Hengellinen "kasvu" - veruke synnissä elämiseen.....

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: HENGELLINEN KASVU - VERUKE SYNNISTÄ KIINNI PITÄMISELLE..

ViestiKirjoittaja Masa » 19. Touko 2013 13:49

todael kirjoitti:
En halua missään mielessä hyökätä sinua kohden. Otin vain esimerkiksi tupakan polttamisen - esimerkkejä voisi olla yhtä hyvin uskonnollinen ylpeys, omavanhurskaus tai muu ns. "näkymätön" synti ihmisessä.

Vapautemme Kristuksessa on todellinen, ja se toteutuu elämässämme konkreettisesti. Näen paljon ns. "kasvatuskristillisyyttä", joka hellii ja velloo asioita, ilman selkeää Kristuksen voiton julistusta. Inhimillinen uskonnollisuus esittäytyy usein rakkautena, mutta se usein perustuukin VAIN ihmiseen, ja nostaa ihmisen Kristuksen yläpuolelle.

Siunaan sinua Herran Jeesuksen nimessä, koska tiedän synninvallan voiman myös omassa ruumissani. Vain elämä Herrassa voittaa kuoleman. Mikään vatvominen ei minua siitä vapauta, vaan tietoinen Kristuksen ristiin turvautuminen ja parannuksen tekeminen. Me kasvamme Jumalan armossa, mutta vain sillä mielenlaadulla jossa Pyhässä Hengessä saamme "vihan" syntiä kohtaan.

Jeesus on Herra.
- todael



Hengelliseen ylpeyteen ei puututa, tupakan polton kaltaiseen syntiin kylllä tartutaan ja annetaan lakia oikein olan takaa ja kehoituksia.
Hengellinen ylpeyteen ei kukaan puutu. Ylpeys joka on pahinta laatua oleva syntiä (huoruuden jälkeen) suojellaan niin foorumeilla kuin seurakunnissa viimeiseen asti.
Ylpeitä ihmisiä pitää ymmärtää, heitä pitää siunata ja olla heille mielinkielin, ylpeys on synti joka hyväksytään läpi siionin.
Mutta auta jos joku polttaa tupakkaa, ei mene kuin hetki ja mestauslava asetettu parannuksen hirttosilmukka syntisen kaulassa.

Milloin viimeksi olet osoittanut tuonut jokun uskovan ylpeyden synnin esiin ja tuominnut sen?

Ylpeä ihminen saastuttaa kaikki ympärillään olevat ihmiset, Hengellinen ylpeys on kuin syöpä joka aiheuttaa vihaa,katkeruutta,luopumista, lähtemistä foorumuilta jne. Tupakanpoltto ei aihuta vihaa,ei kateruutta ei luopumista..
ainoa mitä tupakanpoltto tekee on polttajan oma kehton tuhoaminen, mutta toisen sielun se jättää rauhaan.
Tupakan poltto ei särje toisen sieluja ja sydämmiä niin kuin hengellinen ylpeys.

En tahdo osoittaa tällä että tupakanpoltto olisi oikein, mutta suhteellisuuden taju syntien tuomitsemisessa voisi olla joskus hyvä olemassa uskovallakin.
Masa
 

Re: HENGELLINEN KASVU - VERUKE SYNNISTÄ KIINNI PITÄMISELLE..

ViestiKirjoittaja todael » 19. Touko 2013 13:58

Olen kanssasi täysin samaa mieltä. Uskonnollisuuden "perkeleellinen" voima on siinä, että se kuvittelee olevansa oikeassa - puhuu totuutta ja opettaa muita - mutta tekee sen täysin itsensä esiinnostamiseksi ja korottamiseksi.

Room. 2:17-24 "Mutta jos sinä kutsut itseäsi juutalaiseksi ja luotat lakiin ja Jumala on sinun kerskauksesi ja tunnet hänen tahtonsa ja, opetettuna laissa, tutkit, mikä parasta on, ja luulet kykeneväsi olemaan sokeain taluttaja, pimeydessä olevien valkeus, ymmärtämättömien kasvattaja, alaikäisten opettaja, sinulla kun laissa on tiedon ja totuuden muoto: niin sinäkö, joka toista opetat, et itseäsi opeta; joka julistat, ettei saa varastaa, itse varastat; joka sanot, ettei saa tehdä huorin, itse teet huorin; joka kauhistut epäjumalia, kuitenkin olet temppelin ryöstäjä; joka laista kerskaat, häväiset lainrikkomisella Jumalaa? Sillä "teidän tähtenne Jumalan nimi tulee pilkatuksi pakanain seassa", niinkuin kirjoitettu on."

Matt. 6:22-23 "Silmä on ruumiin lamppu. Jos siis silmäsi on terve, niin koko sinun ruumiisi on valaistu. Mutta jos silmäsi on viallinen, niin koko ruumiisi on pimeä. Jos siis se valo, joka sinussa on, on pimeyttä, kuinka suuri onkaan pimeys!"

Jumala rakastaa syntistä Herrassa Jeesuksessa - mutta Hänen rakkautensa ei ole synnin selittämistä eikä sen vatvomista. Synnille ei ole perusteita Jumalan edessä. Jumala vihaa syntiä, mutta rakastaaa syntistä. Hän itse levitti kätensä ristille ja huusi tuskasta, kun naulat lyötiin Hänen lävitseen. Siinä oli rakkaus - että synti tuomittiin Herrassa Jeesuksessa, ei siinä että sitä sielullisesti vatvotaan ja vatvotaan.

Rukoilen Jumalan pyhyyden ja Kristuksen ristin voiman esiinnousemista - nykyään vallalla olevan psykologisen ja turhanpäiväisen "kasvatus-kristillisen" jauhamisen sijasta. Uskonnollisuus yrittää pyhittää ihmisen "lihaa" - sielullisen höösäämisen kautta. Usko Kristukseen on Hänen ristinsä ja ylösnousemuksen tunnustamista. Jumalan pyhyys tuomitsi synnin kuolemaan - ei lähtenyt parantelemaan ihmistä. Tiedän - moni uskonnollinen ei tätä ymmärrä - he pitävät sitä "hullutuksena"....

2Kor. 5:16-19 "Sentähden me emme tästä lähtien tunne ketään lihan mukaan; jos olemmekin tunteneet Kristuksen lihan mukaan, emme kuitenkaan nyt enää tunne. Siis, jos joku on Kristuksessa, niin hän on uusi luomus; se, mikä on vanhaa, on kadonnut, katso, uusi on sijaan tullut. Mutta kaikki on Jumalasta, joka on sovittanut meidät itsensä kanssa Kristuksen kautta ja antanut meille sovituksen viran. Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa eikä lukenut heille heidän rikkomuksiaan, ja hän uskoi meille sovituksen sanan."

- todael
Viimeksi muokannut todael päivämäärä 19. Touko 2013 14:24, muokattu yhteensä 1 kerran
todael
 

Re: HENGELLINEN KASVU - VERUKE SYNNISTÄ KIINNI PITÄMISELLE..

ViestiKirjoittaja Masa » 19. Touko 2013 14:23

todael kirjoitti:Olen kanssasi täysin samaa mieltä. Uskonnollisuuden "perkeleellinen" voima on siinä, että se kuvittelee olevansa oikeassa - puhuu totuutta ja opettaa muita - mutta tekee sen täysin itsensä esiinnostamiseksi ja korottamiseksi.

Matt. 6:22-23 "Silmä on ruumiin lamppu. Jos siis silmäsi on terve, niin koko sinun ruumiisi on valaistu. Mutta jos silmäsi on viallinen, niin koko ruumiisi on pimeä. Jos siis se valo, joka sinussa on, on pimeyttä, kuinka suuri onkaan pimeys!"

Jumala rakastaa syntistä Herrassa Jeesuksessa - mutta Hänen rakkautensa ei ole synnin selittämistä eikä sen vatvomista. Synnille ei ole perusteita Jumalan edessä. Jumala vihaa syntiä, mutta rakastaaa syntistä. Hän itse levitti kätensä ristille ja huusi tuskasta, kun naulat lyötiin Hänen lävitseen. Siinä oli rakkaus - että synti tuomittiin Herrassa Jeesuksessa, ei siinä että sitä sielullisesti vatvotaan ja vatvotaan.

Rukoilen Jumalan pyhyyden ja Kristuksen ristin voiman esiinnousemista - nykyään vallalla olevan psykologisen ja turhanpäiväisen "kasvatus-kristillisen" jauhamisen sijasta. Uskonnollisuus yrittää pyhittää ihmisen "lihaa" - sielullisen höösäämisen kautta. Usko Kristukseen on Hänen ristinsä ja ylösnousemuksen tunnustamista. Jumalan pyhyys tuomitsi synnin kuolemaan - ei lähtenyt parantelemaan ihmistä. Tiedän - moni uskonnollinen ei tätä ymmärrä - he pitävät sitä "hullutuksena"....

2Kor. 5:16-19 "Sentähden me emme tästä lähtien tunne ketään lihan mukaan; jos olemmekin tunteneet Kristuksen lihan mukaan, emme kuitenkaan nyt enää tunne. Siis, jos joku on Kristuksessa, niin hän on uusi luomus; se, mikä on vanhaa, on kadonnut, katso, uusi on sijaan tullut. Mutta kaikki on Jumalasta, joka on sovittanut meidät itsensä kanssa Kristuksen kautta ja antanut meille sovituksen viran. Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa eikä lukenut heille heidän rikkomuksiaan, ja hän uskoi meille sovituksen sanan."

- todael


Jos tuodaan Raamatusta tähän asiaan toinen näkökulma, Jokainen meistä tietää tupakanpolton olevan synti, sitä ei ole kukaan kieltänyt, mutta sitten katsotaan mitä Jeesus sanoo, orja ei pysy talossa iäti, Poika pysyy ts, Jumala on voimakaampi, mutta meissä taistelee liha henkeä vastaan, eikä se liha taivu kovin helposti viimeiseen asti pistää hanttiin. Mutta Jeeus on vahempi ja kun ihminen kasvaa uskossa eteenpäin hän voittaa lihan jossain vaiheessa.


Johanneksen evankeliumi:
8:34 Jeesus vastasi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: jokainen, joka tekee syntiä, on synnin orja.
8:35 Mutta orja ei pysy talossa iäti; Poika pysyy iäti.
8:36 Jos siis Poika tekee teidät vapaiksi, niin te tulette todellisesti vapaiksi.



Galattaliskirje tuo saman asian hyvin esiin, ihmien joka on tullut uskoon ei eroa osattomasta juurikaan, vaan alkaa kasvunaika, kasvunaika kestää jokaisella eri ajan, meillä ei ole mittarina muuta kun se näkyy ulospäin, sillä meidän oma hengellinen kasvu voi olla vielä vähäisempää tai sitten me itse emme taistele samoista asioista kuin joku toinen.
Toisella voi olla vaikeuksia päästä tupakasta eroon, toisella taas ylpeydestä, mutta tupakasta tuomitaan, ylpeydestä tuskin koskaan.

Galatalaiskirje:
4:1 Mutta minä sanon: niin kauan kuin perillinen on alaikäinen, ei hän missään kohden eroa orjasta, vaikka hän onkin kaiken herra;
4:2 vaan hän on holhoojain ja huoneenhaltijain alainen isän määräämään aikaan asti.
4:3 Samoin mekin; kun olimme alaikäisiä, olimme orjuutetut maailman alkeisvoimien alle.
4:4 Mutta kun aika oli täytetty, lähetti Jumala Poikansa, vaimosta syntyneen, lain alaiseksi syntyneen,
4:5 lunastamaan lain alaiset, että me pääsisimme lapsen asemaan.
4:6 Ja koska te olette lapsia, on Jumala lähettänyt meidän sydämeemme Poikansa Hengen, joka huutaa: "Abba! Isä!"
4:7 Niinpä sinä et siis enää ole orja, vaan lapsi; mutta jos olet lapsi, olet myös perillinen Jumalan kautta.


Ikävä kyllä me katsomme aina ihmiseen vaikka se ehdottomasti syntiä - kiva kaveri kun tekee syntiä siitä vaietaan mutta kun joku tuntemattomapi tekee sille kyllä ollaan valmiita paukuttamaan lakia.

Jotku nauttivat kun sadistit laista kun paukuttaa sitä - mutta voi sitä päivää kun meitä itseään kynitää armoa ja ymmärtäjää kaipaamme, mutta lohduttajaa ei enää ole.
Jos emme tajua sitä missä toinen kulkee ja menee - ei laki, pelasta ketään, laki tuo kuoleman, laista elää ainostaan ne jotka sen täyttävät, kaikki muut kuolevat lain vaikutuksesta.
Vahvaa uskoa ei ole paukuttaa lakia, vahvuus on heikkoudessa siinä kun ei enää itse voi mitään tehdä on särjetty,hajoitettu, mutta silti roikkuu uskossa kiinni - sielä lähtee myös väkevyys uskossa.
Nöyryyttä ei voi opetella lain kautta, vaan murtumisen kautta ja niin kauan kun uskova on hegellisessä ylpeysessä hänessä ei ole nöyryyttä. Hän luule olevansa nöyrä, mutta ei sitä ole.

Joten kuka nostaa kätensä pystyy ja sanoo minä täytän lain, minulla on oikeus ja velvollisuus tuoda julki kaikki toisten synnit.
Masa
 

Re: HENGELLINEN KASVU - VERUKE SYNNISTÄ KIINNI PITÄMISELLE..

ViestiKirjoittaja todael » 19. Touko 2013 14:32

Masa kirjoitti:
todael kirjoitti:Olen kanssasi täysin samaa mieltä. Uskonnollisuuden "perkeleellinen" voima on siinä, että se kuvittelee olevansa oikeassa - puhuu totuutta ja opettaa muita - mutta tekee sen täysin itsensä esiinnostamiseksi ja korottamiseksi.

Matt. 6:22-23 "Silmä on ruumiin lamppu. Jos siis silmäsi on terve, niin koko sinun ruumiisi on valaistu. Mutta jos silmäsi on viallinen, niin koko ruumiisi on pimeä. Jos siis se valo, joka sinussa on, on pimeyttä, kuinka suuri onkaan pimeys!"

Jumala rakastaa syntistä Herrassa Jeesuksessa - mutta Hänen rakkautensa ei ole synnin selittämistä eikä sen vatvomista. Synnille ei ole perusteita Jumalan edessä. Jumala vihaa syntiä, mutta rakastaaa syntistä. Hän itse levitti kätensä ristille ja huusi tuskasta, kun naulat lyötiin Hänen lävitseen. Siinä oli rakkaus - että synti tuomittiin Herrassa Jeesuksessa, ei siinä että sitä sielullisesti vatvotaan ja vatvotaan.

Rukoilen Jumalan pyhyyden ja Kristuksen ristin voiman esiinnousemista - nykyään vallalla olevan psykologisen ja turhanpäiväisen "kasvatus-kristillisen" jauhamisen sijasta. Uskonnollisuus yrittää pyhittää ihmisen "lihaa" - sielullisen höösäämisen kautta. Usko Kristukseen on Hänen ristinsä ja ylösnousemuksen tunnustamista. Jumalan pyhyys tuomitsi synnin kuolemaan - ei lähtenyt parantelemaan ihmistä. Tiedän - moni uskonnollinen ei tätä ymmärrä - he pitävät sitä "hullutuksena"....

2Kor. 5:16-19 "Sentähden me emme tästä lähtien tunne ketään lihan mukaan; jos olemmekin tunteneet Kristuksen lihan mukaan, emme kuitenkaan nyt enää tunne. Siis, jos joku on Kristuksessa, niin hän on uusi luomus; se, mikä on vanhaa, on kadonnut, katso, uusi on sijaan tullut. Mutta kaikki on Jumalasta, joka on sovittanut meidät itsensä kanssa Kristuksen kautta ja antanut meille sovituksen viran. Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa eikä lukenut heille heidän rikkomuksiaan, ja hän uskoi meille sovituksen sanan."

- todael


Jos tuodaan Raamatusta tähän asiaan toinen näkökulma, Jokainen meistä tietää tupakanpolton olevan synti, sitä ei ole kukaan kieltänyt, mutta sitten katsotaan mitä Jeesus sanoo, orja ei pysy talossa iäti, Poika pysyy ts, Jumala on voimakaampi, mutta meissä taistelee liha henkeä vastaan, eikä se liha taivu kovin helposti viimeiseen asti pistää hanttiin. Mutta Jeeus on vahempi ja kun ihminen kasvaa uskossa eteenpäin hän voittaa lihan jossain vaiheessa.


Johanneksen evankeliumi:
8:34 Jeesus vastasi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: jokainen, joka tekee syntiä, on synnin orja.
8:35 Mutta orja ei pysy talossa iäti; Poika pysyy iäti.
8:36 Jos siis Poika tekee teidät vapaiksi, niin te tulette todellisesti vapaiksi.



Galattaliskirje tuo saman asian hyvin esiin, ihmien joka on tullut uskoon ei eroa osattomasta juurikaan, vaan alkaa kasvunaika, kasvunaika kestää jokaisella eri ajan, meillä ei ole mittarina muuta kun se näkyy ulospäin, sillä meidän oma hengellinen kasvu voi olla vielä vähäisempää tai sitten me itse emme taistele samoista asioista kuin joku toinen.
Toisella voi olla vaikeuksia päästä tupakasta eroon, toisella taas ylpeydestä, mutta tupakasta tuomitaan, ylpeydestä tuskin koskaan.

Galatalaiskirje:
4:1 Mutta minä sanon: niin kauan kuin perillinen on alaikäinen, ei hän missään kohden eroa orjasta, vaikka hän onkin kaiken herra;
4:2 vaan hän on holhoojain ja huoneenhaltijain alainen isän määräämään aikaan asti.
4:3 Samoin mekin; kun olimme alaikäisiä, olimme orjuutetut maailman alkeisvoimien alle.
4:4 Mutta kun aika oli täytetty, lähetti Jumala Poikansa, vaimosta syntyneen, lain alaiseksi syntyneen,
4:5 lunastamaan lain alaiset, että me pääsisimme lapsen asemaan.
4:6 Ja koska te olette lapsia, on Jumala lähettänyt meidän sydämeemme Poikansa Hengen, joka huutaa: "Abba! Isä!"
4:7 Niinpä sinä et siis enää ole orja, vaan lapsi; mutta jos olet lapsi, olet myös perillinen Jumalan kautta.


Ikävä kyllä me katsomme aina ihmiseen vaikka se ehdottomasti syntiä - kiva kaveri kun tekee syntiä siitä vaietaan mutta kun joku tuntemattomapi tekee sille kyllä ollaan valmiita paukuttamaan lakia.

Jotku nauttivat kun sadistit laista kun paukuttaa sitä - mutta voi sitä päivää kun meitä itseään kynitää armoa ja ymmärtäjää kaipaamme, mutta lohduttajaa ei enää ole.
Jos emme tajua sitä missä toinen kulkee ja menee - ei laki, pelasta ketään, laki tuo kuoleman, laista elää ainostaan ne jotka sen täyttävät, kaikki muut kuolevat lain vaikutuksesta.
Vahvaa uskoa ei ole paukuttaa lakia, vahvuus on heikkoudessa siinä kun ei enää itse voi mitään tehdä on särjetty,hajoitettu, mutta silti roikkuu uskossa kiinni - sielä lähtee myös väkevyys uskossa.
Nöyryyttä ei voi opetella lain kautta, vaan murtumisen kautta ja niin kauan kun uskova on hegellisessä ylpeysessä hänessä ei ole nöyryyttä. Hän luule olevansa nöyrä, mutta ei sitä ole.

Joten kuka nostaa kätensä pystyy ja sanoo minä täytän lain, minulla on oikeus ja velvollisuus tuoda julki kaikki toisten synnit.


Masa - tärkeintä on omistaa vapaus jonka Herra Jeesus on meille ristillä ansainnut - tulla vanhurskauden palvelijaksi. Jumalan rakkaus vie Hänen läsnäoloonsa - pyhyyteensä ja totuuteensa. ME OLEMME Hänen omiaan Kristuksessa, siksi meidän tulisi ottaa ilolla vastaan se vapaus jonka Hän on kärsimyksellään meille ansainnut. Tässä on kasvu - ja siihen kuuluu napakka ja terävä synnin tunnustaminen, ja uskon kuuliaisuudessa pyrkimys pois synnistä.

Jokaiselle meistä Herra Jeesus on ansainnut kuolemassaan vapauden. Näillä voimakkailla sanoilla olen kehoittanut itseäni ja muita, ottamaan vastaan Jumalan armon - parannuksen tekemisessä, synnin hylkäämisessä, ja siinä ilossa ja vapaudessa joka siitä seuraa. Minulle ei kuulu toisten synnit - vaan minun oma sydämeni tulee elää uskossa siihen vapauteen, joka Herrassa Jeesuksessa on annettu.

Kol. 3:1-11 "Jos te siis olette herätetyt Kristuksen kanssa, niin etsikää sitä, mikä on ylhäällä, jossa Kristus on, istuen Jumalan oikealla puolella. Olkoon mielenne siihen, mikä ylhäällä on, älköön siihen, mikä on maan päällä. Sillä te olette kuolleet, ja teidän elämänne on kätkettynä Kristuksen kanssa Jumalassa; kun Kristus, meidän elämämme, ilmestyy, silloin tekin hänen kanssaan ilmestytte kirkkaudessa.

Kuolettakaa siis maalliset jäsenenne: haureus, saastaisuus, kiihko, paha himo ja ahneus, joka on epäjumalanpalvelusta, sillä niiden tähden tulee Jumalan viha, ja niissä tekin ennen vaelsitte, kun niissä elitte.

Mutta nyt pankaa tekin pois ne kaikki: viha, kiivastus, pahuus, herjaus ja häpeällinen puhe suustanne. Älkää puhuko valhetta toisistanne, te, jotka olette riisuneet pois vanhan ihmisen tekoinensa ja pukeutuneet uuteen, joka uudistuu tietoon, Luojansa kuvan mukaan. Ja tässä ei ole kreikkalaista eikä juutalaista, ei ympärileikkausta eikä ympärileikkaamattomuutta, ei barbaaria, ei skyyttalaista, ei orjaa, ei vapaata, vaan kaikki ja kaikissa on Kristus."

- todael
Viimeksi muokannut todael päivämäärä 19. Touko 2013 14:42, muokattu yhteensä 1 kerran
todael
 

Re: HENGELLINEN KASVU - VERUKE SYNNISTÄ KIINNI PITÄMISELLE..

ViestiKirjoittaja toni t » 19. Touko 2013 14:37

Masa kirjoitti:
todael kirjoitti:
En halua missään mielessä hyökätä sinua kohden. Otin vain esimerkiksi tupakan polttamisen - esimerkkejä voisi olla yhtä hyvin uskonnollinen ylpeys, omavanhurskaus tai muu ns. "näkymätön" synti ihmisessä.

Vapautemme Kristuksessa on todellinen, ja se toteutuu elämässämme konkreettisesti. Näen paljon ns. "kasvatuskristillisyyttä", joka hellii ja velloo asioita, ilman selkeää Kristuksen voiton julistusta. Inhimillinen uskonnollisuus esittäytyy usein rakkautena, mutta se usein perustuukin VAIN ihmiseen, ja nostaa ihmisen Kristuksen yläpuolelle.

Siunaan sinua Herran Jeesuksen nimessä, koska tiedän synninvallan voiman myös omassa ruumissani. Vain elämä Herrassa voittaa kuoleman. Mikään vatvominen ei minua siitä vapauta, vaan tietoinen Kristuksen ristiin turvautuminen ja parannuksen tekeminen. Me kasvamme Jumalan armossa, mutta vain sillä mielenlaadulla jossa Pyhässä Hengessä saamme "vihan" syntiä kohtaan.

Jeesus on Herra.
- todael



Hengelliseen ylpeyteen ei puututa, tupakan polton kaltaiseen syntiin kylllä tartutaan ja annetaan lakia oikein olan takaa ja kehoituksia.
Hengellinen ylpeyteen ei kukaan puutu. Ylpeys joka on pahinta laatua oleva syntiä (huoruuden jälkeen) suojellaan niin foorumeilla kuin seurakunnissa viimeiseen asti.
Ylpeitä ihmisiä pitää ymmärtää, heitä pitää siunata ja olla heille mielinkielin, ylpeys on synti joka hyväksytään läpi siionin.
Mutta auta jos joku polttaa tupakkaa, ei mene kuin hetki ja mestauslava asetettu parannuksen hirttosilmukka syntisen kaulassa.

Milloin viimeksi olet osoittanut tuonut jokun uskovan ylpeyden synnin esiin ja tuominnut sen?

Ylpeä ihminen saastuttaa kaikki ympärillään olevat ihmiset, Hengellinen ylpeys on kuin syöpä joka aiheuttaa vihaa,katkeruutta,luopumista, lähtemistä foorumuilta jne. Tupakanpoltto ei aihuta vihaa,ei kateruutta ei luopumista..
ainoa mitä tupakanpoltto tekee on polttajan oma kehton tuhoaminen, mutta toisen sielun se jättää rauhaan.
Tupakan poltto ei särje toisen sieluja ja sydämmiä niin kuin hengellinen ylpeys.

En tahdo osoittaa tällä että tupakanpoltto olisi oikein, mutta suhteellisuuden taju syntien tuomitsemisessa voisi olla joskus hyvä olemassa uskovallakin.


Mielestäni tällä foorumilla on puututtu myöskin hengelliseen ylpeyteen tietyissä tilanteissa. Haluan myös muistuttaa että hengellinen ylpeys esiintyy myös niin että ihminen loukkaantuu ja katkeroituu lähimmäisiään kohtaan ja alkaa syyttelemään heitä heidän toiminnastaan. Hengellisesti ylpeä ihminen ei kärsi kuulla nuhdetta vaan hän loukkaantuu ja katkeroituu nuhteesta vaikka nuhde tuotaisiin rakkaudellisesti ja hyvää tarkoittaen esille. Ylpeys ihmisen sydämessä laittaa ihmisen vastustamaan totuutta eikä ylpeä ihminen halua nähdä vikojaan ja tehdä parannusta vaan hän loukkaantuu ja loukkaantuminen nostattaa taas katkeruuden tunteita lähimmäisiä kohtaan.

Monesti ei aina on yksi syy miksi ihmiset lähtevät foorumeilta "äänekkäästi" on ylpeys ihmisen sydämessä joka nostattaa katkeruutta lähimmäisiä kohtaan jotka ovat eri mieltä asioista.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Re: Hengellinen "kasvu" - veruke synnissä elämiseen.....

ViestiKirjoittaja Herman » 19. Touko 2013 14:50

Kuka minä, Jeesukseen uskova ihminen, olen? Olenko minä vielä "vanha ihminen", vai olenko "uusi luomus"? En voi olla molempia samaan aikaan. Raamattu sanoo, että kun uusi luomus on tullut, on vanha ihminen kadonnut.

Siis, jos joku on Kristuksessa, niin hän on uusi luomus; se, mikä on vanhaa, on kadonnut, katso, uusi on sijaan tullut. (2.Kor.5:17)

Mikä lain tarkoitus on? Onko se annettu sitä varten, että vanha ihminen koittaisi täyttää sitä? Ei, vaan sen tarkoitus on viedä vanha ihminen kuolemaan.

Minä elin ennen ilman lakia; mutta kun käskysana tuli, niin synti virkosi, ja minä kuolin. Niin kävi ilmi, että käskysana, joka oli oleva minulle elämäksi, olikin minulle kuolemaksi. (Room.7:9-10)

Sillä minä olen lain kautta kuollut pois laista (Gal.2:19)


(Näissä kohdissa "minä" tarkoittaa Paavalin "vanhaa ihmistä")

Laki joka on täydellinen, osoittaa meille (vanhalle ihmiselle) syntisyyden. Sitten astuu kuvioon armo, joka osoittaa meille kuinka tuo läpeensä syntinen vanha ihminen ristiinnaulittiin Kristuksen kanssa. Kun omistamme tämän totuuden uskossa, ja viemme vanhan ihmisen vielä upotuskasteessa hautaan yhdessä Kristuksen kanssa, meille avautuu tuon armon kautta mahdollisuus elää vapaudessa.

Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut? Niin olemme siis yhdessä hänen kanssaan haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman. (Room.6:3-4)

Tämä on itse asiassa koko evankeliumi.
Herman
 

Re: Hengellinen "kasvu" - veruke synnissä elämiseen.....

ViestiKirjoittaja todael » 19. Touko 2013 14:57

Herman kirjoitti:Kuka minä, Jeesukseen uskova ihminen, olen? Olenko minä vielä "vanha ihminen", vai olenko "uusi luomus"? En voi olla molempia samaan aikaan. Raamattu sanoo, että kun uusi luomus on tullut, on vanha ihminen kadonnut.

Siis, jos joku on Kristuksessa, niin hän on uusi luomus; se, mikä on vanhaa, on kadonnut, katso, uusi on sijaan tullut. (2.Kor.5:17)

Mikä lain tarkoitus on? Onko se annettu sitä varten, että vanha ihminen koittaisi täyttää sitä? Ei, vaan sen tarkoitus on viedä vanha ihminen kuolemaan.

Minä elin ennen ilman lakia; mutta kun käskysana tuli, niin synti virkosi, ja minä kuolin. Niin kävi ilmi, että käskysana, joka oli oleva minulle elämäksi, olikin minulle kuolemaksi. (Room.7:9-10)

Sillä minä olen lain kautta kuollut pois laista (Gal.2:19)


(Näissä kohdissa "minä" tarkoittaa Paavalin "vanhaa ihmistä")

Laki joka on täydellinen, osoittaa meille (vanhalle ihmiselle) syntisyyden. Sitten astuu kuvioon armo, joka osoittaa meille kuinka tuo läpeensä syntinen vanha ihminen ristiinnaulittiin Kristuksen kanssa. Kun omistamme tämän totuuden uskossa, ja viemme vanhan ihmisen vielä upotuskasteessa hautaan yhdessä Kristuksen kanssa, meille avautuu tuon armon kautta mahdollisuus elää vapaudessa.

Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut? Niin olemme siis yhdessä hänen kanssaan haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman. (Room.6:3-4)

Tämä on itse asiassa koko evankeliumi.


Aamen. Tätä me tarvitsemme - pelkkä inhimillinen höösääminen ei riitä, vaan tarvitsen ilmestyksen ja viisauden Hengen Kristuksen aseman tuntemisessa, ja siinä kuka minä NYT uudestisyntyneenä olen Herrassa. Muuten parannuksen tekeminen tulee uskonnolliseksi suorittamiseksi ja lainalaiseksi itsensä parantelemiseksi. Me OMISTAMME elämän aina kasvavasti kun luovumme synnistä. Parannuksen tekeminen elämäksi. :)

Ap.t. 11:18 "Tämän kuultuansa he rauhoittuivat ja ylistivät Jumalaa sanoen: "Niin on siis Jumala pakanoillekin antanut parannuksen elämäksi"."

:-P
todael
 

Re: Hengellinen "kasvu" - veruke synnissä elämiseen.....

ViestiKirjoittaja Herman » 19. Touko 2013 15:01

Voi olla vaikeaa käsittää, miten parannuksen ja itselleen kuolemisen sanoma voi olla armon sanomaa. Varsinkin jos on kokenut elämässään lihallista paukuttamista ja synneistä syyllistämistä yms. Mutta Raamatun kautta Pyhän Hengen avaamana me voidaan ymmärtää kuinka parannuksenteko ja synnin hylkääminen on 100%:sti armon sanomaa ja valtava lahja meille.
Herman
 

Re: Hengellinen "kasvu" - veruke synnissä elämiseen.....

ViestiKirjoittaja Mr Kerimäki » 19. Touko 2013 22:09

Pyhä Henki on meille erittäin tärkeä osa meidän elämää eikä sitä ymmärretä mielestäni tarpeeksi ja Hän on osa Jumalaa ja Jeesusta ja Jeesus ilmoitti opetuslapsilleen asian aika selkeästi .Itsellä oli aikanaan syntejä tuommoisen pikku mäen töppärän nimeltä Mount Everest verran ja itse en päässy synneistäni eroon en sitte millää.Aina ku oli synnissä maahan lyöty ja oikein lyömällä lyöty ja häpeissäni ni kuitenkin sanoin Jumalalle ja Jeesukselle ,että periksi en anna vaikka kuinka kurja olen ja maahan lyöty niin periksi en anna ikinä .Sitten aloin puhumaan Jumalalle ja Jeesukselle ,,,millä ihmeellä minä pääsen voitolle ja sitten vaan ymmärrykseen alkoi nousta Pyhän Hengen osallisuus asian korjaamiseen ja niin tapahtui pitkä prosessi ja hurjat taistelut.Nyt ehkä voi se vuori olla pikku lasten ämpärillä tehdyn hiekkalinnan kokoinen :) .Eläminen Raamatun mukaan ja kuinka kirjoitukset menee niin on jo välillä tullu sellaisia hienoja fiboja ,kuinka asiat todella menee upeasti kun lukee sanaa ja tekee sen mukaan ja opettelee .Eli esim laita ajatukset samansuuntaisiksi kuin Jeesuksella .Noh ajattelin aikoinaan ,että mitä se sellainen hyödyttää ,mutta nyt senkin ymmärrän ,että Pyhä Henki voi toimia paremmin kun ajatukset on käännetty samansuuntaisiksi ja sellaiset ns turhat asiat on karsittu pois .Tietty joskus lipsuu.mutta kuitenkin perus ajatus on se ,että se kasvu Jeesuksessa tulee sanan ymmärtämisen kautta ja Pyhässä Hengessä .Joskus ihan huuli pyöreänä on ja odottaa mitä uutta seuraavan oven takana on.Kasvu Jumalassa ja Jumalan pojassa Jeesuksessa on joskus väkevää .Olen saanut sellaisen armon ,että kuin Taivas olisi avoin ja Jumalan voima tuntuu läsnä ympärillä ja se on tapahtunut oikein voimalla kaksi kertaa (enkä sano kerskaten minä syntisäkki) vaan sanon ,että silloin sitä tuntee itsensä oikeassa mittakaavassa Jumalaan nähden ja voi voi sitä ei voi tajuta ,kuinka pieni silloin itse on .Todella pienen pieni ja todella vain heikko saviastia.Ja silloin alkaa ymmärtää Jumalan voimaa ja Suuruutta .Kunnia Jumalalle Ikuisesti.Ja jos jaksamme loppuun asti kilvoitella hyvin ja saamme sen Ikuisuuden Taivaallisen kruunun ja pääsemme näkemään Jumalan,niin sitten viimeistään ymmärrämme sanan Suuruus ja suvereenisuus.
Mr Kerimäki
 
Viestit: 1324
Liittynyt: 02. Joulu 2012 16:47

Re: Hengellinen "kasvu" - veruke synnissä elämiseen.....

ViestiKirjoittaja todael » 20. Touko 2013 12:46

Hengellinen kasvu Kristuksessa - otan tähän muutaman ajatuksen:

Jumalan Sana opettaa, nuhtelee, kasvattaa ja ohjaa meitä
2Tim. 3:16 "Jokainen kirjoitus, joka on syntynyt Jumalan Hengen vaikutuksesta, on myös hyödyllinen opetukseksi, nuhteeksi, ojennukseksi, kasvatukseksi vanhurskaudessa,"

Uuden luomuksen tunnistaminen itsessämme ja toisissa uskovissa
2Kor. 5:17 "Siis, jos joku on Kristuksessa, niin hän on uusi luomus; se, mikä on vanhaa, on kadonnut, katso, uusi on sijaan tullut."

2Kor. 5:16-18 "Sentähden me emme tästä lähtien tunne ketään lihan mukaan; jos olemmekin tunteneet Kristuksen lihan mukaan, emme kuitenkaan nyt enää tunne. Siis, jos joku on Kristuksessa, niin hän on uusi luomus; se, mikä on vanhaa, on kadonnut, katso, uusi on sijaan tullut. Mutta kaikki on Jumalasta, joka on sovittanut meidät itsensä kanssa Kristuksen kautta ja antanut meille sovituksen viran."

1Kor. 12:27 "Mutta te olette Kristuksen ruumis ja kukin osaltanne hänen jäseniänsä."

Toinen toistemme rakastaminen, kunnioittaminen sekä vastaanottaminen Jumalan armossa
Room. 15:7 "Hoivatkaa sentähden toinen toistanne, niinkuin Kristuskin on teidät hoivaansa ottanut Jumalan kunniaksi." [tark. hoivatkaa = vastaanottaakaa yhteyteenne kunniotuksella ja vieraanvaraisuudella]

Room. 14:10-12 "Mutta sinä, minkätähden sinä tuomitset veljeäsi? Taikka sinä toinen, minkätähden sinä halveksit veljeäsi? Sillä kaikki meidät asetetaan Jumalan tuomioistuimen eteen. Sillä kirjoitettu on: "Niin totta kuin minä elän, sanoo Herra, minun edessäni pitää jokaisen polven notkistuman ja jokaisen kielen ylistämän Jumalaa". Niin on siis meidän jokaisen tehtävä Jumalalle tili itsestämme."

Itsekkään lihamme ja Kristuksessa ristiinnaulitun - vanhan ihmisen - pois riisumista ja uuteen ihmiseen pukeutumista
Room. 6:5-6 "Sillä jos me olemme hänen kanssaan yhteenkasvaneita yhtäläisessä kuolemassa, niin olemme samoin myös yhtäläisessä ylösnousemuksessa,kun tiedämme sen, että meidän vanha ihmisemme on hänen kanssaan ristiinnaulittu, että synnin ruumis kukistettaisiin, niin ettemme enää syntiä palvelisi;"

Kol. 3:5-6 "Kuolettakaa siis maalliset jäsenenne: haureus, saastaisuus, kiihko, paha himo ja ahneus, joka on epäjumalanpalvelusta, sillä niiden tähden tulee Jumalan viha,"

Kol. 3:12-13 "Pukeutukaa siis te, jotka olette Jumalan valituita, pyhiä ja rakkaita, sydämelliseen armahtavaisuuteen, ystävällisyyteen, nöyryyteen, sävyisyyteen, pitkämielisyyteen, kärsikää toinen toistanne ja antakaa toisillenne anteeksi, jos kenellä on moitetta toista vastaan. Niinkuin Herrakin on antanut teille anteeksi, niin myös te antakaa."

Sydämemme vahvistuu Jumalan armosta ja rakkaudesta
Hebr. 12:15 "..ja pitäkää huoli siitä, ettei kukaan jää osattomaksi Jumalan armosta, "ettei mikään katkeruuden juuri pääse kasvamaan ja tekemään häiriötä", ja monet sen kautta tule saastutetuiksi,"

Hebr. 13:9 "Älkää antako monenlaisten ja vieraiden oppien itseänne vietellä; sillä on hyvä, että sydän saa vahvistusta armosta eikä ruuista, joista ne, jotka niitä menoja ovat noudattaneet, eivät ole mitään hyötyneet."

Seurakunta yhteyden tunnustaminen ja siinä olevan johtajuuden sekä palvelutehtävien tunnustaminen
Hebr. 10:25 "Älkäämme jättäkö seurakunnankokoustamme, niinkuin muutamien on tapana, vaan kehoittakaamme toisiamme, sitä enemmän, kuta enemmän näette tuon päivän lähestyvän."

Hebr. 13:17 "Olkaa kuuliaiset johtajillenne ja tottelevaiset, sillä he valvovat teidän sielujanne niinkuin ne, joiden on tehtävä tili, että he voisivat tehdä sitä ilolla eikä huokaillen; sillä se ei ole teille hyödyllistä."

1Tess. 5:12 "Mutta me pyydämme teitä, veljet, antamaan tunnustuksenne niille, jotka tekevät työtä teidän keskuudessanne ja ovat teidän johtajanne Herrassa ja neuvovat teitä,"

1Kor. 12:21-26 "Silmä ei saata sanoa kädelle: "En tarvitse sinua", eikä myöskään pää jaloille: "En tarvitse teitä". Päinvastoin ne ruumiin jäsenet, jotka näyttävät olevan heikompia, ovat välttämättömiä; ja ne ruumiin jäsenet, jotka meistä ovat vähemmän kunniakkaita, me verhoamme sitä kunniallisemmin, ja niitä, joita häpeämme, me sitä häveliäämmin peitämme; mutta ne, joita emme häpeä, eivät sitä tarvitse. Mutta Jumala on liittänyt ruumiin yhteen niin, että antoi halvempiarvoiselle suuremman kunnian, ettei ruumiissa olisi eripuraisuutta, vaan että jäsenet pitäisivät yhtäläistä huolta toinen toisestaan. Ja jos yksi jäsen kärsii, niin kaikki jäsenet kärsivät sen kanssa; tai jos jollekulle jäsenelle annetaan kunnia, niin kaikki jäsenet iloitsevat sen kanssa."

Asia on Raamatussa todella laaja ja mielenkiintoinen -- toin tässä pelkästään melko käytännönläheisiä teemoja esille. Jeesus on Herra.

- todael
todael
 

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 45 vierailijaa