Matt 25:34-

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Matt 25:34-

ViestiKirjoittaja PetriFB » 06. Tammi 2011 13:26

Lumina kirjoitti:No olipa hauska taas, kun sain kirjoitettua viime öisen uneni tähän, niin yht`äkkiä se katos taivaan tuuliin :roll:

Kirjoitan uudestaan lyhyesti.Mulla on perheessäni sekä aikuisia että pieniä lapsia.
Olin kotona kun 7-vuotiaan lapseni ystävä juoksi mulle kertomaan että sun lapses on tuolla saunalla alastomana ja yrittää lähteä autolla ajelemaan.
Hypättiin mieheni kans kiireesti autoon ja lähdettiin saunalle, mutta hän ajoikin ohi.Kysyin että minne sä nyt meet,niin vastas että aikuinen poikamme meni tuolla autolla tiellä, ajattelin käydä kattomas onko kaikki okei??
Kysyin mitä sä nyt siitä huolehdit, kun pienellä on hätä...sitten ajettiin nopeasti saunalle ja siellä se lapsi hääräs alastomana hätäännyksissään.

Tää vaan puhutteli mua kovasti ja yhdistin sen tuohon eilen tapahtuneseen mietiskelyyn.
Paljon on nykypäivän uskovilla sitä että hengaltais mieluummin niitten tasapainoisten ja pärjäävien ihmisten/uskovien seuras
ja unohdettais ne vähän puutteelliset ,sekoilevat ihmiset jotka ei vastaa mun omiin tarpeisiin.
Allekirjoitan tään ihan omalle kohdalleni myös täällä kotielämäs ja haluaisin kyllä tehdä vähän niinku uudenvuoden lupauksen, kuunnella Jumalan ääntä ja mennä enemmän sinne minne Herra kehoittaa,tai kuunnella vaikka puhelimes enemmän ihmistä jonka jutut on jääny pyörimään pieniin kuvioihin, eikä pääse eteenpäin.
Ollaan viisaita neitsyitä tälläkin kohtaa,uskon että siitäkin öljy lisääntyy lamppuihihin..koska se on Jumalan tahto :)

Siunausta!


Kirjoitat kyllä tässä kohden asiaa, joka on ihan totta. Olen itse saanut kipuilla tämän asian kanssa aika paljon.

Meidän tulisi todellakin antaa aikaamme niillekin, jotka eivät vastaa meidän "tarpeisiimme". Tuohon tähän yhden näkökulman, joka hyvin usein unohdetaan tai jota ei tiedetä.

Olen itse tehnyt monta vuotta hengellistä työtä Jumalan armosta monella tavoin esim. seurakunta työssä mukana useilla paikkakunnilla, sielunhoitoa, Venäjän työtä usean vuoden ajan sekä myös internetin kautta monella tavoin. Olen joutunut sellaisen asian eteen, jossa joku rikkinäinen ihminen on niin rikki, että hän on kääntynyt minua vastaan aikeenaan tuhota minut levittelemällä perättömiä ja valheellisia asioita katkeruuden hengessä koittaen myrkyttää katkeruudella muut lähellä olevat uskonystäväni. Tällaisia tapauksia on useita, eli ei vain yksi. Olen myös huomannut, että monet Jumalanpalvelijat ovat joutuneet samaan tilanteeseen usean ihmisen kanssa.

Alussa koitin kaikin tavoin kaikesta huolimatta olla tukemassa ja auttamassa heitä. Muutamien kohdalla huomasin, että he olivat niin rikki ja vääristivät kaiken, että vaikka kuinka koitin auttaa ja tukea ja vastaanottaa roskakorina sen kaiken pahan minkä he purkasivat minuun, niin tilanne sotkeutui entisestään. Usein tällainen ihminen vaatii toiselta parannusta siitä mitä hän ei ole tehnyt, eikä huomaa omia virheitään. Tottakai jokainen teemme virheitä, mutta jotkut ovat niin rikki kuten edellä kuvasin.

Olen myös aikoinani pitänyt kodissani tällaisia tapauksia. Omatuntoni syytti minua, että en saa jättää heitä, vaan minun on oltava heidän kanssa ja ottaa niin roskakori kaikki paha olo vastaan mitä he syytivät. Eräänä päivänä Jumala puhui minulle Daavidista ja Saulista ja siitä, että koska Saul halusi koko ajan pahaa Daavidille sekä tappaa Daavidin, niin siksi Daavid vaikka rakasti Saulia joutui vetäytymään pois hänen luotansa. Saul ei halunnut tehdä parannusta, vaan sanoi koko ajan että rakastan sinua Daavid ja samalla mietti ja suunnitteli miten saisi Daavidin tapettua. Siksi oli parasta, että Daavid vetäytyi ja rakasti kaukaa Saulia, koska ei ollut mahdollisuutta rakastaa Saulia läheltä.

Jumala puhui minulle, että silloin kun joudun tai saan kohdata todella rikkinäisiä ihmisiä, niin siihen saakka mihin pystyy ja voi olla heidän rinnallansa, niin tulee olla. Jos he katkeroituvat koko ajan ja vaativat minua tekemään parannusta asioista johon en ole syyllistynyt ja koska en silloin voisikaan tehdä parannusta, niin he alkavat järjestelmällisesti suunnittelemaan ja hautomaan kostoa sinulle. He pyrkivät valheen kautta rikkomaan kaikki ihmissuhteeni, voivat jopa koittaa valheilla vaikuttaa vaimooni. Tällainen ihminen koittaa kaikin mahdollisin tavoin vääryydellä tuhota toisen ja koko palvelutehtävän, jonka Jumala on antanut. Tällaisissa tapauksissa Jumala on sanonut minulle, että on otettava etäisyyttä ja Jumala itse hoitelee tuollaisen ihmisen, joko suoraan itse tai jonkun toisen kautta. Silloin kun tilanne näin tulehtuu ja vääryyden kautta koitetaan toista pakottaa tekemään parannusta mihin ei ole syyllistynyt, niin silloin on otettava etäisyyttä, koska muuten se asia vain pahenee koko ajan. Jumalalla on kyllä keinot miten eheyttää ja parantaa ihminen sekä johdattaa hänet parannuksen paikalle.

Toin tämän puolen tässä esille, koska valitettavasti edellä kuvatun kaltaisia ihmisiä on olemassa, joiden ainoa päämäärä on tuhota toinen ihminen ja samalla Jumalan työ.

Totta kai meissä kaikissa on vajavaisuuksia ja teemme virheitä, mutta esim. minun tehtävä ei ole tuhota ja vainota ketään, vaan pyrkiä auttamaan muita sen mukaan kuinka Jumala on antanut armoitusta. Totta kai myös Jumala haluaa auttaa minua toisten ihmisten kautta, mutta tuskinpa Jumalan tahto on että ihminen joka katkeruuden kautta koittaa tuhota minua on se joka minua auttaisi.

Tiedän ja uskon, että monet Jumalan palvelijat kipuilevat tällä alueella kohdatessaan paljon todella katkeruuden vallassa olevia rikkinäisiä ihmisiä. En usko, että kysymys on vastuun pakoilemisesta tai karkuun juoksemisesta, jos otamme tällaisiin tapauksiin etäisyyttä.

Tätä asiaa olen miettinyt useita vuosia ja kantanut syyllisyyttä sydämessäni, jos minulla on käynyt mielessäni etäisyyden ottaminen johonkin ihmiseen. Jumala on kuitenkin minut vapauttanut siitä, koska kun ja jos teen kaiken voitavani ja silti toinen juonii pahaa, koittaa tuhota minut, ystävyyssuhteeni ja palvelutehtäväni, niin nykyään koen, että voin ottaa etäisyyttä tällaisesta ihmisestä. Totta kai jokainen tapaus on yksityiskohtainen ja Jumalan tulee lopulta sanoa se minulle, että ota etäisyyttä, eikä niin että minä itse päätän ottaa etäisyyttä.

Onneksi edellä kuvatun kaltaisia tapauksia on kuitenkin harvassa ja suurin osa on sellaisia joiden kanssa pääsee hedelmällisesti eteenpäin. Saamme myös Jumalan armosta oppia koko ajan enemmän viisaammin toimimaan ihmisten kanssa. Toin vain tällaisen puolen esille, jonka kautta monet Jumalan palvelijat syyllistävät turhaan itseään tai joita muut turhaan syyllistävät.

Älkää nyt pelästykö, sillä kuvaamani kaltaiset tapaukset ovat harvinaisia poikkeuksia, ainakin omalla kohdallani heitä on ollut vain muutamia. Mutta joskus voimme joutua tilanteeseen, jossa saamme rakastaa kaukaa lähimmäisiämme ja saamme luottaa siihen, että Jumala kykenee hoitamaan tilanteen. Jos olen joutunut tilanteeseen, jossa olen joutunut ottamaan etäisyyttä, niin olen kuitenkin kokenut kantaa heitä rukouksessa sydämelläni. Eli näinkin voi olla auttamassa kaukaa, jos ei voi mennä lähelle.

Kun olin nuorempi uskossa, niin syytin vanhempia uskovia siitä, että he eivät auttaneet ja jaksaneet kantaa kaikkia rikkinäisiä ja avuntarvitsijoita. Raamattu opettaa, että mitä kylvämme sitä saamme niittää. Koska olen aikoinani syyttänyt muita, niin olen myöhemmin joutunut samanlaisiin tilanteisiin mistä muita syytin. Jumala opetti tällä alueella ja nyt tietenkin ymmärrän, että syytökseni olivat vääriä ja kohtuuttomia, en vain sitä kyennyt nuorempana ymmärtämään. Olen huomannut että kylvämisen ja niitämisen "laki" toimii tässä maailmassa, koska Jumala on niin säätänyt. Siksi olenkin nykyään varovaisempi, että Jumalan armosta kylväisin hyvää hedelmää, enkä pahaa. Kaikki teemme virheitä, mutta oikea sydämen asenne on tärkeä, eli että rakastamme Jumalaa ja lähimmäisiämme. Jumala kääntää virheemme vielä voitoksi Hänelle.

Tämä on hyvä ketju, kun saan aikaa aion tuoda vielä esille muutamia asioita toisesta näkökulmasta, eli palaan sellaisiin tilanteisiin, jossa saadaan rakastaa rikkinäistä läheltä.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Matt 25:34-

ViestiKirjoittaja pekka » 06. Tammi 2011 15:10

Kiitos hyvin koskettavasta kirjoituksestasi. Sanon vain lyhyesti, että olen kokemuksen kautta tullut samaan tulokseen eli pitää ottaa etäisyyttä silloin kun tilanne sitä vaatii ja se ei ole väärin vaan kyllä Jumala tekee työtään tuon ihmisen parissa vaikka itse joutuisimmekin vähän vetäytymään. Ja just kuten kirjoitit voimme rukoilla tuon ihmisen puolesta että hänen asiansa menisivät parempaan suuntaan. Kyllähän aika aina parantaa haavoja , niin kuin tavataan sanoa. Ja kun kerran väkisin ei voi ketään auttaa. Minäkin yritin erästä ihmistä auttaa omalla pienellä panoksellani monta vuotta, että hän jättäisi viinan juonnin mutta en onnistunut vaan hän kuoli pari vuotta sitten. Kyllä se kosketti minua tosi syvältä. Tuo ihminen oli hyvä ihminen. Jumala meitä auttakoon.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: Matt 25:34-

ViestiKirjoittaja Jukka-Pekka » 07. Tammi 2011 06:31

Rauhaa! Herra on johdattanut kohdalleni yleensä ns. helppoja tapauksia, vasta uskoontulleita ja vielä maitoruokaa nauttivia. Tällöin on anottava kuitenkin aina viisautta Herralta ja Hän on sitä antava. Joskus voimavarat loppuvat, sillä nämä minulle johdatetut ovat taas toisaalta melko haastaviakin. Etäisyyttä olen joutunut ottamaan ja itse vahvistumaan. Omaakin uskonelämää on hoidettava, että ylipäätään voi olla avuksi Jumalan Armosta muille. Nyt on sellainen vaihe päällä, että antaapa karitsaisten pärjäillä vähän omillaan. Seuraan kyllä tilannetta koko ajan. Nyt olen flunssassa ja aika voimaton sekä tukkoinen on olo, ettei kaikkea ymmärrä, mitä lukee.
Suunnitelmissa on pitää taas kotikokous viikonloppuna, jos Herra suo. Itse pääperkele kyllä aina tekee jotain jäynää, ettei kokoukset toteutuisi, mikä on jännä juttu. Rukousta tarvitaan niidekin eteen.
Itse olen ollut kompuroiva nuori kristitty ja oppinut melkein kaiken kantapään kautta. Ja olen joutunut niittämään sitä, mitä olen kylvänyt ja maksanut kovan hinnankin siitä. Ei kaikille näin käy. Herra on ollut uskomattoman kärsivällinen, pitkämielinen ja suuri Armossa, ettei ole potkaissut pois. Mutta hyvä puoli tässä on se, että tämä kokemus on käytettävissä muiden hyväksi, vaikka täydellinen en ole. Aika paljon tulee sielunhoidollisia soittoja ja kunnia Herralle, että avuksi on saanut olla.

Olen törmännyt sitten siihen ongelmaan, kun jotain saa autetuksi, niin "ulvonta" alkaa kuulua, tarkoitan sitä, että sudet lammasten vaatteissa ilmestyvät paikalle ja koettavat turhentaa Jumalan työn. Onnistuvatkin siinä joskus, mutta Herra saattaa sallia tämän, että opiksemme isketään päätä seinään ja lopputulos onkin hyvä - tappiot kääntyvätkin voitoiksi lopulta. Minulle on tullut tappioita ja Jumala on ne kääntänyt siunaukseksi. :GBU:

Jos sattuu sitten ns. "hankala" tapaus kohdalle, niin on otettava etäisyyttä ja rukoilla saa kyseisen henkilön puolesta. Montakin on muutenkin rukouslistoilla - esim. koko foorumin jäsenet. En tarkoita, että olen ollut juuri kenenkään kanssa täällä yhteydessä puhelimitse muutoin kuin ylläpidon, joiden kanssa ei ole ongelmia. Itsekin kuulun ylläpitoon tai virallinen "titteli on valvoja, mutta kaikki ollaan samalla viivalla Petrin ja Tonin kanssa. Ja muuten emme ole sitten yhtään ketään ylemmällä tasolla, vaan palvelemassa kukin omalta osaltaan uskovia täällä ja palveltavanakin on saanut olla ottamassa oppia monenkin kirjoituksista. Anteeksi, kun ei tule annettua rohkaisevaa palautetta. :oops:

Kyllä Herra johdattaa edelleen ehytsydämisiä lapsiaan ja kurittaa tarpeen mukaan iankaikkiseksi parhaaksemme. Hänen tahtonsahan on, ettei kukaan hukkuisi.

1.Piet.5:10 "Mutta kaiken armon Jumala, joka on kutsunut teidät iankaikkiseen kirkkauteensa Kristuksessa, vähän aikaa kärsittyänne, hän on teidät valmistava, teitä tukeva, vahvistava ja lujittava." :amen4: Tehdään oma osuutemme ja loput hoitaa Herra. Elämme Armoliitossa täydellisen Rakkauden alla ilman pelkoa kasvaen Jumalan antamaa kasvua, että Hänen hyvä tahtonsa tapahtuisi. Tällä foorumilla on muistaakseni erittäin hyvä kirjoitus kristityn kasvusta. Ja minua virvoitti muuten kerran masennuksen laaksossa seuraava kirjoitus, johon linkitän:

http://www.kotipetripaavola.com/Savenvalaja.html

Ei varmaan mene ohi aiheen ja erittäin hyvä kokemuksesta kirjoitettu hengellisesti rakentava kirjoitus. Kehoitan lukemaan kaikkia - ei pakko ole, mutta rakennukseksi. :wise3:

Siunausta :hearts:
Jes.35:8 "Ja siellä on oleva valtatie, ja sen nimi on "pyhä tie": sitä ei kulje saastainen; se on heitä itseänsä varten. Joka sitä tietä kulkee, ei eksy - eivät hullutkaan."
Jukka-Pekka
 
Viestit: 534
Liittynyt: 18. Marras 2010 17:30

Re: Matt 25:34-

ViestiKirjoittaja pekka » 07. Tammi 2011 15:50

Kiitoksia sinulle oikein hyvästä kirjoituksestasi. Olen samaa mieltä kaikesta mitä tuossa kirjoitit. Olkaamme kärsivällisiä, Jumalan siunausta sinulle.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: Matt 25:34-

ViestiKirjoittaja Lumina » 07. Tammi 2011 22:39

Aivan,näinhän se on.

Mutta jäi mietityttämään se, että minkä tähden niin usein se toinen on niin vaikea, että ei jaksa sen kans?

Tuli mieleen yks ajatus.On kaks ystävää (uskovaa) jotka hoitaa yhteistä "projektia"...tai otetaan esimerkiksi uskova aviopari jotka tulee alkuun hyvin toimeen keskenään.Pikkuhiljaa alkaa synkkiä pilviä ajautua taivaan rannalle..menee ns. sukset ristiin niin pahoin että tulee ero.Kumpikin etsii virheitä toisistaan ja syyttää toisiaan ja lopuksi käy niin että toinen osapuoli katsoo itsensä syyttömäksi eikä näe/tunnusta virheitään ja toinen jää kauhean taakan alle yksistään murheissaan,minä tein väärin ja seuraukset oli kamalat.
Eikö olisi tosi helppoa ja rakkautta keventää toisen kuormaa,ottaa puolet taakasta ja tunnustaa että molemmat tehtiin virheitä, anna anteeksi :cry: Sen seurauksena yhteiselo vois puhjeta taas uuteen kukkaan ja molemmat vois jatkaa kevein mielin matkaa yhdessä tai erikseen..luultavasti yhdessä :) Tämmöstäkin paljon esiintyy ettei yhteisymmärrystä löydy ja jäädään huonoihin väleihin :?

Tää voi siis kertoa myös ystävyksistä :think2:
Lumina
 

Re: Matt 25:34-

ViestiKirjoittaja Lumina » 07. Tammi 2011 22:48

Tähän vielä jatkoksi yks Raamatunpaikka

Gal 6

1 Veljet, jos joku tavataan jostakin rikkomuksesta, niin ojentakaa te, hengelliset, häntä sävyisyyden hengessä; ja ole varuillasi, ettet sinäkin joutuisi kiusaukseen.
2 Kantakaa toistenne kuormia, ja niin te täytätte Kristuksen lain.
3 Sillä jos joku luulee jotakin olevansa, vaikka ei ole mitään, niin hän pettää itsensä.
4 Mutta tutkikoon kukin omat tekonsa, ja silloin hänen kerskaamisensa on vain siinä, mitä hän itse on, ei siinä, mitä toinen on;
5 sillä kunkin on kannettava oma taakkansa.
6 Jolle sanaa opetetaan, se jakakoon kaikkea hyvää opettajallensa.
7 Älkää eksykö, Jumala ei salli itseänsä pilkata; sillä mitä ihminen kylvää, sitä hän myös niittää.
8 Joka lihaansa kylvää, se lihasta turmeluksen niittää; mutta joka Henkeen kylvää, se Hengestä iankaikkisen elämän niittää.
9 Ja kun hyvää teemme, älkäämme lannistuko, sillä me saamme ajan tullen niittää, jos emme väsy. 10 Sentähden, kun meillä vielä aikaa on, tehkäämme hyvää kaikille, mutta varsinkin uskonveljille.
11 Katsokaa, kuinka suurilla kirjaimilla minä omakätisesti teille kirjoitan!
12 Kaikki, jotka pyrkivät lihassa olemaan mieliksi, ne pakottavat teitä ympärileikkauttamaan itsenne vain siksi, ettei heitä Kristuksen ristin tähden vainottaisi.
13 Eiväthän nekään, jotka ympärileikkauttavat itsensä, itse noudata lakia, vaan he tahtovat teitä ympärileikkauttamaan itsenne saadakseen kerskata teidän lihastanne.
14 Mutta pois se minusta, että minä muusta kerskaisin kuin meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen rististä, jonka kautta maailma on ristiinnaulittu minulle, ja minä maailmalle!
15 Sillä ei ympärileikkaus ole mitään eikä ympärileikkaamattomuus, vaan uusi luomus.
16 Ja kaikille, jotka tämän säännön mukaan vaeltavat, kaikille heille rauha ja laupeus, ja Jumalan Israelille! 17 Älköön tästedes kukaan minulle vaivoja tuottako; sillä minä kannan Jeesuksen arvet ruumiissani. 18 Meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen armo olkoon teidän henkenne kanssa, veljet. Amen.
Lumina
 

Re: Matt 25:34-

ViestiKirjoittaja PetriFB » 07. Tammi 2011 23:32

Se tässä juuri on se ongelma, että vaikka kuinka tunnustaisi virheitään ja pyytää anteeksi, niin se josta on otettu etäisyyttä ei anna anteeksi, vaan koittaa koko ajan tuhota sinut sekä kaikin tavoin saada sinut syylliseksi sellaiseen mihin et ole syyllistynyt.

Ja yleensä kun koittaa saada välejä kuntoon, niin se toinen henkilö katkeroituu koko ajan enemmän, koska et voi ottaa päällesi asioita, joihin et ole syyllinen. On viisasta ottaa etäisyyttä silloin jos mikään ei tehoa toiseen, ei edes anteeksi pyytäminen.

Daavid vetäytyi siksi Saulista, että vaikka Saul sanoi rakastavansa Daavidia, niin silti Saul koitti koko ajan surmata Daavidia. Eli tietyissä tilanteissa ei ole muuta mahdollisuutta kuin vetäytyä. Ja jos et vetäydy, niin silloin lisäät sen toisen katkeruutta ja tarkoitan sellaista, joka ei edes halua antaa anteeksi, vaan koittaa koko ajan tuhota sinua kaikella tavalla. Hän etsii sinusta koko ajan vikoja ja hän vääristelee kaiken mitä sanot ja myrkyttää muita sinua vastaan.

Ehkäpä tätä asiaa on vaikea ymmärtää jos ei itse ole joutnut tällaisen sairaan ja epäterveen vainon kohteeksi. Minä olen joutunut kohtaamaan tällaisia ihmisiä. Otan yhden esimerkin. Meillä on ollut aika paljon kaikenlaisia ihmisiä kotonamme oleskelemassa (asumassa) vähemmän tai pitemmän ajan. Eräs uskova tuli meille vähäksi aikaa, joka alkoi juomaan alkoholia ja jolla oli selkeä alkoholiongelma.

Kerroin hänelle asiallisesti sen, että juopuminen on syntiä ja väärin ja että Jumala haluaisi auttaa häntä ja koska hänet lähetettiin meille, niin olemme valmiita auttamaan ja tukemaan. Tämä mies oli kuitenkin sitä mieltä, ettei hänellä ollut ongelmaa ja kaikki aina välillä lankeavat johonkin. Sitten hän alkoi etsimään minusta vikoja ja koitti tekemällä tehdä niitä. Sen jälkeen hän yritti myrkyttää ystäviäni ja muita uskovia kertomalla heille valheita minusta.

Koitin olla häntä lähellä, mutta hän oli koko ajan katkera ja etsi minusta syytä ja syntiä. Hän ei nähnyt itsessään mitään väärää, vaan syytti minua koko ajan. Ehdotin hänelle etäisyyden ottamista, koska huomasin, että hänen tilansa vain pahentui katkeruudella. Hän suuttui minulle kun sitten yhdessä päätimme ottaa etäisyyttä.

Uskallan sanoa sen, että olen kohdannut aika paljon ihmisiä hyvin rikkinäisiä ihmisiä, joista osa pääsee terveellä tavalla eteenpäin, mutta pieni osa on sellaisia, jossa joidenkin kohdalla ei ole muuta vaihtoehtoa, kuin ottaa etäisyyttä. Silloin kun mikään ei auta, niin ei ole viisasta koittaa auttaa ja pyytää koko ajan anteeksi, kun toinen tulee päälle kuin höyryjuna syyttäen ja koittaen tuhota sinut. Uskallan luovuttaa tällaiset tapaukset Jumalalle siten, että Jumala auttaa näitä ihmisiä itse tai jonkun muun kautta.

Onneksi tällaiset tapaukset ovat kuitenkin aina vielä harvassa, mutta tällaisia tilanteita voi joutua kohtaamaan. Jos meidän läsnäolomme "tuhoaa" toisen vaikka kuinka pyytäisimme anteeksi ja toinen silti katkeroituu, niin on viisasta vetäytyä ja antaa Jumalan hoitaa se ihminen kuten parhaaksi näkee. Nämä ovat siis vain ääritapauksia, mutta tällaistakin on.

Silloin kun asiat käyvät koko ajan ylikierroksilla, niin on tyhmyyttä heittää bensaa lisää liekkeihin, sillä olen myös nähnyt mihin se voi johtaa ja on johtanut. Siksi joskus joutuu odottamaan, että tulee rauhallinen tilanne sekä että on mahdollista kohdata toinen siten, että siitä voi syntyä hyvää hedelmää.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Matt 25:34-

ViestiKirjoittaja Lumina » 08. Tammi 2011 09:31

Sä Petri otat näitä itselles :) ja hyvähän se on tutkia itseään jos niin kokee mutta itseasias tää voi olla puhetta jollekkin muullekkin.
Mä en itte haluaisi edes näistä kirjoitella, mutta henki minussa vaatii sitä tekemään :prayer4:
Tänä aamuna oon taas kelannu sitä että on yks pikkujuttu..millä tavalla virheet on tunnustettu. Yleisesti "seurakunnalle"...oon minäkin virheitä tehnyt vai henkilökohtaisesti ystävälle/puolisolle kädestä pitäen.

Mä tiedän että se vaatii paljon vaikka tuntuu pikkujutulta, mutta tiedän senkin että siihen kätkeytyy valtava siunaus :toghether: :hearts: jonka jälkeen voidaan todeta, minä sinulle tai sinä minulle...että tänään arvostan sua enemmän kuin eilen mutta vähemmän kuin huomenna :) :hugehug:

Ja liha sanois mulle että älä sotke ja pilaa välejäs ystäviin, mutta henki rakastaa ja tahtoo rakkaille ystäville parasta :prayer4:
Lumina
 

Re: Matt 25:34-

ViestiKirjoittaja PetriFB » 08. Tammi 2011 15:17

Joo toin esille omia kokemuksia, joita myös monet muut ovat kokeneet. Onneksi tällaiset tapaukset ovat kuitenkin ainakin vielä harvemmassa.

Onneksi kuitenkin yleensä ihmisten kanssa voi ja kyetään keskinäiseen yhteyteen ilman radikaalia etäisyyden ottamista.

Tärkeitä asioita on kuitenkin nämä, sillä ilman anteeksiantamusta ei Jumalasuhde toimi. Daavidin tapaus osoittaa meille kuitenkin että vaikka hän joutui ottamaan etäisyyttä, niin silti hän rakasti Saulia ja eli anteeksiantamuksessa Saulia kohtaan. Eli jos me joudumme joskus vastaavaan tilanteeseen, niin vaikka etäisyyttä on niin silti voimme elää anteeksiantamuksessa sekä rakastaa, vaikka se ei aina olisi mahdollistya olla toisen lähellä. Olen myös aikoinani kokenut syyllisyyttä, että on väärin ottaa etäisyyttä, mutta Jumala on siitä vapauttanut minut, sillä joskus joissakin tilanteissa paras ratkaisu voi olla etäisyyden ottaminen. Jumala haluaa hoitaa asian ja tilanteen aikanaan kuntoon jos se vain on mahdollista. Saulin tapauksessa se ei ollut mahdollista, vaan hän kuoli kantaen katkeruuden syntiä Daavidia vastaan. Daavid taas eli anteeksiantamuksessa rakastaen Saulia, mutta joutui tekemään sen etäältä.

Eli anteeksiantamus on ehdottaman tärkeää. Tuon tähän erään näkökulman anteeksiantamukseen:
Mark 11:25 Ja kun te seisotte ja rukoilette, niin antakaa anteeksi, jos kenellä teistä on jotakin toistansa vastaan, että myös teidän Isänne, joka on taivaissa, antaisi teille anteeksi teidän rikkomuksenne."
33/38 käännöksestä puuttuu jae 26, joka on Bibliassa alkutekstin mukaisesti näin:
26 Mutta jos ette anteeksi anna, ei myös teidän Isänne, joka on taivaissa, anna anteeksi teidän rikoksianne.

Jos meillä on sydämellä anteeksiantamattomuutta, niin Jumala ei kuule rukouksiamme eikä anna anteeksi meidän syntejämme. Liian moni uskova elää anteeksiantamattomuudessa lähimmäisiänsä tai jopa itseään kohtaan. Anteeksiantamattomuus estää rukouksen kuulemisen sekä koko uskon elämän kasvun. On tärkeätä antaa anteeksi, vaikka meillä voi olla todella syvät haavat ja joku on voinut satuttaa meitä todella pahasti. On hyvä muistaa se, että Jumala kykenee auttamaan meitä ja vaikuttaa meissä Pyhän Hengen kautta tahtomista ja tekemistä, eli myös anteeksiantavaa mielenlaatua. Ihmisen liha ei kykene antamaan anteeksi, siksi Jumala on antanut meille Pyhän Henkensä, jossa meillä on myös voima Jumalan armosta antaa anteeksi ja elää anteeksiantamuksessa.

Sitten tuon tähän anteeksiantamisen aiheeseen erään todella tärkeän näkökulman. Uskovan ihmisen anteeksiantaminen ei ole aina heti paikalla tapahtuva asia, vaan se on monissa tapauksissa prosessi, jossa ihminen kypsyy ja kasvaa antamaan anteeksi, eli anteeksiantamus joissakin tapauksissa vie oman aikansa. Anteeksiantamus voi siis olla prosessi, joka tapahtuu ajan kanssa.

Jos joku on anteeksiantamuksen prosessissa, eli sydämessään Jumalan armosta lähestyy anteeksiantamusta, niin missään nimessä emme saa syyllistää häntä tai pakottaa häntä anteeksiantamukseen, vaan olla tukemassa, rohkaisemassa ja auttamassa anteeksiantamukseen. Muistaen sen, että hän on hyväksynyt ottaa askeleita eteenpäin anteeksiantamisen tiellä. Joskus asiat ovat vaikeita sekä kipeitä ja syvät haavat paranevat ajan kanssa. On myös hyvä ymmärtää, että anteeksiantamuksen prosessissa olevan rukoukset Jumala kuulee, sillä kun ihminen lähestyy anteeksiantamusta askel askeleelta, niin totta kai Jumala kuulee häntä.

Anteeksiantamus sydämestä

Matt 18:35 Näin myös minun taivaallinen Isäni tekee teille, ellette anna kukin veljellenne sydämestänne anteeksi."

Olen huomannut, että kun joku tekee väärin jotakin kohtaan ja kun hänet on opetettu antamaan anteeksi, niin hän antaa anteeksi suunsa kautta sanallisesti, mutta ei sydämessään. Jos et ole antanut sydämestäsi anteeksi ja sanot, että olet antanut anteeksi, niin silloin valehtelet ja teet syntiä. Raamattu opettaa, että anteeksiantamuksen tulee ensin tapahtua sydämessä ennen kuin se voidaan sanoa sanoina. Siksi anteeksiantaminen on usein prosessi, koska se tapahtuu sydämentasolla, ei huulten tasolla.

http://www.kotipetripaavola.com/rukoileminen.html
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Matt 25:34-

ViestiKirjoittaja pekka » 08. Tammi 2011 15:31

Kiitoksia kirjoituksestasi. Minun on kyllä ihan pakko nyt kiittää sinua tuosta kirjoituksestasi koska minäkin olen käynyt läpi tuon kipeätäkin ottaneen henkisen kasvun tässä anteeksiantoasiassa elämässäni ja tuo kirjoituksesi on sanasta sanaan totta eli Hengessä ja totuudessa kirjoitettu. Ja Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä ja armossa kirjoitettu.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa

cron