Synnintunnustus ja synninpäästö

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Synnintunnustus ja synninpäästö

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 29. Maalis 2013 11:14

*
Minua jäi askarruttamaan että uskovat julistaa synnit anteeksi toisilleen. Mietin onko se raamatullista eli "raamatullinen synnintunnustus- ja synninpäästö" ( ? )

Se jae 1. Joh.1:9 pitäisi riittää jonka mukaan kaikki synnit Jumala antaa anteeksi. Siihen jakeeseen pitäisi luottaa ja pitää siitä kiinni.
Missä kohdassa (Raamatusta) lukee että meidän uskovien tulisi julistaa kaikki synnit anteeksi ja tehdä synninpäästön kanssa?

Jaak. 5:16 Tunnustakaa siis syntinne toisillenne ja rukoilkaa toistenne puolesta, että parantuisitte. Vanhurskaan voimallinen rukous saa paljon aikaan. RK

En näe siinä jakeessa synninpäästöä. Näen ainoastaan että jokin synti ei saa pois mielestä ja se jää vaivaamaan vaikka on paljon rukoillut Herran kasvojen edessä niin sit se kääntyy toisten uskovien puoleen niin uskovat rukoilee hänelle voimaa päästä synnistä vapaaksi.

Uskovat sanoivat että on oikeus julistaa synnit anteeksi. Se hämmennytti minua. Kysyin perään missä kohdassa lukee että on oikeus julistaa synnit anteeksi. Yksi vastasi että matt. 16:19.

Matt. 16:19 Minä olen antava sinulle taivasten valtakunnan avaimet. Minkä sinä sidot maan päällä, se on sidottu taivaissa, ja minkä sinä päästät maan päällä, se on päästetty taivaissa." RK

Mitä mieltä te olette siitä synnintunnustuksesta ja synninpäästöstä? Minua kiinnostaisi tietää raamatullinen synninpäästö Raamatun paikkoineen jos on. Minä luotan että Jumala kuulee rukousta ja antaa anteeksi kaikki synnit anteeksi. Jos heikkouskoinen uskova ei tiedä siitä jakeesta 1.Joh.1:9 niin olisi hyvä näyttää hänelle se kohta ja rohkaista luottamaan siihen kans. Niin heikkouskoinen uskova alkaisi vahvistua uskossa kasvaen Kristusta kohti.

Siunattua pääsiäistä teille! :pc:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Synnintunnustus ja synninpäästö

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 29. Maalis 2013 11:23

*
1.Joh. 1:9 Jos me tunnustamme syntimme, niin Jumala, joka on uskollinen ja vanhurskas, antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä. RK

Joh. 20:23 Joiden synnit te annatte anteeksi, niille ne ovat anteeksi annetut. Joiden synnit te pidätätte, niille ne ovat pidätetyt."

Eikö se tarkoita synninpäästöä? Erään uskovan mukaan se tarkoittaa että on oikeus julistaa kaikki synnit anteeksi siksi pitää tehdä synninpäästön. :shock: :think2:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Synnintunnustus ja synninpäästö

ViestiKirjoittaja Maria » 29. Maalis 2013 12:19

Niin vaisuliini, olitkin jo tuonut hyviä Raamatunpaikkoja esille. Minä uskon, että jos toinen tekee reilua parannusta synneistään ja vääryydestään, tms, niin me uskovina voimme, saamme olla julistamassa hänelle ns synninpäästön synneistään. Eli julistamassa hänen elämäänsä: veren puhdistavaa voimaa, anteeksi antoa ja siunausta. :thumb:

Toki on hyvä rukoillen itsekin pyytää syntejään anteeksi, siis tehdä parannusta. Mutta ei ole sopimatonta mennä toisen uskovan luokse ja kertoa sydämen painonsa hänelle ja pyytää rukoilemaan puolestaan, tai jopa yhdessä rukoiltuaan on hyväkin, kun lopuksi se toinen julistaa synnit anteeksi: Jeesuksen Kristuksen kalliissa maahan vuotaneessa sovintoveressä ja Jeesuksen nimessä anteeksi annetuiksi ja saaduiksi.

Mutta niin kuin jo sanoinkin, niin yksinkin voi ja on hyväkin rukoillen pyytää kaikkia syntejään anteeksi Jeesuksen nimessä ja verensä voittovoimassa. Ja kiittää lopuksi, kun Jeesus tahtoo ne anteeksi myöskin antaa ja Jumalan rauha saa laskeutua sydämeen. Mikä onkaan ihanempaa, kuin saada kaikki syntinsä anteeksi, niin ettei omatunto syytä, eikä vihollinenkaan pääse hyökkäileen syyttäen meitä synneistämme. Veren suoja on mahtava asia ja ristin veren voimassa on rauha ja vapaus.

:hearts: Siunattua pääsiäisen aikaa sinulle vaisuliini ja teille kaikille täällä lukeville ja oleville! Jeesus elää; Halelluja!
Maria
 

Re: Synnintunnustus ja synninpäästö

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 29. Maalis 2013 13:06

*
Ok ymmärrän, Maria. Ja siunausta sinulle!

Mutta mietin siitä ripittäytymisestä onko se raamatullista. Minä mainitsin jotain asiasta joka jäi minua vaivaamaan niin yhtäkkiä minulle "tarjoutui" eräs uskova ja kysyi minulta, haluanko minä synninpäästön. :shock:
Ihmetyttää semmoinen juttu. Itseasiassa en hakenut synninpäästön vaan ymmärryksen siihen asiaan joka jäi vaivaamaan minua.

Toinen juttu joka jäi myös ihmetyttämään minua. Seuraillessani huomasin että toinen uskova kysyi toiselta uskovalta vaivaako jotain asia ja voiko julistaa synnit anteeksi. :shock:
Semmoinen juttu jäi askarruttamaan.... En tiedä ymmärtääkö täällä kirjoitustani oikein.
Siksi mietin opettaako Raamattu tällaista juttua. Kiinnostaisi tietää mitä Raamattu sanoo siitä ja tästä.

Siunausta teille! :pc:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Synnintunnustus ja synninpäästö

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 29. Maalis 2013 13:34

*
no kerron yhden jutun joka jäi askarruttamaan minua.
Joku päivä sitten kerroin eräälle uskovalle eräästä asiasta joka jäi minua vaivaamaan ja kaipasin kuuntelijaa niin puhuminen helpotti mutta sit se kuuntelija julisti minulle synnit anteeksi. :shock: Se kolahti minuun koska en hakenut synninpäästön vaan kuuntelijan.

Ihmetyttää se 'synnit anteeksi julistaminen' ja se on nykyään kovin muodikasta uskovien keskellä.
Ripittäytyminen mietityttää myös. Pitäisi ohjata luottamaan siihen jakeeseen 1.Joh.1:9 mutta se jäi pois kokonaan nykyään koska muistan omani aikani niin silloin eräs kypsempi uskova johdatti minua lukemaan 1.Joh.1:9 kohtaa. Niin siksi uskoin että Jumala yksin kuulee rukoustani ja antaa synnit anteeksi.

Minulle riittää että yksin Jumalan edessä voi tunnustaa syntiä. Nykyään uskovat tunnustaa toisille uskoville synnit.
Jumalan kasvojen edessä tunnustaminen jää pois... Samoin 1.Joh. 1:9 jää pois.

Epäilen että Jaak. 5:16 taisi tulkita väärin siksi se johti väärinymmärrykseen ja nyt uskovien keskellä on nykyään "muodikasta".
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Synnintunnustus ja synninpäästö

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 19. Loka 2017 09:28

Tärkeintä varmaan onkin tunnustaa syntinsä Jumalalle, mutta Raamatussa sanotaan myös: "Tunnustakaa siis toisillenne syntinne (Jaak.5:16)." Ajattelen että tämä syntien tunnustaminen toisille ei välttämättä ole sitä, että kertoo ulkopuoliselle henkilölle jostain sisäisistä synneistään. Syntien tunnustamista on myös pyytää anteeksi siltä, jota on loukannut; myöntää että on toiminut väärin toista ihmistä kohtaan.
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57


Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 29 vierailijaa

cron