Valkeus ja pimeys.

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Valkeus ja pimeys.

ViestiKirjoittaja systeri » 15. Touko 2013 08:48

Laitoin tuonne tempausketjuun yks päivä tämän psalmin kohdan ja miettinyt sitä siitä lähtien että mitä se tarkoittaa.

psalmi 18
5 (18:6) Tuonelan paulat kietoivat minut, kuoleman ansat yllättivät minut.
6 (18:7) Ahdistuksessani minä rukoilin Herraa ja huusin avuksi Jumalaani; hän kuuli minun ääneni temppelistänsä, ja minun huutoni hänen edessään kohosi hänen korviinsa.
7 (18:8) Silloin maa huojui ja järisi, vuorten perustukset järkkyivät; ne horjuivat, sillä hänen vihansa syttyi.
8 (18:9) Savu suitsusi hänen sieraimistaan, kuluttava tuli hänen suustansa, palavat hiilet hehkuivat hänestä.
9 (18:10) Hän notkisti taivaat ja astui alas, synkkä pilvi jalkojensa alla.
10 (18:11) Ja hän ajoi kerubin kannattamana ja lensi, ja hän liiti tuulen siivillä;
11 (18:12) hän pani pimeyden verhoksensa, majaksensa yltympäri: mustat vedet, paksut pilvet.
12 (18:13) Hohteesta, joka kävi hänen edellänsä, purkautuivat pilvet rakeiksi ja palaviksi hiiliksi.
13 (18:14) Ja Herra jylisi taivaassa, Korkein antoi äänensä kaikua, tulla rakeita ja palavia hiiliä.

ja tuli mieleen se että jos sielunvihollinen kykenee pukeutumaan valkeuden varustuksiin, niin tuleeko Jumala myös tahtoessaan pimeyden verhoamana pelastamaan niitä jotka huutaa pimeydestä, että Hän pääsee lähelle??

Luin tätä eilen illalla Raamatusta ja nyt ajattelin kysyä teiltä :think2:
systeri
 

Re: Valkeus ja pimeys.

ViestiKirjoittaja Siivetön » 15. Touko 2013 10:16

Olen itse aika yksinkertainen ja pelkistetty Raamatun lukija :D joten tämä näkemyksenikin saatta olla sellainen.

Mutta minulle tuo kuvaa lähinnä sitä, että kun Jumalan oma huutaa avuksensa Häntä, kaikki on Hänelle mahdollista,
mikä kussakin tilanteessa on tarpeen.

Hän voi järkyttää vuorten perustuksia vihastuessaan, Hänen vihansa on kuin kuluttava tuli, Hän voi taivuttaa taivaat ja tulla alas omiensa avuksi pilvet jalkojensa alla, Hän voi antaa sataa rakeita ja tulisia hiiliä (vertaa tähän Room. 12:20)...jne.

Ts. kaikkea sitä, mitä noissa jakeissa kuvataan, Hän voi tehdä tullakseen apuun / auttamaan omaansa,
joka hädässä Häntä avukseen huutaa.

Kun lukee Noiden laittamiesi jakeiden jatkoa esim. 17 - 19, ne mielestäni vahvistavat tuota näkemystä,
tai ikäänkuin tuovat esille lopputuloksen avuksi tulemisestaan, jonka Hän voi tehdä tavalla ja toisella.

18:17 Hän ojensi kätensä korkeudesta ja tarttui minuun, veti minut ylös suurista vesistä;
18:18 hän pelasti minut voimallisesta vihollisestani, minun vihamiehistäni, sillä he olivat minua väkevämmät.
18:19 He hyökkäsivät minun kimppuuni hätäni päivänä, mutta Herra tuli minun tuekseni.

Tämä on nyt vain minun ymmärykseni ja jään myöskin mielenkiinnolla odottamaan, mitä tämä Psalmi teille muille puhuu?
Siivetön
 

Re: Valkeus ja pimeys.

ViestiKirjoittaja Herman » 15. Touko 2013 10:41

systeri kirjoitti:ja tuli mieleen se että jos sielunvihollinen kykenee pukeutumaan valkeuden varustuksiin, niin tuleeko Jumala myös tahtoessaan pimeyden verhoamana pelastamaan niitä jotka huutaa pimeydestä, että Hän pääsee lähelle??


Minun kohdallani voisi ainakin sanoa käyneen just noin, silloin kun tulin uskoon. Nimittäin ihminen jonka todistus Jeesuksesta vaikutti minuun kaikista eniten ja sai minut etsimään Jumalaa ja lukemaan Raamattua, oli käytännössä luopuneessa tilassa ja eli tosi syvällä synnissä. Silti Jumala käytti häntä kertomaan ilosanomaa minulle joka olin kovaa vauhtia menossa samaan suuntaan. Lopulta sitten Jumala käytti vielä minua pelastaakseen tuon toisen :) Ihmeelliset ovat Herran tiet!
Herman
 

Re: Valkeus ja pimeys.

ViestiKirjoittaja systeri » 15. Touko 2013 13:15

Joo ja tuli nyt mieleen sekin mikä tuli mieleen jo silloin kun tämän jakeen luin..että jos esim on joku joka elää syvällä pimeydessä ja on pahasti koukussa johonkin musiikkilaatuun.Ei päästä ihmisiä lähelleen, eikä välitä kuunnella mitään hengellistä musiikkia,silti etsii ja huutaa Jumalaa ,niin olisko mahdollista että Valkeus voisi verhoutua pimeyteen ja tuoda Sanoman sillä tyylillä mitä tuo ihminen suostuu kuuntelemaan.
systeri
 

Re: Valkeus ja pimeys.

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 15. Touko 2013 13:18

Käsittääkseni Jumalan on jollain tavalla ojennettava kätensä juuri pimeyteen vetääkseen ihmisiä sieltä pois. Kaikkihan ovat pimeydessä ennenkuin heidät kutsutaan Jumalan ihmeelliseen valkeuteen. Kukaan ei varmasti itse voi astua ulos pimeydestä. Jumalan on tavalla tai toisella tultava ja haettava ihmiset sieltä valkeuteen.

Tästä aiheesta sain ajatuksiini ihan näyn siitä, kuinka Jumala käyttää omiaan hakemaan ihmisiä pimeydestä luokseen valkeuteen. Maailma on kuin pimeä ja syvä kaivostunneli, jossa ihmiset vaeltavat vailla minkäänlaista valoa törmäillen haavoittuen ja kylmissään. Jumalan omat ovat löytäneet sen tunnelin, jota pitkin pääsee valoon. He ovat valkeudesta saaneet mukaansa pienet lyhdyt, joiden valossa he näkevät pimeyteen kätkeytyvät vaarat paremmin ja voivat opastaa toisiakin kulkemaan kanssaan sinne valon lähteelle. Sieltä pitää aina käydä ammentamassa lisää valoa lyhtyynsä, koska itsessään Jumalan omillakaan ei ole valoa. Heidän pitää vähän väliä palata valon lähteelle ja sieltä kulkea yhä pidemmälle syvyyksiin. Mitä pidempään viipyy valon lähteellä sitä syvemmälle pimeyteen voi lyhtynsä valossa vaeltaa.
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Valkeus ja pimeys.

ViestiKirjoittaja toni t » 15. Touko 2013 14:16

Tuossa psalmissa pimeys johonka Jumala verhoutui oli myrsky pilvet. En kuitenkaan usko että Jumala verhoutuisi saatanan tekoihin eli pimeyden tekoihin.

Joh.12:46 Minä (Jeesus) olen tullut valkeudeksi maailmaan, ettei yksikään, joka minuun uskoo, jäisi pimeyteen.

1.Joh.1:5. Ja tämä on se ilmoitus, jonka me häneltä kuulleet olemme, ja teille ilmoitamme, että Jumala on valkeus*, ja ei hänessä ole yhtään pimeyttä.

Luuk.11:23 (Jeesus) Joka ei ole minun kanssani, se on minua vastaan, ja joka ei minun kanssani kokoa, se hajottaa.

Jumala on valkeus eikä Jumalassa ole yhtään pimeyttä. En usko että Jeesus verhoutuisi pimeyden tekoihin sillä se joka ei ole Jeesuksen kanssa (elä valkeudessa) on Häntä vastaan ja hajoittaa. Usko tulee kuulemisesta ja kuuleminen Jumalan sanan kautta. Vain Jumalan sanan kuuleminen tuo uskon ihmisille. Joskus Jumalan sana voi puhutella ihmisten sydäntä vaikka se tulisikin Jumalan tahdon vastaisesta lähteestä esim; leipäpappien suusta jotka eivät itse edes usko jne... En usko kuitenkaan että Jumala käyttää saatanan tekoja ja pimeyttä verhonaan vaikka Hänen sanansa onkin saatanan tekojen ja pimeyden keskellä tässä pahassa maailmassa joka on saatanan vallassa ja elää pimeydessä.

Se mitä yritän sanoa on se ettei Jumala halua että ihmiset käyttäisivät syntisiä asioita eli saatanan tekoja (pimeyttä) verhonaan evankeliumin julistukseen jotta päästäisiin pimeydessä elävien lähimmäisten lähelle. Jumala ei halua että Hänen palvelijansa samaistuisivat tämän maailman pimeyteen vaan heidän tulee erottautua siitä ja julistaa sanaa valkeudessa (Kristuksessa.)
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Re: Valkeus ja pimeys.

ViestiKirjoittaja pekka » 15. Touko 2013 14:59

toni t kirjoitti:Tuossa psalmissa pimeys johonka Jumala verhoutui oli myrsky pilvet. En kuitenkaan usko että Jumala verhoutuisi saatanan tekoihin eli pimeyden tekoihin.

Joh.12:46 Minä (Jeesus) olen tullut valkeudeksi maailmaan, ettei yksikään, joka minuun uskoo, jäisi pimeyteen.

1.Joh.1:5. Ja tämä on se ilmoitus, jonka me häneltä kuulleet olemme, ja teille ilmoitamme, että Jumala on valkeus*, ja ei hänessä ole yhtään pimeyttä.

Luuk.11:23 (Jeesus) Joka ei ole minun kanssani, se on minua vastaan, ja joka ei minun kanssani kokoa, se hajottaa.

Jumala on valkeus eikä Jumalassa ole yhtään pimeyttä. En usko että Jeesus verhoutuisi pimeyden tekoihin sillä se joka ei ole Jeesuksen kanssa (elä valkeudessa) on Häntä vastaan ja hajoittaa. Usko tulee kuulemisesta ja kuuleminen Jumalan sanan kautta. Vain Jumalan sanan kuuleminen tuo uskon ihmisille. Joskus Jumalan sana voi puhutella ihmisten sydäntä vaikka se tulisikin Jumalan tahdon vastaisesta lähteestä esim; leipäpappien suusta jotka eivät itse edes usko jne... En usko kuitenkaan että Jumala käyttää saatanan tekoja ja pimeyttä verhonaan vaikka Hänen sanansa onkin saatanan tekojen ja pimeyden keskellä tässä pahassa maailmassa joka on saatanan vallassa ja elää pimeydessä.

Se mitä yritän sanoa on se ettei Jumala halua että ihmiset käyttäisivät syntisiä asioita eli saatanan tekoja (pimeyttä) verhonaan evankeliumin julistukseen jotta päästäisiin pimeydessä elävien lähimmäisten lähelle. Jumala ei halua että Hänen palvelijansa samaistuisivat tämän maailman pimeyteen vaan heidän tulee erottautua siitä ja julistaa sanaa valkeudessa (Kristuksessa.)


Room. 12:2

Älkääkä mukautuko tämän maailmanajan mukaan, vaan muuttukaa mielenne uudistuksen kautta, tutkiaksenne, mikä on Jumalan tahto, mikä hyvää ja otollista ja täydellistä.




1. Piet. 1:14

Niinkuin kuuliaisten lasten tulee, älkää mukautuko niiden himojen mukaan, joissa te ennen, tietämättömyytenne aikana, elitte,




Toinen kirje korinttilaisille 6:

1. Hänen työtovereinaan me myös kehoitamme teitä vastaanottamaan Jumalan armon niin, ettei se jää turhaksi.
2. Sillä hän sanoo: "Otollisella ajalla minä olen sinua kuullut ja pelastuksen päivänä sinua auttanut". Katso, nyt on otollinen aika, katso, nyt on pelastuksen päivä.
3. Me emme missään kohden anna aihetta pahennukseen, ettei virkaamme moitittaisi,
4. vaan kaikessa me osoittaudumme Jumalan palvelijoiksi: suuressa kärsivällisyydessä, vaivoissa, hädissä, ahdistuksissa,
5. ruoskittaessa, vankeudessa, meteleissä, vaivannäöissä, valvomisissa, paastoissa;
6. puhtaudessa, tiedossa, pitkämielisyydessä, ystävällisyydessä, Pyhässä Hengessä, vilpittömässä rakkaudessa,
7. totuuden sanassa, Jumalan voimassa, vanhurskauden sota-aseet oikeassa kädessä ja vasemmassa;
8. kunniassa ja häpeässä, pahassa maineessa ja hyvässä, villitsijöinä ja kuitenkin totta puhuvina,
9. tuntemattomina ja kuitenkin hyvin tunnettuina; kuolemaisillamme, ja katso, me elämme, kuritettuina emmekä kuitenkaan tapettuina,
10. murheellisina, mutta aina iloisina, köyhinä, mutta kuitenkin monia rikkaiksi tekevinä, mitään omistamatta, mutta kuitenkin omistaen kaiken.
11. Suumme on auennut puhumaan teille, korinttolaiset, sydämemme on avartunut.
12. Ei ole teillä ahdasta meidän sydämessämme, mutta ahdas on teidän oma sydämenne.
13. Antakaa verta verrasta - puhun kuin lapsilleni - avartukaa tekin.
14. Älkää antautuko kantamaan vierasta iestä yhdessä uskottomien kanssa; sillä mitä yhteistä on vanhurskaudella ja vääryydellä? Tai mitä yhteyttä on valkeudella ja pimeydellä?
15. Ja miten sopivat yhteen Kristus ja Beliar? Tai mitä yhteistä osaa uskovaisella on uskottoman kanssa?
16. Ja miten soveltuvat yhteen Jumalan temppeli ja epäjumalat? Sillä me olemme elävän Jumalan temppeli, niinkuin Jumala on sanonut: "Minä olen heissä asuva ja vaeltava heidän keskellään ja oleva heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani".
17. Sentähden: "Lähtekää pois heidän keskeltänsä ja erotkaa heistä, sanoo Herra, älkääkä saastaiseen koskeko; niin minä otan teidät huostaani
18. ja olen teidän Isänne, ja te tulette minun pojikseni ja tyttärikseni, sanoo Herra, Kaikkivaltias".
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: Valkeus ja pimeys.

ViestiKirjoittaja Herman » 15. Touko 2013 18:13

Jumala ei tietenkään halua että kukaan sekaantuisi minkäänlaiseen pimeyteen, eikä Hän tarkoituksellisesti johdata ketään pimeyteen jotta voisi olla Hänen käytössä. Mutta Jumala voi valita ja käyttää sellaisiakin, jotka ovat tietoisesti tai tiedostamattaan sekaantunut pimeyteen. Esimerkiksi omalla kohdallani koin että Hän teki juuri niin, koska olin niin rikkinäinen ja pettynyt ihmisiin etten pystynyt ottamaan vastaan mitään keneltäkään ns. "normaalilta" ihmiseltä. Jumala olisi voinut valita kenet tahansa muun, mutta Hän valitsi nimenomaan erään pimeyteen eksyneen lapsensa johdattamaan minut Kristuksen luokse.
Herman
 

Re: Valkeus ja pimeys.

ViestiKirjoittaja Siivetön » 15. Touko 2013 19:17

Kysymykseni saattaa olla vähän tyhmä, mutta kysyn nyt kuitenkin, kun asia itseäni vaivaa.

Kyseinen Psalmi alkaa näin:
18:1 Veisuunjohtajalle; Herran palvelijan Daavidin virsi, jonka sanat hän puhui Herralle sinä päivänä, jona Herra oli pelastanut hänet kaikkien hänen vihollistensa vallasta ja Saulin kädestä.

Eli nähdäkseni tässä Psalmissa ei ole kysymys uskosta osattoman pelastamisesta syntisestä pimeyden maailmasta, vaan Daavidhan oli Herran palvelija, kuten tuossa 1 jakeessa ilmaistaan ja sitten kerrotaan:

jonka sanat hän puhui Herralle sinä päivänä, jona Herra oli pelastanut hänet kaikkien hänen vihollistensa vallasta ja Saulin kädestä.

Joten, mielestäni tässä ei puhuta ihmisen pelastamisesta, uskoon tulosta tai uskoon johdattamisesta, vaan Herran oman / palvelijan pelastamisesta vihollistensa käsistä??

Kysymykseni siis on: Olenko ymmärtänyt vääri??
Siivetön
 

Re: Valkeus ja pimeys.

ViestiKirjoittaja Herman » 15. Touko 2013 20:38

Siivetön, olet aivan oikeassa että psalmi 18 on uskovan ihmisen todistus. Mutta se seikka ei tietenkään sulje pois, etteikö Jumala voisi toimia samalla tavalla uskomattomankin suhteen, silloin siis kun tämä on kypsä tulemaan uskoon.

Tätä aihetta miettiessäni sain jonkunlaisen mielleyhtymän siihen, kuinka Jeesus jätti taivaan kirkkauden ja tyhjensi itsensä Jumalan muodosta ja tuli ihmiseksi. En nyt tämän pidemmälle tämän mielleyhtymän pureskelussa vielä päässyt, mutta heitän tänne jos jollekin avautuisi tästä jotain.
Herman
 

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 32 vierailijaa

cron