Jumalan ihmeet ja Pyhän Hengen johdatus

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Jumalan ihmeet ja Pyhän Hengen johdatus

ViestiKirjoittaja nmn » 17. Loka 2021 15:05

Oho, olipas aikamoinen kertomus Vaisuliini! Totuus on taruakin ihmeellisempää.

Itselläni on myös kuolemiin liittyviä erikoisia kokemuksia, esimerkiksi siihen liittyvä uni jonka näin ennenkuin sain kuulla henkilön kuolleen.

Mitä tarkoitat demoniopilla ja kun sanot että se on eksytystä? Raamattuhan opettaa että ihmisillä voi olla riivaajahenkiä. Siksi kysyn täsmennystä kun en ole ihan varma mitä tarkoitit?
nmn
 
Viestit: 125
Liittynyt: 20. Syys 2020 21:37

Re: Jumalan ihmeet ja Pyhän Hengen johdatus

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 17. Loka 2021 19:09

*
Yksi demoniopeista on esimerkiksi sukukirousoppi eli "irti sanoutuminen" ja "suvun syntien anteeksipyytäminen". Mitä demonioppiin tulee; ihmisten viisauden varassa tulkitaan Raamattua vastoin totuutta ja uskotaan sukukirousoppiin, joka on yksi niistä demoniopeista. Siinä ei uskota että uskoontulon jälkeen Jeesuksen sovitustyö kattaa täydellisesti kaikkea ja suku vastaa itse omista synneistään.

Raamatussa sanotaan että lopunajan viimeisinä päivinä riivaajien opit nousee ja moni kääntyy uskomaan mitä riivaajien opeissa sanotaan ja seuraa niitä riivaajien oppeja, siinä luopuu uskosta Jeesukseen ennen Jeesuksen tulemusta (1Tim. 4:1). Riivaajien opit ovat demonioppeja. Toisaalta saatana haluaa että keskitytään demonioppiin ja siinä Golgatan risti ja sovitustyö mitä Jeesus on puolestamme tehnyt, jäävät kokonaan pois ja unohtuvat pois. Jos puhutaan enemmän saatanasta ja keskitytään henkivaltoihin, siinä saatana kirkastaa ja kirkastuu koska sen saatana haluaa.

Mitä sairauteen tulee; jos siinä luullaan että sairaus on henkien ulosajaminen vaikka siinä ei ole mitään Pyhän Hengen paljastusta, silloin se on demonioppi jolla riivaajat naruttaa ja saa aikaan eksyttäväksi. Kaikki sairaat Jeesus paransi (Apt. 10:38). Siinä ei lue että Jeesus olisi ulosajanut vaan paransi.

Ap.t. 10:38 te tiedätte, kuinka Jumala Pyhällä Hengellä ja voimalla oli voidellut Jeesuksen Nasaretilaisen, hänet, joka vaelsi ympäri ja teki hyvää ja paransi kaikki perkeleen valtaan joutuneet; sillä Jumala oli hänen kanssansa.


Tapani Suonnon kirja nimeltä 'Kuinka tunnistaa eksytys' kertoo myös demoniopista. No on parempi lainata kans tekstiä tänne mitä kirjassa sanotaan. ---

Raamattu sanoo Jeesuksesta: "Hän ajoi henget ulos sanalla, ja kaikki sairaat hän paransi." (Matt. 8:16) Ei Jeesus opettanut, että vastaus kaikkiin erilaisiin sairauksiin on henkien ulosajaminen.

Kun Timoteus sairasti, Paavali kirjoitti hänelle: "Älä enää juo vain vettä, vaan käytä vähän viiniä vatsasi tähden ja usein uudistuvien vaivojen vuoksi." (1Tim. 5:23)
Paavali ei sanonut: 'Pyydä jotain veljeä ajamaan perkele ulos vatsastasi ja tee parannus, että vaivasi eivät toistuisi.' Toisen kerran Paavali kirjoitti Timoteukselle: "Trofimuksen minä jätin Miletoon sairastamaan." (2Tim. 4:20) Paavali ei parantanut Trofimusta ajamalla ulos saatanaa, vaan jätti hänet Miletoon lepäämään ja toipumaan vaivoistaan.

Paavali oli itsekin raihnainen ja kärsi erilaisista vaivoista, ja siksi hän kuljetti lääkäri Luukasta mukanaan. Vaikka Paavali sai olla Jumalan välikappaleena Pyhän Hengen parantaessa monia sairaita, hän itse ja varmasti myös muut apostolit elivät tavallisen ihmisen elämän kaikkine vaivoineen ja raihnaisuuksineen. Perimätiedon mukaan Johannes oli viimeisinä elinvuosinaan halvaantunut.

Jos sinä olet tänään sairas ja pelkäät sen olevan Jumalan tuomiota ja perkeleen henki sinussa, ole turvallisella mielellä. Pyhä Henki ei ole puhunut tällaisia sinulle, vaan ymmärtämättömät ihmiset, jotka tulkitsevat väärin Jumalan sanaa. Ei Pyhä Henki sinua jätä, kun haluat vilpittömästi seurata Jeesusta. Hän on sinun turvasi myös sairauden keskellä.

Kuinka tunnistaa eksytys / Tapani Suonto


Toivottavasti osaan avata mitä tarkoitan demoniopilla. Kysy vaan rohkeasti jos jotain on epäselvää niin yritän parhaani mukaan avata ymmärrystä mitä tarkoitan. Pitäkäämme katseet Herrassa Jeesuksessa kiinni ja annetaan kunnian Hänelle. :wise3:

Herran siunausta kanssasi! :pc:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7940
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Jumalan ihmeet ja Pyhän Hengen johdatus

ViestiKirjoittaja nmn » 17. Loka 2021 19:49

Kiitos vastauksestasi!

Olen siitä kanssasi ihan samaa mieltä, ettei kaikkia sairauksia kuulu heti laittaa riivaajahenkien aiheuttamiksi. Toisaalta Raamatun mukaan toisinaan voi olla siitäkin kyse, esim.
-Nainen jossa oli heikkouden henki kahdeksantoista vuotta joka esti oikaisemasta itseään
-Mykkä ja kuuro henki
-Henki jota opetuslapset eivät pystyneet ajamaan ulos ja josta tuli epilepsiaan sopivia oireita

Mietin tuota riivajien oppia josta Paavali puhuu näin:
"Mutta Henki sanoo selvästi, että tulevina aikoina moniaat luopuvat uskosta ja noudattavat villitseviä henkiä ja riivaajien oppeja valheenpuhujain ulkokultaisuuden vaikutuksesta, joiden omatunto on poltinraudalla merkitty ja jotka kieltävät menemästä naimisiin ja nauttimasta ruokia, mitkä Jumala on luonut niiden nautittavaksi kiitoksella, jotka uskovat ja ovat tulleet totuuden tuntemaan. Sillä kaikki, minkä Jumala on luonut, on hyvää, eikä mikään ole hyljättävää, kun se kiitoksella vastaanotetaan"

En tunnista tuossa niinkään yhteyttä siihen että liian moni vaiva laitettaisiin riivajien piikkiin, vaan minulle tuo kohta kuulostaa sellaisilta opeilta jotka ovat tänä päivänä muotia, missä korostetaan ulkokultaisuutta (somessa tapahtuva omasta hyveellisyydestä viestittäminen), kielletään menemästä naimisiin (avioliitto on patriarkaalinen konstruktio) ja kielletään nauttimasta tiettyjä ruokia (lihansyönti on syntiä).

En usko että riivaajahenki voi asua uskovassa ihmisessä. Toisaalta sitä pidän mahdollisena että henget kiusaavat (riivaavat) myös uskovia tietyissä tilanteissa. Jeesustakin kiusattiin erämaassa.

Siitä on sinun ja Suonnon kanssa samaa mieltä, että ei pidä automaattisesti olettaa että sairaudessa on kyse hengestä. Siitä myös samaa mieltä että katse on syytä pitää Jeesuksessa ja kunnia kuuluu Hänelle.

Siunausta iltaan!
nmn
 
Viestit: 125
Liittynyt: 20. Syys 2020 21:37

Re: Jumalan ihmeet ja Pyhän Hengen johdatus

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 18. Loka 2021 10:54

*
:thumbup:

No haluaisin kysyä Johanneksesta jos sopii. Olen kuullut että hän oli ainoa opetuslapsista joka sai elää loppuun asti mutta kun luin kirjan ja siinä sanottiin että hän oli halvaantunut. :wtf: En ole kuullut siitä jutusta että hän oli halvaantunut. Miten hän halvaantui ja mitä hänelle tapahtui? Taidan olla ainoa joka ei tiedä mitä Johannekselle tapahtui. :roll: Kiinnostaisi tietää mitä hänelle tapahtui ja miten hän päättyi siihen että hän oli halvaantunut.

Siunausta alkavaan viikkoon! :pc:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7940
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Jumalan ihmeet ja Pyhän Hengen johdatus

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 19. Loka 2021 20:05

vaisuliini kirjoitti:*

Raamattu sanoo Jeesuksesta: "Hän ajoi henget ulos sanalla, ja kaikki sairaat hän paransi." (Matt. 8:16) Ei Jeesus opettanut, että vastaus kaikkiin erilaisiin sairauksiin on henkien ulosajaminen.

Kun Timoteus sairasti, Paavali kirjoitti hänelle: "Älä enää juo vain vettä, vaan käytä vähän viiniä vatsasi tähden ja usein uudistuvien vaivojen vuoksi." (1Tim. 5:23)
Paavali ei sanonut: 'Pyydä jotain veljeä ajamaan perkele ulos vatsastasi ja tee parannus, että vaivasi eivät toistuisi.' Toisen kerran Paavali kirjoitti Timoteukselle: "Trofimuksen minä jätin Miletoon sairastamaan." (2Tim. 4:20) Paavali ei parantanut Trofimusta ajamalla ulos saatanaa, vaan jätti hänet Miletoon lepäämään ja toipumaan vaivoistaan.

Paavali oli itsekin raihnainen ja kärsi erilaisista vaivoista, ja siksi hän kuljetti lääkäri Luukasta mukanaan. Vaikka Paavali sai olla Jumalan välikappaleena Pyhän Hengen parantaessa monia sairaita, hän itse ja varmasti myös muut apostolit elivät tavallisen ihmisen elämän kaikkine vaivoineen ja raihnaisuuksineen. Perimätiedon mukaan Johannes oli viimeisinä elinvuosinaan halvaantunut.

Jos sinä olet tänään sairas ja pelkäät sen olevan Jumalan tuomiota ja perkeleen henki sinussa, ole turvallisella mielellä. Pyhä Henki ei ole puhunut tällaisia sinulle, vaan ymmärtämättömät ihmiset, jotka tulkitsevat väärin Jumalan sanaa. Ei Pyhä Henki sinua jätä, kun haluat vilpittömästi seurata Jeesusta. Hän on sinun turvasi myös sairauden keskellä.

Kuinka tunnistaa eksytys / Tapani Suonto


Palataan vielä apostoliin Johannekseen. Eräs veli toi Raamatun kohdan jonka mukaan apostoli Johannes sai Herralta ilmestyksen ja näki Hänet, kaatui kuin "kuolleena". Se on melkein sama asia kuin halvaantuminen. Eli toimintakyvyttömyys ja liikuntakyvyttömyys. Kirjan kirjailija varmaan tarkoittaa sitä. Koska kuulemani jutun perusteella apostoli Johannes sai elää vanhuuteen asti.

Ilmestyskirja:
1:17 Ja kun minä hänet näin, kaaduin minä kuin kuolleena hänen jalkojensa juureen. Ja hän pani oikean kätensä minun päälleni sanoen: "Älä pelkää! Minä olen ensimmäinen ja viimeinen,
18 ja minä elän; ja minä olin kuollut, ja katso, minä elän aina ja iankaikkisesti, ja minulla on kuoleman ja tuonelan avaimet.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7940
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Jumalan ihmeet ja Pyhän Hengen johdatus

ViestiKirjoittaja nmn » 24. Loka 2021 12:18

vaisuliini kirjoitti:*
:thumbup:

No haluaisin kysyä Johanneksesta jos sopii. Olen kuullut että hän oli ainoa opetuslapsista joka sai elää loppuun asti mutta kun luin kirjan ja siinä sanottiin että hän oli halvaantunut. :wtf: En ole kuullut siitä jutusta että hän oli halvaantunut. Miten hän halvaantui ja mitä hänelle tapahtui? Taidan olla ainoa joka ei tiedä mitä Johannekselle tapahtui. :roll: Kiinnostaisi tietää mitä hänelle tapahtui ja miten hän päättyi siihen että hän oli halvaantunut.

Siunausta alkavaan viikkoon! :pc:


Et todellakaan ole ainoa joka ei tiedä mitä Johannekselle tapahtui. Ei siitä ole kenelläkään varmuutta, vain erilaisia arveluja. Sen tiedämme Raamatusta että Johannes oli Patmoksen saarella. Ilmeisesti on viitteitä siitä, että Patmokselle lähetettiin ei-toivotut henkilöt orjatyöhön (Tacitus Annals 3.68; 4.30; 15.71).
Eusebiuksen mukaan Johannes karkoitettiin Patmokselle keisari Domitianin toimesta vuonna 95 ja hän pääsi pois sieltä 18 kuukautta myöhemmin keisari Nervan alaisuudessa (HE III.18.1; 20.8-9).

En usko että Johanneksen ilmestyksestä voi vetää varmuudella sitä johtopäätöstä että olisi siitä halvaantunut jotenkin pysyvästi. Raamatussa on muitakin kohtia jossa Jumalan enkelin kohtaavat vajoavat maahan voimattomina, mutta ei siitä näytä seuraavan pysyvää halvaantumista. Siis ainakaan varmuudella en sitä sanoisi että Johannes olisi pysyvästi halvaantunut. Johanneksen kuolemasta on myös erilaisia versioita, ja niistä on vaikea tietää onko joku versioista muita luotettavampi.

Siunausta alkavaan viikkoon!
nmn
 
Viestit: 125
Liittynyt: 20. Syys 2020 21:37

Re: Jumalan ihmeet ja Pyhän Hengen johdatus

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 25. Loka 2021 19:13

*
Nmn kirjoitti:Johanneksen kuolemasta on myös erilaisia versioita, ja niistä on vaikea tietää onko joku versioista muita luotettavampi.


Niin totta, Nmn! Vaikea tietää.

Ja anteeksi, olen vaisuuntunut introverttiuden vuoksi. :oops:

Herran siunausta alkavaan viikkoon! :pc:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7940
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Jumalan ihmeet ja Pyhän Hengen johdatus

ViestiKirjoittaja Teofilus » 29. Marras 2021 18:11

nmn kirjoitti:Eusebiuksen mukaan Johannes karkoitettiin Patmokselle keisari Domitianin toimesta vuonna 95


Eusebios eli 275-339 jaa., joten hänellä ei ollut muuta tietoa Johanneksesta kuin perimätieto. Ilmestyskirja kertoo, milloin se on kirjoitettu.

Johanneksen ilmestys 17:
9 "Tässä tarvitaan ymmärrystä ja viisautta. Seitsemän päätä tarkoittaa seitsemää vuorta, joilla nainen istuu. Myös kuninkaita on seitsemän.
10 Viisi näistä on jo poissa, kuudes on vallassa. Yksi ei ole vielä tullut, ja kun hän tulee, hänen on määrä hallita vain vähän aikaa.

Johannes kertoo seitsemän kukkulan kaupungin Rooman kuninkaista, joista Ilmestyskirjaa kirjoitettaessa oli kuudes kuningas vallassa. Jos ensimmäiseksi keisariksi lasketaan Julius Caesar, niin kuudes olisi Nero, jonka hallituskausi oli v. 54-68. Periaatteessa Caesar ei ollut virallisesti ensimmäinen Rooman keisari, vaikka taisi olla muuten lujasti kiinni vallan kahvassa. Ensimmäiseksi keisariksi lasketaan Augustus, jolloin kuudes keisari olisi ollut Galba, jonka hallituskausi oli v. 68-69. Seitsemäs keisari Otho hallitsi vain kolme kuukautta.

Oli niin tai näin, Ilmestyskirja on kirjoitettu 60-luvulla ennen Jerusalemin temppelin tuhoa v. 70 jaa. Muistaakseni mm. Juha Ahvio on tämän tulkinnan kannalla myös. Uskon myös, että Hebrealaikirje on myös kirjoitettu hieman ennen temppelin tuhoa.
Avatar
Teofilus
 
Viestit: 44
Liittynyt: 23. Syys 2021 10:16

Edellinen

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 126 vierailijaa

cron