Inhimillisyyden kautta toimiminen

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Inhimillisyyden kautta toimiminen

ViestiKirjoittaja Herman » 01. Touko 2013 22:23

Yksi todella haastava ja paljon valvomista tarvitseva asia uskonelämässä on kitkeä pois inhimillisyyden kautta toimiminen. Tarkoitan sitä, että tuodaan esille ehkä sinänsä oikeita asioita ja toimitaan niiden hyväksi, mutta tapa ja motiivit ovat inhimillisiä. Voidaan puhua myös lihallisuudesta, se tarkoittaa samaa asiaa.

Esimerkiksi tämä voi ilmetä sellaisena, että joku pielessä oleva asia ärsyttää, ja sitä aletaan sitten oikomaan tuon oman ärsytyksen kautta. Silloin voidaan olla teoriassa ja teologiassa täysin oikeassa, mutta hedelmä ei silti ole hyvää vaan pahaa, koska inhimillinen eli lihallinen luonto on äänessä.

Toinen esimerkki, me voidaan inhimillisesti sääliä jotain ihmistä, ja alkaa yrittää auttamaan häntä inhimillisesti. Kaikki voidaan tehdä prikulleen oikeaoppisesti ja raamatullisesti, mutta jos toiminta on pelkän inhimillisen säälin motivoimaa ja tapahtuu inhimillisen rakkauden voimasta, ei se tuota hedelmää Jumalan kunniaksi.

Hyvin yksinkertainen ratkaisu näihin molempiin, sekä kaikkiin vastaavanlaisiin ongelmiin, on kuolla itselleen ja elää Jumalalle. Jättää niinsanotusti ristin juurelle kaikki omat ajatukset, tuntemukset, pyrkimykset, halut, jne... Ja tahtoa taipua kaikessa Jumalan tahtoon. Kun kohtaamme jokaisen tilanteen tästä käsin, hilliten itsemme Pyhän Hengen avulla niin ettemme ala toimimaan inhimillisten impulssien ohjaamana, saamme taivaasta Jumalalta tulevaa viisautta, rakkautta, toimintaohjeita, ymmärrystä, laupeutta, jumalallista luonnetta jonka kautta tuoda esille asiat ja toimia.

Ratkaisu on yksinkertainen mutta ei aina helppo, siksi täytyy valvoa. Kannattaa aloittaa rukoilemalla, että Jumala voisi alkaa tekemään työtään ja avata silmämme näkemään ensin tilanteet jossa olemme toimineet väärin. Sitten vaan nöyrästi odottamaan ja kuuntelemaan mitä Herra alkaa näyttämään, ja nauttimaan kaikkia Hengen hedelmän siunauksia joita tämän tien seuraaminen meille runsaasti tuo.

Siunausta kaikille!
Herman
 

Re: Inhimillisyyden kautta toimiminen

ViestiKirjoittaja Mr Kerimäki » 02. Touko 2013 08:31

Juuri näin Herman .Kristityn muurin peruskiveä oli tuo teksti.
Mr Kerimäki
 
Viestit: 1324
Liittynyt: 02. Joulu 2012 16:47

Re: Inhimillisyyden kautta toimiminen

ViestiKirjoittaja systeri » 02. Touko 2013 09:53

Yleensä kun jotain asiaa alkaa tuomaan "ilmoille" niin siihen on joku ihan konkreettinen esimerkki ...mikä sai sut kirjoittamaan Herman tämän,voitko kertoa?
systeri
 

Re: Inhimillisyyden kautta toimiminen

ViestiKirjoittaja Herman » 02. Touko 2013 10:16

systeri kirjoitti:Yleensä kun jotain asiaa alkaa tuomaan "ilmoille" niin siihen on joku ihan konkreettinen esimerkki ...mikä sai sut kirjoittamaan Herman tämän,voitko kertoa?


Esimerkkejä löytyy vaikka kuinka, kun kuuntelee ja katselee uskovia niin näkee tätä jatkuvasti tapahtuvan. Mutta kirjoitus oli myös ja ennenkaikkea itselleni, koska tätä asiaa miettiessäni huomasin kuinka paljon on tullut itse toimittua inhimillisten impulssien ohjaamana.
Herman
 

Re: Inhimillisyyden kautta toimiminen

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 02. Touko 2013 10:25

Usein meissä kaikissa ajoittain oma mielemme saa enemmän tilaa kuin saisi. Jumalan kanssa toimiminenhan on jatkuvaa valvomista. Ajoittain huomaan, nykyään välit eivät ole pitkiä niinkuin ennen, jääväni pois Jumalan yhteydestä, siis jättäytyväni tahattomasti pois rukouksesta ja samalla ajaudun myös oman mieleni toiminnan puolelle helposti... tulee epävarmuutta, itsesääliä, ärsyynnyn ihmisten kommenteista jne. Eli olen oman toiminnan kautta ajautunut niin, että inhimilliset toimintamallit ovat päässeet ikäänkuin "voitolle näkyvässä maailmassa".

Minulle tämä aihe on ajankohtainen. Jumala puhuttelee juuri tästä minua, "Ole yhteydessä Minuun, rukoile lakkaamatta, lue sanaa", tuolla tavoin koen Jumalan minulle sanovan, Henkeeni ja sisimpääni... niin Jumalan teot kauttasi näkyvät, sisimmässäsi lepää rauha.

Meistä yksikään ei kuitenkaan, ole omien tekojen kautta parempi toistaan, kyse on yhteydestä Jumalan kanssa Jeesuksessa Kristuksessa. Henki on se joka eläväksi tekee, liha ei mitään voi.
lonelyrider
 

Re: Inhimillisyyden kautta toimiminen

ViestiKirjoittaja systeri » 02. Touko 2013 10:35

lonelyrider kirjoitti:Usein meissä kaikissa ajoittain oma mielemme saa enemmän tilaa kuin saisi. Jumalan kanssa toimiminenhan on jatkuvaa valvomista. Ajoittain huomaan, nykyään välit eivät ole pitkiä niinkuin ennen, jääväni pois Jumalan yhteydestä, siis jättäytyväni tahattomasti pois rukouksesta ja samalla ajaudun myös oman mieleni toiminnan puolelle helposti... tulee epävarmuutta, itsesääliä, ärsyynnyn ihmisten kommenteista jne. Eli olen oman toiminnan kautta ajautunut niin, että inhimilliset toimintamallit ovat päässeet ikäänkuin "voitolle näkyvässä maailmassa".

Minulle tämä aihe on ajankohtainen. Jumala puhuttelee juuri tästä minua, "Ole yhteydessä Minuun, rukoile lakkaamatta, lue sanaa", tuolla tavoin koen Jumalan minulle sanovan, Henkeeni ja sisimpääni... niin Jumalan teot kauttasi näkyvät, sisimmässäsi lepää rauha.

Meistä yksikään ei kuitenkaan, ole omien tekojen kautta parempi toistaan, kyse on yhteydestä Jumalan kanssa Jeesuksessa Kristuksessa. Henki on se joka eläväksi tekee, liha ei mitään voi.


Aamen lonelyrider ...tää on niin tuttua ja totta :)
systeri
 

Re: Inhimillisyyden kautta toimiminen

ViestiKirjoittaja systeri » 02. Touko 2013 15:18

Tämä aloitus kirvoitti miettimään sitä että miten Evankeliumia tulisi Raamatun mukaan julistaa?
Onko hyvä ja Jumalan mielen mukaista se, kun "tulinen" evankelista tulee telttakokoukseen jossa on useita uskosta osattomia kyläläisiä ja julistaa ponnekkaalla äänellä että "jos et tänään tee parannusta ja kuolet matkalla kotiin niin helvettiin menet" ...hän siis ikäänkuin tuomitsi helvettiin uskosta osattoman ihmisen...onko sama tuo pelottelu ,kuin se että sanotaan
"Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä."
Antaako evankelistan hoidella rauhassa työnsä,joka ehkä tuntuu kyläläisistä kovalta ja rakkaudettomalta ja luottaa siihen että kyllä Jumala hoitaa loppusiivot ja homman kotiin :)
Oon joskus päätynyt arvostelemaan tämmöstä evankelistaa julistustavasta mutta onko aihetta vai pitääkö vaan tyytyä olemaan hiljaa??
systeri
 

Re: Inhimillisyyden kautta toimiminen

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 02. Touko 2013 15:30

systeri kirjoitti:Tämä aloitus kirvoitti miettimään sitä että miten Evankeliumia tulisi Raamatun mukaan julistaa?
Onko hyvä ja Jumalan mielen mukaista se, kun "tulinen" evankelista tulee telttakokoukseen jossa on useita uskosta osattomia kyläläisiä ja julistaa ponnekkaalla äänellä että "jos et tänään tee parannusta ja kuolet matkalla kotiin niin helvettiin menet" ...hän siis ikäänkuin tuomitsi helvettiin uskosta osattoman ihmisen...onko sama tuo pelottelu ,kuin se että sanotaan
"Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä."
Antaako evankelistan hoidella rauhassa työnsä,joka ehkä tuntuu kyläläisistä kovalta ja rakkaudettomalta ja luottaa siihen että kyllä Jumala hoitaa loppusiivot ja homman kotiin :)
Oon joskus päätynyt arvostelemaan tämmöstä evankelistaa julistustavasta mutta onko aihetta vai pitääkö vaan tyytyä olemaan hiljaa??



Toisaalta synnintunto aiheuttaa parannuksen tekoa. Eikö apostolien teoissakin julistettu parannussaarnaa?

Joka tapauksessa, uskokin on Jumalan ja yksilöihmisen välinen asia, jos joku uskova vahingoittaisi toiminnallaan, ei se sulje pois yksilöuskovan omakohtaista vastuuta suhteessa Jumalaan, Luojaansa.

Jumala on Isäni, Kaikki Valtias ja minä olen Hänen alaisuudessaan, Kristuksessa Jeesuksessa. Olen vastuussa kulustani Jumalalle, jokainen uskova on. Se että joku saarnaa parannussaarnaa väärin, eikä yhtään tulisi uskoon sen kautta, voisi olla lihallista julistusta, toisaalta jos yksikin uskoontulija on... eikö lopputulos ole ihmisne ja Jumalan välinen, eikä koko toisen ihmisen uskontie ole yhden ihmisen julistuksen varassa?
lonelyrider
 

Re: Inhimillisyyden kautta toimiminen

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 02. Touko 2013 15:32

"jos et tänään tee parannusta ja kuolet matkalla kotiin niin helvettiin menet" . Eikö se olisi totuus ja raamatunmukaista? Jos uskomaton kuolee uskosta osattomana, hän ei pääse Jumalan yhteyteen enää maallisen elämän päätyttyä, se ratkaisu tulee tehdä vielä täällä eläessä.
lonelyrider
 

Re: Inhimillisyyden kautta toimiminen

ViestiKirjoittaja Herman » 02. Touko 2013 15:38

systeri kirjoitti:Tämä aloitus kirvoitti miettimään sitä että miten Evankeliumia tulisi Raamatun mukaan julistaa?
Onko hyvä ja Jumalan mielen mukaista se, kun "tulinen" evankelista tulee telttakokoukseen jossa on useita uskosta osattomia kyläläisiä ja julistaa ponnekkaalla äänellä että "jos et tänään tee parannusta ja kuolet matkalla kotiin niin helvettiin menet" ...hän siis ikäänkuin tuomitsi helvettiin uskosta osattoman ihmisen...onko sama tuo pelottelu ,kuin se että sanotaan
"Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä."
Antaako evankelistan hoidella rauhassa työnsä,joka ehkä tuntuu kyläläisistä kovalta ja rakkaudettomalta ja luottaa siihen että kyllä Jumala hoitaa loppusiivot ja homman kotiin :)
Oon joskus päätynyt arvostelemaan tämmöstä evankelistaa julistustavasta mutta onko aihetta vai pitääkö vaan tyytyä olemaan hiljaa??


Luulen että tuohon ei voi antaa yleispätevää vastausta, kun kaikki riippuu niin paljon tilanteesta, kuulijoiden sydämen tilasta, puhujan kutsumuksesta yms. Raamatustakin löytyy toisaalta madonlukuja "te kyykäärmeen sikiöt" ja toisaalta laupeudensanoja "poikani, sinun syntisi annetaan anteeksi".

Mielestäni meidän ei tulisi lukittua liikaa mihinkään tiettyyn tyyliin tai sanomaan, vaan olla avoimet Jumalan Hengelle mitä Hän tahtoo milloinkin puhua ja millä tavalla. Hän kuitenkin parhaiten tietää mitä ihmisten sydämissä on, me saatetaan katsella liikaa ulkokuorta ja tehdä sen perusteella ihan väärät päätelmät.

Vaikka tietysti jokaisella meillä on varmasti määrätyt asiat päällimmäisenä sydämellä mitä tuodaan esille enemmän kuin muita, ja se liittyy taas omaan kutsumukseen ja paikkaan Kristus-ruumiissa. Mutta täytyy varoa, ettei ala pitämään omaa kutsumustaan ja tehtävää muita tärkeämpänä ja pahimmassa tapauksessa alkaa arvostelemaan muita siitä. Joskus kuulee evankelistan moittivan muita siitä, etteivät he evankelioi uskomattomia vaan vain tutkivat sanaa keskenään, ja opettajat moittivat taas toisia siitä, ettei heitä kiinnosta perehtyä sanaan. Täytyy ymmärtää että jokaisen tehtävä tukee ja palvelee toistaan, ja kokonaisuutena ne kaikki palvelevat Jumalaa.

Mutta vielä tuohon Systerin kysymykseen, voihan sitä joskus sananjulistajakin olla väärässä, ja painottua joko liikaa tuomion puolelle tai sitten tarjota liian halpaa armoa. Täysipainoisessa Pyhän Hengen vaikuttamassa julistuksessa on mukana molemmat puolet, kerrotaan totuus synnistä ja kadotuksesta ja kaikesta näihin liittyvästä, mutta kerrotaan myös Jumalan hyvyydestä ja taivaasta ja ennenkaikkea Jeesuksen rististä jonka kautta vain päästään Jumalan valtakuntaan. Jos julistajan painopiste ei ole tasapainossa ja kokee sen häiritsevän, voi ehkä olla hyvä mennä asiasta juttelemaan. Nöyrä ja sydämeltään avoin saarnamies ottaa ilomielin vastaan palautetta, vaikka se tulisi kuinka pieneltä paikalta tahansa.
Herman
 

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 47 vierailijaa