Synnin tunnustus

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Synnin tunnustus

ViestiKirjoittaja Minä vain » 13. Maalis 2013 20:59

Terve kaikki.

Tuli tässä mieleen synnin tunnustus ja miten sen pitäisi olla.

Onko teille tullut vastaan synnintunnustus rukous tai vastaava josta löytyy nämä hirvittävät sanat..... olen tehnyt syntiä ja ansaitsen helvetin.....
ja sitten loppupuolella vielä kiitetään, että Jeesus maksoi meidän syntiemme edestä?

En muista tarkkaan mistä tuollaisen olen lukenut, mutta Mielestäni se on väärin muutamasta syystä.
1. Jumala ei ole tarkoittanut ihmisiä helvettiin.
2. Kaikkien syntien palkkana ei ole helvetti. Synnin palkka on kuolema, ja helvetti on valmistettu saatanalle ja hänen enkeleilleen.
3. Jeesus Kuoli Meidän tähtemme, häntä ei heitetty helvetin tuleen palamaan kenenkään puolesta.
4. Kuka on se joka tahtoo ihmiset hukuttaa helvettiin? kuka pistää ihmisten suuhun sellaisia sanoja, että anstaitsemme sen, vastoin opetuksia, ja että me vaadimme jonkun maksamaan sen hinnan?

tällaisia ajatuksia nousi mieleen, miten te asian näette?
Minä vain
 

Re: Synnin tunnustus

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 13. Maalis 2013 21:20

Helvetin ansaitsemisesta tuli mieleen Jeesuksen sanat: "Mutta minä sanon teille: jokainen, joka vihastuu veljeensä, on ansainnut oikeuden tuomion; ja joka sanoo veljelleen: 'Sinä tyhjänpäiväinen', on ansainnut suuren neuvoston tuomion; ja joka sanoo: 'Sinä hullu', on ansainnut helvetin tulen (Matt.5:22)." Eli Jeesuksen mukaan ainakin tällaiseen syntiin langennut ansaitsee helvetin. Mutta siinä tulee kuitenkin katuvalle vastaan Jumalan armo siinä, että Jeesus sovitti meidän syntimme kuolemallaan.
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Synnin tunnustus

ViestiKirjoittaja Minä vain » 13. Maalis 2013 22:07

Kiitos vastauksesta Aamu-usva.

Helvetin tuomio siitä, että sanoo toiselle sinä hullu, siinä täytyy olla jotain enemmän, sillä nykyään jos joku sanoo, hullu, se ei jotenkin ole niin pahalta vaikuttava, että siitä helvettiin pitäisi mennä.
Jotenkin on sellainen olo, että se olisi ollut ennen vanhaan jotain erilaista, ehkäpä suurin loukkaus jota voi toisesta sanoa.
tämmöinstä tulee mieleen, sillä nykyään moni ei varmasti niin kovin loukkaannu sellaisesta, enemmin melkein loukkaantuu tyhjänpäiväisestä, koska se on kun sanoisi toisen olevan ihan mitätön ja turha.
pitäisi saada selville sitä hieman siitä ajasta mitä sinä aikana hullu tarkoitti.
Minä vain
 

Re: Synnin tunnustus

ViestiKirjoittaja pekka » 18. Huhti 2013 11:10

"Kaikkiin synteihin syyllistynyt"



http://www.seurakuntalainen.fi/kolumnit ... yllistynyt



" Olen viime aikoina kirjoittanut raamattuopetussarjaa kymmenestä käskystä lehteemme. Valmistellessani kirjoituksia törmäsin mielenkiintoiseen tulkintaan tästä Jaakobin kirjeen jakeesta: ”se, joka muuten kaikessa noudattaa lakia mutta rikkoo sitä yhdessä kohdassa, on syypää kaikilta kohdin.” (Jaak. 2:10)

Tulkinnan esittäneen raamatuntutkijan mukaan Jaakobin mielessä on ajatus, että käskyt kietoutuvat tiiviisti toisiinsa. Emme pysty rikkomaan vain yhtä käskyä, vaan yhtä käskyä rikkoessamme tulemme rikkoneeksi myös muita käskyjä. Välitön reaktioni tuohon oli, ettei Jaakob tätä tarkoittanut. Asiayhteyshän osoittaa, mikä Jaakobilla oli mielessä: "Hän, joka sanoi: 'Älä tee aviorikosta', sanoi myös: 'Älä tapa.' Vaikka siis et teekään aviorikosta, olet lainrikkoja, jos tapat." (Jaak. 2:11) Jaakob ei sanonut, että tappaessasi syyllistyt myös aviorikokseen, vaan että syyllistyt lainrikkomiseen.

Kun sitten olen alkanut kirjoittaa noiden käskyjen selityksiä, olen huomannut, että tutkijan tulkinnassa piilee sittenkin viisaus. Jeesus antoi esimerkin, jonka mukaan käskyt tulee ymmärtää laajasti. Esimerkiksi viides käsky "älä tapa" ei kiellä vain konkreettista tappamista, vaan myös kaikenlaisen toisen vahingoittamisen. Jeesuksen mukaan olemme ansainneet tuomion, jos kutsumme veljeämme hulluksi. Tällainen laaja näkemys käskyistä taas johtaa siihen, että käskyt voidaan nähdä ihmeellisellä tavalla toisiinsa kietoutuneiksi.

Otetaan esimerkiksi vaikka seitsemäs käsky "älä varasta". On helppo ymmärtää, että varastaessani rikon myös yhdeksättä käskyä "älä tavoittele toisen omaisuutta" vastaan. Mutta varastaessani rikon myös ensimmäistä käskyä vastaan. Ensimmäinen käsky käskee pitämään Herraa yksin Jumalana ja turvautumaan yksin häneen. Varastaessani kuitenkin kiellän Jumalan, sillä hän on antanut lain, joka kieltää varastamisen. Lisäksi varastaminen on osoitus epäluottamuksesta Jumalaa kohtaan, koska varastaessani ajattelen, että minulle kuuluu jotain, mitä Jumala ei ole minulle antanut.

Entä miten varastaminen liittyy muihin käskyihin? Neljäs käsky kuuluu "kunnioita isääsi ja äitiäsi". Varastaessani tahraan paitsi oman maineeni myös isäni ja äitini maineen, ja saatan heidät huonoon huutoon. Sama soveltuu myös kuudenteen käskyyn "älä tee aviorikosta", sillä se kattaa avioliittoon liittyvän etiikan. Varastaessani tahraan myös puolisoni maineen ja saatan helposti myös parisuhteen ongelmiin. Esimerkkilistaa voisi jatkaa lähes loputtomiin.

Kymmenen käskyn laki on tiivistelmä Jumalan tahdosta ihmisille ja hän on antanut sen suojelemaan elämää. Jos rikomme sitä yhdessä kohden, rikomme elämää ja sen antajaa kohtaan. Koska jokainen on jossain kohti rikkonut Jumalan lakia vastaan, on jokainen siten rikkonut sitä kaikissa kohdin. Olisimme kaikki todella toivottomia kadotustuomiota odottavia lainrikkojia, ellei meidän tuomarinamme olisi meidän vapahtajamme Jeesus. Hän on kärsinyt kaiken vaadittavan meidän takiamme, että me saisimme armon."
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51


Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 24 vierailijaa

cron