Jeesus on YHWH - Jeesus on Jumala

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Jeesus on YHWH - Jeesus on Jumala

ViestiKirjoittaja todael » 03. Tammi 2011 06:30

Jeesus on ”YAHWEH” – Jeesus on Jumala

YHWH on erityinen, eroitettu ja pyhä Jumalan nimi, jolla VT:ssa Jumala ilmoittaa itsensä. YHWH on ainoa ja yksi Jumala joka kieltää kaikki muut jumalat Hänen rinnallaan.

Jumala vastasi Moosekselle: “Minä olen se, joka minä olen” (אֶהְיֶה אֲשֶׁר אֶהְיֶה.) Ja hän sanoi vielä: “Sano israelilaisille näin: ‘Minä olen’ lähetti minut teidän luoksenne” (2Moos.3:14) (33/38)

VT:n hepreassa käytetään myös seuraavia jumalannimiä mutta muussa merkityksessä –

1.(adonai [herra] 1Moos.18:12 “Sentähden Saara naurahti itseksensä ja ajatteli: “Heräisikö minussa, näin kuihduttuani, vielä halu? Ja myös minun herrani on vanha.” (33/38), jota käytetään tässä kuvaamaan Saaran aviomiestä Abramia,

2.(elohim [monikko muotoinen; jumalat] ) 5Moos.6:14 ” Älkää kulkeko muiden jumalien perässä, niiden kansain jumalien, jotka asuvat teidän ympärillänne” (33/38)

YHWH:n käyttö VT:n hepreassa ilmoittaa ainoastaan yhden totisen Jumalan nimen. Raamatussa ei siis käytetä YHWH ilmausta missään muussa merkityksessä, kuin osoittaamaan yhden ja totisen Jumalan nimen. Ketään muuta ei tule kumartaa eikä palvoa (2Moos.20:5) eikä Hänen nimeänsä ja kunniaansa tule antaan kenellekään muulle.

” Näin sanoo Herra, Israelin kuningas, ja sen lunastaja, Herra Sebaot: Minä olen ensimmäinen, ja minä olen viimeinen, ja paitsi minua ei ole yhtäkään Jumalaa.” (Jes.44:6) (33/38)

” Minä, Herra, se on minun nimeni, minä en anna kunniaani toiselle enkä ylistystäni epäjumalille.” (Jes.42:8) (33/38)

Jeesus rukoili “Ja nyt, Isä, kirkasta sinä minut tykönäsi sillä kirkkaudella, joka minulla oli sinun tykönäsi, ennenkuin maailma olikaan. (Joh.17:5) Tämä selvästi osoittaa että Jeesus on saman kirkkauden omistama, kuin VT:ssa ilmoitettu YHWH, joka ilmoittaa ” Minä, Herra, se on minun nimeni, minä en anna kunniaani (ESV kääntää ”kirkkauttani”) toiselle enkä ylistystäni epäjumalille.” (Jes.42:8) (33/38).

Jeesus sanoi ” “Älä pelkää! Minä olen ensimmäinen ja viimeinen..” (Ilm.1:17) Täsmälleen samat sanat jotka YHWH ilmoitta itsestään VT:ssa ” Näin sanoo Herra, Israelin kuningas, ja sen lunastaja, Herra Sebaot: Minä olen ensimmäinen, ja minä olen viimeinen, ja paitsi minua ei ole yhtäkään Jumalaa.” (Jes.44:6) (33/38)
Jeesus sanoi ” Minä olen se hyvä paimen. Hyvä paimen antaa henkensä lammasten edestä.” Psalmi 23 sanoo ” Herra (hepr. YHWH) on minun paimeneni, ei minulta mitään puutu”

Jeesus osoittaa, että Hänelle on annettu valta tuomita kaikki ihmiset (Joh.5:27, Matt 25:31). YHWH on VT:ssa Hän joka tuomitsee pakanakansat. ”Lähtekööt liikkeelle, hyökätkööt kansakunnat Joosafatin laaksoon; sillä siellä hän istuu tuomitsemassa kaikkia pakanakansoja, joka taholta tulleita. ” (Jooel 3:12)(33/38) Edellisessä jakeessa (Joel3:11) ”Herra” = YHWH.

Jeesus sanoi “Totisesti, totisesti minä sanon teille: ennenkuin Aabraham syntyi, olen minä ollut”. (Joh.8:58) (33/38) Tämä ei ainoastaan osoita että Jeesus oli olemassa ennen Aabrahamia, vaan että Hän on sama VT:n YHWH Jumala. Jumala vastasi Moosekselle: “Minä olen se, joka minä olen” (אֶהְיֶה אֲשֶׁר אֶהְיֶה.) Ja hän sanoi vielä: “Sano israelilaisille näin: ‘Minä olen’ lähetti minut teidän luoksenne” (2Moos.3:14) (33/38)

Nämä selkeät Raamatun kohdat osoittavat että Jeesus on VT:tin JHWH. Hän on sama Jumala joka ilmoitti itsensä VT:ssa nimellä YHWH. Tämä Jumala on yksi Jumala, jonka rinnalla ei saa kumartaa eikä palvoa toisia jumalia.

”Minä olen Herra, sinun Jumalasi, joka vein sinut pois Egyptin maasta, orjuuden pesästä. Älä pidä muita jumalia minun rinnallani. Älä tee itsellesi jumalankuvaa, älä mitään kuvaa, älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla. Älä kumarra niitä äläkä palvele niitä. Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen, niille, jotka minua vihaavat; mutta teen laupeuden tuhansille, jotka minua rakastavat ja pitävät minun käskyni. ” (5Moos.5:6) (33/38)

Ne jotka kieltävät UT:tin selkeän ilmoituksen, että Jeesus on Jumala (Room.9:5, 1Joh.5:20, Tiit.2:13) , sortuvat moni jumalisuuteen sekä epäjumalanpalvontaan. Sillä kuten edellä 5Moos.5:6 sanoo, YHWH:n rinnalla EI saa pitää muita jumalia, eikä niitä tule kumartaa eikä palvella. Se joka kieltää Jeesuksen Jumalana, ja silti kumartaa ja palvelee Jeesusta – tai kutsuu Jeesusta Herraksi, sortuu epäjumalanpalvelukseen ja rikkoo YHWH:n kiellon siitä, että ei tule palvo ketään muuta Jumalaa kuin YHWH:a.

Jos joku sanoo, että Jeesus ei ole Jumala YHWH, vaan Jumalan Poika, hän luo erillisen Jumalan YHWH:n rinnalle ja näin sortuu moni jumalisuuteen. Taasen, jos sama henkilö kumartaa Jeesusta ja palvelee Häntä Jumalan Poikana, eikä VT:tin YHWH:na (yhtenä ainoana Jumalana) hän rikkoo Jumalan asettaman käskyn palvella muita jumalia.

Raamattu selvästi osoittaa että on VAIN yksi Jumala, ja jos Jeesus ei ole Jumala, ei häntä YHWH:n käskyn mukaisesti silloin edes saa kumartaa eikä palvoa.

Se joka siis kieltää Jeesuksen YHWH:na (Jumalana) syyllistyy moni jumalisuuteen, tai sitten hänen täytyy kieltää Jeesuksen jumaluus kokonaan. Jos hän kieltää Jeesuksen jumaluuden, hänellä ei voi olla silloin edes JHWH Jumalaakaan, koska Jeesus ja JHWH ovat yksi.

”Minä ja Isä olemme yhtä” (Joh.10:30)

”Kuka ikinä kieltää Pojan, hänellä ei ole Isääkään. Joka tunnustaa Pojan, hänellä on myös Isä.” (1Joh.2:23)

Ja edelleen, Jumalan aikaansaama pelastus menettää merkityksensä ja syntien anteeksisaaminen Jumalan tekona kumoutuu, jos Jeesuksen jumaluus kielletään. Jeesuksella ei voi olla muuta jumaluutta kuin se jumaluus joka on VT:n YHWH:lla, muuten tällainen henkilö syyllistyy moni jumalisuuteen ja rikkoo 5Moos.5:6:ta kohtaan.

Raamatun mukaan se joka opettaa että Jeesus ei ole VT:n JHWH on harhaopettaja ja opettaa Raamatun vastaisesti.

”Kuka on valhettelija, ellei se, joka kieltää sen, että Jeesus on Kristus? Hän on antikristus, se, joka kieltää Isän ja Pojan.” (1Joh.2:22)

Antikristuksen henki on se joka kieltää Jeesuksen VT:tin YHWH Jumalana, ja luo toisen jumaluuden JHWH:n rinnalle. Tällainen opetus on selvä harhaoppi joka täytyy paljastaa. Jeesus on Kristus koska Hän on Jumala – VT:tin YHWH.

- todael :pc:
Koetelkaa kaikki ja pitäkää se mikä hyvä on

Hakusanalisäyksiä: onko Jeesus YHWH, onko Jeesus JHWH, Jeesus on Herra, onko Jeesus Herra
-Juha
todael
 

Re: Jeesus on YHWH - Jeesus on Jumala

ViestiKirjoittaja Jukka-Pekka » 03. Tammi 2011 07:56

Amen, amen!

Jos Jeesuksen jumaluus kielletään, kielletään silloin Isäkin.

Siunausta :hearts:
Jes.35:8 "Ja siellä on oleva valtatie, ja sen nimi on "pyhä tie": sitä ei kulje saastainen; se on heitä itseänsä varten. Joka sitä tietä kulkee, ei eksy - eivät hullutkaan."
Jukka-Pekka
 
Viestit: 534
Liittynyt: 18. Marras 2010 17:30

Re: Jeesus on YHWH - Jeesus on Jumala

ViestiKirjoittaja JHK » 03. Tammi 2011 11:43

Emme tämän asian kanssa saa kuitenkaan sortua sellaiseen tiukkapipoisuuteen että alamme veljiä ja sisaria syyttämään epäjumalain palveluksesta jos heillä ei ole tästä asiasta aivan selkeää kuvaa, sillä kukin toimii sen ymmärryksen ja uskon puitteissa joka hänellä on. Jos joku ei vielä kykene käsittämään Herran yksyttä täysin raamatullisesti, mutta on kuitenkin veli/sisar, on meidän ymmärrettävä toisen keskeneräisyyttä; onhan Jumala hänetkin kutsunut ja lapsekseen ottanut. Minulta itseltäni kesti suhteellisen kauan alkaa ymmärtää tätä asiaa.
JHK
 

Re: Jeesus on YHWH - Jeesus on Jumala

ViestiKirjoittaja PetriFB » 03. Tammi 2011 14:23

Amen, todella hyviä ja tärkeitä kaikki kolme edellä olevaa kirjoitusta!
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Jeesus on YHWH - Jeesus on Jumala

ViestiKirjoittaja toni t » 03. Tammi 2011 15:16

todael kirjoitti:Jeesus on ”YAHWEH” – Jeesus on Jumala

YHWH on erityinen, eroitettu ja pyhä Jumalan nimi, jolla VT:ssa Jumala ilmoittaa itsensä. YHWH on ainoa ja yksi Jumala joka kieltää kaikki muut jumalat Hänen rinnallaan.

Jumala vastasi Moosekselle: “Minä olen se, joka minä olen” (אֶהְיֶה אֲשֶׁר אֶהְיֶה.) Ja hän sanoi vielä: “Sano israelilaisille näin: ‘Minä olen’ lähetti minut teidän luoksenne” (2Moos.3:14) (33/38)

VT:n hepreassa käytetään myös seuraavia jumalannimiä mutta muussa merkityksessä –

1.(adonai [herra] 1Moos.18:12 “Sentähden Saara naurahti itseksensä ja ajatteli: “Heräisikö minussa, näin kuihduttuani, vielä halu? Ja myös minun herrani on vanha.” (33/38), jota käytetään tässä kuvaamaan Saaran aviomiestä Abramia,

2.(elohim [monikko muotoinen; jumalat] ) 5Moos.6:14 ” Älkää kulkeko muiden jumalien perässä, niiden kansain jumalien, jotka asuvat teidän ympärillänne” (33/38)

YHWH:n käyttö VT:n hepreassa ilmoittaa ainoastaan yhden totisen Jumalan nimen. Raamatussa ei siis käytetä YHWH ilmausta missään muussa merkityksessä, kuin osoittaamaan yhden ja totisen Jumalan nimen. Ketään muuta ei tule kumartaa eikä palvoa (2Moos.20:5) eikä Hänen nimeänsä ja kunniaansa tule antaan kenellekään muulle.

” Näin sanoo Herra, Israelin kuningas, ja sen lunastaja, Herra Sebaot: Minä olen ensimmäinen, ja minä olen viimeinen, ja paitsi minua ei ole yhtäkään Jumalaa.” (Jes.44:6) (33/38)

” Minä, Herra, se on minun nimeni, minä en anna kunniaani toiselle enkä ylistystäni epäjumalille.” (Jes.42:8) (33/38)

Jeesus rukoili “Ja nyt, Isä, kirkasta sinä minut tykönäsi sillä kirkkaudella, joka minulla oli sinun tykönäsi, ennenkuin maailma olikaan. (Joh.17:5) Tämä selvästi osoittaa että Jeesus on saman kirkkauden omistama, kuin VT:ssa ilmoitettu YHWH, joka ilmoittaa ” Minä, Herra, se on minun nimeni, minä en anna kunniaani (ESV kääntää ”kirkkauttani”) toiselle enkä ylistystäni epäjumalille.” (Jes.42:8) (33/38).

Jeesus sanoi ” “Älä pelkää! Minä olen ensimmäinen ja viimeinen..” (Ilm.1:17) Täsmälleen samat sanat jotka YHWH ilmoitta itsestään VT:ssa ” Näin sanoo Herra, Israelin kuningas, ja sen lunastaja, Herra Sebaot: Minä olen ensimmäinen, ja minä olen viimeinen, ja paitsi minua ei ole yhtäkään Jumalaa.” (Jes.44:6) (33/38)
Jeesus sanoi ” Minä olen se hyvä paimen. Hyvä paimen antaa henkensä lammasten edestä.” Psalmi 23 sanoo ” Herra (hepr. YHWH) on minun paimeneni, ei minulta mitään puutu”

Jeesus osoittaa, että Hänelle on annettu valta tuomita kaikki ihmiset (Joh.5:27, Matt 25:31). YHWH on VT:ssa Hän joka tuomitsee pakanakansat. ”Lähtekööt liikkeelle, hyökätkööt kansakunnat Joosafatin laaksoon; sillä siellä hän istuu tuomitsemassa kaikkia pakanakansoja, joka taholta tulleita. ” (Jooel 3:12)(33/38) Edellisessä jakeessa (Joel3:11) ”Herra” = YHWH.

Jeesus sanoi “Totisesti, totisesti minä sanon teille: ennenkuin Aabraham syntyi, olen minä ollut”. (Joh.8:58) (33/38) Tämä ei ainoastaan osoita että Jeesus oli olemassa ennen Aabrahamia, vaan että Hän on sama VT:n YHWH Jumala. Jumala vastasi Moosekselle: “Minä olen se, joka minä olen” (אֶהְיֶה אֲשֶׁר אֶהְיֶה.) Ja hän sanoi vielä: “Sano israelilaisille näin: ‘Minä olen’ lähetti minut teidän luoksenne” (2Moos.3:14) (33/38)

Nämä selkeät Raamatun kohdat osoittavat että Jeesus on VT:tin JHWH. Hän on sama Jumala joka ilmoitti itsensä VT:ssa nimellä YHWH. Tämä Jumala on yksi Jumala, jonka rinnalla ei saa kumartaa eikä palvoa toisia jumalia.

”Minä olen Herra, sinun Jumalasi, joka vein sinut pois Egyptin maasta, orjuuden pesästä. Älä pidä muita jumalia minun rinnallani. Älä tee itsellesi jumalankuvaa, älä mitään kuvaa, älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla. Älä kumarra niitä äläkä palvele niitä. Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen, niille, jotka minua vihaavat; mutta teen laupeuden tuhansille, jotka minua rakastavat ja pitävät minun käskyni. ” (5Moos.5:6) (33/38)

Ne jotka kieltävät UT:tin selkeän ilmoituksen, että Jeesus on Jumala (Room.9:5, 1Joh.5:20, Tiit.2:13) , sortuvat moni jumalisuuteen sekä epäjumalanpalvontaan. Sillä kuten edellä 5Moos.5:6 sanoo, YHWH:n rinnalla EI saa pitää muita jumalia, eikä niitä tule kumartaa eikä palvella. Se joka kieltää Jeesuksen Jumalana, ja silti kumartaa ja palvelee Jeesusta – tai kutsuu Jeesusta Herraksi, sortuu epäjumalanpalvelukseen ja rikkoo YHWH:n kiellon siitä, että ei tule palvo ketään muuta Jumalaa kuin YHWH:a.

Jos joku sanoo, että Jeesus ei ole Jumala YHWH, vaan Jumalan Poika, hän luo erillisen Jumalan YHWH:n rinnalle ja näin sortuu moni jumalisuuteen. Taasen, jos sama henkilö kumartaa Jeesusta ja palvelee Häntä Jumalan Poikana, eikä VT:tin YHWH:na (yhtenä ainoana Jumalana) hän rikkoo Jumalan asettaman käskyn palvella muita jumalia.

Raamattu selvästi osoittaa että on VAIN yksi Jumala, ja jos Jeesus ei ole Jumala, ei häntä YHWH:n käskyn mukaisesti silloin edes saa kumartaa eikä palvoa.

Se joka siis kieltää Jeesuksen YHWH:na (Jumalana) syyllistyy moni jumalisuuteen, tai sitten hänen täytyy kieltää Jeesuksen jumaluus kokonaan. Jos hän kieltää Jeesuksen jumaluuden, hänellä ei voi olla silloin edes JHWH Jumalaakaan, koska Jeesus ja JHWH ovat yksi.

”Minä ja Isä olemme yhtä” (Joh.10:30)

”Kuka ikinä kieltää Pojan, hänellä ei ole Isääkään. Joka tunnustaa Pojan, hänellä on myös Isä.” (1Joh.2:23)

Ja edelleen, Jumalan aikaansaama pelastus menettää merkityksensä ja syntien anteeksisaaminen Jumalan tekona kumoutuu, jos Jeesuksen jumaluus kielletään. Jeesuksella ei voi olla muuta jumaluutta kuin se jumaluus joka on VT:n YHWH:lla, muuten tällainen henkilö syyllistyy moni jumalisuuteen ja rikkoo 5Moos.5:6:ta kohtaan.

Raamatun mukaan se joka opettaa että Jeesus ei ole VT:n JHWH on harhaopettaja ja opettaa Raamatun vastaisesti.

”Kuka on valhettelija, ellei se, joka kieltää sen, että Jeesus on Kristus? Hän on antikristus, se, joka kieltää Isän ja Pojan.” (1Joh.2:22)

Antikristuksen henki on se joka kieltää Jeesuksen VT:tin YHWH Jumalana, ja luo toisen jumaluuden JHWH:n rinnalle. Tällainen opetus on selvä harhaoppi joka täytyy paljastaa. Jeesus on Kristus koska Hän on Jumala – VT:tin YHWH.

- todael :pc:
Koetelkaa kaikki ja pitäkää se mikä hyvvä on



:amen4:

Koettelin todaelin mahtavan kirjoituksen ja pidän siitä kaikki ;gladly:

Kiitos todeal kirjoituksestasi se oli hyvä ja mielenkiintoinen ja aukaisi minullekkin uusia paikkoja jotka kirkastaa Herraa Jeesusta.

JHK:lla oli myös hyvä ja tärkeä kirjoitus.

:thumb:
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Re: Jeesus on YHWH - Jeesus on Jumala

ViestiKirjoittaja todael » 03. Tammi 2011 15:42

JHK kirjoitti:Emme tämän asian kanssa saa kuitenkaan sortua sellaiseen tiukkapipoisuuteen että alamme veljiä ja sisaria syyttämään epäjumalain palveluksesta jos heillä ei ole tästä asiasta aivan selkeää kuvaa, sillä kukin toimii sen ymmärryksen ja uskon puitteissa joka hänellä on. Jos joku ei vielä kykene käsittämään Herran yksyttä täysin raamatullisesti, mutta on kuitenkin veli/sisar, on meidän ymmärrettävä toisen keskeneräisyyttä; onhan Jumala hänetkin kutsunut ja lapsekseen ottanut. Minulta itseltäni kesti suhteellisen kauan alkaa ymmärtää tätä asiaa.


Olen samaa mieltä. Meidän tulee olla Jumalan Hengessä rakkaudellisesti kykeneviä ohjamaan veljiä ja sisaria - Raamatulla perustellen - pois vääristä opeista. Loppujen lopuksi rukous on suurin tekijä, kun joudun keskusteluihin esim. Jehovan Todistajien kanssa.

Asian tekee vakavaksi sen jos joku julkisesti opettaa että Jeesus ei ole Jumala, kieltää siis Jumalan ykseyden ja sen että Isä ja Poika ovat yksi. Tällainen opetus joko päätyy monijumalisuuteen tai siihen että Jeesus ei ole Jumala. Marko Lind esim. opettaa Jehovan Todistajien tyylistä oppia tästä asiasta, ja sellainen harhaoppi tulee selvästi paljastaa ja Raamatulla osoittaa vääräksi.

Siunausta kaikille.

- todael :thumb:
Koetelkaa kaikki ja pitäkää se mikä hyvää on
todael
 

Re: Jeesus on YHWH - Jeesus on Jumala

ViestiKirjoittaja toni t » 03. Tammi 2011 18:38

Asian tekee vakavaksi sen jos joku julkisesti opettaa että Jeesus ei ole Jumala, kieltää siis Jumalan ykseyden ja sen että Isä ja Poika ovat yksi. Tällainen opetus joko päätyy monijumalisuuteen tai siihen että Jeesus ei ole Jumala. Marko Lind esim. opettaa Jehovan Todistajien tyylistä oppia tästä asiasta, ja sellainen harhaoppi tulee selvästi paljastaa ja Raamatulla osoittaa vääräksi.



Olen täysin samaa mieltä. Ja on todella hyvä asia se että on veljiä ja sisaria tukena auttamassa sellaisissa paikoissa joissa joku yrittää tahalteen ja julkisesti vääristellä Raamatun sanomaa levittämällä harhaoppeja Jeesuksesta. Vääristely ja harhaoppi kohdistuu yleensä aina Jeesukseen sillä se on pelastus kysymys.

1.Pie.2:6 Sillä Raamatussa sanotaan: "Katso, minä lasken Siioniin valitun kiven, kalliin kulmakiven; ja joka häneen uskoo, ei ole häpeään joutuva."
2:7 Teille siis, jotka uskotte, se on kallis, mutta niille, jotka eivät usko, "on se kivi, jonka rakentajat hylkäsivät, tullut kulmakiveksi"
2:8 ja "kompastuskiveksi ja loukkauskallioksi." Koska he eivät tottele sanaa, niin he kompastuvat; ja siihen heidät on pantukin.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Re: Jeesus on YHWH - Jeesus on Jumala

ViestiKirjoittaja todael » 04. Tammi 2011 11:24

Paavali kirjoittaa Room.10:13 "jokainen joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu"

> Tämä on lainaus Joel2:32:sta joka osoittaa hepreankielessä että Herran nimi on YHWH. Herran nimi on selvästi siis VT:n YHWH:n nimi. Jeesus on YHWH, sillä vain Herran nimi, Jeesuksen nimi pelastaa, ja tämä Herran nimi on YHWH.
Edellä olevaa Joel.2:32:ta lainaa myös Pietari julistuksessaan Apt.2:21.

"Eikä ole pelastusta yhdessäkään toisessa; sillä ei ole taivaan alla muuta nimeä ihmisille annettu, jossa meidän pitää pelastuman" (Apt.4:12)

Apostoleille Herran nimi on YHWH:n nimi. Vain tässä nimessä on pelastus. Tämä nimi on Jeesuksen nimi, sillä jokainen joka tunnustaa suullaan että Jeesus on Herra, tunnustaa että Jeesus on YHWH - Jeesus on Jumala.

Se joka kieltää Herran nimen, hän kieltää myös YHWH:n sekä Jeesuksen. Filadelfian seurakunnalle Jeesus sanoo :
"..sinä olet ottanut vaarin minun sanastani etkä ole minun nimeäni kieltänyt." (Ilm.3:8)

Kysyn, tunnustammeko me YHWH:n nimeä Jeesuksen nimessä ? Onko tunnustuksemme Jeesuksesta apostolisen opetuksen mukainen ?

"Eikä ole pelastusta yhdessäkään toisessa; sillä ei ole taivaan alla muuta nimeä ihmisille annettu, jossa meidän pitää pelastuman" (Apt.4:12)

Tämä pelastava nimi on Herran nimi (YHWH:n nimi), Jeesuksen nimi.
Harmillista että monet eivät tiedä, että UT:n 33/38 käännöksessä "Herran nimi" on selvästi VT:n YHWH:n nimi.

Miika 4:5 "Sillä kaikki kansat vaeltavat jumalansa nimessä kukin, mutta me vaellamme Herran (YHWH) nimessä aina ja iankaikkisesti."
Minä tahdon vaeltaa Jeesuksen nimessä - Herrani ja Jumalani YHWH:n nimessä. :happy:

- todael :hurraa: :good2:
Koetelkaa kaikki ja pitäkää se mikä hyvää on
todael
 

Re: Jeesus on YHWH - Jeesus on Jumala

ViestiKirjoittaja PetriFB » 04. Tammi 2011 11:56

todael kirjoitti:Paavali kirjoittaa Room.10:13 "jokainen joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu"

> Tämä on lainaus Joel2:32:sta joka osoittaa hepreankielessä että Herran nimi on YHWH. Herran nimi on selvästi siis VT:n YHWH:n nimi. Jeesus on YHWH, sillä vain Herran nimi, Jeesuksen nimi pelastaa, ja tämä Herran nimi on YHWH.
Edellä olevaa Joel.2:32:ta lainaa myös Pietari julistuksessaan Apt.2:21.

"Eikä ole pelastusta yhdessäkään toisessa; sillä ei ole taivaan alla muuta nimeä ihmisille annettu, jossa meidän pitää pelastuman" (Apt.4:12)

Apostoleille Herran nimi on YHWH:n nimi. Vain tässä nimessä on pelastus. Tämä nimi on Jeesuksen nimi, sillä jokainen joka tunnustaa suullaan että Jeesus on Herra, tunnustaa että Jeesus on YHWH - Jeesus on Jumala.

Se joka kieltää Herran nimen, hän kieltää myös YHWH:n sekä Jeesuksen. Filadelfian seurakunnalle Jeesus sanoo :
"..sinä olet ottanut vaarin minun sanastani etkä ole minun nimeäni kieltänyt." (Ilm.3:8)

Kysyn, tunnustammeko me YHWH:n nimeä Jeesuksen nimessä ? Onko tunnustuksemme Jeesuksesta apostolisen opetuksen mukainen ?

"Eikä ole pelastusta yhdessäkään toisessa; sillä ei ole taivaan alla muuta nimeä ihmisille annettu, jossa meidän pitää pelastuman" (Apt.4:12)

Tämä pelastava nimi on Herran nimi (YHWH:n nimi), Jeesuksen nimi.
Harmillista että monet eivät tiedä, että UT:n 33/38 käännöksessä "Herran nimi" on selvästi VT:n YHWH:n nimi.

Miika 4:5 "Sillä kaikki kansat vaeltavat jumalansa nimessä kukin, mutta me vaellamme Herran (YHWH) nimessä aina ja iankaikkisesti."
Minä tahdon vaeltaa Jeesuksen nimessä - Herrani ja Jumalani YHWH:n nimessä. :happy:

- todael :hurraa: :good2:
Koetelkaa kaikki ja pitäkää se mikä hyvää on


Amen juuri näin! Jeesus on Herra YHWH :amen4:
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Jeesus on YHWH - Jeesus on Jumala

ViestiKirjoittaja todael » 04. Tammi 2011 13:19

Tässä vielä kopio Moshe Zew:n kirjoituksesta, jolla hän kommentoi Facebookissa edellä kirjoittamaani tekstiä pelastavasta Herran nimestä.

Jooel 2:32: Ja jokainen, joka huutaa avuksi JHWH:n nimeä, pelastuu.
Apostoli Shaul eli Paavali kirjoittaa lainaten edellä olevaa Jooelin tekstiä:
Room 10:13: Sillä "jokainen, joka huutaa avuksi Herran (JHWH:n) nimeä, pelastuu."

Kauttaaltaan muualla UT:ssa opetetaan, että Jeshua pelastaa. Mm. Apostolien teoissa kerrotaan Shimonin eli Pietarin sanoneen:
Apt 4:12: Eikä ole pelastusta yhdessäkään toisessa; sillä ei ole taivaan alla muuta nimeä ihmisille annettu, jossa meidän pitäisi pelastuman.

Asiayhteydestä näemme, että hän tarkoittaa Jeshua-nimeä (jae 10). Jopa Shaul kirjoittaessaan Timoteukselle korostaa pelastusta Jeshuassa:
2 Tim 2:10: Siitä syystä minä kärsin kaikki valittujen tähden, että hekin saavuttaisivat pelastuksen, joka on Messiaassa Jeshuassa, ynnä iankaikkisen kirkkauden.

Toisaalla Shaul opettaa, että tulisi huutaa avuksi JHWH:n nimeä, mutta toisaalla hän sanoo pelastuksen olevan Jeshuassa.

Onko tässä nyt ristiriita?

Nimeen Jeshua sisältyy merkitys: apu, pelastus. Se näkyy
tämän nimen kolmessa ns. juurikirjaimessa:
ישע (jesh'a) apu, pelastus.

Tässä nimessä on kaksi osaa:
Ensimmäisessä osassa on ainoastaan י Jod-kirjain.
Se viittaa Jumalan nimeen יהוה JHWH.
Tämä Jumalan nimi esiintyy TaNaKh'ssa joko
kokonaisena tai osina:
י
יה
יהו
יהוה

Pelkkä י Jod -kirjain esiintyy joissakin nimissä.

Kirjaimet י Jod ja ה He muodostavat sanan יה Jah, Jumala. Se esiintyy myös useiden Raamatun henkilöiden nimissä.

Kirjaimet י Jod, ה He ja ו Vav muodostavat sanan יהו Jahu, ja se esiintyy useiden Raamatun henkilöiden nimissä, kuten mm.: Jesha'jahu (Jesaja) ja Jirmejahu (Jeremia).

Toisen osan kolme kirjainta: שוע (shu'a) merkitsevät käännettynä: avunhuuto.

Kun lausumme nimen ישוע (Jeshua), se merkitsee sen hetkisestä tilastamme riippuen joko avunhuutoa: JHWH pelasta tai kiitosta ja ylistystä siitä, että JHWH pelastaa.

Ei siis ole mitään ristiriitaa, vaan jokainen joka huutaa avuksi JHWH:n nimeä, huutaa: Jeshua!

Hän ei ole vain Jumalan voitelema ihminen, Mirjamin (Marian) ja Joosefin poika. Eikä Hän ole jumaluudessa pienempi jumala. Vaan Hän on Jumala, JHWH, joka eli täällä maan päällä ihmisenä, sovitti ihmiskunnan synnit ristinkuolemallaan - sovitti maailman itsensä
kanssa (2 Kor 5:19) ja nousi ylös kuolleista ja palasi taivaisiin. Sieltä Hän on tuleva tämän aikakauden päättyessä tuomitsemaan
epäuskoisen maailman ja perustaa iankaikkisen messiaanisen Valtakunnan, tulevan maailman, jossa Jumalan maja on ihmisten keskellä, kuten profeetta Sakarja on ennustanut:

Sak 2:10: Riemuitse ja iloitse, tytär Siion! Sillä Minä tulen ja asun sinun keskelläsi, sanoo JHWH.

Tämä profetia täytyy kolmesti ja sen esitäyttymys oli kun Jeshua, Sana tuli lihaksi ja asui kansansa keskuudessa (Joh 1:14; huomaa myös jae 1).

Nyt Hän on kansansa keskuudessa Pyhässä Hengessä. "Ja katso, MINÄ OLEN teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti" (Matt 28:20b). "Sillä missä kaksi tahi kolme on kokoontunut Minun nimeeni, siinä MINÄ OLEN heidän keskellänsä." (Matt 18:20).

Johannes näki ilmestyksessään edellä olevan Sakarjan profetian lopputäyttymyksen ja hän kirjoittaa siitä:
Ilm 21:3: Ja minä kuulin suuren äänen valtaistuimelta sanovan: "Katso, Jumalan maja ihmisten keskellä! Ja Hän on asuva heidän keskellänsä, ja he ovat hänen kansansa, ja Jumala itse on oleva heidän kanssaan, heidän Jumalansa; 4: ja Hän on pyyhkivä pois kaikki kyyneleet heidän silmistänsä, eikä kuolemaa ole enää oleva, eikä murhetta eikä parkua eikä kipua ole enää oleva, sillä kaikki entinen on mennyt."

Ennen ihmiseksi syntymistään Hänen nimensä oli JHWH, nyt Hänen nimensä on JHWH:n pelastus (Jeshua) ja tulevassa maailmassa Hänellä on uusi nimi (Ilm. 3:12): JHWH on täällä (JHWH Shamma,
Hes 48:35).

שמע ישראל יהוה אלהינו יהוה אחד
Kuule Israel, JHWH Jumalamme, JHWH on yksi.

ברוך אתה יהוה אלהינו מלך העולם האדון ישוע המשיח
Ylistetty Olet Sinä JHWH Jumalamme, Maailmankaikkeuden
Kuningas, Herra Jeshua Messias.


- todael :hurraa: :jew: :hurraa:
Koetelkaa kaikki ja pitäkää se mikä hyvää on
todael
 

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 43 vierailijaa

cron