Mark.9:1

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Mark.9:1

ViestiKirjoittaja inka » 05. Tammi 2011 21:26

Mitä Jeesus tarkoitti sanoessaan: " Totisesti minä sanon teille: tässä seisovien joukossa on muutamia, jotka eivät maista kuolemaa, ennenkuin näkevät Jumalan valtakunnan tulevan voimassansa."
inka
 
Viestit: 177
Liittynyt: 15. Joulu 2010 15:24

Re: Mark.9:1

ViestiKirjoittaja PetriFB » 05. Tammi 2011 21:46

inka kirjoitti:Mitä Jeesus tarkoitti sanoessaan: " Totisesti minä sanon teille: tässä seisovien joukossa on muutamia, jotka eivät maista kuolemaa, ennenkuin näkevät Jumalan valtakunnan tulevan voimassansa."


Tutki ja koettele:

Luuk 9:
26 Sillä joka häpeää minua ja minun sanojani, sitä Ihmisen Poika on häpeävä, kun hän tulee omassa ja Isänsä ja pyhäin enkelien kirkkaudessa. 27 Totisesti minä sanon teille: tässä seisovien joukossa on muutamia, jotka eivät maista kuolemaa, ennenkuin näkevät Jumalan valtakunnan." 28 ¶ Noin kahdeksan päivää sen jälkeen kuin hän oli tämän puhunut, hän otti mukaansa Pietarin ja Johanneksen ja Jaakobin ja nousi vuorelle rukoilemaan. 29 Ja hänen rukoillessaan hänen kasvojensa näkö muuttui, ja hänen vaatteensa tulivat säteilevän valkoisiksi. 30 Ja katso, hänen kanssaan puhui kaksi miestä, ja ne olivat Mooses ja Elias.
31 He näkyivät kirkkaudessa ja puhuivat hänen poismenostansa, jonka hän oli saattava täytäntöön Jerusalemissa. 32 Mutta Pietari ja ne, jotka olivat hänen kanssansa, olivat unen raskauttamia; mutta kun he siitä heräsivät, näkivät he hänen kirkkautensa ja ne kaksi miestä, jotka seisoivat hänen luonansa. 33 Ja kun nämä olivat eroamassa hänestä, sanoi Pietari Jeesukselle: "Mestari, meidän on tässä hyvä olla; tehkäämme kolme majaa, sinulle yksi ja Moosekselle yksi ja Elialle yksi". Mutta hän ei tiennyt, mitä sanoi. 34 Ja hänen tätä sanoessaan tuli pilvi ja peitti heidät varjoonsa; ja he peljästyivät joutuessaan pilveen. 35 Ja pilvestä kuului ääni, joka sanoi: "Tämä on minun Poikani, se valittu; kuulkaa häntä". 36 Ja äänen kuuluessa he huomasivat Jeesuksen olevan yksin. Ja he olivat siitä vaiti eivätkä niinä päivinä ilmoittaneet kenellekään mitään siitä, mitä olivat nähneet.

Mark 9:1 Ja hän sanoi heille: "Totisesti minä sanon teille: tässä seisovien joukossa on muutamia, jotka eivät maista kuolemaa, ennenkuin näkevät Jumalan valtakunnan tulevan voimassansa".

Eivät kohtaa kuolemaa ennen kuin näkevät Jumalan valtakunnan tarkoitti, sitä että he näkivät Jeesuksen kirkastumisen (jakeet 28-31). Jumalan valtakunta konkretisoitui tässä kun (kirkastuneet) Mooses ja Elia sekä Jeesus keskustelivat ristinkuolemasta, joka tapahtuisi Jerusalemissa. Tämän jälkeen pilvestä kuului Jumalan ääni: "Tämä on minun Poikani, se valittu; kuulkaa häntä". Samoin opetuslapset elivät helluntaipäivän jälkeen Jumalan valtakunnassa Pyhässä Hengessä; eli he elivät vielä täällä maan päällä, mutta elivät jo täällä maan päällä Jumalan valtakunnan lain mukaan Pyhän Hengen voimassa.

Siksi Mark 9:1 sanoo, että näkevät Jumalan valtakunnan tulevan voimassansa, koska helluntaina vuodatettiin Pyhä Henki (Hengen voima) Uuden Liiton uskovien sydämeen. Apostolit eivät kuolleet ennen helluntaita eivätkä heti sen jälkeenkään, vaan he saivat vaeltaa monta vuotta Jumalan valtakunnan voimassa Pyhässä Hengessä täällä maan päällä.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Mark.9:1

ViestiKirjoittaja Jukka-Pekka » 07. Tammi 2011 05:34

:amen4: Vahvistan Petrin opetuksen. Juuri noin on Pyhä Henki sen minullekin kirkastanut. En ollutkaan pitkään aikaan ko. jakeeseen törmännyt ja ihan piti hiljentyä ja miettiä, mitä tuo tarkoittaa. :think2: Tulipahan kerrattua tuokin kohta. Raamatussa on jakeita, joita ei aina ymmärrä yksittäisinä repäistynä. Asiayhteys on aina otettava esille ja Raamatun kokonaisilmoitus. Pyhä Henki valaisee asian, jos tarpeelliseksi näkee. Sekin on huomattava, että aina ei aukene ja Raamattu, Jumalan Sana on ehtymätön aarreaitta, jota minä en ainakaan kokonaan ymmärrä. Aina löytyy uutta. Eilen törmäsin erääseen yksittäiseen jakeeseen, joka tuotiin esille eräässä asiayhteydessä. Se oli irroitettu pois Jeesuksen vertauksesta. Piti ottaa koko vertaus esille ja liittää jae siihen, jolloin se sai oikean merkityksensä väärän olettamuksen sijaan. :wise3:

Siunausta :hearts:
Jes.35:8 "Ja siellä on oleva valtatie, ja sen nimi on "pyhä tie": sitä ei kulje saastainen; se on heitä itseänsä varten. Joka sitä tietä kulkee, ei eksy - eivät hullutkaan."
Jukka-Pekka
 
Viestit: 534
Liittynyt: 18. Marras 2010 17:30

Re: Mark.9:1

ViestiKirjoittaja inka » 07. Tammi 2011 19:42

Kiitos vastauksista! :) Niin minä jo vähän ajattelinkin, että se tuota kirkastumista tarkoittaa, mutta halusin vielä varmistaa kun vähän jäin miettimään sitä "muutamia" sanaa, joka kuulostaa siltä kuin vain pari olisi elossa enää noista opetuslapsista kirkastumisen aikana.
inka
 
Viestit: 177
Liittynyt: 15. Joulu 2010 15:24


Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 24 vierailijaa

cron