Herätys tulee! Mutta millä ehdoilla?

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Herätys tulee! Mutta millä ehdoilla?

ViestiKirjoittaja Herman » 21. Touko 2013 09:32

Monet saarnamiehet lupaavat herätyksen tulevan. Mutta jotkut unohtavat mainita sellaisen "pienen" seikan, että Jumala ei koskaan ole luvannut herätystä ilman tiettyjen ehtojen täyttymistä. Mitkä nuo ehdot ovat? Mielestäni ne kiteytyy aika hyvin näissä jakeissa:

"Jos minä suljen taivaan, niin ettei tule sadetta, jos minä käsken heinäsirkkain syödä maan tahi jos minä lähetän ruton kansaani, mutta minun kansani, joka on otettu minun nimiini, nöyrtyy, ja he rukoilevat ja etsivät minun kasvojani ja palajavat pahoilta teiltänsä, niin minä kuulen taivaasta ja annan anteeksi heidän syntinsä ja teen heidän maansa jälleen terveeksi." (2.Aik.7:13-14)

Eli selkeät herätyksen tulemiselle annetut ehdot ovat, että Jumalan kansa eli Jeesuksen Kristuksen uskovat:

- Nöyrtyvät
- Rukoilevat
- Etsivät Herran kasvoja
- Palajavat pahoilta teiltänsä

Erityisesti näinä viimeisinä aikoina jolloin on ennustettu tulevan korvasyyhyyn julistavia valheopettajia, on tärkeää pitää mielessä ja muistuttaa ihmisiä näistä ehdoista, niin ettei uskovat jäisi väärään toivoon ja pettyisi kun ei mitään tapahdukaan, tai pahemmassa tapauksessa vastaanottavat väärän "herätyksen".
Herman
 

Re: Herätys tulee! Mutta millä ehdoilla?

ViestiKirjoittaja tanu » 21. Touko 2013 10:04

-
Viimeksi muokannut tanu päivämäärä 18. Loka 2017 21:20, muokattu yhteensä 1 kerran
Rakas taivaallinen Isä, tapahtukoon kaikessa, aina, Sinun tahtosi. Jeesuksen nimessä.
tanu
 
Viestit: 1268
Liittynyt: 04. Maalis 2012 22:20

Re: Herätys tulee! Mutta millä ehdoilla?

ViestiKirjoittaja Herman » 21. Touko 2013 10:09

tanu kirjoitti:Missä kohdassa Raamatussa sanotaan, että viimesinä aikoina tulee herätys?


Minulle ei ainakaan ole avautunut sellaista sanomaa Raamatusta. Jotkut sanovat ymmärtävänsä niin, en tiedä ovatko he ymmärtäneet väärin vai onko vielä jotain mitä en itse ole ymmärtänyt. Mutta tässä avauksessa en puhunut mitään "viimeisinä aikoina tulevasta herätyksestä", vaan ihan yleisesti ottaen siitä mitkä ovat herätyksen edellytykset. Siitä olen varma, että Jumala tahtoo yhtä paljon tuoda herätystä nyt viimeisinä aikoina, kuin apostolien aikanakin. On sitten enää meistä kiinni, tahdotaanko mekin sitä. Jos emme tahdo emmekä toimi edellytysten mukaan, on turhaa odottaa tai puhua herätyksestä.
Herman
 

Re: Herätys tulee! Mutta millä ehdoilla?

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 21. Touko 2013 10:12

Kiitos tanu, kun toit raamatunjakeet, tuli suurempi varmuus siitä, että lopunaikana tulee pitää se usko jonka on saanut Herralta, ei kuunnella saarnamiehiä, jotka tuovat mitään uutta tietoa, jonka ilmoittavat saaneensa... lähinnä täytyy tehdä parannus siitä(minun henk.kohtaisesti), että olen halunnut uskoa kaikkeen väärään, jopa owuoriin.

Uskon raamatun sanaan, se on turvanani ja toivon että muutkin lukisivat ja uskoisivat, mitä Jeesus kehoittaa, ei mitä joku Hänen nimissään tulee ja kehoittaa! Parannus on ok, mutta miksi se ei voisi olla myös yksi eksytyksen muoto, että julistetaan parannusta ja kuitenkin ujutetaan sanomaan jotain uutta, jota ei ole raamatussa.
lonelyrider
 

Re: Herätys tulee! Mutta millä ehdoilla?

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 21. Touko 2013 10:14

Parannussaarna ei yksinomaan riitä, oikeaksi tunnusmerkiksi, se voi johtaa myös ylisuorittamiseen, jossa ihminen tekee jatkuvasti parannusta, kun tarvitsisi uskoa JEESUKSEN JO PARANTANEEN ja ottaa se vastaan ja julistaa sitä myös suullaan ja uskoa se myös sydämessään, niin muutos myös tapahtuisi.
lonelyrider
 

Re: Herätys tulee! Mutta millä ehdoilla?

ViestiKirjoittaja Herman » 21. Touko 2013 10:22

Olen huomannut, että ajatus "lopunaikojen herätyksestä" jakaa uskovia kahteen leiriin.

Toiset uskovat siihen, että Raamatussa on ennustettu lopunaikojen herätyksestä, ja odottavat sen tulevan koska se on kirjoitettu, eli heidän mukaansa se tulee vaikka kukaan ei tekisi sen eteen mitään.

Toiset uskovat siihen, että Raamatussa on ennustettu lopunaikoina pelkkää luopumusta ja eksytystä, ja he uskovat ettei minkäänlaista herätystä voi tulla, koska on kirjoitettu pelkästä luopumuksesta ja eksytyksestä.

Mielestäni meidän ei tulisi mennä kumpaankaan leiriin. Meidän tulisi koko sydämestämme odottaa ja toivoa herätystä, ei siksi että on lopun ajat tai että Raamatussa olisi ennustettu herätyksen tulevan, vaan siksi koska Jumala tahtoo pelastaa sieluja ja herättää heitä synnin unesta. Ja meidän tulisi uskoa herätykseen, jos elämme itse niiden edellytysten mukaan jotka Jumala on ilmoittanut kaikkien aikojen uskoville herätyksen edellytykseksi.

Ei tule antaa väärän toivon vallata sydäntä niin ettemme enää eläisi valkeudessa ja jatkuvassa parannuksenteossa, eikä tule myöskään antaa väärän pelon ja epätoivon vallata sydäntä niiin että emme enää odota ja toivo ja usko herätyksen tulevan, kun Jumalaa etsimme. Hän on antanut lupauksen kaikkien aikojen uskoville, että kun nöyrrymme ja rukoilemme ja etsimme Hänen kasvojaan ja palajamme pahoilta teiltämme, Hän antaa meille anteeksi ja tekee maan jälleen terveeksi. Herätys alkaa meistä itsestämme, ja leviää meistä kun elämme Pyhän Hengen ja Jumalan tulen täyttämää elämää.
Herman
 

Re: Herätys tulee! Mutta millä ehdoilla?

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 21. Touko 2013 10:28

*
Jesaja:
61:1 Herran, Herran Henki on minun päälläni, sillä hän on voidellut minut julistamaan ilosanomaa nöyrille, lähettänyt minut sitomaan särjettyjä sydämiä, julistamaan vangituille vapautusta ja kahlituille kirvoitusta,
61:2 julistamaan Herran otollista vuotta ja meidän Jumalamme kostonpäivää, lohduttamaan kaikkia murheellisia,
61:3 panemaan Siionin murheellisten päähän - antamaan heille - juhlapäähineen tuhkan sijaan, iloöljyä murheen sijaan, ylistyksen vaipan masentuneen hengen sijaan, ja heidän nimensä on oleva "vanhurskauden tammet", "Herran istutus", hänen kirkkautensa ilmoitukseksi.

Eikö ne kohdat tarkoita herätystä?
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7928
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Herätys tulee! Mutta millä ehdoilla?

ViestiKirjoittaja Herman » 21. Touko 2013 10:30

lonelyrider kirjoitti:Parannussaarna ei yksinomaan riitä, oikeaksi tunnusmerkiksi, se voi johtaa myös ylisuorittamiseen, jossa ihminen tekee jatkuvasti parannusta, kun tarvitsisi uskoa JEESUKSEN JO PARANTANEEN ja ottaa se vastaan ja julistaa sitä myös suullaan ja uskoa se myös sydämessään, niin muutos myös tapahtuisi.


Perusta on tietysti Jeesuksen tekemässä työssä ja siihen uskomisessa, mutta kyllä meilläkin on oma osamme, jota ilman emme voi vapautua.

Joka rikkomuksensa salaa, se ei menesty; mutta joka ne tunnustaa ja hylkää, se saa armon. (Snl.28:13)

...että teidän tulee panna pois vanha ihmisenne, jonka mukaan te ennen vaelsitte ja joka turmelee itsensä petollisia himoja seuraten, ja uudistua mielenne hengeltä ja pukea päällenne uusi ihminen, joka Jumalan mukaan on luotu totuuden vanhurskauteen ja pyhyyteen. (Ef.4:22-24)


Esimerkiksi näissä (ja lukemattomissa muissa kohdissa) nähdään, että parannuksenteossa meilläkin on oma aktiivinen osuutemme. Mutta tietysti ilman Jeesuksen osuuden ymmärtämistä tulee parannuksenteosta pelkkää omavoimaista suorittamista mikä ei vapauta. Täytyy ymmärtää ja julistaa sekä Jumalan osuutta että omaa osuuttamme synnistä vapautumisesta.
Herman
 

Re: Herätys tulee! Mutta millä ehdoilla?

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 21. Touko 2013 10:33

Herman kirjoitti:Olen huomannut, että ajatus "lopunaikojen herätyksestä" jakaa uskovia kahteen leiriin.

Toiset uskovat siihen, että Raamatussa on ennustettu lopunaikojen herätyksestä, ja odottavat sen tulevan koska se on kirjoitettu, eli heidän mukaansa se tulee vaikka kukaan ei tekisi sen eteen mitään.

Toiset uskovat siihen, että Raamatussa on ennustettu lopunaikoina pelkkää luopumusta ja eksytystä, ja he uskovat ettei minkäänlaista herätystä voi tulla, koska on kirjoitettu pelkästä luopumuksesta ja eksytyksestä.

Mielestäni meidän ei tulisi mennä kumpaankaan leiriin. Meidän tulisi koko sydämestämme odottaa ja toivoa herätystä, ei siksi että on lopun ajat tai että Raamatussa olisi ennustettu herätyksen tulevan, vaan siksi koska Jumala tahtoo pelastaa sieluja ja herättää heitä synnin unesta. Ja meidän tulisi uskoa herätykseen, jos elämme itse niiden edellytysten mukaan jotka Jumala on ilmoittanut kaikkien aikojen uskoville herätyksen edellytykseksi.

Ei tule antaa väärän toivon vallata sydäntä niin ettemme enää eläisi valkeudessa ja jatkuvassa parannuksenteossa, eikä tule myöskään antaa väärän pelon ja epätoivon vallata sydäntä niiin että emme enää odota ja toivo ja usko herätyksen tulevan, kun Jumalaa etsimme. Hän on antanut lupauksen kaikkien aikojen uskoville, että kun nöyrrymme ja rukoilemme ja etsimme Hänen kasvojaan ja palajamme pahoilta teiltämme, Hän antaa meille anteeksi ja tekee maan jälleen terveeksi. Herätys alkaa meistä itsestämme, ja leviää meistä kun elämme Pyhän Hengen ja Jumalan tulen täyttämää elämää.



Just joo, samaa mieltä kans. :thumb:

Olin yksin kotona ja etsin Jumalaa, huomasin että Jumalan voima oli päälläni niin tajusin että herätys alkaa itsestämme...
Viimeksi muokannut vaisuliini päivämäärä 21. Touko 2013 10:34, muokattu yhteensä 1 kerran
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7928
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Herätys tulee! Mutta millä ehdoilla?

ViestiKirjoittaja Janne » 21. Touko 2013 10:34

Olen huomannut, että ajatus "lopunaikojen herätyksestä" jakaa uskovia kahteen leiriin.

Toiset uskovat siihen, että Raamatussa on ennustettu lopunaikojen herätyksestä, ja odottavat sen tulevan koska se on kirjoitettu, eli heidän mukaansa se tulee vaikka kukaan ei tekisi sen eteen mitään.

Toiset uskovat siihen, että Raamatussa on ennustettu lopunaikoina pelkkää luopumusta ja eksytystä, ja he uskovat ettei minkäänlaista herätystä voi tulla, koska on kirjoitettu pelkästä luopumuksesta ja eksytyksestä.


No minä vissiin sitten kuulun vielä kolmanteen leiriin vaikka Kristus ei olekkaan jaettu :D
Uskon että lopunaikana tulee ( raamatun ilmoituksen mukaan ) suuri herätys Juutalaisten keskuudessa (jäännös pelastuu), mutta muuten lopunaikana on paljon luopumista ja eksytystä. Tulee kuitenkin muistaa että Jumalan Sana menee tästä huolimatta eteenpäin ja ihmisiä tulee uskoon, mutta en näe tätä herätyksenä vaan luonnollisena evankeliumin eteenpäin menemisenä.
Puhdistakaa sielunne totuuden kuuliaisuudessa vilpittömään veljenrakkauteen ja rakastakaa toisianne hartaasti puhtaasta sydämestä 1. Piet. 1:22
Janne
 
Viestit: 560
Liittynyt: 15. Joulu 2010 00:00

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Majestic-12 [Bot] ja 8 vierailijaa

cron