Inhimillisyyden kautta toimiminen

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Inhimillisyyden kautta toimiminen

ViestiKirjoittaja systeri » 02. Touko 2013 15:53

Herman :Täysipainoisessa Pyhän Hengen vaikuttamassa julistuksessa on mukana molemmat puolet, kerrotaan totuus synnistä ja kadotuksesta ja kaikesta näihin liittyvästä, mutta kerrotaan myös Jumalan hyvyydestä ja taivaasta ja ennenkaikkea Jeesuksen rististä jonka kautta vain päästään Jumalan valtakuntaan. Jos julistajan painopiste ei ole tasapainossa ja kokee sen häiritsevän, voi ehkä olla hyvä mennä asiasta juttelemaan. Nöyrä ja sydämeltään avoin saarnamies ottaa ilomielin vastaan palautetta, vaikka se tulisi kuinka pieneltä paikalta tahansa.


Tai saarnanainen niinku täs tapaukses jolla on aina tulenkäryiset saarnat... :) Mutta Aamen ..näin se on niinku täs sanot ja jollei meillä oo rakkautta niin...jne!

Mutta täytyy varoa, ettei ala pitämään omaa kutsumustaan ja tehtävää muita tärkeämpänä ja pahimmassa tapauksessa alkaa arvostelemaan muita siitä.


Heh ..täs tapaukses koitin vaan asettaa itseni uskosta osattoman kuulijan asemaan :) ..joskus jopa ihmettelevän lapsen asemaan ;)
systeri
 

Re: Inhimillisyyden kautta toimiminen

ViestiKirjoittaja systeri » 02. Touko 2013 16:08

Tuli mieleen vielä kun aloin miettiä sitä kun Jeesus sanoi "te kyykäärmeitten sikiöt" että eikös siinä puhuttu kirjanoppineille ja fariseuksille ja muistutettu että hekään eivät pääse helvetin tuomiota pakoon ..kehoitit katsomaan aina asiayhteyttä :)
systeri
 

Re: Inhimillisyyden kautta toimiminen

ViestiKirjoittaja Herman » 02. Touko 2013 16:24

systeri kirjoitti:Heh ..täs tapaukses koitin vaan asettaa itseni uskosta osattoman kuulijan asemaan :) ..joskus jopa ihmettelevän lapsen asemaan ;)


Tämä on nyt vaan mun mielipide ja saatan olla väärässäkin, enkä sano tätä millään pahalla, mutta mielestäni meidän ei tule tehdä noin että asetetaan itseämme jonkun toisen asemaan. Silloinhan me arvioidaan asiat itsemme kautta.

PetriFB kertoi kerran hyvän todistuksen ystävästään joka oli alkanut jossain tosi julkisella paikalla huutamaan ihmisille että "Tehkää parannus tai joudutte kadotukseen", tai jotain vastaavaa. Petri oli ollut vähän hämillään ja ajatellut, että tuo ei ehkä ole nyt ihan sopivaa, mutta sitten tämän kaverin luokse oli alkanut tulla ihmisiä syntejään itkien ja parannusta tehden.

Toinen esimerkki, meidän poika oli mennyt naapurin lapselle puhumaan jotain maailmanlopusta, ja sitten tuon lapsen äiti tuli vihaisena meille että hänen poikansa pelkää. Aluksi suutuin ja häpesin ja säälin tuota naapurin lasta, mutta sitten koin että Jumala sanoi minulle, että poikani oli Pyhässä Hengessä puhunut ja että tuon lapsen pelko oli "hyvää laatua" eli pelastukseen johtavaa kuolemanpelkoa.

Monet ovat myös tulleet uskoon esim Chickin traktaattien kautta, tai "Helvetin liekit ja taivaan portit" -näytelmän kautta, vaikka itselleni sellainen dramaattisen pelotteleva materiaali ei ollenkaan kolahtanut kun olin etsikkovaiheessa. Oman kokemuksen kautta ajattelin joskus noista vähän halveksuvasti, mutta kun olen kuullut miten ne ovat puhutelleet monia, on mieli tässäkin muuttunut ja nykyään itse jaan niitä pelottelevampiakin traktaatteja, jos koen siihen joskus kehoitusta.

Eli mitä koitan sanoa, omat tuntemukset ja kokemukset eivät välttämättä päde ollenkaan toisen ihmisen tilanteeseen, ja siksi ei tule liikaa katsoa itsensä kautta asioita. Tiedän että se on hankalaa, varsinkin jos on luonnostaan niin itsekeskeinen ihminen kuin esimerkiksi minä, mutta Henki auttaa tässäkin ja pikkuhiljaa opettaa meitä kun meillä on halu muuttua.
Herman
 

Re: Inhimillisyyden kautta toimiminen

ViestiKirjoittaja Herman » 02. Touko 2013 16:24

systeri kirjoitti:Tuli mieleen vielä kun aloin miettiä sitä kun Jeesus sanoi "te kyykäärmeitten sikiöt" että eikös siinä puhuttu kirjanoppineille ja fariseuksille ja muistutettu että hekään eivät pääse helvetin tuomiota pakoon ..kehoitit katsomaan aina asiayhteyttä :)


Joo nimenomaan asiayhteys oli pointtina tuossa vertailussani.
Herman
 

Re: Inhimillisyyden kautta toimiminen

ViestiKirjoittaja systeri » 02. Touko 2013 16:54

Okei..olkoot niin :)

Herman kirjoitti:
systeri kirjoitti:Tuli mieleen vielä kun aloin miettiä sitä kun Jeesus sanoi "te kyykäärmeitten sikiöt" että eikös siinä puhuttu kirjanoppineille ja fariseuksille ja muistutettu että hekään eivät pääse helvetin tuomiota pakoon ..kehoitit katsomaan aina asiayhteyttä :)


Joo nimenomaan asiayhteys oli pointtina tuossa vertailussani.


Tuskin sentään ajattelit että Raamattua tuntemattomat aikuiset tai lapset olis olleet noita kirjanoppineita tai fariseuksia??

Tuli mieleen että Sanaa pitää tietenkin saarnata niinkuin se on kirjoitettu..mutta eihän me kukaan olla vielä pelastettuja vaan vasta matkalla pelastukseen.Valvokaamme!
systeri
 

Re: Inhimillisyyden kautta toimiminen

ViestiKirjoittaja Herman » 02. Touko 2013 17:12

Tuskin sentään ajattelit että Raamattua tuntemattomat aikuiset tai lapset olis olleet noita kirjanoppineita tai fariseuksia??


Ihminen voi olla "fariseus" (eli samassa hengellisessä tilassa kuin fariseukset joille luettiin madonlukuja) vaikka ei olisi ikinä lukenut sanaakaan Raamattua. Tuo "farisealaisuus" on kovasydämisyyttä ja sitä että ajattelee omilla hyvillä teoillansa ansaitsevan pelastuksen, tai että ei tarvitse Jumalaa koska pärjää niin hyvin ilmankin.

Se on kyllä totta, että lapsilla ei tuota ongelmaa ole, eli jos pelkästään lapsille puhuu niin Henki ei varmasti anna kovia nuhdesaarnoja. Mutta se ei ole varsinaisesti Jumalan tahto, että pidetään kokouksia erikseen lapsille ja erikseen aikuisille niinkuin nykyään ollaan seurakunnissa jaoteltu, vaan että lapset ovat mukana ja saavat kuunnella ja seurata ja oppia miten Jumala toimii, ja sitten vanhemmat voivat kotona selittää niitä asioita heille tarkemmin.
Herman
 

Re: Inhimillisyyden kautta toimiminen

ViestiKirjoittaja systeri » 02. Touko 2013 17:40

Luulisin että täälläpäin on niin että omilla teoilla "menestyvät" eivät tuu vapaitten suuntien kokouksiin :think2: Kyllä he jollain tapaa varmaan janoisia ovat ja jokainen tietää että niissä julistetaan pelastussanomaa.Tosin joskus aika tyrmäävällä tyylillä. Mutta eipä tää nyt saisi riidan ja näpäyttelyn aihe olla ...ja anteeksi se eilinen <3
systeri
 

Re: Inhimillisyyden kautta toimiminen

ViestiKirjoittaja Lilli » 02. Touko 2013 18:12

Jonkun kerran olen saanut kehotuksen sanoa jollekin jotain ja olen kipuillut asian kanssa, sanonko ja miten sanon ystävällisesti, jne. Sitten on tullut mieleeni seuraava Raamatun jae ja olen melkein ahdistunut ennen kuin olen saanut kakaistua ulos sanottavani.

Hes. 3:18
Jos minä sanon jumalattomalle: sinun on kuolemalla kuoltava, mutta sinä et häntä varoita etkä puhu varoittaaksesi jumalatonta hänen jumalattomasta tiestänsä, että pelastaisit hänen henkensä, niin jumalaton kuolee synnissänsä, mutta hänen verensä minä vaadin sinun kädestäsi.

Sen jälkeen on kivi lähtenyt sydämeltäni ja joku on voinut loukkaantua tai saan selittelyä vastaukseksi.
Jos siis koet sydämessäsi vahvasti, että pitäisi kailottaa kadulla: "Tehkää parannus..." niin mikä ettei. Onko siitä muuta vahinkoa kuin teet itsesi naurunalaiseksi?
Viimeksi muokannut Lilli päivämäärä 03. Touko 2013 19:50, muokattu yhteensä 1 kerran
Lilli
 
Viestit: 143
Liittynyt: 31. Maalis 2013 22:31

Re: Inhimillisyyden kautta toimiminen

ViestiKirjoittaja Herman » 02. Touko 2013 18:42

systeri kirjoitti:Luulisin että täälläpäin on niin että omilla teoilla "menestyvät" eivät tuu vapaitten suuntien kokouksiin :think2: Kyllä he jollain tapaa varmaan janoisia ovat ja jokainen tietää että niissä julistetaan pelastussanomaa.Tosin joskus aika tyrmäävällä tyylillä. Mutta eipä tää nyt saisi riidan ja näpäyttelyn aihe olla ...ja anteeksi se eilinen <3


No problem Systeri :)

Tuli tuosta vielä mieleen, että ei sitä varmaan olisi arvannut että fariseukset menevät Johannes Kastajan "kokouksiin", mutta sinnepä vaan joku heitä veti ;) Jumalalle on kaikki mahdollista! :)
Herman
 

Re: Inhimillisyyden kautta toimiminen

ViestiKirjoittaja systeri » 02. Touko 2013 19:16

Menivät! ..mutta millä asenteella hei? :)

Et muuten usko että aika usein se mistä ollaan puhuttu täällä tulee mulle vastaan samantien myös radio deistä :)

Äsken kun kävin autoilemassa tien päällä :drive: , niin radiosta tuli juttua Joonasta ...kertoja kertoili että Joona saarnasi vähän kovaan tyyliin :wise3: ja rakkaudestakaan ei nyt paljon tienny :x mutta siitä huolimatta Niiniven kansa kääntyi parannukseen :happy: ...notta anna ny sitte palaa vaan Hermanni :) :thumb:
systeri
 

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 38 vierailijaa

cron