Uskon painopiste?

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Uskon painopiste?

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 11. Touko 2013 19:07

Näen Kristuksen hyviä hedelmiä kummankin veljen Hermanin ja Tonin kirjoituksista ja uskon, että se on elävää elämää myös arjessa. Siunausta palvelutehtäviinne kumpaisellekin Jumalan aivoituksen mukaan.

Kristus on kaiken pää ja me jäseniä, voiko käsi sanoa jalalle, "en tarvitse sinua". Jotta Jumalan hyvä tahto voisi tapahtua, tarvitsemme toinen toisiamme palvellessamme Herraa Jeesusta, siksi meidän tulee kannustaa toinen toisiamme ja iloita toinen toisistamme, koska kaikki työmme on yhteisen päämäärän saavuttamiseksi, palvella Elävää Jumalaa.
lonelyrider
 

Re: Uskon painopiste?

ViestiKirjoittaja toni t » 11. Touko 2013 20:17

Kiitoksia Sippikselle ja lonelyriderille kauniista ja rohkaisevista sanoista niistä tuli kiva mieli ;gladly:

Olen myös iloinnut kummankin teidän kirjoituksista foorumilla. :GBU:

Haluan myös sanoa että Herman on rakas veli Herrassa ja olen itse saanut rakentua monista Hermannin kirjoituksista. Herman on tuonut aina todella hyvin armon sanomaa esille.

:thumb:

Siunausta kaikille foorumilaisille.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Re: Uskon painopiste?

ViestiKirjoittaja Sippis » 11. Touko 2013 20:48

Herman kirjoitti:
toni t kirjoitti:Esimerkiksi ev.lut kirkossa on nykyään paljon toimintaa jossa painotetaan ja korotetaan Jeesuksen ihmisyyttä ja tallataan Hänen Herruutta ja sen suora vaikutus näkyy opetuksena jossa syntielämälle osoitetaan suvaitsevaisuutta ja hyväksyntää.


Tuo on totta ja sitä ilmenee aika paljon muuallakin kuin ev.lut.kirkossa. "Sosiaalinen evankeliumi" jossa Jeesuksesta tehdään pelkkä hyväntekijä on lihallista ihmismielen mukaista sanomaa.


Sippis kirjoitti:Herman, esitän tämän kysymyksen ihan aralla tunnolla ja nöyrällä mielellä ja ehkä hieman uteliaanakin, että onko Jumalamme astettanut sinut opettajan virkaan tai vastaavaan?


Tuo sana 'virka' on mielestäni aika huono koska siitä tulee mielikuva virallisesta asemasta niinkuin jossain maallisessa instituutiossa. 'Palvelutehtävä' on mielestäni parempi ja osuvampi sana kuvaamaan Jumalan seurakuntaan asettamia tehtäviä, koska se kertoo että kyseessä on tehtävä, eli se ei perustu asemaan tai virkaan vaan siihen mitä käytännössä tehdään, ja se kertoo myös että tehtävien ja niihin kutsuttujen tarkoitus on palvella. Sentähden ei ole oikestaan edes tarpeellista sanoa olevansa opettaja, evankelista tai mikä sitten onkaan, koska se mitä olemme tulee ilmi teoistamme. Eli jos huomataan jonkun evankelioivan erityisen paljon, on hän selkeästi evankelista, ja jos joku opettaa erityisen paljon, on hän opettaja, jos joku profetoi erityisen paljon on hän profeetta, ja niin edelleen. Jokainen voi tämän perusteella tehdä omat päätelmänsä mikä minä olen vai olenko yhtään mikään :)


Hyvä Herman, käytin virka sanaa mielestäni aivan oikein, koska myös UT:ssa käytetään
sitä. Esim Paavali oli asetettu apostolin virkaan. Sitten oli mainittu myös paimenen
virka.
Lähinnä tarkoitin, että oletko jonkin seurakunnan pastori/paimen.
Sippis
 

Re: Uskon painopiste?

ViestiKirjoittaja Jasmiini » 11. Touko 2013 21:06

---
Viimeksi muokannut Jasmiini päivämäärä 25. Elo 2013 15:35, muokattu yhteensä 1 kerran
Jasmiini
 

Re: Uskon painopiste?

ViestiKirjoittaja systeri » 12. Touko 2013 08:00

lonelyrider kirjoitti:Näen Kristuksen hyviä hedelmiä kummankin veljen Hermanin ja Tonin kirjoituksista ja uskon, että se on elävää elämää myös arjessa. Siunausta palvelutehtäviinne kumpaisellekin Jumalan aivoituksen mukaan.

Kristus on kaiken pää ja me jäseniä, voiko käsi sanoa jalalle, "en tarvitse sinua". Jotta Jumalan hyvä tahto voisi tapahtua, tarvitsemme toinen toisiamme palvellessamme Herraa Jeesusta, siksi meidän tulee kannustaa toinen toisiamme ja iloita toinen toisistamme, koska kaikki työmme on yhteisen päämäärän saavuttamiseksi, palvella Elävää Jumalaa.


Luin Hermanin aloituksen ja sanoin Aamen! Luin tonin kirjoituksen ja mietin että tuossahan tavallaan puhutaan tästä uskonkasvun prosessista jonka kautta Herman on saanut tämän opetuksen :)

Mutta kivi kiveä hioo..ootte pientä hiontaa ja hienosäätöä vaille olevia timantteja.Sitä särmää näkyy vähäsen vielä mutta siunataan toisiamme ja iloitaan ja kiitetään siitä että Jumala puhuu tavalla ja toisella ja tarvitsee niinku lonelyrider kirjoitti jokaista että saavutettais yhteinen päämäärä.

itseasias puhuttiin tästä aiheesta muutama päivä sitten Mallun ja erään toisen uskonsisaren kanssa kun vesisateessa lenkkeiltiin..oli hedelmällinen hetki rakkaitten sisarien kanssa :)
systeri
 

Re: Uskon painopiste?

ViestiKirjoittaja Herman » 12. Touko 2013 20:55

Sippis kirjoitti:Hyvä Herman, käytin virka sanaa mielestäni aivan oikein, koska myös UT:ssa käytetään sitä. Esim Paavali oli asetettu apostolin virkaan. Sitten oli mainittu myös paimenen virka.


Katsoin hakukoneella kaikki UT:n kohdat jossa mainitaan sana 'virka', ja yhdessäkään kohdassa ei puhuta paimenen tai apostolin virasta. Kolmessa kohdassa sanaa käytetään kuvaamaan tiettyä palvelutehtävää (Room.12:7, Apt.1:17, Apt.20:24) ja niissä kohdissa sana on käännetty alkukielen sanasta 'diakonia' joka sananmukaisesti tarkoittaa palvelemista, eli sana 'virka' on väärä käännös.


Sippis kirjoitti:Lähinnä tarkoitin, että oletko jonkin seurakunnan pastori/paimen.


En ole. Tällä hetkellä minulla ei itse asiassa ole edes varsinaista "kotiseurakuntaa" eli porukkaa jonka kanssa säännöllisesti kokoontuisin.
Herman
 

Re: Uskon painopiste?

ViestiKirjoittaja Sippis » 12. Touko 2013 21:55

Tapoihini ei yleensä kuulu irrotella yksittäisiä raamatunjakeita, mutta tässä
tapauksessamteen niin. Löysin nämä kohdat UT:stä, joissa maini taa sana
virka.

Room. 11

13. Teille, pakanoille, minä sanon: Koska olen pakanain apostoli, pidän minä virkaani kunniassa,

1.Kor 9

2. Jos en olekaan apostoli muille, olen ainakin teille; sillä te olette minun apostolinvirkani sinetti Herrassa.

2.Kor 4

1. Sentähden, kun meillä on tämä virka sen laupeuden mukaan, joka on osaksemme tullut, me emme lannistu,
2. vaan olemme hyljänneet kaikki häpeälliset salatiet, niin ettemme vaella kavaluudessa emmekä väärennä Jumalan sanaa, vaan julkituomalla totuuden me suositamme itseämme jokaisen ihmisen omalletunnolle Jumalan edessä.

2. Kor 6

3. Me emme missään kohden anna aihetta pahennukseen, ettei virkaamme moitittaisi,
4. vaan kaikessa me osoittaudumme Jumalan palvelijoiksi: suuressa kärsivällisyydessä, vaivoissa, hädissä, ahdistuksissa,
5. ruoskittaessa, vankeudessa, meteleissä, vaivannäöissä, valvomisissa, paastoissa;
6. puhtaudessa, tiedossa, pitkämielisyydessä, ystävällisyydessä, Pyhässä Hengessä, vilpittömässä rakkaudessa,
7. totuuden sanassa, Jumalan voimassa, vanhurskauden sota-aseet oikeassa kädessä ja vasemmassa;
8. kunniassa ja häpeässä, pahassa maineessa ja hyvässä, villitsijöinä ja kuitenkin totta puhuvina,
9. tuntemattomina ja kuitenkin hyvin tunnettuina; kuolemaisillamme, ja katso, me elämme, kuritettuina emmekä kuitenkaan tapettuina,
10. murheellisina, mutta aina iloisina, köyhinä, mutta kuitenkin monia rikkaiksi tekevinä, mitään omistamatta, mutta kuitenkin omistaen kaiken.

Gal. 1

1. Paavali, apostoli, virkansa saanut, ei ihmisiltä eikä ihmisen kautta, vaan Jeesuksen Kristuksen kautta ja Isän Jumalan, joka on hänet kuolleista herättänyt, 

1.Tim 3

1. Varma on tämä sana: jos joku pyrkii seurakunnan kaitsijan virkaan, niin hän haluaa jaloon toimeen.
Sippis
 

Re: Uskon painopiste?

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 13. Touko 2013 01:07

Herman kirjoitti: (Room.12:7, Apt.1:17, Apt.20:24) ja niissä kohdissa sana on käännetty alkukielen sanasta 'diakonia' joka sananmukaisesti tarkoittaa palvelemista, eli sana 'virka' on väärä käännös.



Kreikan sana διακονια sisältää monta eri merkitystä, eli sitä ei mielestäni voida niputtaa vääränä käännöksenä suoraltakädeltä.


Thayer's Greek Lexicon
Sana

διακονια

diakonia dee-ak-on-ee'-ah

Merkitys

1) service, ministering, esp. of those who execute the commands of others (palvelu, palvella erityisesti ne jotka toteuttaa toisten käskyjä)

2) of those who by the command of God proclaim and promote religion among men (Ne jotka Jumalan käskystä julistaa ja edistää uskontoa ihmisten keskuudessa)

2a) of the office of Moses (Mooseksen virka)

2b) of the office of the apostles and its administration (apostolien ja heidän johtajien virka)

2c) of the office of prophets, evangelists, elders etc. (profeetojen, evankelioiden ja seurakunnanvanhempien virka)

3) the ministration of those who render to others the offices of Christian affection esp. those who help meet need by either collecting or distributing of charities (En jaksa suomentaa)

4) the office of the deacon in the church (diakonin virka kirkossa)

5) the service of those who prepare and present food (niiden palvelustehtävä, jotka valmistaa ja jakaa ruokaa)


Sana office Suomennettuna :

office -Finnish
käännös ja määritelmä "office", Sanakirja English-Finnish verkossa

Lisää käännös
ääntäminen: IPA: /ˈɑfɪs/ /ˈɒfɪs/ ˈɒfɪs /ˈɔfɪs/ ˈɔfɪs ˈɑfɪs
Käännökset kielelle Finnish:

konttori

liikehuoneisto

ministeriö

toimipaikka

toimisto

työhuone

virasto

virka

konttori

pesti

tehtävä

toimi

toimisto-
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32

Re: Uskon painopiste?

ViestiKirjoittaja Herman » 13. Touko 2013 06:33

Minäkään en perusta näkemyksiäni yksittäisiin jakeisiin tai sanoihin, olin eilen vaan niin väsynyt etten jaksanut alkaa kirjoittelemaan pidemmin. Mutta perusteluni sille että 'virka' on harhaanjohtava sana perustuu Raamatun kokonaisuuteen, kun sitä tutkii niin huomaa että kyse ei ole niinkään mistään viranhaltijuudesta, vaan kutsumuksesta palvelemaan toisia määrättyjen Jumalan antamien lahjojen ja kykyjen mukaan. Usein vääristynyt näkemys palvelutehtävistä pohjautuu itse asiassa vääristyneeseen malliin koko seurakunnasta, ja siksi asia vaatii oikeastaan vähän pidempääkin selvittämistä, koitan paneutua siihen lähiaikoina kun ehdin.

Siunauksin Herman
Herman
 

Re: Uskon painopiste?

ViestiKirjoittaja Sippis » 13. Touko 2013 07:58

Eikö tuon virka sanan tilalla olisi voinut käyttää kutsumus.
Sen olisi aivan mainiosti voinut kääntää niin.

Mietien, että miten minä joka en ole kielipää, voin tietää
käännösvirheistä. Minun on luotettava siihen mitä raamattuun on präntättynä.

En ole koskaan ajatellut, että Paavali olisi kutsuttu virkaan, joka kuulostaa
ansaitulta tehtävältä, jota se ei ollut.

Vaan, että hänen tehtävänsä on Jumalalta saatu kutsumus.

Herman, varmaan ymmärsit, mitä tarkoitin, kun käytin sanaa virka.

Eikös tämä nyt mene vähän teologiseksi pilkun viilaamiseksi.
Mutta tarvitseeko tästäkin asiasta tehdä kärpäsestä härkänen.

Herman, mitä sinulla on minua vastaa, aina kun kirjoitan takerrut pikku seikkoihin?
Sippis
 

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 32 vierailijaa