Inhimillisyyden kautta toimiminen

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Inhimillisyyden kautta toimiminen

ViestiKirjoittaja Masa » 02. Touko 2013 20:03

Herman kirjoitti:Yksi todella haastava ja paljon valvomista tarvitseva asia uskonelämässä on kitkeä pois inhimillisyyden kautta toimiminen. Tarkoitan sitä, että tuodaan esille ehkä sinänsä oikeita asioita ja toimitaan niiden hyväksi, mutta tapa ja motiivit ovat inhimillisiä. Voidaan puhua myös lihallisuudesta, se tarkoittaa samaa asiaa.

Esimerkiksi tämä voi ilmetä sellaisena, että joku pielessä oleva asia ärsyttää, ja sitä aletaan sitten oikomaan tuon oman ärsytyksen kautta. Silloin voidaan olla teoriassa ja teologiassa täysin oikeassa, mutta hedelmä ei silti ole hyvää vaan pahaa, koska inhimillinen eli lihallinen luonto on äänessä.

Toinen esimerkki, me voidaan inhimillisesti sääliä jotain ihmistä, ja alkaa yrittää auttamaan häntä inhimillisesti. Kaikki voidaan tehdä prikulleen oikeaoppisesti ja raamatullisesti, mutta jos toiminta on pelkän inhimillisen säälin motivoimaa ja tapahtuu inhimillisen rakkauden voimasta, ei se tuota hedelmää Jumalan kunniaksi.

Hyvin yksinkertainen ratkaisu näihin molempiin, sekä kaikkiin vastaavanlaisiin ongelmiin, on kuolla itselleen ja elää Jumalalle. Jättää niinsanotusti ristin juurelle kaikki omat ajatukset, tuntemukset, pyrkimykset, halut, jne... Ja tahtoa taipua kaikessa Jumalan tahtoon. Kun kohtaamme jokaisen tilanteen tästä käsin, hilliten itsemme Pyhän Hengen avulla niin ettemme ala toimimaan inhimillisten impulssien ohjaamana, saamme taivaasta Jumalalta tulevaa viisautta, rakkautta, toimintaohjeita, ymmärrystä, laupeutta, jumalallista luonnetta jonka kautta tuoda esille asiat ja toimia.

Ratkaisu on yksinkertainen mutta ei aina helppo, siksi täytyy valvoa. Kannattaa aloittaa rukoilemalla, että Jumala voisi alkaa tekemään työtään ja avata silmämme näkemään ensin tilanteet jossa olemme toimineet väärin. Sitten vaan nöyrästi odottamaan ja kuuntelemaan mitä Herra alkaa näyttämään, ja nauttimaan kaikkia Hengen hedelmän siunauksia joita tämän tien seuraaminen meille runsaasti tuo.

Siunausta kaikille!



Kun vertaan Hermannin kirjoitusta ja eilisitä kirjoittelua, näen edessäni vain hirmuisen ristiriidan ja mitä enemmän luen näitä kirjoituksia en löydä inhimillisesti enkä sen Raamatun kautta mitään logiikkaa. Se etten löydä logiikkaa aiheuttaa minulle jotekin oudon olotilan.
Yritän selostaan hieman ajatuksia, mitkä aiheuttavat ns, ristiriitoja ensimmäinen on kehtoittaminen, ketä tai keitä saa kehtoittaa ja voiko kehtoittaa vaikka olisi astian makua mukana, plaah antaa olla.... jos kirjoitan lisää siitä ei hyvää seuraa.. kumpa joskus oppisin olemaan vain hiljaa ja seurata sivusta olisi paljon viisaampaa.
Jos joskus oppisin tuntemaan Jeesuksen paremmin niin ehkä voisin sen jälkeen kirjoittaa mutta nyt ei taida olla kirjoittamisen aika.
Masa
 

Re: Inhimillisyyden kautta toimiminen

ViestiKirjoittaja Herman » 02. Touko 2013 20:39

Masa kirjoitti:Yritän selostaan hieman ajatuksia, mitkä aiheuttavat ns, ristiriitoja ensimmäinen on kehtoittaminen, ketä tai keitä saa kehtoittaa ja voiko kehtoittaa vaikka olisi astian makua mukana, plaah antaa olla....


Jos oikein ymmärrän tilanteesi niin kuulostaa ehkä vähän tutulta, sellaiselta turhauttavalta "oman itsensä oravanpyörältä" josta ei tunnu löytyvän ulospääsyä. Siinä onkin aikamoinen paradoksi, kun Sanassa meitä käsketään kuolemaan itsellemme, mutta emme voi sitä itse tehdä, koska kaikki omat teot ovat vain kuolleita tekoja. Eli vaikka lihan kuolettaminen hengellä onkin meille käsky, niin samalla se on jotakin jota emme voi itse oikeastaan tehdä, vaan Jumala vain sen voi tehdä meille. Tässä vaiheessa ei sitten voi kuin alkaa huutamaan Jumalaa avuksi...

Mutta onneksi Herra kuulee avunhuudot ja tekee yli ymmärryksen käyviä ihmeitä ilman määrää niille jotka Häneen uskovat. Kiitos ja ylistys Kaikkivaltiaalle!
Herman
 

Re: Inhimillisyyden kautta toimiminen

ViestiKirjoittaja Herman » 02. Touko 2013 20:42

systeri kirjoitti:Menivät! ..mutta millä asenteella hei? :)

Et muuten usko että aika usein se mistä ollaan puhuttu täällä tulee mulle vastaan samantien myös radio deistä :)

Äsken kun kävin autoilemassa tien päällä :drive: , niin radiosta tuli juttua Joonasta ...kertoja kertoili että Joona saarnasi vähän kovaan tyyliin :wise3: ja rakkaudestakaan ei nyt paljon tienny :x mutta siitä huolimatta Niiniven kansa kääntyi parannukseen :happy: ...notta anna ny sitte palaa vaan Hermanni :) :thumb:


Ai minä vai? :o En mä nyt itseäni ajatellut... *lähtee etsimään Tarsiin laivan aikatauluja* :lol:
Herman
 

Re: Inhimillisyyden kautta toimiminen

ViestiKirjoittaja Masa » 02. Touko 2013 21:04

Herman kirjoitti:
Masa kirjoitti:Yritän selostaan hieman ajatuksia, mitkä aiheuttavat ns, ristiriitoja ensimmäinen on kehtoittaminen, ketä tai keitä saa kehtoittaa ja voiko kehtoittaa vaikka olisi astian makua mukana, plaah antaa olla....


Jos oikein ymmärrän tilanteesi niin kuulostaa ehkä vähän tutulta, sellaiselta turhauttavalta "oman itsensä oravanpyörältä" josta ei tunnu löytyvän ulospääsyä. Siinä onkin aikamoinen paradoksi, kun Sanassa meitä käsketään kuolemaan itsellemme, mutta emme voi sitä itse tehdä, koska kaikki omat teot ovat vain kuolleita tekoja. Eli vaikka lihan kuolettaminen hengellä onkin meille käsky, niin samalla se on jotakin jota emme voi itse oikeastaan tehdä, vaan Jumala vain sen voi tehdä meille. Tässä vaiheessa ei sitten voi kuin alkaa huutamaan Jumalaa avuksi...

Mutta onneksi Herra kuulee avunhuudot ja tekee yli ymmärryksen käyviä ihmeitä ilman määrää niille jotka Häneen uskovat. Kiitos ja ylistys Kaikkivaltiaalle!


Näin se on iso paradoksi.- jokin syy tietysti paradoksiinkin on - liian vähäinen usko tai ei uskoa ollenkaan, väärä asenne. luovuttamisen pelko, tai ihan mikä tahansa ihmisestä lähtöisin oleva asia tai tilanne.
Ja niin kuin kirjoitit paradoksaalista on ettei ihminen kykene itse itsestään löytämään voimaa tai keinoja irtautumaan moisesta oravanpyörästä.

Tilanne on saman kaltainen kun pastori pitää saarnan aiheesta "uskovien pitää lähteä liikkeelle" - teen itselleni yhden ainoa kysymyksen liikkeelle kehtoittamis neuvoon jossa haen vastausta arkielämään "Minne minun pitäisi lähteä?" Ja vastaus on aina ollut kielteinen, en todellakaan tiedä minne pitäisi lähteä liikkeelle. Eikä todellakaan tee mieli lähteä arpomaan suuntaa yritys erehdys periaatteella.
Masa
 

Re: Inhimillisyyden kautta toimiminen

ViestiKirjoittaja systeri » 02. Touko 2013 21:08

Ai minä vai? En mä nyt itseäni ajatellut... *lähtee etsimään Tarsiin laivan aikatauluja*


Kannattaako sinne ny enää mennä..siellä on saarnattu jo :cool: :thumb:
systeri
 

Edellinen

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa

cron