Jokaista kiusaa hänen oma himonsa, joka häntä vetää ja houkuttelee; kun sitten himo on tullut raskaaksi, synnyttää se synnin, mutta kun synti on täytetty, synnyttää se kuoleman. (Jaak.1:14,15)
Tässä jakeessa selitetään hyvin tiivistetysti, miten synti syntyy. Jaakob käyttää vertausta ihmisen syntymästä kuvaamaan kuinka synti saa meissä alkunsa.
Ensimmäinen elementti on himo. Se vetää ja houkuttelee meitä. Mistä himo sitten tulee?
Sillä liha himoitsee Henkeä vastaan (Gal. 5:17)
Ja ne, jotka ovat Kristuksen Jeesuksen omat, ovat ristiinnaulinneet lihansa himoineen ja haluineen. (Gal.5:22)
...joiden joukossa mekin kaikki ennen vaelsimme lihamme himoissa (Ef. 2:3)
... vanha ihmisenne, jonka mukaan te ennen vaelsitte ja joka turmelee itsensä petollisia himoja seuraten (Ef. 4:22)
Selkeästi näemme, että himot tulevat lihastamme eli vanhasta ihmisestä. Lihamme ei voi koskaan pyhittyä, se on ja pysyy aina täynnä himoa. Pääsemme lihastamme eroon lopullisesti vasta kun fyysinen kuolema meidät siitä vapauttaa, siihen asti se roikkuu mukana ja vetää ja houkuttelee meitä himoillansa.
Mutta lihan himojen houkuteltavana ja vedeltävänä oleminen ei Raamatun määritelmän mukaan ole vielä synnin tekemistä tai synnissä elämistä, ja tämä on hyvin tärkeää ymmärtää. Vasta kun himo saa "tulla raskaaksi", synnyttää se synnin. Mitä se tarkoittaa?
Ihmisen tullessa raskaaksi tarvitaan kaksi osapuolta, jotka yhtyvät toisiinsa. Vertauksessa synnin syntymästä tuli toinen osapuoli, lihan himo, edellä selväksi, mutta mikä on toinen synnin hedelmöitykseen tarvittava osapuoli? Se on tahtomme. Kun tahtomme alistuu lihan himoille jotka vetävät ja houkuttelevat, syntyy synti joka puolestaan synnyttää kuoleman (ennenkaikkea hengellisesti).
Mitä sitten voimme tehdä? Lihaan emme voi vaikuttaa, se vetää ja houkuttelee meitä riippumatta tahdommeko vai emme. Mutta tahtoomme voimme vaikuttaa. Itse asiassa se on ainoastaan meidän omassa vallassamme, kukaan muu ei päätä puolestamme mitä tahdomme.
Tietenkään tahdossamme ei itsessään ole voimaa syntiä vastaan, vaan voima tulee Jumalalta. Mutta Jumala on antanut meille Pyhän Hengen, maailmankaikkeuden suurimman yliluonnollisen voiman. Kun yhdessä Pyhän Hengen kanssa tahdomme vastustaa meitä vetävää ja houkuttelevaa lihaa, voimme välttää synnin syntymän.
Ettekö tiedä, että kenen palvelijoiksi, ketä tottelemaan te antaudutte, sen palvelijoita te olette jota te tottelette, joko synnin palvelijoita, kuolemaksi, tahi kuuliaisuuden, vanhurskaudeksi? (Room.6:16)