Julista evankeliumia rakkaudessa ja totuudessa

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Julista evankeliumia rakkaudessa ja totuudessa

ViestiKirjoittaja toni t » 14. Maalis 2013 01:50

Jotkut sanovat ettei oikeisiin kristillisiin arvoihin kuulu varoittaa synnistä. Eikä se kuulu muille miten jotkut haluavat elää jne... Näin sanomalla he eivät edusta kristillistä arvomaailmaa vaan täysin epäkristillistä arvomaailmaa. Herra Jeesus on koko kristillisen arvomaailman perustus ja Hänessä toteutuu konkreettisesti Jumalan kuninkaallinen laki ”rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi”. Kristillinen arvomaailma ja se mikä kuuluu kristityille (Jeesuksen seuraajille) on se mitä Jeesus opetti ja teki.

Joh.8: 3. Mutta kirjanoppineet ja Pharisealaiset toivat vaimon hänen tykönsä huoruudesta otetun kiinni. Ja kuin he olivat sen hänen eteensä asettaneet,
4. Sanoivat he hänelle: Mestari, tämä vaimo on löydetty itse työssä, kuin hän teki huorin.
5. Mutta Moses on laissa meitä käskenyt, että senkaltaiset kivillä surmattaisiin*. Mitäs sinä sanot?
6. Mutta sen he sanoivat, kiusaten häntä, kantaaksensa hänen päällensä. Mutta Jesus kumarsi ja kirjoitti sormellansa maahan.
7. Mutta kuin he seisoivat kysymyksensä päälle, ojensi hän itsensä ja sanoi heille: joka teistä on synnitön, se heittäkään ensin häntä kivellä.
8. Ja hän kumarsi taas ja kirjoitti maahan.
9. Kuin he tämän kuulivat ja olivat omaltatunnolta voitetut, läksivät he ulos yksittäin, ruveten vanhimmista, viimeisiin asti; ja Jesus jäi yksinänsä, ja vaimo seisoi siinä.
10. Mutta kuin Jesus ojensi itsensä, ja ei nähnyt ketään paitsi vaimoa, sanoi hän hänelle: vaimo, missä ovat sinun päällekantajas? Onko sinua kenkään tuominnut?
11. Hän sanoi: Herra, ei kenkään. Niin Jesus sanoi: en minä myös sinua tuomitse: mene, ja älä silleen syntiä tee.


Jeesus ei tuominnut naista mutta varoitti häntä enään elämästä huoruudessa sillä Jeesus sanoi naiselle joka oli saatu kiinni huoruudesta ” mene, ja älä silleen syntiä tee”. Herra Jeesus joka on itse rakkaus Jumalan sanan mukaan rakasti naista eikä tuominnut häntä vaan varoitti ja kielsi naista enään elämästä huoruuden synnissä. Herra Jeesus rakasti naista ja siksi varoitti häntä enään tekemästä väärin ettei naiselle tapahtuisi mitään pahempaa. Jeesus ohjeisti naista elämään parannuksessa huoruuden synnistä jottei synti tuhoaisi naista. Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi toteutuu Herrassa Jeesuksessa täydellisesti ja oikea Jumalan tahdon mukainen lähimmäisen rakkaus toimii lähimmäisiä kohtaan Herran Jeesuksen tavoin.

Kun kristitty näkee lähimmäisen tekevän syntiä ei kristityn tehtävä ole tuomita lähimmäistä vaan varoittaa synnin vaaroista jotta lähimmäinen voisi kääntyä tieltä joka johtaa tuhoon sillä synnin palkka on kuolema ja iankaikkinen kadotus Jumalan tyköä. Kun kristitty sanoo synnin synniksi ei kristitty tuomitse lähimmäistä vaan sanoo kuka tuomitsee ja mistä. Jumala tulee tuomitsemaan synnin ja siksi on lähimmäisen rakkautta varoittaa lähimmäistä sellaisesta jota kohtaa Jumalan tuomio.

Evankeliumin julistus joka on koko kristillisen elämän päätehtävä sisältää sen että ihmisiä varoitetaan synnistä/vääryydestä ja siitä mitä synti saa aikaan ja kehoitetaan tekemään parannus. Kääntymys eli parannuksen teko kuuluu evankeliumiin eli Jumalan rakkauden sanomaan ihmisille. Jumalan rakkauden sanomaan kuuluu kääntymyksen julistaminen pimeyden teoista valkeuden tekoihin kääntymys vääryydesta oikeuteen pahuudesta hyvyyteen. Kun rakastamme lähimmäisiämme niin haluamme varoittaa heitä vaaroista jotka johtavat tuhoon. Oikeaan lähimmäisen rakkauteen ja välittämiseen kuuluu varoittaa lähimmäistä kulkemasta tietä joka johtaa tuhoon.

Kristilliseen lähimmäisen rakkauteen kuuluu Jumalan tahdon ja rakkauden julistaminen ihmisille jotta lähimmäiset voisivat ymmärtää Jumalan hyvän tahdon. Jumala ei halua tuhota ja rikkoa vaan koota ja parantaa. Kun lähimmäinen Jumalan sanan kuulemisesta tulee synnintuntoon ja ymmärtää että tarvitsee synteihinsä Jumalan armahdusta niin hän Jumalan sanan kuulemisen kautta kääntyy huutamaan ja anomaan Herralta Jeesukselta armoa ja apua ja silloin Herra Jeesus tahtoo auttaa ja parantaa ja korjata sen mitä saatana on rikkonut ja tuhonnut synnin kautta ihmisen elämässä.

Joh. 5:5 Ja siellä oli mies, joka oli sairastanut kolmekymmentä kahdeksan vuotta.
5:6 Kun Jeesus näki hänen siinä makaavan ja tiesi hänen jo kauan aikaa sairastaneen, sanoi hän hänelle: "Tahdotko tulla terveeksi?"
5:7 Sairas vastasi hänelle: "Herra, minulla ei ole ketään, joka veisi minut lammikkoon, kun vesi on kuohutettu; ja kun minä olen menemässä, astuu toinen sinne ennen minua."
5:8 Jeesus sanoi hänelle: "Nouse, ota vuoteesi ja käy."
5:9 Ja mies tuli kohta terveeksi ja otti vuoteensa ja kävi. Mutta se päivä oli sapatti.
5:10 Sentähden juutalaiset sanoivat parannetulle: "Nyt on sapatti, eikä sinun ole lupa kantaa vuodetta."
5:11 Hän vastasi heille: "Se, joka teki minut terveeksi, sanoi minulle: 'Ota vuoteesi ja käy'."
5:12 He kysyivät häneltä: "Kuka on se mies, joka sanoi sinulle: 'Ota vuoteesi ja käy'?"
5:13 Mutta parannettu ei tiennyt, kuka se oli; sillä Jeesus oli poistunut, kun siinä paikassa oli paljon kansaa.
5:14 Sen jälkeen Jeesus tapasi hänet pyhäkössä ja sanoi hänelle: "Katso, sinä olet tullut terveeksi; älä enää syntiä tee, ettei sinulle jotakin pahempaa tapahtuisi."


Herra Jeesus paransi sairaan miehen ja varoitti häntä enään elämästä synnissä ettei miehelle tapahtuisi jotakin pahempaa. Jeesus ei pakoittanut ihmisiä kääntymään syntielämästä ja tekemään parannusta vaan Hän varoitti heitä elämästä enään synnissä jottei ihmisille kävisi jotain pahempaa. Herra Jeesus tietää että synti tuhoaa ihmistä ja siksi Hän varoitti ihmisiä elämästä synnissä. Oikeaa lähimmäisen rakkautta on varoittaa lähimmäistä sellaisesta joka tuhoaa lähimmäistä. Oikeaa lähimmäisestä välittämistä on pyrkiä neuvomaan lähimmäiselle Jumalan tahdon mukainen tie sillä vain Jumalan tahdon mukainen tie vie elämään.

Luuk. 13:2 Niin Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Luuletteko, että nämä galilealaiset olivat syntisemmät kuin kaikki muut galilealaiset, koska he saivat kärsiä tämän?
13:3 Eivät olleet, sanon minä teille, mutta ellette tee parannusta, niin samoin te kaikki hukutte.
13:4 Taikka ne kahdeksantoista, jotka saivat surmansa, kun torni Siloassa kaatui heidän päällensä, luuletteko, että he olivat syyllisemmät kuin kaikki muut ihmiset, jotka Jerusalemissa asuvat?
13:5 Eivät olleet, sanon minä teille, mutta ellette tee parannusta, niin samoin te kaikki hukutte."


Herra Jeesus rakastaa ihmisiä ja kertoo heille siksi totuuden vaikka tietää ettei totuus välttämättä miellytä ihmisten korvasyyhyä. Herra Jeesus sanoo että ihmiset tuhoutuvat jos eivät tee parannusta syntielämistään. Herra Jeesus kehoittaa ihmisiä kääntymään vääryyden tieltä jotteivat rakkaat lähimmäiset tuhoutuisi vääryyteen. Jeesus ei pakoita ketään kääntymään vaan kertoo synnin palkan ja kehoittaa lähimmäisiä hylkäämään vääryyden. Kristilliseen lähimmäisen rakkauteen kuuluu siis Jeesuksen tavoin kertoa totuus synnistä ja sen vaaroista ja kehoittaa lähimmäisiä tekemään parannus vääryydestä. Kaikki tämä sisältyy sanaan ”rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi” sillä tuskin kukaan haluaa tulla tuhotuksi.

Samoin rakastava vanhempi varoittaa lapsiaan asioista jotka ovat vaarallisia. Esimerkiksi rakastava vanhempi varoittaa lapsiaan käyttämästä huumeita vaikka huumeet toisivatkin lapselle aluksi mielihyvää mutta lopulta ne ottavat ihmisen hallintaansa ja tuhoavat ihmisen. Samoin toimii synti. Synti tarjoaa ensin ihmisen lihanmielelle mielihyvää jota kautta synti houkuttelee ja koukuttaa ihmistä vääryyteen jonka kautta se pyrkii lopuksi tuhoamaan ihmisen.

Apt.26:15 Niin minä sanoin: 'Kuka olet, herra?' Ja Herra sanoi: 'Minä olen Jeesus, jota sinä vainoat.
26:16 Mutta nouse ja seiso jaloillasi; sillä sitä varten minä olen sinulle ilmestynyt, että asettaisin sinut palvelijakseni ja sen todistajaksi, mitä varten sinä olet minut nähnyt, niin myös sen, mitä varten minä sinulle vastedes ilmestyn.
26:17 Ja minä pelastan sinut sekä oman kansasi että pakanain käsistä, joitten tykö minä sinut lähetän
26:18 avaamaan heidän silmänsä, että he kääntyisivät pimeydestä valkeuteen ja saatanan vallasta Jumalan tykö ja saisivat uskomalla minuun synnit anteeksi ja perintöosan pyhitettyjen joukossa.'
26:19 Sentähden, kuningas Agrippa, minä en voinut olla tottelematta taivaallista näkyä,
26:20 vaan saarnasin ensin sekä Damaskon että Jerusalemin asukkaille, ja sitten koko Juudean maalle ja pakanoille parannusta ja kääntymystä Jumalan puoleen, ja että he tekisivät parannuksen soveliaita tekoja.


Kristilliseen lähimmäisen rakkauteen kuuluu siis kertoa totuus synnistä sillä ilman synnintuntoa ei lähimmäinen pysty edes tekemään parannusta jos hän elää vääryydessä joka on johtamassa häntä tuhoon.
Ihmiset jotka ajattelevat ettei synnistä tule varoittaa lähimmäistä sillä se on jokaisen "oma asia" miten elää toimivat täysin vastoin Herraa Jeesusta.

Luuk.11:23 Joka ei ole minun kanssani, se on minua vastaan, ja joka ei minun kanssani kokoa, se hajottaa.

Se joka on ja opettaa Jeesusta vastaan hajoittaa eli ohjaa ihmisiä kohti tuhoa. Jeesus on tullut pelastamaan ja korjaamaan saatanan tekoja joka hajoittaa ja tuhoaa. Ihmiset jotka toimivat Jeesusta ja Hänen sanaansa vastaan toimivat saatanan puolesta osallistuen saatanan hajoitukseen ja tuhoamiseen.

saatana haluaa että jokainen ihminen tuhoutuisi synnin kautta ja siksi saatana ei halua että synnistä kerrotaan totuutta ihmisille etteivät he kääntyisi tieltään joka johtaa tuhoon. saatana joka on kaikkien ihmisten vihollinen ja vihaa kaikkia ihmisiä ei halua varoittaa synnistä ja sen vaaroista vaan hän haluaa jättää lähimmäiset syntielämään.

Ne ihmiset jotka eivät halua varoittaa lähimmäisiä syntielämästä ja kieltävät toisiakin varoittamasta ovat todellisuudessa lähimmäisten vihollisia sillä teoillaan he osallistuvat silloin saatanan vihaan lähimmäisiä kohtaan. Välinpitämättömyys ja mitä se minulle kuuluu asenne lähimmäisiä kohtaan on saatanan työkalu kun taas Jeesuksen työkalu on julistaa evankeliumia totuudessa jonka kuulemisen kautta lähimmäinen voi kääntyä tieltä joka on johtamassa rakasta lähimmäistä tuhoon.

1.Tess. 2:15 jotka tappoivat Herran Jeesuksenkin ja profeetat ja ovat vainonneet meitä, eivätkä ole Jumalalle otollisia, vaan ovat kaikkien ihmisten vihollisia,
2:16 kun estävät meitä puhumasta pakanoille heidän pelastumiseksensa. Näin he yhäti täyttävät syntiensä mittaa. Viha onkin jo saavuttanut heidät, viimeiseen määräänsä asti.

Matt. 4:17 Siitä lähtien Jeesus rupesi saarnaamaan ja sanomaan: "Tehkää parannus, sillä taivasten valtakunta on tullut lähelle."

Mark. 16:15 Ja hän (Jeesus) sanoi heille: "Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille.
16:16 Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Re: Julista evankeliumia rakkaudessa ja totuudessa

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 14. Maalis 2013 09:46

Näinhän se menee eli kyllä synti pitää RAKKAUDELLA synniksi sanoa ja varoittaa sen tuhoavasta vaikutuksesta.

Kaikki on kiinni siitä millä sydämmen asenteella sen teemme. Jos rakkaudella niin saat senmukaiset hedelmät ja jos joku koittaa syyllistämällä ja väkisin ja pahalla niin ihminen menee vaan lapselliseen juupas/eipäs moodiin ja silloin ei homma oikein pelitä.

Jostain syystä sana synti särähtää pahasti joidenkin ihmisten korvaan ja he eivät halua myöntää olevansa "syntisiä" siksi olen huomannut että jos joskus synnistä käyttää synnistä synonyymiä vaikkapa "huono tapa" taikka "kahleet" , "salahallitsija" tai "diktaattori" (tuosta saa humoristisen keskustelun aikaan kun heittää legendaa siitä miten synti on kuin salainen pieni diktaattori hallitsija jonka pillin mukaan elämä pitäisi järjestää) näin he eivät ole syntisiä paskoja vaan heillä on vaan tuommoisia kahleita taikka pitäisi päästä eroon niistä "salahallitsijoista" ja sydämmen diktaattoreista" ;).

Minä koitan kertoa evankeloitavalle, -ennen kuin huomautan hänen synneistään- tarinan heikoista jäistä. Eli kun joku haluaa mennä luistelemaan aurinkoiselle järvenjäälle niin se voi näyttää ihanalta ja hauskalta mutta jos sinä tiedät että siellä on heikkojajäitä ja kuolemanvaara niin varottaisitko naapuria siitä vai päästäisitkö jäälle kuolemaan? Noin kun sanoo niin ne helpommin käsittää miksi synneistä pitää ylipäätään puhua.

Yksi melkein tärkein asia synnistä saarnaamisessa on mielestäni se seikka että jos niistä saarnaa niin PITÄÄ eli on velvollinen sanomaan että sinä kelpaat synteinesi ja juuri tuommoisena kuin olet Jeesukselle juuri NYT! Moni vaan lässyttää synneistä ja unohtaa mainita, että Jumala kutsuu myös syntisiä yhteyteensä ja ei tarvitse olla synnitön tai vanhurskas jo valmiiksi eli tälle "Jeesus matkalle" saa lähteä vaikka mistä paikasta ja lennon aikana ennen kuin saavutaan määränpäähän niin kaikki asiat kyllä ratkeavat ja hoituvat lennonjohtajan ja henkilökunnan avustuksella, niin ettei ole väliä missä tilassa ja kuinka syntisenä lennolle lähtee sillä matkalla kaikki selvitellään kuntoon ja kun laskeudutaan perille on kaikki tarvittavat asiat hoidettu koneessa. Kaikki vaan mukaan Jeesus-matkalle lähtöjä on jokapäivä! -50% alennus äkkilähdöistä xD.

Anyways rauhaa ja huumoria ja rakkautta siihen evankelioimiseen niin hyvin menee!
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32

Re: Julista evankeliumia rakkaudessa ja totuudessa

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 14. Maalis 2013 13:18

Murpatin kanssa olen kyllä ihan samaa mieltä siitä, että rakkaudella hyvää tulee :hearts: . Omaa sydäntään voi koetella aina, kun tekee mieli huomauttaa toiselle jostain väärästä teosta tms., että kokeeko sellaista Jumalan hyvyyttä ja rakkautta tuota ihmistä kohtaan. Haluaako koko sydämestään, että hänellä menisi kaikki hyvin ja oikein..? Vai haluaako vain, että toinen myöntää minun olevan oikeassa ja saan näin päteä paremmalla ja oikeammalla totuudella..? Jos sydämessä on rakkaus toissta ihmistä kohtaan, niin ei sano asioita, jotka todellisuudessa vahingoittavat häntä, mutta sanoo sitä heti, jos näkee toisen teoillaan vahingoittavan itseään. Meillä tulisi olla sama rakkaus kaikkia ihmisiä kohtaan kuin on omia läheisiä kohtaan, joille tietenkin toivomme kaikenlaista hyvyyttä ja menestystä ja iloa ja rauhaa. Omille lapsilleni sanon heti, jos he esimerkiksi syövät liikaa karkkia, että pitäisiköhän jo vähän rajoittaa :D , koska tiedän, että karkin syöminen ei ole tervellistä ja rakastan lapsiani niin paljon, että haluan heidän pysyvän terveinä :D
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Julista evankeliumia rakkaudessa ja totuudessa

ViestiKirjoittaja pekka » 28. Maalis 2013 12:21

Tämä on suurta eksytystä! Nuorisolle annettiin sitä mitä se haluaa eli kirkosta tehtiin jonkinlainen disco, oikeastaan muuta ei puutu kuin, että sinne hommataan vielä baarimestarit hoitamaan drinkkien tarjoilua.


” Dancemessu jakaa mielipiteet kirkossa”


http://www.pohjalainen.fi/uutiset/kotim ... -1.1362843


Job 36:10
avaa heidän korvansa nuhtelulle ja käskee heitä kääntymään pois vääryydestä.


Job 36:15
Kurjan hän vapahtaa hänen kurjuutensa kautta ja avaa hänen korvansa ahdistuksella.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: Julista evankeliumia rakkaudessa ja totuudessa

ViestiKirjoittaja keijo » 28. Maalis 2013 20:25

Laki ssa aikaan vihaa ja armo kaiken yli on rauha taisteluissa ja lepo Jeesuksen veren kautta kaikille jotka uskovat .Eikö ustävät kiitetä Herra, että meidän ei tarvite täyttää lakia vaan saamme olla vapaita ja onnelisisia ja täyttyä Pyhällä Hengellä joka on kaikille luvattu Kristuksessa Jeesuksessa ja tulla vielä onnellisemmaksi voittavaksi Herran oma ja voittaa muitakin taivas tielle pois kuoleman kauheasta paikasta, jonne ihmiskunta on matkalla,kiitos ja siuanusta,keijo
keijo
 
Viestit: 15
Liittynyt: 13. Heinä 2012 20:06

Re: Julista evankeliumia rakkaudessa ja totuudessa

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 28. Maalis 2013 22:31

keijo kirjoitti:Laki ssa aikaan vihaa ja armo kaiken yli on rauha taisteluissa ja lepo Jeesuksen veren kautta kaikille jotka uskovat .Eikö ustävät kiitetä Herra, että meidän ei tarvite täyttää lakia vaan saamme olla vapaita ja onnelisisia ja täyttyä Pyhällä Hengellä joka on kaikille luvattu Kristuksessa Jeesuksessa ja tulla vielä onnellisemmaksi voittavaksi Herran oma ja voittaa muitakin taivas tielle pois kuoleman kauheasta paikasta, jonne ihmiskunta on matkalla,kiitos ja siuanusta,keijo


No juuri näin tehdäänkin Keijo ja kiitetään Kaikkivaltiasta Herramme Jeesuksen Kristuksen sovituksesta!

Mikä mahtava voitto ja pelastus totisesti! Siinä kyllä riittää epäuskoisia pärskähdyksiä kun koittaa avuttomana ymmärtää miten paljon on Herra meitä rakastanut kun antoi oman ainoan poikansa tuommoiseen nöyryytykseen ja kidutukseen ja rääkkiin MEIDÄN puolestamme.



http://www.youtube.com/watch?v=yzqTFNfeDnE

:GBU:
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32


Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 36 vierailijaa

cron