Foorumin ilmapiiristä ajatuksia

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Foorumin ilmapiiristä ajatuksia

ViestiKirjoittaja PetriFB » 22. Touko 2013 10:32

Tuon esille muutamia ajatuksia keskustelufoorumeista ja niiden ilmapiiristä. Olen ollut mukana lukuisilla suomen- ja englanninkielisillä keskustelufoorumeilla. Käsittelen asiaa yleisesti sekä myös tästä uskonaskelfoorumista.

Uskonaskel-foorumilla on monia kirjoittajia, jotka ihan aidosti etsivät totuutta ja käyvät rakentavia keskusteluja. Keskustelufoorumin päätarkoitus on keskustella asioista ja tässä foorumissa pääpaino on keskustelu Jumalan sanaan liittyvistä aiheista.

Foorumi ei ole paikallisseurakunta, vaikka täällä uskovia kokoontuu keskustelemaan. Tästä syystä foorumilla ei voida toimia ihan samojen sääntöjen mukaan kuin seurakunnassa. Toki täällä foorumissakin uskovien tulee toimia kuten Raamattu opettaa, mutta koska foorumi ei ole paikallisseurakunta, niin on itsestään selvää ettei kaikki paikallista seurakunta yhteyttä koskevat opetukset ole voimassa foorumilla.

Raamattu opettaa paikallisseurakunnalla olevista vanhimmista (paimenista). Mutta foorumilla ei kukaan ole kenenkään paimen tai vanhin, koska emme ole paikallisseurakunta, vaan keskustelufoorumi, johon voi ottaa osaa mistä päin tahansa Suomen maata.

Otan yhden asiaa valaisevan esimerkin. 1 Tim 5:19 Älä ota huomioosi syytettä vanhinta vastaan, ellei ole kahta tai kolmea todistajaa.

Ylläpito moderoi foorumia, eli suorittaa tietyllä tavalla samoja tehtäviä, mitä paikallisseurakunnan vanhimmat, eli paimenet. Seurakunnan vanhimpia vastaan ei saa esittää syytöksiä yksin ilman kahta tai kolmea todistajaa. Tämä tarkoittaa sitä ettei kukaan seurakunnassa saa tulla yksin esittämään syytöksiä paimenia vastaan, vaan aina muutaman todistajan kanssa. Jos foorumia pidetään paikallisseurakuntana tai siihen vastaavana, niin kukaan ei saisi yksin ilman mukana olevia todistajia esittää syytöksiä ylläpitoa vastaan.

Foorumi ei kuitenkaan ole paikallisseurakunta ja siksi jokaisella foorumin jäsenellä on oikeus ihan yksin ilman todistajia esittää syyte tai syytöksiä ylläpitoa kohtaan.

Palaan takaisin itse aiheeseen. Foorumin yleisilme on ihan hyvä ja monet käyvät täällä rakentavia keskusteluja. Pitkään erilaisilla keskustelufoorumeilla olleena sanon sen että foorumilla on erilaisia aikoja. Aikoja kun on hyvä ilmapiiri, sekä aikoja kun tulee jännitteitä ja ilmapiiri muuttuu riitaisaksi. Näin on kaikkialla, tämä myös koskee paikallisseurakuntia, sillä niissä tapahtuu samoja asioita, eli hyviä aikoja sekä riitaisia aikoja.

Uskonaskel-foorumin ilmapiirissä on näkyvissä jännitteitä sekä riidan merkkejä. Mistä riita johtuu? Joku voi kohdella toista väärin sekä asettaa ihmisiä eriarvoiseen asemaan tästä syntyy riitaa. Joku voi loukkaantua ja katkeroitua toiselle, jonka seurauksena alkaa riita ja toru. Joku on eri mieltä jonkun kanssa opillisista kysymyksistä ja siitä alkaa riita ja tora. Joku rekisteröityy foorumille ihan vain sen takia, että haluaa ojentaa jotakin uskovaa tai siksi että on jotakuta vastaan jotain. Joku purkaa pahaa oloaan foorumille. Foorumilla on tapahtunut selkeä vääryys jonkun kohdalla, eli jotakin on kohdeltu täällä väärin. Listaa voisi jatkaa vaikka kuinka pitkään.

Itse kukin voi mielessään miettiä omia motiivejaan foorumilla olostaan ja omista toimintatavoistaan. Jokainen meistä on joskus täällä foorumilla mokannut jollakin tavalla, myös minä ja minä ainakin useamman kerran. Pyritään tekemään parannusta ja korjaamaan kurssia siellä missä tarvitaan korjausta.

Liian syvällinen ja pitkälle meneminen asioiden selvitteleminen (negatiiviset riita-asiat) ei onnistu foorumilla se on nähty jokaisella foorumilla, missä tahansa ihmisiä on keskustelemassa. Siksi olisi hyvä kun koittaisimme keskittyä keskustelemaan foorumille kirjoitetuista aiheista.

Jatkuva foorumin syyttäminen voi kertoa muutamasta asiasta; Foorumin ylläpito toimii jatkuvasti väärin sekä lyö ihmisiä tai sitten joku ihminen on väärässä mielenlaadussa joitakin kohtaan ja yleensä ylläpitoa kohtaan. Muitakin syitä on mutta toin vain nuo esille.

Ehdotan siten seuraavaa, minä avaan ketjun ylläpitoa koskevasta ketjusta, johon voi kirjoittaa oman arvionsa ylläpidon toimista. Ylläpito tehköön sitten parannuksen niistä asioista, joissa se toimii väärin.

Sitten ehdotan, että itse kukin (foorumin jäsenet) menisivät Kristuksen kuvastimen eteen tutkimaan omia motiivejaan siitä miksi täällä kirjoittaa ja kyselisi Jumalalta olenko itse toiminut täällä jossakin kohtaa väärällä tavalla.

Eli foorumin jäsenistä ei tehdä ketjua, vaan he menevät suoraan Jumalan eteen ja ylläpidosta ja sen toimista käydään asiallista keskustelua. Minä olen ainakin itse valmis yhtenä ylläpidon jäsenenä tutkimaan ylläpidon toimia sekä sen vastuullisuutta.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Foorumin ilmapiiristä ajatuksia

ViestiKirjoittaja PetriFB » 22. Touko 2013 10:52

Tässä on mielestäni ihan hyvät eväät uskonaskel-foorumin keskusteluihin: viewtopic.php?f=2&t=4
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Foorumin ilmapiiristä ajatuksia

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 22. Touko 2013 10:59

Hyvä muistutus nuo säännnöt laittaa tuohon... itsellenikin. :thumb:
lonelyrider
 

Re: Foorumin ilmapiiristä ajatuksia

ViestiKirjoittaja Jukka-Pekka » 22. Touko 2013 11:23

Hyvä kirjoitus ja rakentava!

Minulla on ollut pidempään sellainen tilanne, etten juurikaan ole ehtinyt/voinut/pystynyt osallistumaan keskusteluihin. Sen kerran, kun olen jotain ehtinyt raapustaa tänne niin olen kirjoittanut suoraan, kuten nytkin ja kirjoitusvirheitä yms. on tullut, enkä ole ollut tyytyväinen lopputulokseen tai saanut asioita esille siten kuin olen ajatellut. Viimeinen reilu vuosi on ollut perheessä kiirettä ja moninaisia vastoinkäymisiä, mitkä ovat verottaneet myös voimia.
Ketään ei ole mitään vastaan ja kritiikkiä mm. em. asioista olen valmis ottamaan vastaan ja tekemään myös parannusta. Moniin keskusteluketjuihin minun olisi pitänyt "puuttua" varsinkin viime aikoina, sillä mielestäni kaikin osin ei ole keskustelu ollut esim. vähemmän aikaa uskossa olevia kohtaan rakentavan oikeanlaista. Mutta me teemme virheitä ja hairahduksia. Uskonkasvunprosessin myötä saamme hyljätä niitä ja itse ainakin olen käynyt uskontaipaleellani aika kiemuraisen tien tehden suurinpiirtein kaikki mahdolliset virheet keskustelufoorumeillakin. Jumala on nöyryyttänyt ja ollut pitkämielinen ja armollinen sekä antanut aikaa tehdä parannusta, kasvattanut ja ohjannut, näyttänyt synnin, tuomion mutta myös kirkstanut Armoaan niin, että olen yksin Hänen Armostaan Jeesuksessa Kristuksessa ja siinä leväten saanut kasvaa Hänen vaikuttamaansa kasvuaan. Ja Herralla tekemistä riittää vielä loppuun saakka minussa ainakin.
Kiitos ja kunnia yksin Herralle Jeesukselle, joka sovitti minunkin synnit Ristillä kertakaikkisesti ja sen varassa ELÄN uutta ELÄMÄÄ kuollen yhä enemmän itselleni, lihallni, jonka tuomio on kuolema ja se on prosessi, joka jatkuu siis loppuun saakka täällä ajassa. Tämä on jo Armoa Armon päälle, josta kunnia yksin Jumalalle Taivaalliselle Isällemme!!!
Ylläpitoa vahvistetaan ja on syytäkin. Minä olin toista viikkoa poissa foorumilta matkoilla. En muistanut siitä ilmoittaa lähinnä muille ylläpitäjille. No siitä on ollut sitten seurauksia ja ehkäpä "konehuoneen" puolella on ollut sitten pieni kaaos :oops: . Omasta mielestäni yhtenä ylläpitäjänä en ole täyttänyt omasta mielestäni yp:n roolia niin hyvin kuin olisin halunnut tai ehkäpä minulta ylläpitäjältä olisi odotettu. Joitain syitä olen tuonut esiinkin. Toivon tulevaisuudessa, että tilanne osaltani korjaantuisi ja pyydän asian suhteen esirukousta. En myöskään toivo, että kukaan loukkaantuu täällä mistään niin, että lähtee ovet paukkuen. Eihän täällä toki pakko ole olla ja takaisinkin saa tulla. Mitään velvoitettakaan ei ole siinä mielessä kirjoittaa tänne jatkuvasti, että mahdollinen muu elämä kärsii. Foorumin tarkoitus on parhaimmillaan rakentua yhteisestä uskosta pitämättä itseään toinen toistaan parempana, missä Herra armahtakoon.

Siunasta kaikille ja Rauhaa Herrassa, jotka Jumalaa rakastavat, :pc:

Ef.1:2 - 23 "Armo teille ja rauha Jumalalta, meidän Isältämme, ja Herralta Jeesukselta Kristukselta! Ylistetty olkoon meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä, joka on siunannut meitä taivaallisissa kaikella hengellisellä siunauksella Kristuksessa, niinkuin hän ennen maailman perustamista oli hänessä valinnut meidät olemaan pyhät ja nuhteettomat hänen edessään, rakkaudessa, edeltäpäin määräten meidät lapseuteen, hänen yhteyteensä Jeesuksen Kristuksen kautta, hänen oman tahtonsa mielisuosion mukaan, sen armonsa kirkkauden kiitokseksi, minkä hän on lahjoittanut meille siinä rakastetussa, jossa meillä on lunastus hänen verensä kautta, rikkomusten anteeksisaaminen, hänen armonsa rikkauden mukaan. Tätä armoa hän on ylenpalttisesti antanut meille kaikkinaiseksi viisaudeksi ja ymmärrykseksi, tehden meille tiettäväksi sen tahtonsa salaisuuden, että hän, päätöksensä mukaan, jonka hän oli nähnyt hyväksi itsessään tehdä - siitä armotaloudesta, minkä hän aikojen täyttyessä aikoi toteuttaa, - oli yhdistävä Kristuksessa yhdeksi kaikki, mitä on taivaissa ja mitä on maan päällä. Hänessä me myös olemme saaneet perintöosan, ollen siihen edeltämäärätyt hänen aivoituksensa mukaan, hänen, joka vaikuttaa kaikki oman tahtonsa päättämän mukaan, että me olisimme hänen kirkkautensa kiitokseksi, me, jotka jo edeltä olimme panneet toivomme Kristukseen. Hänessä on teihinkin, sittenkuin olitte kuulleet totuuden sanan, pelastuksenne evankeliumin, uskoviksi tultuanne pantu luvatun Pyhän Hengen sinetti, sen, joka on meidän perintömme vakuutena, hänen omaisuutensa lunastamiseksi - hänen kirkkautensa kiitokseksi. Sentähden, kun kuulin siitä uskosta, joka teillä on Herrassa Jeesuksessa, ja teidän rakkaudestanne kaikkia pyhiä kohtaan, en minäkään lakkaa kiittämästä teidän tähtenne, kun muistelen teitä rukouksissani, anoen, että meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala, kirkkauden Isä, antaisi teille viisauden ja ilmestyksen Hengen hänen tuntemisessaan ja valaisisi teidän sydämenne silmät, että tietäisitte, mikä on se toivo, johon hän on teidät kutsunut, kuinka suuri hänen perintönsä kirkkaus hänen pyhissään ja mikä hänen voimansa ylenpalttinen suuruus meitä kohtaan, jotka uskomme - sen hänen väkevyytensä voiman vaikutuksen mukaan, jonka hän vaikutti Kristuksessa, kun hän herätti hänet kuolleista ja asetti hänet oikealle puolellensa taivaissa, korkeammalle kaikkea hallitusta ja valtaa ja voimaa ja herrautta ja jokaista nimeä, mikä mainitaan, ei ainoastaan tässä maailmanajassa, vaan myös tulevassa. Ja kaikki hän on asettanut hänen jalkainsa alle ja antanut hänet kaiken pääksi seurakunnalle, joka on hänen ruumiinsa, hänen täyteytensä, joka kaikki kaikissa täyttää.

Amen :pc:
Jes.35:8 "Ja siellä on oleva valtatie, ja sen nimi on "pyhä tie": sitä ei kulje saastainen; se on heitä itseänsä varten. Joka sitä tietä kulkee, ei eksy - eivät hullutkaan."
Jukka-Pekka
 
Viestit: 534
Liittynyt: 18. Marras 2010 17:30

Re: Foorumin ilmapiiristä ajatuksia

ViestiKirjoittaja Mr Kerimäki » 22. Touko 2013 16:41

Oma vaatimaton mielipiteeni on ,että turha on kenenkää syyttää jotain foorumin pitäjiä ,jos mopedi karkaa.Me olemme Jeesuksessa Kristuksessa ja kun me näin olemme niin toimikaamme sen mukaan.Olemme kai lukeneet Raamatun läpi ja etenkin sen uuden testamentin puolen .Melko selvällä kielellä siinä sanotaan Kristityn elämän toiminta ja arvokkuus kaikilla osaalueilla ,kuinka tulee toimia ja se koskee jokaista ,joka sanoo olevansa Jeesuksen oma.Jokaisen tulee tarkastella koko ajan omaa kulkua ja arvioida parannusta tai meneekö hyvin .Turha kiukuttelu pois ja keskitytään olemaan Kristittyjä sillä se myös velvoittaa meitä.NOIN 24h vuorokaudessa ole Kristitty.
Mr Kerimäki
 
Viestit: 1324
Liittynyt: 02. Joulu 2012 16:47


Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa

cron