Panettelua, tuomitsemista

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Panettelua, tuomitsemista

ViestiKirjoittaja toni t » 23. Touko 2013 13:22

Aamu-Usva kirjoitti:Vaisuliinin kananmunavertaus oli hyvä, kuten myös Tonin avioliittovertaus :thumb: .
Näin minäkin ajattelen, mutta yhdyn myös täysin sydämin Jesajan kirjan sanaan, jonka aiemmin mainitsin. Mitään ei saa ottaa pois, eikä mitään lisätä. Tärkeintä on henkilökohtaisesti tuntea Hänet, johon uskoo, ja kuunnella Häntä. Hän ilmoittaa itsensä sinä, joka Hän on.
Kerimäki on hyvä kiteyttämään näitä asioita.


Jesaja ei kuitenkaan opeta että Jeesus tulisi tunnustaa Isäksi vaan että Pojalla on Isän nimi. Raamattu myös itse eroittaa silloin kun puhuu Isästä ja Pojasta samassa yhteydessä sanat alkukielessä sillä Jeesus ei ole Isä eikä Jeesusta tule tunnustaa Isäksi.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Re: Panettelua, tuomitsemista

ViestiKirjoittaja PetriFB » 23. Touko 2013 13:41

Jes 9:6 (9:5) Sillä meille on lapsi syntynyt, ja poika on meille annettu, jonka hartioilla herraus on; ja hänen nimensä kutsutaan Ihmeellinen, Neuvonantaja, Väkevä Jumala, Ijankaikkinen Isä, Rauhan päämies: Biblia

Bibliassa jae on alkutekstin mukaisesti.

Juutalaiset kääntävät kahdessa Raamatussa tarkasti alkutekstin mukaan:

Jes 9:6 (9:5) For a child is born unto us, a son is given unto us; and the government is upon his shoulder; and his name is called Pele- joez-el-gibbor-Abi-ad-sar-shalom; (Jewish Publication Society Bible)

Jes 9:6 (5) For unto us a yeled is born, unto us ben is given; and the misrah (dominion) shall be upon his shoulder; and Shmo shall be called Peleh (Wonderful), Yoetz (Counsellor), El Gibbor (Mighty G-d), Avi Ad (Everlasting Father), Sar Shalom (Prince of Peace). (Orthodox Jewish Bible)

Alkuteksti sanoo, että Hänen nimeään kutsutaan Ihmeelliseksi, Neuvonantajaksi, Väkeväksi Jumalaksi, Iankaikkiseksi Isäksi ja Rauhan Ruhtinaaksi.

Jeesus ei siis ole Iankaikkinen Isä, vaan Häntä kutsutaan sillä nimellä. Miksi näin? Joh 17 antaa siihen vastauksen:

Joh 17:
11 ¶ Ja minä en enää ole maailmassa, mutta he ovat maailmassa, ja minä tulen sinun tykösi. Pyhä Isä, varjele heidät nimessäsi, jonka sinä olet minulle antanut, että he olisivat yhtä niinkuin mekin.
12 Kun minä olin heidän kanssansa, varjelin minä heidät sinun nimessäsi, jonka sinä olet minulle antanut, ja suojelin heitä, eikä heistä joutunut kadotetuksi yksikään muu kuin se kadotuksen lapsi, että kirjoitus kävisi toteen.

Jeesuksella on Isänsä nimi: Hepreankielen sana Jehoshua tulee sanoista Jhvh (Herra) ja yasha (pelastaa, pelastaja). Jeshua tulee sanasta Jehoshua ja Jeshua tarkoittaa Herrassa on pelastus (Jumala pelastaa).

Jeshualla (Jeesus) on Isänsä nimi, sillä vain Jumalassa on pelastus ja vain Jumala pelastaa.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

ViestiKirjoittaja uuhi » 23. Touko 2013 14:11

tuo jae jes. 9:5 on väärin käännetty suomalaisessa vuoden 1933 käännöksessä, kyseisessä käännöksessä ei kaiketi ole otettu huomioon että sana av on konstruktimuodossa.



אֲבִיעַ֖ד aviad

young's literal translation kääntää tuon aviad ilmaisun seuraavasti: father of eternity

rotherham's bible translation kääntää tuon aviad ilmaisun seuraavasti: father of futurity


[ siitä en ole varma millä sanalla hebrean sana ad pitäisi tuossa kääntää , youngin käännöksessä se on käännetty eternity ja rotherhamin käännöksessä futurity]


en ole sitä kieltänyt että kreikan termin kyrios takana on nimi jhwh joissakin kohdissa. mutta sinä toni tunnut “laittavan” tuon nimen sellaisiinkin lauseisiin joihin se ei kuulu, ja olet tehnyt vääriä päätelmiä.
äläkä yritä kierosti sivuuttaa psalmia 110:1 ja sen siteerauksia kreikankielisessä uudessa testamentissa.


dawidille psalmi. ilmaisu jhwh:n hallitsijalleni: istu oikealleni kunnes asetan sinua-kohtaan-vihamieliset astinlaudaksi jaloillesi



[psalmi 110:1, siteerattu mm. jakeessa apt teot 2:34, kyseisessä lauseessa nimi jhwh on kreikankielisessä tekstissä korvattu termillä kyrios ja kyseisessä lauseessa hebrean termi adown on kreikankielisessä tekstissä käännetty termillä kyrios]



minä jhwh elohimisi joka toi sinut ulos maasta egyptin huoneesta orjien
älköön olko sinulle elohimiä toisia päälle kasvojeni



[2. moos. 20:2-3]



katso, lähetän malakkini , ja hän on valmistava tien kasvoilleni ja silmänräpäyksessä tulee temppeliinsä hallitsija jota etsitte ...



[jakeesta mal 3:1, v. 1933 käännös hieman korjattuna. hebrean sana mal'ak on jätetty kääntämättä. sanan hallitsija takana jakeen mal 3:1 käännöksessä on hebrean sana adown määräisen artikkelin ha kanssa. ]


joka on kuva elohimin näkymättömän, esikoinen kaiken luomuksen, koska hänessä luotiin kaikki [ne] taivaissa ja [ne] päällä maan  ...
                                                                                                                           


[kirjeestä kol. 1:15-16]



tuomas vastasi ja sanoi hänelle: hallitsijani ja elohimini



[joh. 20:28 vuoden 1938 käännöksestä hieman korjattuna]



ja heidän päästäessään varsaa sen haltijat sanoivat heille: miksi te päästätte varsan.



[ luuk. 19:33 vuoden 1938 käännöksestä hieman korjattuna. lauseessa kreikan sana kyrios, korjattu sanaksi haltija, v. 1938 käännöksessä kyseisessä jakeessa käännetty omistaja]



mutta kun tällä ei ollut, millä maksaa, niin hänen hallitsijansa määräsi myytäväksi hänet ja hänen vaimonsa ja lapsensa ja kaikki, mitä hänellä oli, ja velan maksettavaksi.



[matt. 18:25 vuoden 1938 käännöksestä hieman korjattuna. lauseessa kreikan sana kyrios, käännetty tässä hallitsija, v. 1938 käännöksessä herra]



niin oli saara kuuliainen aabrahamille, kutsuen häntä hallitsijaksi, ja hänen lapsikseen te olette tulleet, kun teette sitä, mikä hyvää on, ettekä anna minkään itseänne peljättää



[1. piet. 3:6 ,vuoden 1938 käännöksestä hieman korjattuna, lauseessa kreikan sana kyrios ]
uuhi
 
Viestit: 532
Liittynyt: 30. Joulu 2010 14:39

Re: Panettelua, tuomitsemista

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 23. Touko 2013 15:37

Petriltä tulikin hyvä ja hieno selitys tuohon Jesajan kohtaan. Jeesusta kutsutaan myös nimellä Iankaikkinen Isä. Tähänkin sisältyy se, että Jeesuksessa kiteytyy kaikki, mitä Jumalan nimi ilmoittaa.
"Minä rukoilen sinua kumartuneena sinun pyhään temppeliisi päin ja kiitän sinun nimeäsi sinun armosi ja totuutesi tähden; sillä sinä olet osoittanut, että sinun lupauksesi on suuri yli kaiken, mitä sinun nimesi ilmoittaa (Ps.138:2)."
Tässäkin psalmin jakeessa on NIIN ihanasti Jeesus esillä. Hän on täynnä armoa ja totuutta. Hänessä kaikki Jumalan lupaukset käyvät toteen ja Hänessä on kaikki, mitä Jumalan nimi ilmoittaa. Jeesus ilmoitti Jumalan nimen maailmalle (Joh.17:6).
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Panettelua, tuomitsemista

ViestiKirjoittaja toni t » 23. Touko 2013 16:02

Aamu-Usva kirjoitti:Petriltä tulikin hyvä ja hieno selitys tuohon Jesajan kohtaan. Jeesusta kutsutaan myös nimellä Iankaikkinen Isä. Tähänkin sisältyy se, että Jeesuksessa kiteytyy kaikki, mitä Jumalan nimi ilmoittaa.
"Minä rukoilen sinua kumartuneena sinun pyhään temppeliisi päin ja kiitän sinun nimeäsi sinun armosi ja totuutesi tähden; sillä sinä olet osoittanut, että sinun lupauksesi on suuri yli kaiken, mitä sinun nimesi ilmoittaa (Ps.138:2)."
Tässäkin psalmin jakeessa on NIIN ihanasti Jeesus esillä. Hän on täynnä armoa ja totuutta. Hänessä kaikki Jumalan lupaukset käyvät toteen ja Hänessä on kaikki, mitä Jumalan nimi ilmoittaa. Jeesus ilmoitti Jumalan nimen maailmalle (Joh.17:6).


Petri ei opeta että Jeesusta kutsuttaisiin nimellä iankaikkinen Isä eikä Raamattu opeta niin. Vaan että Jeesusta kutsutaan iankaikkisen Isän nimellä. Tämä nimi ei ole iankaikkinen Isä vaan Herra Jeesus hebreaksi Jhwh Jeshua. Iankaikkisen Isän nimi on Jeshua ja Isä antoi tämän nimen Pojalleensa. Kun Poikaa kutsutaan Jeesukseksi (Jeshua) kutsutaan Poikaa silloin iankaikkisen Isän nimellä.

Joh 17:11 ¶ Ja minä en enää ole maailmassa, mutta he ovat maailmassa, ja minä tulen sinun tykösi. Pyhä Isä, varjele heidät nimessäsi, jonka sinä olet minulle antanut, että he olisivat yhtä niinkuin mekin.
12 Kun minä olin heidän kanssansa, varjelin minä heidät sinun nimessäsi, jonka sinä olet minulle antanut, ja suojelin heitä, eikä heistä joutunut kadotetuksi yksikään muu kuin se kadotuksen lapsi, että kirjoitus kävisi toteen.


Jeesuksella on Isänsä nimi: Hepreankielen sana Jehoshua tulee sanoista Jhvh (Herra) ja yasha (pelastaa, pelastaja). Jeshua tulee sanasta Jehoshua ja Jeshua tarkoittaa Herrassa on pelastus (Jumala pelastaa). Jeshualla (Jeesus) on Isänsä nimi, sillä vain Jumalassa on pelastus ja vain Jumala pelastaa.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Re: Panettelua, tuomitsemista

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 23. Touko 2013 16:29

Kyllä minä ymmärin tämän jo tuosta Petrin kirjoituksesta.
Eli vähän sama juttu kuin siinä Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimessä, joka kuitenkin on Jeesus.
Taidan olla välillä hieman epäselvä näissä kirjoituksissani ;gladly:
Pitäisi varmaan joskus ihan oikeasti keskittyä tähänkin, mutta teen yleensä yhtaikaa jotain esimerkiksi tällä kertaa artikkelia yhteen lehteen ja sitten naiselliseen tapaan olen yhtaikaa myös sekä facebookissa että täällä :oops: Tällaista tämä. Onneksi meidän naisten ei tarvitse toimia sanan opettajina :dance:
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Panettelua, tuomitsemista

ViestiKirjoittaja Mr Kerimäki » 23. Touko 2013 16:50

Se lähtökohta sekoittaa varmaan Isän ja Pojan nimen kun ajatellaan Jumalasta ja Jumalan Pojasta ns lihallisesti eikä niin ,että kysymyksessä on Henki.Toni t on moneen kertaan jos oikein ymmärsin viitannut uuhi sta ,että uuhi ei tunnusta Jeesusta tai sitä Jeesuksen Jumalaista voimaa ,josta hän on .Lienenkö ollut asiasta oikeassa ja uuni taas on kirjoittanut Jeesuksesta.Eli miten on .
Mr Kerimäki
 
Viestit: 1324
Liittynyt: 02. Joulu 2012 16:47

ViestiKirjoittaja uuhi » 23. Touko 2013 17:41

uskon että jahuwšu'a messias on elohimin poika, uskon että jahuwšu'a messias on hallitsija, uskon että jahuwšu'a messias on elohim, uskon että jahuwšu'a messias on tosi elohim.
uuhi
 
Viestit: 532
Liittynyt: 30. Joulu 2010 14:39

Re:

ViestiKirjoittaja toni t » 23. Touko 2013 18:21

uuhi kirjoitti:uskon että jahuwšu'a messias on elohimin poika, uskon että jahuwšu'a messias on hallitsija, uskon että jahuwšu'a messias on elohim, uskon että jahuwšu'a messias on tosi elohim.


Uskot näin siksi että näin uskomalla Jeesusta ei kuitenkaan tarvitse tunnustaa Herra Jhwh:ksi joka on Hän joka on ollut iankaikkisesti ja joka on kaiken Luonut. Sinä uskot myös että Jeesus on syntynyt/tehty/luotu. Eli että Hän ei ole Se aina olemassa ollut kaiken Alku ja Tekijä Herra Jhwh.

Jeesuksesta voi pitää vaikka minkälaisia sulopuheita ja ylistää Häntä mielinkielin hallitsijaksi, herraksi, jumalaksi tosi tuomariksi jne.. Mutta tällä ei ole mitään väliä jos ihminen kuitenkin kieltää Jeesuksen olevan Hän joka oli ja on Tuleva "Minä Olen" Herra Jhwh aina olemassa ollut maailmankaikkeuden Luoja. Jos ihminen kieltää Jeesuksen olevan tämä Herra Jhwh niin nuo kaikki muut tittelit Jeesuksessa kuvaavat vain sitä miten ihminen on tehnyt Jeesuksesta epäjumalan itselleen.

Sillä mitään muuta oikeaa Jumaluutta ei ole olemassakaan kuin Herran Jhwh Jumaluus. Kaikki muu Jumaluus on epäjumaluutta ja jos Jeesus ei ole Herra Jhwh mutta on kuitenkin ihmiselle jotenkin palvottava jumal olento on ihminen silloin tehnyt Jeesuksesta itselleen epäjumalan. Silloin ihminen ei usko Jeesukseen Raamatun mukaan vaan oman epäuskonsa mukaan.

Jesaja.45:18 Sillä näin sanoo Herra (Jhwh), joka on luonut taivaan - hän on Jumala (Elohim) - joka on valmistanut maan ja tehnyt sen; hän on sen vahvistanut, ei hän sitä autioksi luonut, asuttavaksi hän sen valmisti: Minä olen Herra (Jhwh), eikä toista ole.

Jesaja.44:6 Näin sanoo Herra (Jhwh), Israelin kuningas, ja sen lunastaja, Herra Sebaot: Minä olen ensimmäinen, ja minä olen viimeinen, ja paitsi minua ei ole yhtäkään Jumalaa (Elohim).

Jesaja.43:11. Minä, minä olen Herra (Jhwh), ja paitsi minua ei ole yhtään vapahtajaa.

Jesaja.42:8 Minä, Herra (Jhwh), se on minun nimeni, minä en anna kunniaani toiselle enkä ylistystäni epäjumalille.

2.Moos.20:2 "Minä olen Herra (Jhwh), sinun Jumalasi (Elohim), joka vein sinut pois Egyptin maasta, orjuuden pesästä.
20:3 Älä pidä muita jumalia (Elohim) minun rinnallani.


Herra Jhwh on luonut taivaan ja maan ja Hän on Jumala Elohim eikä ole muuta Herraa Jhwh. Vain Herra Jhwh on Jumala joka on kaiken Luoja. Ei ole muuta pelastajaa kuin Herra Jhwh. Herra Jhwh ei anna nimensä kunniaa ja ylistystä kenellekkään toiselle!

Joka pitää ja palvoo itsellään jotakin muuta Jumalaa kuin Herra Jhwh rikkoo silloin Jumalan lain ensimmäistä käskyä jossa Herra Jhwh kieltää omiltaan kaiken muun jumaluuden eli epäjumaluuden.

Jos siis Jeesus ei ole Herra Jhwh ei Hän silloin voi olla taivaan ja maan Luoja. Eikä Hän voi silloin olla Vapahtaja. Eikä Hänellä voi silloin olla Herran Jhwh nimeä ja kunniaa ja ylistystä sillä Herra Jhwh ei anna nimeään, kunniaansa sekä ylistystään toiselle eikä epäjumalille. Jos Jeesus ei ole Herra Jhwh ei Hän silloin voi olla myöskään ensimmäinen ja viimeinen joka on siis Herra Jhwh.

Raamattu kuitenkin todistaa Jeesuksesta seuraavaa:

Hebr.1:10 Ja: "Sinä, olet alussa maan perustanut, ja taivaat ovat sinun kättesi tekoja;

Ilm.1:17 Ja kun minä hänet näin, kaaduin minä kuin kuolleena hänen jalkojensa juureen. Ja hän pani oikean kätensä minun päälleni sanoen: "Älä pelkää! Minä olen ensimmäinen ja viimeinen,
1:18 ja minä elän; ja minä olin kuollut, ja katso, minä elän aina ja iankaikkisesti, ja minulla on kuoleman ja tuonelan avaimet.

2.Tim.1:10 mutta nyt ilmisaatettu meidän Vapahtajamme Kristuksen Jeesuksen ilmestymisen kautta, joka kukisti kuoleman ja toi valoon elämän ja katoamattomuuden evankeliumin kautta.

Joh 17:11 Ja minä en enää ole maailmassa, mutta he ovat maailmassa, ja minä tulen sinun tykösi. Pyhä Isä, varjele heidät nimessäsi, jonka sinä olet minulle antanut, että he olisivat yhtä niinkuin mekin.
12 Kun minä olin heidän kanssansa, varjelin minä heidät sinun nimessäsi, jonka sinä olet minulle antanut, ja suojelin heitä, eikä heistä joutunut kadotetuksi yksikään muu kuin se kadotuksen lapsi, että kirjoitus kävisi toteen.


Raamattu todistaa että Jeesuksella on nämä kaikki ominaisuudet jotka kuuluvat vain ja ainoastaan Herra Jhwh:lle aina olemassa olleelle kaiken Luojalle. Nämä ominaisuudet EIVÄT VOI kuulua kenellekkään toiselle kuin Herra Jhwh:lle. Mikään epäjumala ei voi kantaa siis näitä ominaisuuksia ja siksi Raamatun selvä opetus ja pelastus sanoma on se että Jeesus tulee tunnustaa Herra Jhwh:ksi Room.10 luvun mukaisesti sillä muuta oikeaa Herruutta ja Jumaluutta ei ole olemassakaan kuin Herran Jhwh Herruus ja Jumaluus. Hänen joka on aina ollut ja jonka kautta kaikki on.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

ViestiKirjoittaja uuhi » 23. Touko 2013 18:33

minä, minä jhwh ja ei paitsi minusta vapahtajaa.



jakeessa jes. 43:11 on hebreankielinen sana מֹושִֽׁיעַ , mowši'a , suomeksi vapahtaja, sanakirjan mukaan samaa sanajuurta kuin jaša' , vapahtaa.
[suomalaisessa vuoden 1933 käännöksessä jae jes. 43:11 on väärin käännetty.]

mm. jakeista tuomarien kirja 3:9 ja 3:15 löytyy hebreankielinen sana מֹושִׁיעַ , mowši'a , vapahtaja.




ja huusivat pojat israelin jhwh:n tykö, ja nosti jhwh vapahtajan pojille israelin , joka heitä vapahti, otnielin, kalebin nuorimman veljen kenaksen pojan




[tuom. 3:9, 1700-luvun bibliakäännös hieman korjattuna ]




ja huusivat pojat israelin jhwh:n tykö, ja nosti jhwh heille vapahtajan, ehudin geran pojan, jeminin pojan, joka oli kurittu, ja lähettivät pojat israelin hänen kanssansa lahjan eglonille, moabilaisten kuninkaalle.




[tuom 3:15 , 1700-luvun bibliakäännös hieman korjattuna]



minä jhwh elohimisi joka toi sinut ulos maasta egyptin huoneesta orjien
älköön olko sinulle elohimiä toisia päälle kasvojeni



[2. moos. 20:2-3]
uuhi
 
Viestit: 532
Liittynyt: 30. Joulu 2010 14:39

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 32 vierailijaa

cron