HERÄTYS
Jumalan antama herätys ja nykyinen karismaattinen ”maailmanherätys”
Osa 2
Tänä päivänä herätys nähdään tapahtumana, johon liittyy asioita, kuten
· mittava kokoustoiminta
· suureelliset puitteet
· kuuluisa ja menestyvä julistaja / ihmiskeskeisyys
· paljon uteliasta väkeä koolla
· kuinka moni nostaa kätensä, tulee eteen kokoustilanteessa
· kristillinen pop/rock musiikki, viihde
· suggeroiva ilmapiiri, tunnelma
· mainostaminen, median huomio
· ilmiöt, kokemukset, tuntemukset
· yleinen yhteen ääneen kielilläpuhuminen ilman selitystä
· suuret väitteet pääesiintyjän ”voimasta ja voitelusta”
· lupaus tilaisuudesta, jossa Jumala näkyvällä ja tuntuvalla tavalla on läsnä (parantuminen ym.)
Tarkastelussa havaitaan selvästi, että paljon vähempimerkityksisiä tämänkaltaiselle herätykselle ovat asiat, kuten
· raamatullinen saarna ja opetus
· oikean synnintunnon herääminen kuulijoissa
· elämänmuutos todisteena kristityksi tulemisesta
· Jumalan pyhyyden vaatimukset, jumala- / kristuskeskeisyys
· ihmisen, myös julistajan, oman egon sivussa pysyminen
· laadun korostaminen määrän sijasta
· viihteen maailmasta omaksuttujen toimintojen karttaminen (show).
Jumalan antama herätys voi ilmetä suuremmassa ihmisjoukossa, pienessä ryhmässä, tai yhden henkilön kohdalla. Raamattu ei itse asiassa tee eroa suuren joukon tai pienen joukon kääntymisen suhteen. Suuri ei ole merkittävää, vaan lopputulos.
Paavali sanoo nöyrästi toivomuksensa Room.11: 14 ”sytyttääkseni, jos mahdollista, kiivauteen niitä, jotka ovat minun heimolaisiani, ja pelastaakseni edes muutamia heistä.”
Toki massakokouksissakin tulee ihmisiä aidosti uskoon. Se ei silti oikeuta pitämään sivuasioita ja vääriä asioita pääasiana. Monet ovat saattaneet ajatella asioita pitkään ja jokin sanottu voi antaa sysäyksen. Ihmisen uskoontulo ei ole kokouksen tai julistajan kunnia.
Jeesuksen ympärillä tungeksivat usein suuret joukot. Mutta Jeesus ei käyttänyt hyväkseen viihde-, yms. keinoja, vaan yksinkertaisesti opetti Sanaa. Jeesus ei kerskannut kokousväen määrällä eikä uskoon tulleiden luvulla. Hän ei kehottanut muita mainostamaan itseään, teot ja opetus puhuivat itse puolestaan.
”Ihmeet ja merkit”: Kuolleiden herättäminen herätyksen ehtona.
Nykyinen äärikarismaattinen[1] herätysbuumi, jossa on paljon pelkkää illuusiota, painottaa kuinka kuolleita herätetään nyt jo ja etenkin lopun ajan suuressa herätyksessä todistuksena Jumalan voimasta. Kun ihmiset näkevät kuolleiden heräävän he pelastuvat. Ihmiset haluavat tulla uskoon ja heitä tulee uskoon aivan valtavat määrät.[2]
Suuren lopun ajan herätyksen yksi ehto siis on, että uskovat omaavat Jumalan voiman herättää kuolleet. Näin herätys ”synnin unesta” on tullut monelle lähes synonyymiksi fyysiselle ”kuolleista herättämiselle”.
Käsitys ei löydy Raamatusta. Herramme painottaa itse vertauksessaan Luuk.16: 30-31 ”Niin hän sanoi: 'Ei, isä Aabraham; vaan jos joku kuolleista menisi heidän tykönsä, niin he tekisivät parannuksen'. Mutta Aabraham sanoi hänelle: 'Jos he eivät kuule Moosesta ja profeettoja, niin eivät he usko, vaikka joku kuolleistakin nousisi ylös'."
Johanneksen evankeliumin 11 luku kertoo, kuinka Jeesus herätti Lasaruksen kuolleista. Tätä monet nykyiset ”kuolleista herättäjät” siteeraavat. Kun luku luetaan, kuten se on kirjoitettu, siinä eikä muuallakaan UT:ssa luvata erityisiä kuolleista herättäjäisiä kristittyjen toimesta lopun ajalla eikä muulloinkaan.
Lasaruksen herättäminen kuolleista oli Jeesuksen maanpäälliseen tehtävään liittyvä merkki. Tapahtumaan liittyy syvällisesti Jumalan valta yli kuoleman ja opetus, jonka Jeesus halusi sen kautta välittää. Tuo valtava sanoma on luettavissa luvussa 11:25-26.[3] Jeesuksen selvä tarkoitus oli välittää ainutlaatuinen opetus Jumalan iankaikkisesta varjeluksesta uskovan kohdalla. Pääasia Lasaruksen herättämisessä ei ollut hänen palauttamisensa takaisin kuolleista (kuolemaan taas uudestaan), vaan Kristuksessa yksin olevan iankaikkisen elämän ja ylösnousemuksen totuus. Kristukseen uskova ei ”ikinä kuole” (11:26). Sillä Jeesus ei tietenkään tarkoita fyysistä poismenoa, vaan ihmeellistä totuutta iankaikkisesta elämästä.
Jumalan antama usko ei ensisijaisesti synny jonkun ulkoisen ilmiön kautta, vaan ihmisen sisäisen harkinnan ja ajattelun tuloksena. Ihmisen pitää tehdä uskonasia itselleen selväksi huolimatta ulkoisista tekijöistä. Hänen tulee tavalla tai toisella ratkaista jumalasuhteensa.
Jumalan Sanan puhuminen ja kuuleminen, uskominen ja omistaminen omalle kohdalle, on raamatullinen tie herätykseen ja kääntymiseen.
Karismaattisen herätysajattelun suuri harha on painottaa ulkoisia ilmiöitä, kokemuksia ja puitteita herätyksen aikaansaamisessa. Tämä ajattelu perustuu UT:n väärinymmärrykseen, tahalliseen ja tahattomaan. Kun UT puhuu kuolleiden heräämisestä, se liittää asian aina Kristukseen, joka on noussut ”esikoisena kuolleista”. Kristuksen ylösnousemus on takuu sille, että Häneen uskovat herätetään viimeisenä päivänä.
Esim.: Joh.6:44 ”Ei kukaan voi tulla minun tyköni, ellei Isä, joka on minut lähettänyt, häntä vedä; ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä.”
Joh.6:54 ”Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, sillä on iankaikkinen elämä, ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä.” (Alkuosa tarkoittaa osallisuutta Kristuksen kuolemaan, kun ihminen hyväksyy Jeesuksen ristinkuoleman omien syntiensä sovitukseksi.)
Room.8:11 ”Jos nyt hänen Henkensä, hänen, joka herätti Jeesuksen kuolleista, asuu teissä, niin hän, joka herätti kuolleista Kristuksen Jeesuksen, on eläväksitekevä myös teidän kuolevaiset ruumiinne Henkensä kautta, joka teissä asuu.”
Kristityn kuolinhetkellä Jumalan Pyhä Henki ei poistu hänestä. Pyhä Henki on läsnä kuoleman hetkellä ja tae kerran tapahtuvasta ruumiin ylösnousemuksesta.
Raamattu sisältää monia paikkoja, joissa kuolleista herääminen / herättäminen liitetään aina tähän asiayhteyteen:
- herättämiseen hengellisestä kuolemasta ja
- uskovan varma osallisuus ruumiin ylösnousemukseen ja iankaikkiseen elämään.
Esim. Joh.5:21-29[4] on yhteenveto tästä. Raamatunpaikka, kuten lukuisat muut vastaavat UT:n paikat, painottaa kuolleista heräämistä hengellisenä asiana. Ihminen ilman Kristusta on kuollut synteihinsä. Kun hän näkee Kristuksen työn merkityksen omakohtaisesti, synnin ja syyllisyyden painaessa, Jumala haluaa vetää ihmisen näkemään Jeesuksen täydellisyys. Nyt tuo täydellisyys luetaankin minun hyväkseni! Synti menettää otteensa. Vaikka se jatkaa elämäänsä ihmisen ”lihassa”, uusi Pyhän Hengen kautta saatu ymmärrys ja voima auttaa taistelussa syntiä vastaan. Vaikka uskova kokee puutteellisuutensa edelleen, hän saa kuitenkin olla varma iankaikkisesta elämästä. Kristus on herättänyt hänet kuolleista.
Silti Jumala voi, nähdessään sen tarpeelliseksi, herättää fyysisesti kuolleen ihmisen takaisin elämään. Varmaankin joissakin tapauksissa niin on käynyt. Se ei kuitenkaan ole Raamatussa luvattu yleinen käytäntö millekään uskovien sukupolvelle, eikä myöskään herätyksen ehto.
Kuolleista herättämisväitteitä esitetään jatkuvasti ilman todisteita. Tunnettujen karismaattisten julistajien tapana on yksinkertaisesti väittää, kuinka heidän tilaisuuksiensa yhteydessä näin tapahtui.
Ns. ”Nokian herätyksen”[5] piirissä yritettiin kuolleista herättämistä.
Kun omainen, etenkin pieni lapsi, kuolee suru on syvää ja lohdutonta. Rakkaasta on mahdoton luopua. Kipu on todellista ja tuska ankaraa. Tässä tilanteessa katteettomat profetiat ja edesvastuuton toiminta on saanut pahaa aikaan.
Brownsvillen (ns. Pensacolan herätys) seurakunnassa surun valtaama isä toi kylmälaukkuun säilötyn pienokaisensa ruumiin johtajien rukoiltavaksi, jotta lapsi nousisi kuolleista.[6] Lohduttoman surun otteessa hänen mielessään vaikutti kuultu opetus ja puhe siitä, kuinka Jumala näinä aikoina on jo herättänyt useita ihmisiä kuolleista ja tämä vain lisääntyy.
Benny Hinn profetoi kuinka kuolleet heräävät, kun heidät kannetaan TV-vastaanottimien eteen TBN:n[7] lähetysten aikana.
Hinn myös mainosti kuinka hänen Ghanan massakokouksessaan ihminen heräsi kuolleista. Ensin hän painotti sitä ehdottomana tosiasiana (”It is a fact”) ja sanoi tapahtuman olevan videolla. Kun asiaa tutkittiin Hinn ensin vetäytyi väitteestään sanoen, että oli vain kuullut asiasta eikä itse nähnyt sitä (omassa kokouksessaan)[8]. Lopulta mitään videotakaan ei ollut. Koko väite oli liioiteltu ja valehdeltu yritys saada mainetta miehenä, jonka kokouksissa kuolleetkin heräävät.
Maailmaa kiertää tänä aikana useita ”parantajia ja profeettoja”, joiden väitteet itsestään ja toiminnastaan ovat todella suuria. Eri kristillisten piirien tutkijat, lähetystyöntekijät, pastorit, ym. vastuunkantajat ovat alkaneet puhua ”patologisista valehtelijoista”, kun hurjat väittämät yleensä osoittautuvat liioitteluksi tai suoranaiseksi valheeksi. Silti nämä ristiriitaiset henkilöt saavat kokouksiinsa runsaasti väkeä eivätkä peru väitteitään. Mitä hurjemmat väitteet sitä enemmän se kiinnostaa mediaa ja vetää väkeä kokouksiin. Monet sairaat ja epätoivoiset turvautuvat heihin tuloksetta.
Nyt Suomessakin eräissä kristillisissä piireissä tunnetaan ainakin kaksi omien sanojensa mukaan satoja kuolleista heräämisiä todistaneet Charles Ndifon ja David Hogan.
Charles Ndifon[9] on alkuisin Nigeriasta, mutta asunut jo 16 vuotta Yhdysvalloissa. Siellä hän ei ole kovin iso nimi uskonnollisilla markkinoilla, koska Benny Hinnin ja muiden tunnetuimpien rinnalle on vaikea kiilata.
Ndifon on kuitenkin tutkinut tarkkaan samat menetelmät ja on eräänlainen ”mustaihoinen Benny Hinn”. Hän kiertää markkinoimassa ”parantumisia” ympäri maailmaa. Rahaakin kertyy mukavasti.
Ndifon on kiertänyt pohjoismaissa ja erityisesti Tanskan uskonliike/menestysteologia/torontolaisuus piirit ovat mainostaneet häntä.
Mies sanoo yli 200000 ihmisen vuosittain tulevan kokouksissaan uskoon. En tiedä mihin uskoon, koska mies ei juurikaan saarnaa evankeliumia. Kuolleita on herätetty ja sairaita parannettu suuri määrä. Selviä todisteita ei esitetä. Amerikassa on tässä lajissa pitkät perinteet ja Ndifon on opiskellut ne hyvin.
Äärikarismaattinen Global Revival News kuvaa Ndifonin Meksikon kampanjaa:
”Eräänä iltana Charles Ndifon pyysi niitä, joilta puutui ruumiinosia tulemaan eteen. Ei siis niitä, jotka olivat kipeitä tai joilla oli vaikeita sairauksia,... vaan niitä joilta todella puutui elimiä: joilla ei ollut kuuloluita, verkkokalvoja, pernaa... Useita tuli eteen ja jälleen Jumala teki valtavia tekoja. Eräältä naiselta, joka oli pyörätuolissa, puuttui toinen keuhko ja hän kuljetti istuimensa vieressä viidenjalan korkuista vihreää happipulloa. Kun Charles rukoili hänen puolestaan, hän sanoi, ”Tee jotain, mitä et ole ennen voinut tehdä!” Samalla hän auttoi naista nousemaan tuolistaan. He irrottivat happipullon ja hän alkoi kävellä ilman pyörätuolin tai happipullon apua. Sitten hän alkoi kävellä yhä nopeammin. Muutaman minuutin kuluttua hän hengitti vapaasti ja pystyi tekemään valtavasti paljon enemmän kuin hän oli voinut ennen tehdä…”
Raportointi on aina samankaltaista. Kuvataan kuinka sairaat paranevat, kun Ndifon puhuu ”tiedon sanoja”. Kun parantumisia tutkitaan ne yleensä osoittautuvat lyhytaikaisiksi ja vaikeasti todistettaviksi. Kuvaukset ovat ylimalkaisia ja subjektiivisia. Monesti kyseessä on sairaan henkilön mielenvireyden hetkellinen parantuminen, joka vaikuttaa ruumiin tuntemuksiin. Esim. kivut häviävät joksikin aikaa.
Toisaalta on muistettava, että parantumista on aina tapahtunut ja tapahtuu tavalla tai toisella kaikissa uskonnoissa ja kulteissa. Siksi parantumiset – todelliset tai väärät – eivät yksistään ole merkkinä millä voimalla parantaja parantaa. Ndifonin mukaan ”elämän luovuttaminen Jeesukselle ja parantuminen on sama asia”.[10]
David Hogan sanoo olevansa lähetystyöntekijä, joka toimii Meksikon intiaanien parissa. Näin asia lieneekin, toisaalta Hoganin aika näyttää menevän lähinnä siihen, että hän kiertää seurakunnissa puhumassa toinen toistaan kummallisempia väittämiään. Näitä ovat mm: hän on herättänyt useita kuolleita, lentänyt yliluonnollisen kosketuksen voimasta seinään (Hogan sanoo tuon voiman olleen Pyhä Henki), ajanut autollaan veden alla, hän saa ruoan lisääntymään yliluonnollisesti, enkelit seuraavat häntä mihin tahansa hän menee, hän on yliluonnollisesti siirtynyt paikasta toiseen ilman lentokonetta, autoa, junaa, tai muuta kulkuvälinettä, hän taistelee demonien kanssa ja yksi demoni yritti kerran repiä hänen lapsensa sisukset irti, hän on ollut todistamassa kuinka uusia jäseniä kasvaa ihmisille, Jumalan voitelu saa ihmiset lentämään ilmassa, hän saa ilmestystietoa suoraan taivaasta ja kirjoittaa sen ylös (kuten meedio ns. automaattikirjoituksella) jne. …[11]
Hoganilla ei ole mitään väitteidensä tueksi. Silti häneen uskovia riittää kuten on laita muillakin äärikarismaattisilla ”ihmemiehillä”.
Hänen tilaisuuksissaan esiintyy kaatumista ”hengen lyömänä”, hillitöntä naurua, ym. ”torontolaista”. Hogan on puhunut useammin kuin kerran Pensacolan Brownsvillen seurakunnassa.[12] Aiemmin kerrottu tapaus, jossa kuollut lapsi tuotiin kylmälaukussa seurakunnan johtajien rukoiltavaksi, oli tulosta Hoganin vierailusta ja kuolleista herättämispuheista.[13]
Silminnäkijät ja Hoganin taustoja tutkineet järjestöt (mm. Christian Research Institute ja Personal Freedom Outreach) pitävät Hogania yhtenä karismaattisena eksyttäjänä, joka nyhtää hyväuskoisilta kuulijoilta rahat pois.
Hogan kannattaa myös ”myöhäissade” harhaa, eli oppia seurakunnan noususta hallitsemaan maailmaa viimeisessä ”suuressa herätyksessä” ennen Jeesuksen paluuta. Hän pitää William Branhamia ja muita epäilyttäviä vaikuttajia suurina Jumalan miehinä.
Lähetystyöntekijä Alvin LaVaughn Landry, joka on Meksikossa työssä ja hyvin tuntee Hoganin, sanoo saaneensa Hoganin kiinni valehtelusta monta kertaa. Landry ei epäröi kutsua Hogania ”patologiseksi valehtelijaksi”.
Reinhard Bonnken suuret massakokoukset tunnetaan Suomessa. Hän on vieraillut maassamme. Bonnke on hyvin tunnettu Nigeriassa – joidenkin mielestä hyvässä mielessä, toisten mielestä ei niinkään hyvässä. Bonnken esiintymisessä on vuosien aikana tapahtunut selvä muutos yhä enemmän äärikarismaattiseen suuntaan. Myös hän markkinoi kuolleista herättämistä suurena todistuksena Jumalan voimasta hukkuvalle maailmalle. Nigerialaisen pastorin Daniel Ekechukwun[14] kokemus on hänen mainostamansa esimerkki. Bonnkenkin toimintaan liittyy monia kysymysmerkkejä. Hänen ”ristiretkissään” kuolleita ei niinkään ole herännyt eloon, vaan niissä on tapahtunut traagisia kuolemantapauksia. Näitä ihmisiä ei ole edes yritetty herättää henkiin…
http://www.kristitynfoorumi.fi/heratys2.htm