Jumalan läsnäolo ja sen kokeminen

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Jumalan läsnäolo ja sen kokeminen

ViestiKirjoittaja Herman » 19. Huhti 2013 22:48

Toisessa ketjussa keskusteltiin Jumalan voimavaikutuksista yms, ja sen pohjalta tuli mieleeni tällainen aihe josta olisi mukavaa kuulla ajatuksia ja kokemuksia, mutta ennenkaikkea näkemyksiä siitä mitä Jumalan Sana aiheesta sanoo. Eli Jumalan läsnäolosta ja sen kokemisesta.

Monesti kuulee puhuttavan, ainakin helluntailaisissa ja sentyylisissä sekä karismaattisemmissa piireissä, Jumalan läsnäolon kokemisesta. Mutta ehkä liian usein painotetaan pelkkiä kokemuksia, mikä voi johtaa siihen että jotkut eivät välitä niin paljoa tutkia Sanasta mitä Jumalan läsnäolo todella on, miten sen voi kokea, ja mitä sen kokeminen oikeastaan merkitsee. Ja siitä johtuen saattaa syntyä sielullisia kokemuksia jossa ihmiset tulkitsevat tunnetilansa Jumalan läsnäoloksi tai kosketukseksi, ja pahimmillaan jopa sielunvihollinen voi aiheuttaa näitä kokemuksia. Siksi on tärkeää, ettei kokemuksia itseään aleta koroittamaan tai etsimään.

Mutta, Raamatussa on myös hyvin paljon kirjoituksia siitä, että Jumala, vaikka Hän onkin joka paikassa läsnä joka aikaan, antoi erityisiä kokemuksia läsnäolonsa ja siunauksensa merkiksi. Tässä voimalliset esimerkit sekä Vanhan että Uuden testamentin puolelta:

2.Aik.7
1 Kun Salomo oli lakannut rukoilemasta, tuli taivaasta tuli ja kulutti polttouhrin ja teurasuhrit, ja Herran kirkkaus täytti temppelin,
2 niin että papit eivät voineet mennä Herran temppeliin; sillä Herran kirkkaus täytti Herran temppelin.
3 Ja kun kaikki israelilaiset näkivät tulen tulevan alas ja näkivät temppelin päällä Herran kirkkauden, polvistuivat he kivillä lasketulla pihalla kasvoillensa maahan ja rukoilivat ja kiittivät Herraa siitä, että hän on hyvä, että hänen armonsa pysyy iankaikkisesti.

Apt 2
1 Ja kun helluntaipäivä oli tullut, olivat he kaikki yhdessä koolla.
2 Ja tuli yhtäkkiä humaus taivaasta, niinkuin olisi käynyt väkevä tuulispää, ja täytti koko huoneen, jossa he istuivat.
3 Ja he näkivät ikäänkuin tulisia kieliä, jotka jakaantuivat ja asettuivat heidän itsekunkin päälle.
4 Ja he tulivat kaikki Pyhällä Hengellä täytetyiksi ja alkoivat puhua muilla kielillä, sen mukaan mitä Henki heille puhuttavaksi antoi.


Tässä selkeästi tapahtuu jotakin sellaista, jota ei voinut olla kokematta voimallisesti. Ensimmäisessä tapauksessa Herran kirkkaus (Henki) täytti temppelin, ja toisessa Herran Henki (kirkkaus) täytti Pyhän Hengen temppelit (=uskovan ruumiit, kts 1.Kor.6:19). On siis kyse Hengellä täyttymisestä. Jotkut tulkitsevat sen olevan sama asia kuin "henkikaste", itse näen näiden olevan eri asiat, mutta se ei nyt ole olennaista, vaan se että Jumala selkeästi antaa uskovien kokea Hänen läsnäolonsa voimallisesti.

Päätän alustuksen tähän ja jään odottamaan minkälaisia ajatuksia ja mahdollisia kokemuksia muilla tästä aiheesta on.

Siunauksin,
Herman
Herman
 

Re: Jumalan läsnäolo ja sen kokeminen

ViestiKirjoittaja Minä vain » 20. Huhti 2013 14:59

Eilen illalla koin Hengen opetusta, se on niin ihmeellistä, kun lukee jotain moneen kertaan ja joskus sen vain lukeekin ymmärryksellä.
Eli luin luukkaan evankeliumia ja kaikki vertaukset alkoivat vain avautua erilailla, vaikka joskus vertaukset ovat tuntuneet jopa hyvinkin tiukalta tekstiltä, niin nyt ne eivät sitä olleetkaan, tai olivat tekstillisesti, mutta sen merkitys oli totuutta, se merkitys joka oli tarkoitettu tuli esille ja merkitykset olivat todellisia ja olivatkin jotain erilaista mitä joskus järjellä niitä ajatellessa.
Siis jotain hyvää, virvoittavaa, jotain sellaista minkä ääressä viihtyy ja kaiken kruunaa se, että nämä opetukset ovat tulleet häneltä, joka on Totuus itse.

Se oli kuin olisi tuntenut itse Jeesuksen ja tiesi tarkkaan mitä hän tarkoitti, kuin olisi ollut sama YHTEINEN sydän Jeesuksen kanssa.
Se oli todella arvokasta opetusta, ei uskoisi että tällaisen ns. "Jätesäkin" (tuollaiseksi itseni koin, en arvolliseksi saamaan mitään tälläistä) sisälle voisi kukaan laittaa mitään todellisia aarteita, mutta kyllä vain joku laittoi. :cry:

Ne aarteet ovat käsien koskemattomissa, niitä helmiä ei kyllä tule heitettyä helposti kenenkään eteen.

Onko teillä tullut eteen tilanne, jossa teille paljastetaan ihana "salaisuus", joka on suurempi kuin mikään muu?
Kun se on teille uskottu, ettekö tekin tarkoin "valitse" kenelle niistä jaatte, ettei se salaisuus menee väärille jotka ns. toitottavat sen kaikille?

No evankeliumi on esillä kaikille, mutta se kätketty josta Jeesuskin sanoi: "Minä ylistän sinua, Isä, taivaan ja maan Herra, että olet salannut nämä viisailta ja ymmärtäväisiltä ja ilmoittanut ne lapsenmielisille. Niin, Isä, sillä näin on sinulle hyväksi näkynyt."
Tämän hän sanoi kansalle: Kaikki on minun Isäni antanut minun haltuuni, eikä kukaan muu tunne Poikaa kuin Isä, eikä Isää tunne kukaan muu kuin Poika ja se, kenelle Poika tahtoo hänet ilmoittaa.

on pakko vielä jatkaa, kun näin ihanasti jatkuu :)

"Tulkaa minun tyköni, kaikki työtätekeväiset ja raskautetut, niin minä annan teille levon.
Ottakaa minun ikeeni päällenne ja oppikaa minusta, sillä minä olen hiljainen ja nöyrä sydämeltä; niin te löydätte levon sielullenne.
Sillä minun ikeeni on sovelias, ja minun kuormani on keveä."

:hearts:
Minä vain
 

Re: Jumalan läsnäolo ja sen kokeminen

ViestiKirjoittaja Mr Kerimäki » 20. Huhti 2013 15:21

Minä vain ,,,tuo kuulosti siltä ,että olet avannut sydämmesi ja antanut Pyhän Hengen ohjata ja avata.Kun sen asian oivaltaa ,että Pyhä Henki on sisällä itsessä ja alkaa antamaan sitä siimaa hänelle ja samalla ei pidä siitä ns lihastaan kiinni niin se on kaunista.Täälläpäin on käynyt niin ,että jotkut asiat on noussu niin ,että on jopa nähnyt tilanteen kun se on lausuttu (kuulostaa epäraamatulliselta) ,mutta näin se vaan on ja huuli on pyöreänä ja ihmeissään.Muutamia kohtia on Raamatussa ,jotka eivät tunnu oikeilta tai jotai on niissä pielessä(en tiedä mitä) mutta kyllä se vielä selviää....Pyhä Henki on se paras opettaja meille ja se oikea maailma aukeaa kristitylle ,kun sen asian ymmärtää ja sisäistää.Kaunista. Kaunista
Mr Kerimäki
 
Viestit: 1324
Liittynyt: 02. Joulu 2012 16:47

Re: Jumalan läsnäolo ja sen kokeminen

ViestiKirjoittaja keijo » 20. Huhti 2013 21:03

On todella siunattua saada olla siellä missä Pyhän Henki lankeaa ja saa kokea aivan ihanaa taivasta ja hyvää rakkautta Jumalalta ja viedä mukanaan tätä siunausta kotiin on lahja etä siunaus myös on vaikuttumassa muutokseen meissä pyhitystä aj enempi kristuksen kaltaisuutta ja kasvamista pelastukseen taas vähän ennempi ja kiittää että saa olla Herran oma ja olla siunaukseksi ,kiitos ja siunausta,keijo
keijo
 
Viestit: 15
Liittynyt: 13. Heinä 2012 20:06

Re: Jumalan läsnäolo ja sen kokeminen

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 20. Huhti 2013 21:30

Ei tunnekokemukset, vaan sana. Jos kokemus on sanaa vastaan, se ei ole Jumalan antamaa. Paholainen voi antaa myös hyviä tunteita ja syöttää valheita, joten pelkkään hyvään tunteeseen ei voi tuudittautua.

Oikeastaan tunne itsessään ei ole kovin luottokelpoinen mittari. Vain uskolla on merkitystä, ei sanalla usko vaan mitä se sisältää kuten luottamusta, kestävyyttä uskossa(pitkällä aikavälillä, ei niinkään hetkellisessä mittakaavassa), sitä miten suhtautuu itse Jumalaan(syyttääkö Jumalaa, käyttäytyykö kuin pieni lapsi Hänen edessään), uskooko Jumalan tahdon toteutumiseen elämässään. Siinä on mielestäni jotain, mistä tunnistaa onko usko oikeassa suhteessa.
lonelyrider
 

Re: Jumalan läsnäolo ja sen kokeminen

ViestiKirjoittaja Herman » 20. Huhti 2013 21:44

lonelyrider kirjoitti:Ei tunnekokemukset, vaan sana.


Ymmärrän, että tarkoitat tässä perustusta, ja olen samaa mieltä että perustuksen tulee olla Jumalan ilmoituksessa eli Sanassa. Mutta ei niitä silti mielestäni tarvitse asettaa vastakkain, ja kun katsotaan uskonelämää kokonaisuutena niin ei mielestäni Sanaa ja kokemuksia tule erottaa. Muuten päädytään pelkkään "kuivaan tieto-uskoon" jossa pahimmillaan tuijotetaan vaan kirjainta eikä ymmärretä mitään oikeasta elämästä ja yhteydestä Jumalaan. Eli niinkuin Jeesuksen ajan kirjanoppineille oli käynyt.

Täytyy sen verran vielä tarkentaa, että kokemuksilla en tarkoita jotain hyviä fiilis-tuntemuksia tai ekstaasia tms, vaan Jumalan läsnäolon kokemista, miltä ikinä se sitten tuntuukin.
Herman
 

Re: Jumalan läsnäolo ja sen kokeminen

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 20. Huhti 2013 21:55

Juu, en minäkään perusta pelkästä tietouskosta, että se olisi Jumalan tahdon mukaista. Tämä asia minkä toin, pitääkin nähdä kontekstissaan. Ihmisenhän pitää omistaa ensinnäkin Pyhä Henki. On paljon uskoa, jossa ihminen elää lakiuskoa, eikä ymmärrä että Jumala on aivan toisenlainen kuin fariseukset, jotka kokoaa raskaita taakkoja. Ihmisen ulkokuori voi olla puhdas ulkokultaisten tekojen kautta, mutta sisus voi olla pelkkää mätää.

Miten tämän mukailisi. Olen varmasti kertonut olleeni eksytyksessä mukana itse aikoinaan. Eksytyksen sisälläkin voi olla hyviä tunteita, mutta jos ihminen on ymmärtämätön sanan sisällöstä, tunne/kokemus/näyt/mitä kaikkea voi ollakin kaikessa, ne vievät harhaan... usko ei ole näkemisessä, eikä se ole tunteissakaan. Myöskin hedelmät kertovat vaelluksesta, jos ne alkavat olla katkeria niellä, kanssaihmisille ja Jumalan tahdolle, suuntaa tulisi muuttaa. Ihminen tuo vaelluksellaan näkyville sisimmän hedelmiä, kuitenkin, sitä ei voi välttää. Kyse ei ole yksittäisestä rikkeestä, vaan siitä onko Jeesus saanut muuttaa ihmistä, niin että ihminen ojentautuu sanan mukaan.

Uskon Jumalan antavan tunteita kokea, Hän sanoo sanassaan ettei Hän anna kiveä, joka pyytää leipää eli Jumala ei ole mykkä, vaan Hänen Pyhä Henkensä vaikuttaa uskovassa.

Monet eksyvät, koska eivät tunne Jumalan sanan ilmoituksia, he luottavat enemmän siihen, mitä kokevat.
lonelyrider
 

Re: Jumalan läsnäolo ja sen kokeminen

ViestiKirjoittaja Herman » 20. Huhti 2013 22:06

Henkilökohtaisesti olen kokenut, että silloin kun itse vaellan Jumalaa etsien, koen myös Jumalan läsnäolon aika herkästi. Seurakunnan kokouksissa voi heti sanoa, onko siellä oikeasti Pyhä Henki toiminnassa vaiko vain inhimillistä toimintaa. Sitä ei voi ulkonaisesti sanoa, sillä jossain paikassa saattaa olla ulkonaisesti samankaltaista kuin toisessa paikassa, mutta kuitenkin vain toisessa kokee aitoa Jumalan läsnäoloa, ja toisessa inhimillistä toimintaa.

Eikä tämä riipu oikeastaan yhtään siitä, onko toiminta muodoltaan hillitympää tai reippaampaa. Ratkaisevaa on, saako Herra hallita vai ovatko ihmiset kontrollissa. Ja myös vilpittömyys vaikuttaa tietysti paljon, yritetäänkö tehdä ja olla jotain muuta mitä ollaan, vai ollaanko omia itseämme ja sellaisina etsitään Jumalaa. Silloin voi monikin asia olla vinossa, sillä Jumalan avulla me suoristutaan askel kerrallaan kun Jeesusta seurataan, mutta jos on vilpitön tahto etsiä Jeesusta niin Hän voi antaa läsnäolonsa vaikka ulkonaisesti saattaisi olla asioita vinossa. Kun taas toisessa paikassa ei ole Jumalan läsnäoloa, vaikka kaikki asiat näyttävät päällisin puolin olevan täydellisesti ja raamatullisesti.
Herman
 

Re: Jumalan läsnäolo ja sen kokeminen

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 20. Huhti 2013 23:02

Tuo on minulle hieman monimutkaisempi asia. Minun on kuitenkin ymmärrettävä, että vaikka olen paljosta parantunut Jeesuksen avulla, minulla saattaa olla sellaisia sisäisiä haavoja, että voisin tunnekokemuksen kautta helposti peilata asioita väärin.

Sen verran olen alkanut huomata, että yhtäkkiä ihmiset jotenkin ovat minulle avoimempia. Tänään jopa todistin Jeesuksesta eräälle ihmiselle, tilaisuuksia on alkanut avautua, apua tarvitsevia on tullut lähelle. Silti, ei minulla tänään ole ollut oikeastaan mitenkään sellainen erityisen "hyvätunnepäivä"...varsinkin kun on väsyneenpi töistä ja tuntuisi että hyvä että jaksaa rukouksen heittää yläilmoille, että "kiitos tästä päivästä ja siunaa tämäkin päivä" ... silti saan luottaa kaikenlaisten tunteiden keskellä, että Jeesus pitää huolta ja silti Jeesus vaikuttaa, se ei ole siitä tunteesta kiinni, koenko Pyhän Hengen voimakkaana läsnäolollaan vai en... toisinaan on voimakkaampi tunne Hengessä, toisinaan taas ei, silti Jumalan turva on tullut jotenkin konkreettisemmaksi, ei tarvitse pelätä etukäteen tulevaa, kun tietää että se on oikeissa käsissä Jeesuksessa.
lonelyrider
 

Re: Jumalan läsnäolo ja sen kokeminen

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 21. Huhti 2013 09:30

*
Ap.t. 17:16
Mutta Paavalin odottaessa heitä Ateenassa hänen henkensä hänessä kiivastui, kun hän näki, että kaupunki oli täynnä epäjumalankuvia.

Tuossa jakeessa Pyhä Henki Paavalin hengen kautta kiivastui...

Eli Paavali tunsi Herran läsnäolon ja sen miten Henki "reagoi". Minä tunsin samoin.
Kotkan pastori piti iltaraamattutunnin ja opetti jotain Pyhään Henkeen liittyvää juttua.
Kysyin häneltä miksi osa uskovista ei tunne Herran läsnäolon ja miksi taas ne uskovat herkästi tuntevat Herran läsnäolon. Nyt en muista mitä se kotkan pastori vastasi mutta muistan vain hänen esittäneen vertauskuvan.

Vertauskuva oli tällainen. Polttava rautainen metalli johon uskovat tarttuvat käsillään ja tuntevat sen polttavan kuuman ja taas toiset tarttuvat käsillään siihen eikä tunne miten se polttaa. Mutta minulla ymmärrys ei vielä avautunut ja jäin miettimään mitä se pastori tarkoitti. Mutta minulle tuli mieleen kahvi niin mieheni pystyy juomaan suoraan tosi kuumaa kahvia eikä se polta yhtään. Ja minä juon yleensä sopivan lämmintä kahvia. Kai se johtuu että herkkätunteelliset uskovat siis tuntevat Herran läsnäolon paremmin kuin ne toiset uskovat....?

Apostolit olivat täynnnä Pyhää Henkeä eli Stefanus, Pietari, Barnabas ja Paavali.

Ap.t. 7:55
Mutta täynnä Pyhää Henkeä hän loi katseensa taivaaseen päin ja näki Jumalan kirkkauden ja Jeesuksen seisovan Jumalan oikealla puolella

Ap.t. 4:8
Silloin Pietari, Pyhää Henkeä täynnä, sanoi heille: "Kansan hallitusmiehet ja vanhimmat!

Ap.t. 11:24
Sillä hän (Barnabas) oli hyvä mies ja täynnä Pyhää Henkeä ja uskoa. Ja Herralle lisääntyi paljon kansaa.

Ap.t. 13:9
Niin Saulus, myös Paavaliksi kutsuttu, täynnä Pyhää Henkeä loi katseensa häneen
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 37 vierailijaa