Vappu - pakanallinen ja kommunistinen juhla

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Vappu - pakanallinen ja kommunistinen juhla

ViestiKirjoittaja Herman » 01. Touko 2013 14:22

Vanhasta liitosta eivät enää ole voimassa temppelijumalanpalvelukseen liittyvät asiat, eli uhraamiset, rituaaliset puhdistukset, pappeusjärjestelmä jne. Temppeliä ei enää ole olemassa, ja siksi nämä Moosekselle annetut säädökset eivät enää ole voimassa.

Mutta opetus puhtaista ja saastaisista eläimistä tulee ilmi Jumalan sanassa jo kauan ennen Moosesta, nimittäin Jumala sanoi jo Nooalle:

Kaikkia puhtaita eläimiä ota luoksesi seitsemän paria, koiraita ja naaraita, mutta epäpuhtaita eläimiä kutakin yksi pari, koiras ja naaras. (1.Moos.7:2)

Eli puhtaat ja saastaiset eläimet eivät olleet vaan "vanhan liiton juttu", vaan tästä nähdään että Jumala on alusta asti luonut jotkut eläimet saastaisiksi ja jotkut puhtaiksi, kauan ennenkuin "vanhaa liittoa" edes tehtiin.
Herman
 

Re: Vappu - pakanallinen ja kommunistinen juhla

ViestiKirjoittaja Masa » 01. Touko 2013 14:36

Mikko Murpatti kirjoitti:

Se mitä JoKi sanoi foorumista, olen myös kiinnittänyt huomiota siihen miten herkästi foorumilla takerrutaan osattomien tekemisiin ja tuodaan virheet esille


On eri asia varoittaa ja tiedoittaa asioista kun tuomita syntiseksi. Uskosta osattomien tekemiset ja asiat vaikuttavat suuresti myös uskovaisten elämään, ja voivat jopa aiheuttaa vaaraa!

Esim 1.

Harry Potter ketjussa entinen noita ilmoittaa, että Harry Potterissa annetaan lapsille tietoon oikeita demonien nimiä. Demoneja kutsutaan nimellä kun ne halutaan kutsua luokseen. nimissä on suuri voima ja valta, Jumala loi maailman Sanalla. On oikein varoittaa riskistä.

kysymys vain kuuluu miten sen oman elämisen kassa oikein on? Kestääkö se yhtälailla tarkastelun.


Mitä väliä sillä on? Vaikka oma elämä olisi minkälainen saan yhä rakkaudella varoittaa ja opastaa lähimmäisiäni. Vai lukeeko Raamatussa että jos oma elämä ei ole kaikin puolin kunnossa ette saa varottaa? Vai oletko sekoittanut tuomitsemisen ja varoittamisen keskenään ja yrität vetää tähän "...malka omassa silmässäsi" opetusta? Jos näin on se opetus käsittelee synneistä tuomitsemisesta.

On eri asia varoittaa vaarasta kuin syyttää synnistä.

Minusta toisten vikojen etsiminen on ylpeyttä jolla haetaan korotusta omaan elämään.


Näinhän se on, mutta tämmöistä ei tällä foorumilla mielestän esiinny pahemmin. Lähinnä varoitetaan ja tiedotetaan asioista eikä suvaita ja sallita syntiä. Syntiä ei tule siunata ja suvaita.

Joku viisas on sanonut ettei itseään voi korottaa muuten kuin toista alistamalla. Ja tähän kun ajatukseen vielä lisätään se ajatus että ne joita osoitellaan tällä foorumilla on tavallaan ulkopuolella niin mikä hyöty ja mitä uskova saa siitä itselleen kun tuo julki osattomien vääryyksiä?


Hyöty on siinä, että varoitetaan ja opastetaan ettei lähimmäinen sortuisi samaan ansaan kun toinen jo sortunut. Yksi uhri riittää. Kaikkien ei tarvitse kantapäänkautta polttaa sormiaan jos otetaan toisten virheistä opiksi. Näin toisen virhe voi olla toisen pelastus ja tappio kääntyy voitoksi.

Mässäillään lopunajoilla tai ties milllä. mutta siihen kaikki jää - kuulialle ei jää mitään muuta kuin kasa panettelua ja salaliitto teorioita.


Jolla on korvat kuulkoon sillä jolla silmät niin nähköön...

Ja ne joille tämä tämmöinen on liian vahvaa ruokaa ja pelottavaa eikä rakennukseksi niin suosittelisin lukemaan muita viestiketjuja kuin kahta rakasta aarrettamme:

Maailman menoa (sisältää sitten maailman menoa)
+
Ilmestyskirja on toteutumassa (sisältää merkkejä miksi kirjoittajien mielestä ilmestyskirja on toteutumassa, ei mitään kevyttä kamaa)

Tätä vartenko me uskomme? Osattomien panetteluuko meidät luotu?
Olen sitä mieltä että oman puseron alta löytyy paljon enemmän korjattavaa ja pyhityksen aihetta.


Raamattu kehoittaa:

1 Minä vannotan sinua Jumalan ja Kristuksen Jeesuksen edessä, joka on tuomitseva eläviä ja kuolleita, sekä hänen ilmestymisensä että hänen valtakuntansa kautta:
2 saarnaa sanaa, astu esiin sopivalla ja sopimattomalla ajalla, nuhtele, varoita, kehoita, kaikella pitkämielisyydellä ja opetuksella.
3 Sillä aika tulee, jolloin he eivät kärsi tervettä oppia, vaan omien himojensa mukaan korvasyyhyynsä haalivat itselleen opettajia
4 ja kääntävät korvansa pois totuudesta ja kääntyvät taruihin.
5 Mutta ole sinä raitis kaikessa, kärsi vaivaa, tee evankelistan työ, toimita virkasi täydellisesti.


Ongelma saattaa olla siinä että noudatetaan hanakasti tätä:

astu esiin sopivalla ja sopimattomalla ajalla, nuhtele, varoita, kehoita,

Ja ei noudateta tarpeeksi tätä:

kaikella pitkämielisyydellä ja opetuksella.



Yritän laittaa näkemyksiä takaisinpäin mutta on vaikea purkaa mutta yritetään kommentit eivät ole kysymysten kanssa samassa linjassa yritä saada selvää.

On totta osattomien elämä on läsnä myös uskovan elämässä, niin työpaikalla kuin ehkä vapaa-ajalla. On kuitenkin kaukaa haettu että uskovan pitäisi varoittaa demoneista toisia uskovia Harry Potterin kautta - eikö Raamattu riitä.
Toiseksi jos et tiedä demoneista ja pahasta siis omakohtaista kokemusta, niin suosittelen ettet ottaisi niitä kovin paljon esiin.
siitä kun ei hyvää seuraa. On parempi juuruttaa ihmiset ensin Kristukseen kuin tuoda demoneita ovesta sisään.



Sinusta on siis vahvaa ruokaa kun kirjoitellaa ja linkitetään maailmanlopun ja salaliittoteorioita foorumille.
mutta samaan aikaan Raamattu osio huutaa tyhjyttä, kun pitäisi tutkia ilmestyskirjaa. siis vahva ruoka on neistä kaapattu iltasanomien ja muiden sestaatiolehtien otsikot kuin se mitä Raamattu kertoo lopunajoista.
Toni aloitti ja toi ketjun kadesta todistajasta - kuinka monta viestiä ja pohdintaa sinne ilmestyi? pari kolme?
Samaan aikaan samomasi vahvaruoka ilmenee iltapäivä lööpeissä - En kiellä olen sokea monissa asioissa.

Kirjoitit:
Masa kirjoitti:kysymys vain kuuluu miten sen oman elämisen kassa oikein on? Kestääkö se yhtälailla tarkastelun.

MM kirjoitti: Mitä väliä sillä on? Vaikka oma elämä olisi minkälainen saan yhä rakkaudella varoittaa ja opastaa lähimmäisiäni. Vai lukeeko Raamatussa että jos oma elämä ei ole kaikin puolin kunnossa ette saa varottaa?

Masa kommentoi:
Sillä on paljon väliä, jos uskova luulee olevansa tuomion ulkopuolella eikä löydä hirttä omasta silmästä eikä varsikaan uskalla kajota siihen niin eikö peli ole silloin aika pahasti pielessä?

Kirjoitit:

Vai oletko sekoittanut tuomitsemisen ja varoittamisen keskenään ja yrität vetää tähän "...malka omassa silmässäsi" opetusta? Jos näin on se opetus käsittelee synneistä tuomitsemisesta.

vastaus:
Ahaa nyt käsitä - osattomia ja uskovia voidaan varoittaa ilman että ensin otetaan hirttä pois omasta silmästä.
Tämä olikin ihan uusi opetus, enpä ole koskaan noin ajatellut. Vaan tämä selventääkin monta asiaa arkielämässä.
Jos oikein ajattelee mitä mahdollisuuden saa ladella varoituksia ilman että tekisi syntiä - aivan loistava liberaalinen ajatus.

Mitä tulee taas tuohon Raamattu kehoittaa niin uskotko että tuo on aika miten sanoisi kulunut klisee jolla yritetään tehdä ja pestä itsensä pois eli ajatuksena "minä sanon sinulle ns. varoituksen, jota ei saa kommentoida eikä asettaa kriittiseen tutkintaan ja jos sattumoisin "varoitukseni loukkaa tai muuten aiheuttaa ikävä tuntemuksia, niin "raamattu kehoittaa.." jne..

Yhteenvetona - Kirjoituksesi avasi minulle oikein selvästi sen miten meidän pitäisi ajatella ja selkeytti kyllä minulle monia asioita uskovan elämästä.
Hitsi olen hakannut syyyttä suotta päätäni seinään monia kymmeniä vuosia.
Masa
 

Re: Vappu - pakanallinen ja kommunistinen juhla

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 01. Touko 2013 14:48

Tässä ketjussa on selkeästi taas sellaiset vaaran merkit esillä, että "lähtee käsistä koko juttu" eli menee turhiksi väittelyiksi, joihin raamattu ei meitä kehoita.

Jos joku tahtoo vappuna pyhittää päivänsä pienimuotoiseen lepoon ja "juhlaan", ilman kännäilyjä, minusta se suotakoon... ja jos joku tahtoo olla juhlimatta, koska pitää sitä epäjumalalle uhrattuna päivänä, se suotakoon. Piste.
lonelyrider
 

Re: Vappu - pakanallinen ja kommunistinen juhla

ViestiKirjoittaja Jasmiini » 01. Touko 2013 14:53

:wtf:
Viimeksi muokannut Jasmiini päivämäärä 06. Loka 2014 14:56, muokattu yhteensä 1 kerran
Jasmiini
 

Re: Vappu - pakanallinen ja kommunistinen juhla

ViestiKirjoittaja Janne » 01. Touko 2013 14:57

lonelyrider kirjoitti:Tässä ketjussa on selkeästi taas sellaiset vaaran merkit esillä, että "lähtee käsistä koko juttu" eli menee turhiksi väittelyiksi, joihin raamattu ei meitä kehoita.

Jos joku tahtoo vappuna pyhittää päivänsä pienimuotoiseen lepoon ja "juhlaan", ilman kännäilyjä, minusta se suotakoon... ja jos joku tahtoo olla juhlimatta, koska pitää sitä epäjumalalle uhrattuna päivänä, se suotakoon. Piste.


Olen täysin samaa mieltä lonelyriderin kanssa.

Kol 2:16 Älköön siis kukaan teitä tuomitko syömisestä tai juomisesta, älköön myös minkään juhlan tai uudenkuun tai sapatin johdosta

Room 14:14 Minä tiedän ja olen varma Herrassa Jeesuksessa, ettei mikään ole epäpyhää itsessään; vaan ainoastaan sille, joka pitää jotakin epäpyhänä, sille se on epäpyhää.
Puhdistakaa sielunne totuuden kuuliaisuudessa vilpittömään veljenrakkauteen ja rakastakaa toisianne hartaasti puhtaasta sydämestä 1. Piet. 1:22
Janne
 
Viestit: 560
Liittynyt: 15. Joulu 2010 00:00

Re: Vappu - pakanallinen ja kommunistinen juhla

ViestiKirjoittaja Herman » 01. Touko 2013 15:18

Ap. t.
15: 28 Sillä Pyhä Henki ja me olemme nähneet hyväksi, ettei teidän päällenne ole pantava enempää kuormaa kuin nämä välttämättömät:
29 että kartatte epäjumalille uhrattua ja verta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, ja haureutta. Jos te näitä vältätte, niin teidän käy hyvin. Jääkää hyvästi!"


Tuossa kohden oli kyse siitä, täytyykö pakanuudesta uskoon tulleiden ympärileikata itsensä pelastuakseen. Eli nuo ohjeet ovat tuohon kyseiseen tilanteeseen annetut neuvot, ei siis mikään kaiken kattava lista kaikkien aikojen uskoville.

1, Kor 10:
25 Syökää kaikkea, mitä lihakaupassa myydään, kyselemättä mitään omantunnon tähden,
26 sillä: "Herran on maa ja kaikki, mitä siinä on".
27 Jos joku, joka ei usko, kutsuu teitä ja te tahdotte mennä hänen luokseen, niin syökää kaikkea, mitä eteenne pannaan, kyselemättä mitään omantunnon tähden.
28 Mutta jos joku sanoo teille: "Tämä on epäjumalille uhrattua", niin jättäkää se syömättä hänen tähtensä, joka sen ilmaisi, ja omantunnon tähden;
29 en tarkoita sinun omaatuntoasi, vaan tuon toisen; sillä miksi minun vapauteni joutuisi toisen omantunnon tuomittavaksi?
30 Jos minä sen kiittäen nautin, miksi minua herjataan siitä, mistä kiitän?
31 Söittepä siis tai joitte tai teittepä mitä hyvänsä, tehkää kaikki Jumalan kunniaksi.
32 Älkää olko pahennukseksi juutalaisille, älkää kreikkalaisille älkääkä Jumalan seurakunnalle,
33 niinkuin minäkin koetan kelvata kaikille kaikessa enkä katso omaa hyötyäni, vaan monien hyötyä, että he pelastuisivat.


Tuossa kohden on kysymys epäjumalille uhratusta lihasta, ei siitä minkä eläinten lihaa on hyvä syödä.

Jos vastaus on annettu johonkin määrättyyn kysymykseen, ei voida ottaa sitä vastausta ja päätellä sen olevan vastaus ihan toiseen kysymykseen. Asiayhteyden katsominen on tosi tärkeää Raamattua lukiessa.
Herman
 

Re: Vappu - pakanallinen ja kommunistinen juhla

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 01. Touko 2013 17:23

*
Vappuna on tapana marssia perinteellisesti kristillinen Jeesus-marssi. :happy:

http://www.hs.fi/kaupunki/Jeesus-marssi ... 7372268387
Vappumarssit ovat houkutelleet tänään runsaasti osallistujia, kertoo Helsingin poliisi. Poliisin mukaan marsseista suosituin oli Senaatintorilta alkanut kristillinen Jeesus-marssi, joka keräsi parituhatta osanottajaa. Vasemmiston perinteiselle vappumarssille Hakaniemeen osallistui noin 800 ihmistä.

Vapunpäivä on poliisin mukaan sujunut rauhallisesti, vaikka kaunis sää on houkuttanut kymmeniätuhansia ihmisiä keskustaan ja sen tuntumaan. Väkeä on etenkin Kaivopuistossa, jossa Suomen suurin vappupiknik alkoi jo aamulla.

http://www.kry.fi/
Kiitos kaikille Helsingin Koko perheen vappu - tapahtumaan ja Jeesus-marssille osallistuneille - meitä oli huikeat noin 5000 henkeä juhlimassa Jeesuksen kunniaksi!

http://www.jeesusmarssi.net/2011/index.php
Jeesus-marssi on rakkauden ja kiitollisuuden osoitus Jumalalle.
Marssilla mukana TKrT-marssiradiot.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7928
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

ViestiKirjoittaja uuhi » 01. Touko 2013 18:44

syön puhtaalla omallatunnolla sianlihaa. vappua en vietä.




... sillä ette ole alla tooran vaan alla sulouden

(kirjeestä room 6:14 )


en ole täysin samaa mieltä hermanin tulkintojen jakeista apt 15:28-29 ja 1. kor. 10:25-33 kanssa.
uuhi
 
Viestit: 532
Liittynyt: 30. Joulu 2010 14:39

Re: Vappu - pakanallinen ja kommunistinen juhla

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 01. Touko 2013 20:15

Masa kirjoitti:
vastaus:
Ahaa nyt käsitä - osattomia ja uskovia voidaan varoittaa ilman että ensin otetaan hirttä pois omasta silmästä.
Tämä olikin ihan uusi opetus, enpä ole koskaan noin ajatellut. Vaan tämä selventääkin monta asiaa arkielämässä.
Jos oikein ajattelee mitä mahdollisuuden saa ladella varoituksia ilman että tekisi syntiä - aivan loistava liberaalinen ajatus.

Mitä tulee taas tuohon Raamattu kehoittaa niin uskotko että tuo on aika miten sanoisi kulunut klisee jolla yritetään tehdä ja pestä itsensä pois eli ajatuksena "minä sanon sinulle ns. varoituksen, jota ei saa kommentoida eikä asettaa kriittiseen tutkintaan ja jos sattumoisin "varoitukseni loukkaa tai muuten aiheuttaa ikävä tuntemuksia, niin "raamattu kehoittaa.." jne..

Yhteenvetona - Kirjoituksesi avasi minulle oikein selvästi sen miten meidän pitäisi ajatella ja selkeytti kyllä minulle monia asioita uskovan elämästä.
Hitsi olen hakannut syyyttä suotta päätäni seinään monia kymmeniä vuosia.


Kiitos vastauksestasi, saat pitää viimeisen sanan tässä asiassa.

Olkaamme rauhassa ja miettikäämme mukavempia keskustelun aiheita, en koe hedelmälliseksi enää jatkaa tästä asiasta.

Toivottavasti annat minulle anteeksi, jos olen sinua kirjoituksillani tai tulkinnoillani loukannut, se ei ollut tarkoitukseni. Tässä heti iloinen kiitsoaihe Herralle:

Olin ajelemassa tuolla vesistöjen varsilla ja täällä etelässä jo virvelit rannoilla viuhahteli. Kohta päästään kalaan, kiitos Herralle :hurraa:
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32

Re: Vappu - pakanallinen ja kommunistinen juhla

ViestiKirjoittaja lara.tomb.raider » 01. Touko 2013 22:13

On tämäkin vapaa- ja juhlapäivä sujunut joillakin ihmisillä kiistellen. :dance:

Itse olen 20 vuotta viettänyt vappua. Olen ollut soittamassa torilla vappujuhlassa. Puolueasioista voi olla mitä mieltä tahansa. Vaikka "punaisen aatteen" puolueessa on ongelmia, niin on siinä myös hyvääkin. Nämä juhlivat työnpäivää. Samalla tavalla "valkoisen aatteen" kannattajat juhlivat tätä ylioppilaiden juhlana. En halua ajaa tätä puoluekeskusteluksi, koska jokaisella on oikeus mielipiteeseensä. Mitä tulee pakanallisiin rituaaleihin ja muihin, en ole niistä kuullut ennen tätä. Varmasti kaikesta löydetään huonoja puolia, jopa syntiä, kun kaivetaan paska kasaa - löyhkä vaan leviää.

Niin, tänään oli ensimmäinen kerta yli 20 vuoteen, kun olin "keikkamuusikkona" soittamassa konsertissa, en torilla. Mukavaa sekin. Ryyppäämistä ja lieveilmiöitä on myös "kristillisinä" juhlapyhinä. Juhlin niitäkin, jos en ole musiikkihommissa. Jos joku ei halua vappua viettää, niin se on oma asia. Vapaapäivä on ainakin kouluista ja joistain työpaikoista.

Hyvää vappua kaikille, vaikka päivä onkin kääntynyt ehtoopuolelle!
lara.tomb.raider
 
Viestit: 204
Liittynyt: 04. Tammi 2011 10:33
Paikkakunta: Satakunta

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 26 vierailijaa