Survivalismi - Hei, me selviydytään!

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Survivalismi - Hei, me selviydytään!

ViestiKirjoittaja pekka » 10. Heinä 2015 13:47

Siirretty Juttutupa-ketjusta:

Mikko Murpatti kirjoitti:
vaisuliini kirjoitti:*
Vilkaisin sitä viimeistä linkkiä ja huomasin retkeilykerhoa. Minun pitäisi etsiä se retkeilykerho voidakseni oppia jotain hyödyllisistä asioista...

Aamu-Usva mainitsi viemäröinnin niin pakko sanoa että olen miettinyt esivanhempien aikaa jossa ei ollut yhtään wc-paperia millä pyyhkiä peppua. Anteeksi tämä koska jos tulee hätätilanne ja jopa ilman wc-paperia. Tieto tarvitaisiin kans millä pyyhkiä. :oops: Anteeksi tuhannesti!


Lehdillä tai jos on lähellä vettä niin kun tarpeet on tehty voi pestä itsensä vedessä.

Talvella ei auta muu kuin pyyhkiä kädellä (kämmenellä rystysten puolella) ja sitten pestä käsi lumessa. Käemmenellä siksi että silloin sormet ja käsi jää puhtaaksi jos pitää tarttua johonkin (kännykkä tms). Lumella ei kannata pyyhkiä sillä lumessa on kiteenmuotoisia jäätä joka repii ihon rikki.

Jos talvella itselleni tulisi paha paikka repisin puukolla sukastani varret ja voisin käyttäisin niitä. Yksivaihtiehto on myös jättää pyyhkimättä ja pestä sitten kotona alusvaatteet.

En meinannut ensin vastata koska nolo aihe, mutta minun sukulaisellani on paha diabetes ja sen sivuoireena on se , että voi tulla kakkahätä sekunneissa ja silloin ei ole aikaa etsiä aina WC:tä ja tämä on hyvin kiusallista ja noloa jos tulee housuun, niin siksi joskus voi tulla hätä ja silloin on koitettava selviytyä sillä mitä on tarjolla.


"Olisiko sinusta tähän? Elämää ilman vessapaperia"

http://www.menaiset.fi/artikkeli/ajanko ... ssapaperia

"Mitä kivikautinen ihminen edellä, sitä modernit tallaajat perässä. Enää ei vahdata vain ruokaa, vaan nyt on aika jättää myös vessapaperi.

WWF:n mukaan jokainen eurooppalainen kuluttaa keskimäärin 13 kiloa erilaisia pehmopaperituotteita vuodessa. Jos määrä muutetaan vessapaperiksi, vastaa se yhteensä 22 miljardia rullaa.

Suomalainen haluaa pyyhkiä pytyllä pehvansa paperiin, mutta esimerkiksi kiinalaisille, intialaisille ja thaimaalaisille se on vieras tapa. Viiden tähden turisteille suunnatuissa hotelleissa on paperia tarjolla, mutta niiden ulkopuolella se on harvinaisuus.

Ei siis ihme, että aikakaudella, jolla kivikautinen eli paleoruokavaliokin on muodissa, osa luopuu vessapaperista. Ihan täällä Suomessakin.

Jotkut korvaavat vessapaperin pissiräteillä ja muilla pestävillä pyllynpyyhkimillä, toiset taas huljuttelevat alapäänsä puhtaaksi pelkällä vedellä. Suomessa käsisuihku on vessapaperivapaille luojan lykky.

"Kun olin ollut kuukauden ilman vessapaperia, huomasin etten oikeastaan tarvitse sitä mihinkään. WC-paperi ei myöskään ole hyväksi luonnolle, ja tutkittuani asiaa sain lisäpontta jatkaa oppimaani tapaa. Sitä paitsi, kun on ollut hetken pyyhkimättä, huomaa että vessapaperi oikeastaan raapii hyvin ikävän tuntuisesti!" vessapaperittomasti elävä espoolainen Joona Myllärniemi kertoo opiskelijalehti Tuiman haastattelussa.

Myllärniemen lisäksi Karppaus ja perhe -blogin pitäjä Suvianne Lasanen Limingalta on intoutunut elämään ilman vessapaperia. Aluksi kyse oli vain viikon kokeilusta, mutta toisin kävi.

– Mehän olemme yhä vessapaperittomia, eli olemme olleet ensimmäisestä kokeilusta (vuonna 2011) lähtien. Pidämme vessassa pissarättejä kangaspussissa. Kierrossa on kolme kangaskassia, joiden rättejä pestään vuorotellen. Tämä toimii myös lapsiperheessä, jossa paperia kuluu kauheasti – ja on helppoa ja halpaa, Suvianne toteaa."



Kuvassa ulkohuussi:

Kuva
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: Survivalismi - Hei, me selviydytään!

ViestiKirjoittaja Lily » 10. Heinä 2015 15:14

Ystävät hoi, pyyhitään pylly rahkasammaleeseen :lol:

Rihmasto.fi sivustolta löytyy muutenkin tosi paljon hyviä niksejä omavaraistalouteen. Itte olen tosi kiinnostunut tuosta säilönnästä ilman sokeria.

Tässä linkki rahkasammaleen käyttöön http://rihmasto.fi/sites/default/files/ ... 1_2011.pdf
Lily
 

Re: Survivalismi - Hei, me selviydytään!

ViestiKirjoittaja pekka » 10. Heinä 2015 20:14

Riukukäymälä:

https://fi.wiktionary.org/wiki/riukuk%C ... %A4l%C3%A4

"Tilapäiseen käyttöön tehty joukkokäymälä, joka muodostuu kolmesta tukevasta kahden kasvavan puun väliin sidotusta riu'usta ja niiden alle maahan tehdystä kaivannosta.

Riukukäymälää käytetään kenttäkäymälänä."




Ei näy tuossa alla olevassa kuvassa riu´ulla olevien miesten käsissä olevan mitään "wc-paperia", ilmeisesti eivät pyyhkineet pehvaansa mihinkään sota-aikana?

Image
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: Survivalismi - Hei, me selviydytään!

ViestiKirjoittaja paa » 11. Heinä 2015 12:46

Persuksen pesu + kuivaus pyyhkeeseen on varmaan parempi tapa puhtaudenkin kannalta kuin raapia paperilla. Tuli tästä mieleen, että onhan noita olemassa kestokuukautissitetä, jotka kuulemma ovat paljon miellyttävämpiä kuin kertakäyttöiset ja itseäni ainakin hirvittää luonnon kannalta se sidekeko minkä ihmiset joka vuosi saavat aikaan. Siskoni käyttää kaksosvauvoillaan kestovaippoja, kuulemma tuntuu olevan trendi mammojen keskuudessa nämä kestot :)
"Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon." [Jer.29:11]
paa
 
Viestit: 917
Liittynyt: 28. Marras 2013 13:46

Re: Survivalismi - Hei, me selviydytään!

ViestiKirjoittaja pekka » 11. Heinä 2015 14:43

paa kirjoitti:Persuksen pesu + kuivaus pyyhkeeseen on varmaan parempi tapa puhtaudenkin kannalta kuin raapia paperilla. Tuli tästä mieleen, että onhan noita olemassa kestokuukautissitetä, jotka kuulemma ovat paljon miellyttävämpiä kuin kertakäyttöiset ja itseäni ainakin hirvittää luonnon kannalta se sidekeko minkä ihmiset joka vuosi saavat aikaan. Siskoni käyttää kaksosvauvoillaan kestovaippoja, kuulemma tuntuu olevan trendi mammojen keskuudessa nämä kestot :)


Näin on mutta aina ei ole mahdollista sitä persusta pestä, tässä seuraavassa lyhyessä videossa eräs "lady" näyttää mallia kuinka toimia kun hätä on suuri:

"Lady Poops On Supermarket Floor":



Eli ei loppujen lopuksi tarvita vettä, paperia, rättejä eikä edes riukuakaan mutta housut kannattaa kyllä alas laskea ennen kuin tarpeensa tekee.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: Survivalismi - Hei, me selviydytään!

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 19. Elo 2015 16:07

Lily kirjoitti:Ystävät hoi, pyyhitään pylly rahkasammaleeseen :lol:

Rihmasto.fi sivustolta löytyy muutenkin tosi paljon hyviä niksejä omavaraistalouteen.
Itte olen tosi kiinnostunut tuosta säilönnästä ilman sokeria.

Tässä linkki rahkasammaleen käyttöön http://rihmasto.fi/sites/default/files/ ... 1_2011.pdf


Minä keräsin sammaleen ja siten upotin sen veteen, käsiäni alkoi polttaa kummalla tavalla
ja katsoin mikä polttaa käsiäni. Pienet keltaiset muurahaiset. Ne ovat aika polttavia.
Miten peppua sammaleen kanssa pyyhkii ilman että peppua polttaisi? :D
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7933
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Survivalismi - Hei, me selviydytään!

ViestiKirjoittaja Lily » 19. Elo 2015 17:25

Tuossa rihmaston ohjeessa kerrotaan, että he kuivaavat sammaleen... Itsellä ei ole kokemusta :)

Tuo rihmaston porukka on tosi fiksua noissa selviytymistaidoissa ja ekologisessa asumisessa ym. Osaavat paljon vanhan kansan tapoja tehdä asiat....
Lily
 

Re: Survivalismi - Hei, me selviydytään!

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 19. Elo 2015 18:03

*
Niin joo, äsken luin kans. :shock: :D

Sammaleen kuivatus
Aurinkoisina kesäpäivinä sammal kuivuu hitaasti avoimella pihalla ja sen voi korjata
varastoon. Sateisina kesinä sammalen kuivattaminen on haasteellisempaa. Meillä on
tapana levittää sammal maahan suureksi keoksi ja aurinkoisella (tai vain ei-sateisena)
päivänä se saa kuivua vapaasti. Kuivunut pintakerros kerätään talteen ja varastoidaan
ulkorakennukseen. Sateella sammalkeko peitetään pressulla tai muulla vedenpitävällä
suojalla. Sammalkekoa pöyhitään useita kertoja päivässä. Vähitellen koko kasa
saadaan kuivaksi ja talvivarastoon. Sammalta kannattaa varastoida reilusti!
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7933
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Survivalismi - Hei, me selviydytään!

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 19. Elo 2015 18:28

*
Minulla on vielä toinen kysymys mikä mietityttää minua, siis hygienia-asia.
Kun Jumala johdatti kansan pois Egyptistä erämaahan ja Jumala antoi kansalle
ohjeen että jokaisella on oltava oma lapio mukana ja se ulosteen ohje miten syvä
pitää kaivata. Niin mietin tarkoittaako se että Jumala välittää ihmisten hygienia-asiasta?

Miksi se mietityttää minua koska olin bussilla niin yksi mies vieressäni haisi kamalalle,
eikä hän yhtään pessyt itsensä puhtaaksi. Minun oli vaikea hengittää. Myöhemmin kun
tapahtui toinen kerta taas kun vatsani oli silloin tyhjä. Vieressäni oli muutamia ihmisiä
jotka haisivat ihan kamalalle niin oksensin tahattomasti ja oikeasti. Niin se pani miettimään
eikö Jumala välitä ihmisten hygienia-asiasta.

Eikö Raamattu opeta hygienia-asiasta?
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7933
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Survivalismi - Hei, me selviydytään!

ViestiKirjoittaja Lily » 19. Elo 2015 22:26

Mä olen ymmärtäny, että Herra halusi suojella kansaansa taudeilta ym sairauksilta just noilla hygienia säädöksillä... Mm. Käsienpesu, mustan surman aikana juutalaisia kuoli vaan murto-osa suhteessa pakanoihin... Ja miks ei saa harrastaa seksiä kuukautisten tai jälkivuodon aikaan, kohtutulehduksen vaara ihan mielettömän suuri silloin ja yleensä tappava ilman antibioottihoitoa...
Lily
 

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 31 vierailijaa

cron