Panettelua, tuomitsemista

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Panettelua, tuomitsemista

ViestiKirjoittaja Minä vain » 24. Touko 2013 20:11

Kiitos Petri.

Annan vielä sen linkin, jonka kautta Pyhä Henki minua vahvasti puhutteli parannuksen tekoon.
Se iski suoraan ja tunsin itseni kyllä aika pieneksi, tai miten sen nyt selittää.... :roll:

http://keskustelu.suomi24.fi/node/11486779
Minä vain
 

Re: Panettelua, tuomitsemista

ViestiKirjoittaja PetriFB » 24. Touko 2013 20:15

Minä vain kirjoitti:Kiitos Petri.

Annan vielä sen linkin, jonka kautta Pyhä Henki minua vahvasti puhutteli parannuksen tekoon.
Se iski suoraan ja tunsin itseni kyllä aika pieneksi, tai miten sen nyt selittää.... :roll:

http://keskustelu.suomi24.fi/node/11486779


Olet tehnyt todella hienon, rohkean ja Jumalan mielenmukaisen teon kun uskalsit tuoda esille katkeruutesi ja tehdä siitä parannuksen. Aika harva rohkenee tehdä sen minkä sinä teit. Et usko kuinka iloinen olen sydämessäni tästä ja juuri sinun puolestasi. Toivon mukaan esimerkkisi rohkaisee myös muita näillä alueilla.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Panettelua, tuomitsemista

ViestiKirjoittaja Minä vain » 24. Touko 2013 20:33

Olet tehnyt todella hienon, rohkean ja Jumalan mielenmukaisen teon kun uskalsit tuoda esille katkeruutesi ja tehdä siitä parannuksen. Aika harva rohkenee tehdä sen minkä sinä teit. Et usko kuinka iloinen olen sydämessäni tästä ja juuri sinun puolestasi. Toivon mukaan esimerkkisi rohkaisee myös muita näillä alueilla.


Kyllä taas aukeaa Raamattu.
Olen itse saanut todistaa tämän jakeen todellisuuden
Matt. 7:4 Taikka kuinka saatat sanoa veljellesi: 'Annas, minä otan rikan silmästäsi', ja katso, malka on omassa silmässäsi?
Matt. 7:5 Sinä ulkokullattu, ota ensin malka omasta silmästäsi, ja sitten sinä näet ottaa rikan veljesi silmästä.
Luuk. 6:42 Kuinka saatat sanoa veljellesi: 'Veljeni, annas, minä otan pois rikan, joka on silmässäsi', sinä, joka et näe malkaa omassa silmässäsi? Sinä ulkokullattu, ota ensin malka omasta silmästäsi, sitten sinä näet ottaa pois rikan, joka on veljesi silmässä.

Se mitä olen nähnyt muissa, on ollut hirtenä omassa silmässä.
Nyt kun sen sai otettua pois, alkoi heti Raamattukin aukeamaan. :)

:GBU:
Minä vain
 

Re: Panettelua, tuomitsemista

ViestiKirjoittaja pekka » 24. Touko 2013 20:55

Minä vain,

Näin äsken, että minunkin nimeni oli tuossa kirjoituksessasi. Kiitos sinulle ja ole aivan huoleti, jatketaan puhtaalta pöydältä. Annetaan puolin ja toisin toisillemme anteeksi jos ja kun olemme toista vastaan rikkoneet. Herran siunausta ja varjelusta sinulle!

Room. 14:19

Niin tavoitelkaamme siis sitä, mikä edistää rauhaa ja keskinäistä rakentumistamme.

1. Joh. 1:9

Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.

Kiitos Isälle Jumalalle ja Herrallemme Jeesukselle Kristukselle.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: Panettelua, tuomitsemista

ViestiKirjoittaja Minä vain » 24. Touko 2013 21:00

On pakko vielä tunnustaa lisää, koska tämä todella vapauttaa.

Tänään töissä, en saanut mietittyä muuta kuin, että mitä sanoisin teille kolmelle.
Mielessäni pyöri "kova itku" kuinka minua taas kohdellaan ja kuinka kertoisin teille ja saisin teille piston sydämeen.
Hirveä ns. Koston halu
Kuinka tulisin surullisena murheen murtamana kertomaan miltä minusta tuntuu, tuntui vähän siltä, että olen kuin Jeesus ristillä, pilkattu ja halveksittu ja väärin ymmärretty ym.
Mutta se kaikki päättyi kotona tuohon "puhutteluun" jonka sain.
Sen seurauksena kirjoitin anteeksi pyynnön, jossa tunnustin kaiken sen mikä minua on painanut ja huomasin kyllä kuinka kaikki mistä olen sydämessäni syyttänyt muita, onkin menettänyt "oikeutensa" ja kääntänyt sen kaiken minua itseäni vastaan.

Huomaan todella kuinka anteeksi antaminen ja pyytäminen on tärkeää.
Asioiden hautominen sydämessä katkeroittaa sen ja pilaa sen.
Onneksi Herra puuttui asiaan, se on todella armoa, jota ei ansaitsisi.
Hän vapauttaa kun tulemme valoon näiden asioiden kanssa ja pyydämme sekä annamme anteeksi.

TÄMÄ ON TOTISESTI IHANA TUNNE :hurraa: :happy:

Ei varmasti kukaan tahdo olla katkeruuden tai vihan vanki, kun saa maistaa kuinka Herra on uskollinen ja hyvä.
1. Joh. 1:9 Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.

Kokeilkaa kaikki, jos teillä jotain on jotain vastaan, ihan vaikka pienimmistäkin asioista, ette totisesti pety.
Se kaikki tulee muuten vain omaan niskaan.
;gladly:
Minä vain
 

Re: Panettelua, tuomitsemista

ViestiKirjoittaja Minä vain » 24. Touko 2013 21:04

Kiitos Pekka,

pekka kirjoitti:Minä vain,

Näin äsken, että minunkin nimeni oli tuossa kirjoituksessasi. Kiitos sinulle ja ole aivan huoleti, jatketaan puhtaalta pöydältä. Annetaan puolin ja toisin toisillemme anteeksi jos ja kun olemme toista vastaan rikkoneet. Herran siunausta ja varjelusta sinulle!

Room. 14:19

Niin tavoitelkaamme siis sitä, mikä edistää rauhaa ja keskinäistä rakentumistamme.

1. Joh. 1:9

Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.

Kiitos Isälle Jumalalle ja Herrallemme Jeesukselle Kristukselle.


Kaikki annettu anteeksi, pöytä on puhdas
Siunausta sinullekin ja kaikille muillekin :thumb: :hearts:
Minä vain
 

Re: Panettelua, tuomitsemista

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 01. Elo 2018 10:50

*
No kai tämä osio sopii eräälle jutulle? Omassa silmässä malka -juttu alkoi puhutella minua, niin haluaisin nostaa tämän aiheen esille.

Niin heinäkuun alussa, siis ensimmäisessä viikonlopussa olin syömässä kamupiirin kanssa, niin siellä sain tietää, mitä yksi uskonveli, jota kamupiirini tuntee, samoin minäkin, on tehnyt. Minun oli vaikea uskoa sen todeksi. Siksi yksi kamupiiristä sanoi ottaneensa jo selvää siitä, pitääkö se paikkansa, mitä huhu hänestä on levinnyt. Valitettavasti uskoveli tunnusti sen hänelle, että on tehnyt sen. Siten olen se viimeinen, jolle he tulivat kertomaan ja siihen reagoin.

Siten me menimme terassille ja se sama uskonveli tuli sinnekin. Me moikattiin. Se uskonveli taisi luulla, etten tiedä siitä asiasta mitään. Vähän myöhemmin yksi kamu, joka ei ole uskossa, nosti yhden jutun juteltavaksi, joka sai heitä nauramaan. Minä vain hymyilin, enkä sanonut mitään. Mutta siihen kommentoimalla se uskonveli alkoi puhua jotain tuomitsevin sävyin. Minulle tuli äkisti mieleen sana, että malka omassa silmässä.

Mutta se uskonveli ei tunnu ymmärtävän mitään. Syy taitaa olla se "malka", joka on omassa silmässä, estää ymmärtämästä, siksi ei näe asiaa selkeästi. Niin se uskonveli istui meidän kanssa terassilla, niin minua alkoi vaivata se malkan juttu, jota hän ei vielä tiedosta. Kamupiirissäni on suuri osa uskosta osaton, ei sanonut mitään ja istui hiljaa vaan. He näyttivät vähän "kärsivän" sanomatta sanaakaan.

Huomasin, että he olivat varovaisia käyttäytymisen kanssa sen uskonveljen läsnäollessaan ja he taisivat pelätä käyttäytymisen vaikutuksia uskonveljeen. Malkan juttu puhutteli minua, että se ei ole tervehenkinen uskonvaellus. No me sovimme, että syksyllä ehkä tapaamme taas ja pelkään, että se uskonveli tulisi mukaan ja tekisi taas sitä samaa.

Eikö olisi hyvä, että me joskus tutkimme itseämme rukoillen, että Jumala paljastaisi sen meille, onko malka itsessämme. Mietin peläten, jäikö minulta huomaamatta se malkan juttu, koska en haluaisi olla sellainen. Mietin myös sitä malkan juttua, tarkoittaako Raamattu malkalla, että "kyttää" toisten vikoja ja rupeaa puhumaan tuomitsevin sävyin? Kuten se uskonveli teki samoin? Se tarkkaili myös minun puuhiani terassilla.

Jätin rukouksen Herran haltuun. No koin sen raskaaksi henkiseksi tilaksi ja tunsin kireän ilmapiirin kamupiirissä, kun uskonveli oli meidän kanssa terassilla. Myöhemmin se juttu, mitä se uskonveli on tehnyt, alkoi askarruttaa enemmän ja lähetin hänelle tekstarin ja sanoin, että tiedän asian. Siinä tekstarilla en mitään tuominnut, vaan kehotin ostamaan bussin sarjalippua, se parempi.

Niin olin huolissani sen uskonveljen puolesta ja siten muistui mieleeni se FB-kamu, joka on ammatiltaan poliisi. Ajattelin, voisinko kysyä häneltä sanomatta nimeä. Niin tein sen yksityisviestillä ja yllätyin, että poliisi ei kysynyt, kuka se oli. Hän oli niin ymmärtäväinen mies. Olin helpottunut. Hän sanoi, että se riippuu olosuhteista, mitkä voi tietää sakkoa, mutta jos ei maksa sakon, se voi ajaa vankilaan. Pyytäisin muistamaan sitä uskonveljeä rukouksin, että se alkaisi ymmärtää. Se on raskas ja arka asia, myös minun kamupiirin keskuudessa. Olisin kiitollinen, että ottaisitte kantamaan sitä uskonveljeä rukouksin. Herra tietää.

:hearts:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Panettelua, tuomitsemista

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 01. Elo 2018 18:19

Raamatussa tarkoitetaan varmaan tuolla "malka omassa silmässä" -jutulla juuri sitä, että on helppo nähdä uskonveljien ja -siskojen rikkeet, mutta omille rikkeille voi olla täysin sokea.

On joskus ihan huvittavaa katsoa, miten joku esim. ylpeilee nöyryydellään täysin vailla kykyä nähdä omaa ylpeyttään.

Roomalaiskirjeessä sanotaankin hyvin, että toista tuomitseva tuomitsee oikeastaan itsensä. Ihmisellä on taipumusta huomata toisissa ne puutteet, joita itsessäkin on.
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Panettelua, tuomitsemista

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 02. Elo 2018 08:42

*
Siis malkalla Raamattu tarkoittaa hengellistä sokeutta eli ei näe omia rikkeitä?' Ne rikkeet voi olla pitkälti ja laajalti aihe, joille on sokea. Yksi on hengellinen ylpeys, joten Aamu-Usva sanoi.

No toisen suuhun syöttäminen perättömällä jutulla olettaen ja päätellen on yleistynyt uskovien keskuudessa. Olen monesti oikaissut pois suojellen itseäni vääristämiseltä ja vääränlaiselta kuvalta ja koin sen henkiseksi väkivällaksi. Se on aika raskasta, kun yritin saada yhteisymmärrystä, mutta kokoajan se syötti suuhun olettamalla ja päätelemällä asioita, joita en kuitenkin tarkoittanut. Se ei halunnut kysyä voidakseen ymmärtää.

Samoin jatkuva syyllistäminen on yleistynyt uskovien keskuudessa. Olen huomannut, että keskustelun taito on unohtunut uskovien keskellä. He nykyään syöttävät toisen suuhun perätöntä juttua syyllistäen. Kysymällä pääsee yhteisymmärrykseen, se parempi kuin toisen suuhun syöttäminen perättömällä jutulla ja syyllistäminen. Se paljastaa, millaista suun hedelmää se kantaa. Se tuntuu samalta, kuin lyötäisiin toista omalla suun sanalla.

Sanassa sanotaan, että samasta suusta lähtee kiitos ja kirous. Eli kiittää samalla suulla Jumalaa ja vielä samalla suulla kiroaa lähimmäisiä, Jumalan kaltaisiksi luotuja. Eli lyödään toista uskovaa samalla suulla. Näyttäköön se, joka on viisas ja ymmärtäväinen tekonsa hyvällä vaelluksellaan sävyisästi.

Jaak. 3:10 samasta suusta lähtee kiitos ja kirous. Näin ei saa olla, veljeni.

Jaak. 3:13 Kuka on viisas ja ymmärtäväinen teidän joukossanne? Tuokoon hän näkyviin tekonsa hyvällä vaelluksellaan viisauden sävyisyydessä.

Kantakaamme hyvät vaelluksen hedelmät uskovien keskellä. Yhteisymmärrykseen pääseminen kysymisen kautta ja sävyisä keskustelun taito pitäisi saada takaisin uskovien keskelle.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Edellinen

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 30 vierailijaa

cron