitatte :think2: ..mutta ainakin yhdestä Raamatun asiasta tulee olla yhtä mieltä.Siitä että Jeesus on Herra, joka kuoli puolestamme ja nousi taivaaseen :) Mutta jo esim.kasteista ei pitäisi kinata koska se aikaan eripuraisuutta ja lahkohenkisyyttä..kastetaan vai ei kasteta, vauvana vai uskovana???
Tämäkin on niitä raja-aitoja jotka erottaa Kristuksen jäsenet toisistaan???
Joka asia pitäis käydä läpi toista tukien ja kärsien kaikella hartaudella ja pitkämielisyydellä... :think2: ;gladly:
systeri
 

Re: Yksimielisyys

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 16. Kesä 2013 14:30

Raamatussa kaste on mainittu juuri rauhan yhdyssiteen osana. Ef.4:ssä puhutaan pyrkimyksestä säilyttää hengen yhteys rauhan yhdyssiteellä ja sitten luetellaan juuri nämä yksi Herra, yksi ruumis, yksi henki, yksi Jumala, yksi usko ja yksi kaste. Siis kuusi asiaa, joiden kautta pyrimme säilyttämään hengen yhteyden. Onkin hämmentävää, että nykyään yksi kaste tuntuu olevan kaikkea muuta kuin osa rauhan yhdyssidettä ja hengen yhteyttä lisäävä asia :think2: Uskon kuitenkin, että Raamatussa ei ole vikaa, vaan meissä ihmisissä, jotka olemme kasteasiankin saaneet monimutkaistettua jotenkin ihmeellisen kummalliseksi... :(
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Yksimielisyys

ViestiKirjoittaja Mr Kerimäki » 18. Kesä 2013 08:00

Vaikka olemme Hengessä niin lihassa joudumme elämään ja kyllä se liha aina jollain lailla riitelee Hengen kanssa. Jossakin vaiheessa kun tulee se huono päivä , ku ollaan kristityt yhdessä ja toisella on Henki vahvana ja toinen tulee ,jolla on ollu huono "kausi" niin törmäystä saattaa olla ilmapiirissä luvassa.Niin ei tietenkään tulisi olla ,mutta ihmisluonto on ihmisluonto.Kristillinen yksimielisyys täytyy kuitenkin pitää kristityn aina tärkeänä kunnia asiana ja toimia sen mukaan .Joskus se vaatii sitä Pitkämielisyyttä ja anteeksi antoa paljon.
Mr Kerimäki
 
Viestit: 1324
Liittynyt: 02. Joulu 2012 16:47

Re: Yksimielisyys

ViestiKirjoittaja systeri » 20. Kesä 2013 07:36

Aamu-Usva kirjoitti:Raamatussa kaste on mainittu juuri rauhan yhdyssiteen osana. Ef.4:ssä puhutaan pyrkimyksestä säilyttää hengen yhteys rauhan yhdyssiteellä ja sitten luetellaan juuri nämä yksi Herra, yksi ruumis, yksi henki, yksi Jumala, yksi usko ja yksi kaste. Siis kuusi asiaa, joiden kautta pyrimme säilyttämään hengen yhteyden. Onkin hämmentävää, että nykyään yksi kaste tuntuu olevan kaikkea muuta kuin osa rauhan yhdyssidettä ja hengen yhteyttä lisäävä asia :think2: Uskon kuitenkin, että Raamatussa ei ole vikaa, vaan meissä ihmisissä, jotka olemme kasteasiankin saaneet monimutkaistettua jotenkin ihmeellisen kummalliseksi... :(


Mä oon monena päivänä miettiny sitä että tarkoittaako kaste kuitenkin täs tapaukses Pyhän hengen kastetta? Ja nyt kun luin Raamattua niin taas mietin, kun otin ihan vaan peukkupaikan Joh 1:stä kun Johannes ei tavallaan pidä vesikastetta niin kummoisena asiana kuin Pyhän Hengen kastetta jonka vain Jeesus voi antaa.Eli on olemassa kaksi kastetta joista toinen on se tärkeämpi :)
Aina sanotaan että vesikaste ei pelasta, mutta siihen monesti patistetaan ja sanotaan sen olevan kuuliaisuuden askel :think2:
systeri
 

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 30 vierailijaa