Uskon painopiste?

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Uskon painopiste?

ViestiKirjoittaja Herman » 13. Touko 2013 08:26

Alunperin (Apostolien tekojen ja UT:n kirjeiden aikaan) seurakunta toimi hyvin erilailla kuin nykyisin ollaan tottuneita ajattelemaan. Ei ollut tunnustuskuntia eikä kirkkoja, vaan paikallisen seurakunnan käsitettiin tarkoittavan kaikkia paikkakunnan uskovia, mitä seurakunta UT:n mukaan onkin. Uskovat kokoontuivat pääsääntöisesti kodeissa, eikä seurakunnan ympärillä ollut kaikkia niitä virallisia systeemeitä ja kirkollisia järjestyksiä, joita nykyisin usein mielletään seurakuntaan kuuluviksi tai jopa välttämättömäksi.

UT:n kirjoittamisen jälkeen (100-300 -lukujen aikana) alettiin poikkeamaan tuosta alkuperäisestä seurakuntamallista, aluksi asettamalla piispoja hallitsemaan useiden paikkakuntien seurakuntia. Tämän vääristyneen mallin kehittyessä syntyi lopulta paavin virka, joka katolisen kirkon mukaan on koko maanpäällisen seurakunnan johtaja. Raamatun mukaan Uudessa liitossa vallitsee yleinen pappeus, eli jokainen uskova kuuluu seurakunnan papistoon, mutta virkakäsityksen mukainen malli tekee eron "papiston" ja "maallikoiden" välille.

Tämä vääristymä vaikuttaa aika paljon tänäkin päivänä siihen miten palvelutehtävät käsitetään. Monet eivät pysty käsittämään, että joku voisi olla seurakunnan paimen/vanhin, jos hänellä ei ole virallista titteliä eli virkaa. Mutta alkuseurakunnassa ei ollut minkäänlaisia titteleitä, uskovat vain palvelivat tehtävissään eli tekivät sitä mihin heidät oli kutsuttu. Tänä päivänä voi olla monia uskovia, jotka Jumala on kutsunut paimeneksi ja jotka käytännössä toteuttavat tehtäväänsä, mutta joita ei suureksi osaksi tunnusteta sellaisiksi. Ja vastaavasti voi olla paimenen virassa olevia, jotka eivät tosiasiassa olekaan Jumalan tehtävään kutsumia ja asettamia. Vääristynyt virka-malli mahdollistaa tämän, ja siksi olisi erittäin tärkeää päästä totuuteen kysymyksessä.
Herman
 

Re: Uskon painopiste?

ViestiKirjoittaja Herman » 13. Touko 2013 08:32

Sippis kirjoitti:Eikö tuon virka sanan tilalla olisi voinut käyttää kutsumus.
Sen olisi aivan mainiosti voinut kääntää niin.

Mietien, että miten minä joka en ole kielipää, voin tietää
käännösvirheistä. Minun on luotettava siihen mitä raamattuun on präntättynä.

En ole koskaan ajatellut, että Paavali olisi kutsuttu virkaan, joka kuulostaa
ansaitulta tehtävältä, jota se ei ollut.

Vaan, että hänen tehtävänsä on Jumalalta saatu kutsumus.

Herman, varmaan ymmärsit, mitä tarkoitin, kun käytin sanaa virka.

Eikös tämä nyt mene vähän teologiseksi pilkun viilaamiseksi.
Mutta tarvitseeko tästäkin asiasta tehdä kärpäsestä härkänen.

Herman, mitä sinulla on minua vastaa, aina kun kirjoitan takerrut pikku seikkoihin?


Sippis kun luet edellisen viestini jossa selitän asiaa tarkemmin, ymmärrät ehkä ettei minulla ole mitään sinua vastaan eikä tämä ole pelkkää teologista pilkunviilaamista tai pikkuseikkoihin takertumista. En myöskään tunne sinua joten en voinut tietää onko sinulla ymmärrystä tästä virka-mallin ja UT:n palvelutehtävän erosta. Ja koska tämä on julkinen foorumi, on todennäköistä että tätä ainakin lukee sellaiset joilla ei ole asiasta ymmärrystä. Siksi koin että minun piti vastata pidemmän kaavan mukaan ja selittää mikä noiden ero on.
Herman
 

Re: Uskon painopiste?

ViestiKirjoittaja Sippis » 13. Touko 2013 10:03

Herman kirjoitti:Alunperin (Apostolien tekojen ja UT:n kirjeiden aikaan) seurakunta toimi hyvin erilailla kuin nykyisin ollaan tottuneita ajattelemaan. Ei ollut tunnustuskuntia eikä kirkkoja, vaan paikallisen seurakunnan käsitettiin tarkoittavan kaikkia paikkakunnan uskovia, mitä seurakunta UT:n mukaan onkin. Uskovat kokoontuivat pääsääntöisesti kodeissa, eikä seurakunnan ympärillä ollut kaikkia niitä virallisia systeemeitä ja kirkollisia järjestyksiä, joita nykyisin usein mielletään seurakuntaan kuuluviksi tai jopa välttämättömäksi.

UT:n kirjoittamisen jälkeen (100-300 -lukujen aikana) alettiin poikkeamaan tuosta alkuperäisestä seurakuntamallista, aluksi asettamalla piispoja hallitsemaan useiden paikkakuntien seurakuntia. Tämän vääristyneen mallin kehittyessä syntyi lopulta paavin virka, joka katolisen kirkon mukaan on koko maanpäällisen seurakunnan johtaja. Raamatun mukaan Uudessa liitossa vallitsee yleinen pappeus, eli jokainen uskova kuuluu seurakunnan papistoon, mutta virkakäsityksen mukainen malli tekee eron "papiston" ja "maallikoiden" välille.

Tämä vääristymä vaikuttaa aika paljon tänäkin päivänä siihen miten palvelutehtävät käsitetään. Monet eivät pysty käsittämään, että joku voisi olla seurakunnan paimen/vanhin, jos hänellä ei ole virallista titteliä eli virkaa. Mutta alkuseurakunnassa ei ollut minkäänlaisia titteleitä, uskovat vain palvelivat tehtävissään eli tekivät sitä mihin heidät oli kutsuttu. Tänä päivänä voi olla monia uskovia, jotka Jumala on kutsunut paimeneksi ja jotka käytännössä toteuttavat tehtäväänsä, mutta joita ei suureksi osaksi tunnusteta sellaisiksi. Ja vastaavasti voi olla paimenen virassa olevia, jotka eivät tosiasiassa olekaan Jumalan tehtävään kutsumia ja asettamia. Vääristynyt virka-malli mahdollistaa tämän, ja siksi olisi erittäin tärkeää päästä totuuteen kysymyksessä.


Olen kanssasi täysin samaa mieltä tässä kirjoittamassasi asiassa. :thumb:

Herman, pyydän anteeksi typerää kysymystäni, joka nousi lihallisuudestani ja oli täysin
rakkaudetonkin.
Sippis
 

Edellinen

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 25 vierailijaa

cron