Maahanmuuton ongelmia!

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Maahanmuuton ongelmia!

ViestiKirjoittaja PetriFB » 11. Kesä 2013 19:57

Maahanmuutto on aihe, joka pohdituttaa ja jakaa jyrkästi mielipiteitä. Seurattuani tätä aihetta jonkin verran median kautta sydämelleni on noussut muutamia ajatuksia maahanmuutosta ja siihen liittyvistä ongelmista.

Kirjoituksen sisältöä:

Sisällys:
Lähimmäisen rakastaminen
Positiivinen kriittisyys
Ääri-islamilainen ongelma
Monikulttuurisuuden ongelmia
Kansojen rajat

Kirjoitus on sivullani: http://www.kotipetripaavola.com/maahanmuutto.html
Viimeksi muokannut PetriFB päivämäärä 03. Loka 2014 07:02, muokattu yhteensä 1 kerran
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Maahanmuuton ongelmia!

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 12. Kesä 2013 10:55

Raamatussa maahanmuuttajista/pakolaisista käytetään sanaa 'muukalainen'. Pakolaiset saavat yhä edelleen ns. muukalaispassin. Raamatussa kerrotaan, miten muukalaisiin tulee suhtautua. Mooses lähti pakolaiseksi Egyptistä aikoinaan ja koko Israelin kansa oli pakolaisina Egyptissä. Myös Aabraham eli kauan maahanmuuttajana vieraassa maassa. Pietarin ensimmäinen kirje on kirjoitettu "valituille muukalaisille (1.Piet.1:1)", eli pakolaisille ja maahanmuuttajille, jotka asuivat hajallaan eri paikoissa.

Israelilaiset asuivat ensin maahanmuuttajatulokkaina maassa, jonka Jumala lupasi sitten antaa heille omaksi. Siinä siis tapahtui Jumalan tahto, että maahanmuuttajat valtasivat maan itselleen.

Vanhan liiton laki sanoo maahanmuuttajista: "Sama laki olkoon maassasyntyneellä ja muukalaisella, joka asuu teidän keskuudessanne (2.Moos.12:29)." Tämä on nykyäänkin hyvä sääntöja itsestään selvääkin, eli maassa maan tavalla. Useimmat maahanmuuttajat kykenevät noudattamaan Suomen lakia, mutta jotka eivät sitä noudata, niitä tulee lain mukaan rangaista. Toinen lain sana maahanmuuttajista on myös hyvä ja sisältyy lähimmäisenrakkauteen: "Älä sorra äläkä ahdista muukalaista, sillä te olette itse olleet muukalaisina Egyptin maassa (2.Moos.22:21)." Varmaan sellaisen ihmisen onkin helpompi kokea myötätuntoa maahanmuuttajia kohtaan, joka on itsekin ollut samassa tilanteessa. Mutta Jumalan rakkaus antaa sen myötätunnon ja rakkauden ilmankin omaa kokemusta, koska Jumala tietää ja tuntee kaiken. "[u"Muukalaista älä sorra, sillä te tiedätte muukalaisen mielialan, koska itsekin olette olleet muukalaisina Egyptin maassa (2.Moos.23:9)." ]Muukalainen, joka asuu teidän luonanne, olkoon niinkuin maassa syntynyt teikäläinen. [/u]Rakasta häntä niinkuin itseäsi, sillä tekin olitte muukalaisina Egyptin maassa. Minä olen Herra, teidän Jumalanne (3.Moos.19:34)."

Myös maahanmuuttajien taloudellisesta avustamisesta vanhassa liitossa sanotaan: "Älä myöskään korjaa tyhjäksi viinitarhaasi äläkä poimi varisseita marjoja, vaan jätä ne köyhälle ja muukalaiselle. Minä olen Herra, teidän Jumalanne (3.Moos.19:10)." Eli avustuksien suhteen pakolaiset olivat samalla viivalla kuin oman maan köyhät. "Jos veljesi sinun luonasi köyhtyy eikä jaksa pysyä pystyssä, tue häntä samoinkuin muukalaista tai loista; hän eläköön luonasi (3.Moos.25:35)."

Näitä Raamatun paikkoja on Mooseksen laissa paljon!
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Maahanmuuton ongelmia!

ViestiKirjoittaja PetriFB » 12. Kesä 2013 11:43

Aamu-Usva kirjoitti:Raamatussa maahanmuuttajista/pakolaisista käytetään sanaa 'muukalainen'. Pakolaiset saavat yhä edelleen ns. muukalaispassin. Raamatussa kerrotaan, miten muukalaisiin tulee suhtautua. Mooses lähti pakolaiseksi Egyptistä aikoinaan ja koko Israelin kansa oli pakolaisina Egyptissä. Myös Aabraham eli kauan maahanmuuttajana vieraassa maassa. Pietarin ensimmäinen kirje on kirjoitettu "valituille muukalaisille (1.Piet.1:1)", eli pakolaisille ja maahanmuuttajille, jotka asuivat hajallaan eri paikoissa.

Israelilaiset asuivat ensin maahanmuuttajatulokkaina maassa, jonka Jumala lupasi sitten antaa heille omaksi. Siinä siis tapahtui Jumalan tahto, että maahanmuuttajat valtasivat maan itselleen.

Vanhan liiton laki sanoo maahanmuuttajista: "Sama laki olkoon maassasyntyneellä ja muukalaisella, joka asuu teidän keskuudessanne (2.Moos.12:29)." Tämä on nykyäänkin hyvä sääntöja itsestään selvääkin, eli maassa maan tavalla. Useimmat maahanmuuttajat kykenevät noudattamaan Suomen lakia, mutta jotka eivät sitä noudata, niitä tulee lain mukaan rangaista. Toinen lain sana maahanmuuttajista on myös hyvä ja sisältyy lähimmäisenrakkauteen: "Älä sorra äläkä ahdista muukalaista, sillä te olette itse olleet muukalaisina Egyptin maassa (2.Moos.22:21)." Varmaan sellaisen ihmisen onkin helpompi kokea myötätuntoa maahanmuuttajia kohtaan, joka on itsekin ollut samassa tilanteessa. Mutta Jumalan rakkaus antaa sen myötätunnon ja rakkauden ilmankin omaa kokemusta, koska Jumala tietää ja tuntee kaiken. "[u"Muukalaista älä sorra, sillä te tiedätte muukalaisen mielialan, koska itsekin olette olleet muukalaisina Egyptin maassa (2.Moos.23:9)." ]Muukalainen, joka asuu teidän luonanne, olkoon niinkuin maassa syntynyt teikäläinen. [/u]Rakasta häntä niinkuin itseäsi, sillä tekin olitte muukalaisina Egyptin maassa. Minä olen Herra, teidän Jumalanne (3.Moos.19:34)."

Myös maahanmuuttajien taloudellisesta avustamisesta vanhassa liitossa sanotaan: "Älä myöskään korjaa tyhjäksi viinitarhaasi äläkä poimi varisseita marjoja, vaan jätä ne köyhälle ja muukalaiselle. Minä olen Herra, teidän Jumalanne (3.Moos.19:10)." Eli avustuksien suhteen pakolaiset olivat samalla viivalla kuin oman maan köyhät. "Jos veljesi sinun luonasi köyhtyy eikä jaksa pysyä pystyssä, tue häntä samoinkuin muukalaista tai loista; hän eläköön luonasi (3.Moos.25:35)."

Näitä Raamatun paikkoja on Mooseksen laissa paljon!



Kiitos hyvistä ajatuksista ja Raamatun kohdista. Olen päivittämässä kirjoitustani ja laitan näitä samoja Raamatun kohtia kirjoitukseni loppuosaan. Kirjoitukseeni tulee myös päivitystä muista aiheista. ilmoittelen täällä kun päivitykset ovat valmiita.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Maahanmuuton ongelmia!

ViestiKirjoittaja PetriFB » 12. Kesä 2013 13:27

Koko aamupäivän olen kirjoittanut ja päivittänyt tekstiä. Kirjoituksen uudet otsikot ovat:

Suomen päättäjille
Pääkaupunkiseudun väkivaltarikokset
Professorin ajatuksia
Jesuiitat ja maahanmuutto
Taudit ja maahanmuutto

Lisäsin myös tekstiä seuraaviin otsikoihin:

Ääri-islamilainen ongelma
Monikulttuurisuuden ongelmia
Kansojen rajat

Kypsyttelen aihetta sydämessäni ja saatan päivittää vielä kansojen rajat otsikon tekstiä.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Maahanmuuton ongelmia!

ViestiKirjoittaja PetriFB » 06. Touko 2014 15:28

Olen päivittänyt maahanmuuttamista koskevaa kirjoitustani lisäämällä siihen uuden luvun, jonka löydät sivultani: http://www.kotipetripaavola.com/maahanmuutto.html#4cb

Uusi luku on otsikoitu nimellä: Englanti ja massa-maahanmuuttaminen
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30


Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 26 vierailijaa