Ylistysliput

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Ylistysliput

ViestiKirjoittaja inka » 05. Tammi 2011 13:22

PetriFB kirjoitti:
En ole löytänyt Raamatusta opetusta Uuden Liiton kansalle siitä, että pitäisi käyttää ylistyslippuja. Nokia Missionin sivulla oleva ylistyslippu opetus on minusta täysin epäraamatullinen, joka mielestäni avaa ovia pahojen henkien toiminnalle.

Menen vähän asian viereen:

Psalmit 149:3 Ylistäkööt he karkeloiden(machol) Hänen nimeänsä, soittakoot hänelle kiitosta vaskirummuilla ja kanteleilla.

Vanhan liiton kansa ylisti piirissä(machol) Jumalaa, mutta tämä ei tarkoita nykyistä tanssimista, mitä esiintyy tänä aikana monissa seurakunnissa. Tämän päivän seurakunnissa, joissa tanssitaan niin tämä perustellaan yleensä sillä, kun Daavid tanssi ja karkeloi. Kun Daavid ”karkeloi” Jumalansa edessä niin hebr. Raamattu käyttää tuosta karkelo sanasta yleensä hyppimistä ja iloitsemista, shachag, pazaz, karar ja raqad. Muutaman näistä sanoista voi kääntää kyllä myös tarkoittamaan tanssia.

Daavid, jonka sydän oli rakastunut Herraan, tuskin alkoi tanssimaan Herralle sillä tavoin kun tänä päivänä tanssitaan monissa seurakunnissa. Daavid hypähteli sydämen ilolla ja riemulla Herransa edessä. UT:n puolella ei ole kehoitusta karkeloon eikä tanssimiseen, koska on luonnollista iloita ja riemuita Herran edessä ja saa myös vaikka vähän hypähtääkin Herran edessä jos siltä tuntuu. Mutta tämän päivän ohjattuja tanssi-karkelo esityksiä ei UT:n opetus tunne. Uuden liiton kansakin saa iloita, ylistää ja riemuita Herransa edessä, mutta seurakunnan tarkoituksena ei ole järjestää tanssiesityksiä, niiden esittäjät ja järjestäjät suorittavat show’nsa maailman tanssilavoilla ja parketeilla. Herran ylistämisen tulisi nousta puhtaasta sydämestä. Vain sellainen, joka haluaa vaeltaa rakkauden ja totuuden Hengessä on kelvollinen sydämessään ylistämään Herraa. Jos ihmiset kokoontuvat ylistämään Herraa musiikin ja laulun merkeissä, mutta eivät tahdo sydämessään olla kuuliaisia Herralle, on tällainen ylistäminen turhaa Herran edessä.

Ja sinä, ihmislapsi! Sinun kansasi lapset puhuvat sinusta seinänvierustoilla ja talojen ovilla ja sanovat keskenään, toinen toisellensa, näin: 'Lähtekää kuulemaan, millainen sana nyt on tullut Herralta'. He tulevat sinun luoksesi joukoittain, istuvat edessäsi minun kansanani ja kuuntelevat sinun sanojasi, mutta he eivät tee niitten mukaan, sillä he osoittavat rakkautta suullansa, mutta heidän sydämensä kulkee väärän voiton perässä. Ja katso, sinä olet heille kuin rakkauslaulu, kauniisti laulettu ja hyvin soitettu: he sanojasi kyllä kuuntelevat, mutta eivät tee niitten mukaan Hes 33: 30.

Seurakunta voi ja saa tietenkin ylistää Jumalaa musiikin kautta, mutta kaikki ylistys tulee lähteä sydämestä, joka tarkoittaa sitä, että haluaa elää Jumalan tahdon mukaan.

Tänä päivänä on liikaa sellaista ylistystä, jossa tavoitellaan fiiliksiä sekä tunne-elämyksiä, mutta ei haluta kuitenkaan elää käytännössä Jumalan tahdon mukaan sekä suorastaan rikotaan ja eletään vastoin Jumalan sanan opetuksia. Oikea ylistys on siis sellaista, jossa ihminen haluaa elää Jumalan tahdon mukaista elämää ja ylistää Jumalaa Hänen pyhyydestään, armostaan, rakkaudestaan sekä sanansa opetuksista.


Tästä ylistystanssiaiheesta on pitänyt itsekin kysyä täällä. Itse en ole koskaan edes nähnyt ylistystanssia (pitäis varmaan youtubesta ettiä), mutta multa tultiin kysymään mielipidettä siitä eräässä kokouksessa. En oikein osannut sanoa mitään, mutta jotenkin tuntui sydämessä, että ei se varmaan ihan Raamatunmukaista ole, koska en ainakaan ole lukenut UT:sta, että alkuseurakuntalaiset olisivat tanssineet ylistystasseja. En ole monessakaan kokouksessa ollut mukana, kun oon ollu vasta niin vähän aikaa uskossa ja tuntuu että hellareilla ja vapislaisilla on sellasta heilumista vaan ja fiilistelyä kokoukset, mistä Petri mainitsikin, että opetus ja Sanan lukeminen jää tosi vähäiseksi, eikä tee edes mieli mennä sinne kun itse haluaisi just sitä opetusta kuulla.. Ihan tulee sellanen vaivautunut olokin välillä kokouksissa kun tuntuu menevän jo ihan hurmoshekisyyden puolelle koko touhu.. :/
inka
 
Viestit: 177
Liittynyt: 15. Joulu 2010 15:24

Re: Ylistysliput

ViestiKirjoittaja pekka » 05. Tammi 2011 14:52

Kiitoksia, yhdyn edellä oleviin kirjoituksiin. Kyllä minunkin ylistykseni tapahtuu nöyrästi sydämessäni.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: Ylistysliput

ViestiKirjoittaja onefortruth » 06. Tammi 2011 12:50

Kun luin tuon Nokiamission sepustukset tuosta lipputeoriasta, ihan nauratti miten selvää New age-opetusta tuossa ohella olikaan. Kyllä, sielullista tuo on, kätkettyä New age-opetusta kristillisessä asussa.
Anteeksi vaan jos jotakuta loukkaa, mutta New agea tuodaan todella aktiivisesti uskoville verhottuna mm. juuri lippuihin, rukousliinoihin, kynttilöihin yms.
Myös nämä kultahippujutut, levitoimiset, erilaiset äännähtelyt eläimen tavoin, ne kaikki ovat kyllä ennemminkin itämaista okkultismia kuin sitä, mitä Isämme meille todellisuudessa antaa. Myös kaatumisiinkin suhtaudun suurella kriittisyydellä. Joukossa tällainen leviää kuin kulovalkea.
Itse aikanaan kiersin kaikenlaisissa karismaattisissa kokouksissa myös, koin hurmokset, kaaduin, kiljuin, huusin, karjuin jne. Ja sainpa kaupan päällisiksi muutamiksi vuosiksi vieläpä demoniset unet. Jossain vaiheessa siis meni varmaan yli tää karismaattisuus reilusti ettei se ollut enää PH:n työtä. Nämäkin oppii kokemuksen kautta, jokainen voi joutua oppirahansa maksamaan näissä asioissa jos ei muuten usko varoituksia. Itse menin tämän mankelin läpi. Ei kannata antaa siis näiden juttujen viedä ihan 6-0. Jumala toimii edelleenkin hiljaisen tuulen lailla, sanoi muut mitä sanoi. Olen yksin ollessani kokenut enemmän Jumalan kosketusta kuin näissä joukkotilanteissa. "Pienissä" asioissa, uskovien yhteydessä, ihan ruohonjuuritasolla. Ei siinä enää jaksa lippuja lähteä heiluttelemaan ja tanssahtelemaan. :lol: Sanotaan vaik Jumala tuskin on "pikkumainen".

Okei, myönnän että pidän itse tanssimisesta liikuntamuotona ja harrastankin sitä, mutta en kyllä yhdistä sitä kuitenkaan ylistykseen. Tämäkin lienee saa joiltakin tylyn tuomion...
Tanssi on kyllä voimakas ilmaisumuoto ja sillä saa fiiliksiä aikaan siihen sopivan musiikin kera.
Ne fiilikset ovat sielullisia eivätkä Pyhän Hengen vaikutusta niinkään, mikä tuosta tulee.
Toki en tuomitse ketään joka tanssahtelee tms. en mä siinä näe väärää.
Asenteeni lippuihin ja tanssiin on aika neutraali, mutta en koe että se mun juttu olis.
onefortruth
 
Viestit: 194
Liittynyt: 12. Joulu 2010 09:20

Re: Ylistysliput

ViestiKirjoittaja PetriFB » 06. Tammi 2011 13:28

onefortruth kirjoitti:Kun luin tuon Nokiamission sepustukset tuosta lipputeoriasta, ihan nauratti miten selvää New age-opetusta tuossa ohella olikaan. Kyllä, sielullista tuo on, kätkettyä New age-opetusta kristillisessä asussa.
Anteeksi vaan jos jotakuta loukkaa, mutta New agea tuodaan todella aktiivisesti uskoville verhottuna mm. juuri lippuihin, rukousliinoihin, kynttilöihin yms.
Myös nämä kultahippujutut, levitoimiset, erilaiset äännähtelyt eläimen tavoin, ne kaikki ovat kyllä ennemminkin itämaista okkultismia kuin sitä, mitä Isämme meille todellisuudessa antaa. Myös kaatumisiinkin suhtaudun suurella kriittisyydellä. Joukossa tällainen leviää kuin kulovalkea.
Itse aikanaan kiersin kaikenlaisissa karismaattisissa kokouksissa myös, koin hurmokset, kaaduin, kiljuin, huusin, karjuin jne. Ja sainpa kaupan päällisiksi muutamiksi vuosiksi vieläpä demoniset unet. Jossain vaiheessa siis meni varmaan yli tää karismaattisuus reilusti ettei se ollut enää PH:n työtä. Nämäkin oppii kokemuksen kautta, jokainen voi joutua oppirahansa maksamaan näissä asioissa jos ei muuten usko varoituksia. Itse menin tämän mankelin läpi. Ei kannata antaa siis näiden juttujen viedä ihan 6-0. Jumala toimii edelleenkin hiljaisen tuulen lailla, sanoi muut mitä sanoi. Olen yksin ollessani kokenut enemmän Jumalan kosketusta kuin näissä joukkotilanteissa. "Pienissä" asioissa, uskovien yhteydessä, ihan ruohonjuuritasolla. Ei siinä enää jaksa lippuja lähteä heiluttelemaan ja tanssahtelemaan. :lol: Sanotaan vaik Jumala tuskin on "pikkumainen".

Okei, myönnän että pidän itse tanssimisesta liikuntamuotona ja harrastankin sitä, mutta en kyllä yhdistä sitä kuitenkaan ylistykseen. Tämäkin lienee saa joiltakin tylyn tuomion...
Tanssi on kyllä voimakas ilmaisumuoto ja sillä saa fiiliksiä aikaan siihen sopivan musiikin kera.
Ne fiilikset ovat sielullisia eivätkä Pyhän Hengen vaikutusta niinkään, mikä tuosta tulee.
Toki en tuomitse ketään joka tanssahtelee tms. en mä siinä näe väärää.
Asenteeni lippuihin ja tanssiin on aika neutraali, mutta en koe että se mun juttu olis.


Todella hyvä ja puhutteleva kirjoitus. :amen4:
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Edellinen

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 30 vierailijaa