Oletko

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Oletko

ViestiKirjoittaja Masa » 28. Huhti 2013 17:29

Jokainen joka tulee uskoon kastetaan Pyhällä Hengellä ja on siitä osallinen, mutta oletko täyttynyt Pyhällä Hengellä?
Masa
 

Re: Oletko

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 28. Huhti 2013 19:27

En tietääkseni. Uskon sen olevan sen luokan kokemus, että sen tunnistaisi ja osaisi sanoa miettimättäkin.

Minulla ei myöskään ole armolahjoja ainakaan tietääkseni, mutta olen nuori uskossani vielä. Jumala silti rakastaa meitä kaikkia ihan yhtä paljon oli armolahjoja tai Pyhän Hengen täyttymystä tai ei, muistakaa se rakkaat uskon veljet ja sisaret. Tämä tämmöinen "kuivuus" opettakoon minulle kärsivällisyyttä ja uskoa Herrassa!

Rakastan Herraa Jeesusta palavasti ja siinä on jo tarpeeksi kun saan roikkua Herran vaipan liepeessä ja kasvaa uskossani! :GBU:

Matt. 5

1 Kun hän näki kansanjoukot, nousi hän vuorelle; ja kun hän oli istuutunut, tulivat hänen opetuslapsensa hänen tykönsä.
2 Niin hän avasi suunsa ja opetti heitä ja sanoi:
3 "Autuaita ovat hengellisesti köyhät, sillä heidän on taivasten valtakunta.
4 Autuaita ovat murheelliset, sillä he saavat lohdutuksen.
5 Autuaita ovat hiljaiset, sillä he saavat maan periä.
6 Autuaita ovat ne, jotka isoavat ja janoavat vanhurskautta, sillä heidät ravitaan.
7 Autuaita ovat laupiaat, sillä he saavat laupeuden.
8 Autuaita ovat puhdassydämiset, sillä he saavat nähdä Jumalan.
9 Autuaita ovat rauhantekijät, sillä heidät pitää Jumalan lapsiksi kutsuttaman.
10 Autuaita ovat ne, joita vanhurskauden tähden vainotaan, sillä heidän on taivasten valtakunta.
11 Autuaita olette te, kun ihmiset minun tähteni teitä solvaavat ja vainoavat ja valhetellen puhuvat teistä kaikkinaista pahaa.
12 Iloitkaa ja riemuitkaa, sillä teidän palkkanne on suuri taivaissa. Sillä samoin he vainosivat profeettoja, jotka olivat ennen teitä.
13 Te olette maan suola; mutta jos suola käy mauttomaksi, millä se saadaan suolaiseksi? Se ei enää kelpaa mihinkään muuhun kuin pois heitettäväksi ja ihmisten tallattavaksi.
14 Te olette maailman valkeus. Ei voi ylhäällä vuorella oleva kaupunki olla kätkössä;
15 eikä lamppua sytytetä ja panna vakan alle, vaan lampunjalkaan, ja niin se loistaa kaikille huoneessa oleville.
16 Niin loistakoon teidän valonne ihmisten edessä, että he näkisivät teidän hyvät tekonne ja ylistäisivät teidän Isäänne, joka on taivaissa.
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32

Re: Oletko

ViestiKirjoittaja tanu » 28. Huhti 2013 22:22

-
Viimeksi muokannut tanu päivämäärä 17. Loka 2017 21:04, muokattu yhteensä 1 kerran
Rakas taivaallinen Isä, tapahtukoon kaikessa, aina, Sinun tahtosi. Jeesuksen nimessä.
tanu
 
Viestit: 1268
Liittynyt: 04. Maalis 2012 22:20

Re: Oletko

ViestiKirjoittaja toni t » 29. Huhti 2013 00:46

Apt.4:31. Ja kuin he rukoilleet olivat, liikkui se paikka, jossa he koossa olivat, ja he täytettiin kaikki Pyhällä Hengellä ja puhuivat Jumalan sanaa uskalluksella.

Apt.10:44. Kuin Pietari vielä näitä puhui, lankesi Pyhä Henki kaikkein niiden päälle, jotka puheen kuulivat.
45. Niin ne uskovaiset ympärileikkauksesta, jotka Pietarin kanssa tulleet olivat, hämmästyivät, että pakanainkin päälle Pyhän Hengen lahja vuodatettiin.
46. Sillä he kuulivat heidän kielillä puhuvan* ja Jumalaa ylistävän.

Apt.13:51. Mutta he pudistivat tomun jaloistansa* heidän päällensä, ja tulivat Ikonioon.
52. Niin opetuslapset täytettiin ilolla ja Pyhällä Hengellä.


Pyhällä Hengellä täyttyminen näkyi opetuslapsissa mm; julistaa Jumalan sanaa uskalluksella (rohkeasti). Hengellä täyttyminen näkyi kielillä puhumisena ja Jumalan ylistämisenä. Hengellä täyttyminen näkyi ilona. Uskon niin että Hengellä voi täyttyä niin että jokin näistä esimerkeistä toteutuu. Esim, julistamme evankeliumia rohkeasti kun täytymme Hengellä. Tai iloitsemme suuresti ja ylistämme Jumalaa kun täytymme Hengellä. Tai puhumme kielillä ja ylistämme Jumalaa jne..

Minä en puhu kielillä mutta olen kokenut suurta iloa ja ylistyksen tunnetta esimerkiksi kun on ahdistanut ja sitten rukoillut Jumalaa. Uskon että moni muukin on kokenut näin eikä silloin välttämättä ole osannut ajatella täyttyneensä Hengellä. Pyhällä Hengellä täyttymisestä voi olla vääränlaisia kuvitelmia. Eli sellaisia että Hengellä täyttyminen olisi aina jokin voimakas "hurmostila".

Room.14:17. Sillä ei Jumalan valtakunta ole ruoka ja juoma*, mutta vanhurskaus, ja rauha, ja ilo Pyhässä Hengessä.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Re: Oletko

ViestiKirjoittaja systeri » 29. Huhti 2013 08:33

Mä kerron taas oman kokemukseni ja mietin vähän sitä että miksi näin :think2: Oon ollu uskossa jo pitkästi yli 20 vuotta.Nuorena rikkinäisenä äitinä sain Jumalan armosta vastaanottaa sen armolahjan josta tanukin täs mainitsi :)
Helluntai piireissä aikoinaan oli aina tapana "pastoreitten" kysyä porukalta että kuka on täyttyny Pyhällä hengellä ja mä aloin kammota sitä, koska en halunnut mitään huomiota siitä että en oo täyttyny :?
No kuitenkin lähdettiin siskon kans erään vanhan evankelistan luo sitä PH:llä täyttymistä pyytelemään ja kovan kiittelyn jälkeen tuntui ihan kuin jotain konetta olisi koitettu käynnistää..kieli teki liikettä ja kuului "hyrinää" mutta en muistaakseni tuntenut mitään täyttymistä.Vois kuvitella kun ruohonleikkuria käynnistetään ja se "lupaa" mutta ei lähde käyntiin:) Evankelista täti sanoi että puhuin kielillä,Jumalan kunniasta! Tulin epäuskoiseksi ja ihmettelin että enhän minä mitään puhunut :roll:
Nämä kokemukset jäi sitten vähän unholaan kun lukuisista kotiyrityksistä huolimatta en enää kokenut mitään.
Kunnes näille teidän foorumeille tulon eli siellä missä Masa ja Petri ja ketä teitä oli mukana tulin..uudistuin jälleen Jumalan armosta ja aloin kirjoitusten kautta ymmärtää asioita,pääsin uskossa eteenpäin vaikka takkuamista se olikin :)
Halusin tehdä parannusta ja huutaa, tutki minua Herra,puhdista ja paranna tahtosi mukaan.Jouduin koviin ahdistuksen ympyröihin, mutta niistä vapauduttuani tunsin suurta iloa.
Oon ennenkin kertonu, enkä kyllästy sitä kertomaan, että eräänä aamuna lukiessani kertomusta Aabrahamin elämän vaiheista tällä kohtaa Pyhä Henki täytti mut ja ilo oikein tulvahti musta ja kiittelin Jumalaa ..ja sanoin tää on Helmi ...haluan tätä :)


"Sinullakin on luonnollisen elämän juuret, jotka ovat muokanneet sinun sisäistä maailmaasi, niiden vaikutteiden mukaisiksi joiden alla olet kasvanut. Ympärillä oleva maailma sekä synti, mikä on tässä maailmassa on myös koskettanut sinun sydämeesi ja tehnyt asuntonsa sinun sydämeesi. Synti tarjoaa sinullekin oman perintöosasi, jota synti haluaa sinun käyttävän. Synti myös haluaa, että eläisit tämän perintöosan voimasta. Jokainen istutus, jota taivaallinen Isä ei ole istuttanut on juurineen revittävä pois. Tämä on Jumalan tahto, meidän luonnollisten juurien ja tämän maailman perintöosan pois purkaminen. Annathan Jumalan tehdä sen sinulle ? Älä pelkää tuota Jumalan juurihoitoa, sillä hän on rakkaus eikä Hän vahingoita sinua. Kun Jumala purkaa ja perkaa pois synnin sinun elämästäsi, Hän rakentaa sinun sisimpääsi rakkautensa, armonsa ja kirkkautensa valtakunnan, ihanan puutarhan, joka on täynnä kaikkein kauneimpia ja ihanimpia luomuksia. Tuo puutarha tulee sinun sydämeesi uskon kautta. Tässä puutarhassa kasvavat Jumalan rakkaus, armo, kirkkaus, totuus, pyhyys ja laupeus. Näköalat ovat Kristuksessa Jeesuksessa aivan valtavat, tartu siis kiinni Jumalan lupauksiin."

Nyt oon taas saanu kokea sitä kuinka revitään ja työ on kesken.Jumala nosti tässä joku aika sitten mun sydämmeltä esiin synnin nimeltä "Kateus" ...taistelin ja olin Jumalan puhuttelussa ja tunnustin.Mulle tuli vihan tuntemukset kateuden tunnetta kohtaan.Luulen että oon saanut myös tuon myötä herkemmän tunnon,armolahjan erottaa mm kateuden henkeä myös ihmisistä.

Oon miettini nyt useana päivänä sitä että miksi Jumala ei täytä Pyhällä Hengellä janoisia ihmisiä,moni huutaa..onko motiivit väärät?Onko se vain kokemuksen hakemista vailla sen todellista tarkoitusta,toivottavasti ei elvistelyä sillä että minäpä oon täyttyny ootko sä?Ihmiset hyppäävät nykyään kokemusten perässä ..siihenhän uskon ei pitäisi perustua.
Uskon että Jumala voi täyttää vaikka olisi vielä niitä rikkaruohoja sydämmessä mutta hän tarvitsee edelleen sen lupauksen saada tehdä työtä kokonaisvaltaisesti,että ihmisellä olis halu siihen puhdas sydämisyyteen ja nöyryyteen mistä MM laitto Raamatunpaikkaa.Että ihminen ei laita hanttiin joissain asioissa.Nää on mun omakohtaisia juttuja ja ajatuksia...sulla voi olla ihan erilaisia juttuja :) siunausta...toivon ja rukoilen että jokainen sais täyttyä Pyhällä Hengellä.
systeri
 

Re: Oletko

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 29. Huhti 2013 09:00

toni t kirjoitti:Apt.4:31. Ja kuin he rukoilleet olivat, liikkui se paikka, jossa he koossa olivat, ja he täytettiin kaikki Pyhällä Hengellä ja puhuivat Jumalan sanaa uskalluksella.

Apt.10:44. Kuin Pietari vielä näitä puhui, lankesi Pyhä Henki kaikkein niiden päälle, jotka puheen kuulivat.
45. Niin ne uskovaiset ympärileikkauksesta, jotka Pietarin kanssa tulleet olivat, hämmästyivät, että pakanainkin päälle Pyhän Hengen lahja vuodatettiin.
46. Sillä he kuulivat heidän kielillä puhuvan* ja Jumalaa ylistävän.

Apt.13:51. Mutta he pudistivat tomun jaloistansa* heidän päällensä, ja tulivat Ikonioon.
52. Niin opetuslapset täytettiin ilolla ja Pyhällä Hengellä.


Pyhällä Hengellä täyttyminen näkyi opetuslapsissa mm; julistaa Jumalan sanaa uskalluksella (rohkeasti). Hengellä täyttyminen näkyi kielillä puhumisena ja Jumalan ylistämisenä. Hengellä täyttyminen näkyi ilona. Uskon niin että Hengellä voi täyttyä niin että jokin näistä esimerkeistä toteutuu. Esim, julistamme evankeliumia rohkeasti kun täytymme Hengellä. Tai iloitsemme suuresti ja ylistämme Jumalaa kun täytymme Hengellä. Tai puhumme kielillä ja ylistämme Jumalaa jne..

Minä en puhu kielillä mutta olen kokenut suurta iloa ja ylistyksen tunnetta esimerkiksi kun on ahdistanut ja sitten rukoillut Jumalaa. Uskon että moni muukin on kokenut näin eikä silloin välttämättä ole osannut ajatella täyttyneensä Hengellä. Pyhällä Hengellä täyttymisestä voi olla vääränlaisia kuvitelmia. Eli sellaisia että Hengellä täyttyminen olisi aina jokin voimakas "hurmostila".

Room.14:17. Sillä ei Jumalan valtakunta ole ruoka ja juoma*, mutta vanhurskaus, ja rauha, ja ilo Pyhässä Hengessä.


Tämän kuvauksen mukaista täyttymystä olen saanut Herran armosta kokea runsaasti. Melkein viikottain tulee useampia hetkiä, että vaikka rukoiltuani jotakin asiaa tai Jumalan tahtoa jossakin asiassa perheeni kanssa niin saan yliluonnollisen ilon ja rauhan ja niin, että tekisi ilon kyyneleet silmissä huutaa Herran puoleen kiitosta.

Myös muutamassa evankelioimis tilanteessa olen saanut kokea Herran apua eli aluksi on ääni tärissyt ja vapissut koko keho kun on pelottanut avata suunsa, ja sitten 10sec päästä päästelee evankeliumia kun Ruunebergi konsanaan ja pelosta ei tietoakaan.

Joskus kun Herra suo, niin olen täynnä rakkautta Jeesusta kohtaan ja kiitän Herraa mielessäni kokopäivän. Ja toistelen "halleluujaa" kun wanha hihhuli :-P

Myös eräällä foorumilla kirjotellessani ateistit ja satanistit ahdistelivat minua kirjoituksillaan, mutta tunsin Pyhän Hengen vahvasti ja sain tiedon sanat jolla löysin Raamatun paikkoja ja monimutkaisia ajatuksia uskosta joita en itse varmasti olisi osannut kaivaa tai käyttää.

Taisimpa luulla että se Pyhän Hengen täyttymys olis semmonen "osaan lentää" -tyylinen kokemus, vaikka taitaa Herran tyylillä olla pehmeä ja turvallinen ja hyvä , kuin kyyhkysen siiven kosketus, mutta vahva ja konkreettinen turvallisella ja varmalla tavalla.

Niin ja Tanuhan mainitsi myös armolahjasta mikä saadaan ensin kokea, kiitos siitäkin Herralle!
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32

Re: Oletko

ViestiKirjoittaja PetriFB » 29. Huhti 2013 09:21

Opetus Pyhän Hengestä sekä siinä olevista ulottuvuuksista on moninainen: http://www.kotipetripaavola.com/Pyhan ... i_ja_kaste
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Oletko

ViestiKirjoittaja systeri » 29. Huhti 2013 12:19

Täs takki päällä kauppaan lähdös ..tuli mieleen "täyttykää hengellä" :) sen myötä ajatus että pankaa pois kaikki pahat asiat jotka erottaa Jumalasta, veisatkaa ylistäkää kiittäkää Herraa..niin te täytytte Pyhällä hengellä.Eikö ookkin vähän semmonen lupaus kun lukee

ef 5

15 Katsokaa siis tarkoin, kuinka vaellatte: ei niinkuin tyhmät, vaan niinkuin viisaat,
16 ja ottakaa vaari oikeasta hetkestä, sillä aika on paha.
17 Älkää sentähden olko mielettömät, vaan ymmärtäkää, mikä Herran tahto on.
18 Älkääkä juopuko viinistä, sillä siitä tulee irstas meno, vaan täyttykää Hengellä,
19 puhuen keskenänne psalmeilla ja kiitosvirsillä ja hengellisillä lauluilla, veisaten ja laulaen sydämessänne Herralle,
20 kiittäen aina Jumalaa ja Isää kaikesta meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä.
21 Ja olkaa toinen toisellenne alamaiset Kristuksen pelossa.

ei kai se pitäis sen vaikeampaa olla :GBU:
systeri
 

Re: Oletko

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 29. Huhti 2013 16:57

Olen tätä tänne tuonut ennenkin...

En ole täyttynyt Pyhällä Hengellä eli en puhu kielillä, en omista armolahjoja joilla voisin palvella seurakuntaa. Koen, että Pyhällä Hengellä täyttyminen on kokemus, vaikka kokemusta aina vähätellään, niin en ole kokenut mitään sellaista. Iloa Pyhässä Hengessä on, mutta se ei mielestäni ole mikään Pyhän Hengen täyttymisen ilmentymä,eli se jokin PYhän Hengen kaste.

Tässä odotellessa...
lonelyrider
 

Re: Oletko

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 29. Huhti 2013 21:50

Minä koen tulleeni täytetyksi Hengellä silloin, kun tulin uskoon. Siinä hetkessä, kun uudestisynnyin ylhäältä :hearts:
Varmaan noin puoli vuotta sen jälkeen aloin puhua kielillä, kun rukoilin yhdessä parin sisaren ja veljen kanssa autossa matkalla yhteen kokoukseen. Näin lyhyesti kerrottuna ;gladly:
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 35 vierailijaa