Jeesus on YHWH - Jeesus on Jumala

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen käyttäminen

ViestiKirjoittaja Jukka » 24. Tammi 2016 16:06

Aamu-Usva kirjoitti:Olen Jukan kanssa samaa mieltä siitä, että liiallinen kirjaimilla pelaaminen voi johtaa sellaiseen hämminkitilaan. Kun olin itse tullut uskoon, niin olin rukoillut Jumalaa Jeesuksen nimessä, mutta en ollut kiinnittänyt huomiota niihin sanoihin, joilla rukoilin. Se oli vain vapaata sydämen rukousta ja ylistystä Isän läsnäolossa. Sitten kun ensimmäisen kerran kuulin näistä nimiasioista, niin menin jotenkin hämilleni rukoillessani, että mitä minun kuuluu sanoa. Sitä kesti jonkin aikaa, kunnes ymmärsin, että riittää, kun oikeasti sydämessään tuntee Jeesuksen ja kääntyy rukouksessa Hänen puoleensa, niin Pyhä Henki kyllä johtaa rukousta. Minun ei tarvitse miettiä, millä nimillä kutsun Isää ja Poikaa, kunhan tunnen heidät. Joskus nämä nimillä kikkailut voivat olla juuri niitä järjen päätelmiä ja varustuksia, jotka nostetaan Jumalan tuntemista vastaan (2.Kor.10:5). Ne vievät liikaa huomiota ja saattavat viedä lapsenomaisen uskon ja hajottaa yhteyttä sisariin ja veljiin.

"Sillä Jumala, joka sanoi: 'Loistakoon valkeus pimeydestä', on se, joka loisti sydämiimme, että Jumalan kirkkauden tunteminen, sen kirkkauden, joka loistaa Kristuksen kasvoissa, levittäisi valoansa (2.Kor.4:6)."


Hyvin kirjoitit :wise3: :good2: (näillä hymiöillähän vastaus käy vaivattomasti ja lukijalle jää runsaasti liikkumavaraa, että mitä "hymiökannanotto" pitää sisällään :think2: ).
Jukka
 

Re:

ViestiKirjoittaja uuhi » 24. Tammi 2016 16:23

Mielestäni siihen jukan opettamaan harhaoppiin on ollut syytä puuttua.
uuhi
 
Viestit: 532
Liittynyt: 30. Joulu 2010 14:39

Re: Re:

ViestiKirjoittaja Jukka » 24. Tammi 2016 18:55

uuhi kirjoitti:En ole löytänyt todisteita sille opillesi jukka. Arvelen että sinä et kunnolla ymmärrä eroa nimen jhwh ja termin adown välillä. Syytit mua nimillä, kirjaimilla ja sanoilla leikkimisestä. En ota tuota kieroutunutta syytöstäsi vastaan.


En syyttänyt Sinua uuhi vaan ilmaisin huolestumiseni tavastasi repostella Jumalan Sanaa. Näin olen tehnyt jo aikaisemminkin. Sinusta ja kirjoituksistasi piirtyy silmiini Jeesuksen aikalaiset fariseukset ja kirjanoppineet, jotka tutkivat ja selittivät Kirjoituksia. Jo Jeremia sanoi heistä: "Kuinka saatatte sanoa: 'Me olemme viisaita, ja meillä on Herran laki'? Totisesti! Katso, valheen työtä on tehnyt kirjanoppineiden valhekynä. Viisaat saavat häpeän, kauhistuvat ja joutuvat kiinni. Katso, he ovat hyljänneet Herran sanan -mitä heillä on viisautta?" (Jer. 8:8-9). Jeesus itse sanoi heille: "Jos te Moosesta uskoisitte, niin te uskoisitte minua; sillä minusta hän on kirjoittanut. Mutta jos te ette usko hänen kirjoituksiaan, kuinka te uskoisitte minun sanojani?" (Joh. 5:46-47).
Jukka
 

Re: Re:

ViestiKirjoittaja Jukka » 24. Tammi 2016 20:40

uuhi kirjoitti:Mielestäni siihen jukan opettamaan harhaoppiin on ollut syytä puuttua.


Sisareni Uuhi. En koe olevani harhaoppinen. Olen tutkinut niitä viimeisen 20 vuoden aikana kohtalaisen paljon; myös ajassamme ilmeneviä, ja huomannut niiden juurien ulottuvan kauas historiaan, alkuseurakunnan aikaan ja paljon kauemmaskin.

Harhaopit voidaan jakaa karkeasti kahteen perustavaa laatua olevaan harhaoppiin, joista sitten on siinnyt suuri määrä niiden johdannaisia. Nämä kaksi harhaoppia ovat areiolaisuus ja pelagiolaisuus. Areiolaisuus edustaa kristinuskon ikuista vastahenkeä, joka tyytyy (uskossa) luotuun Luojan asemasta, kieltäen Jeesuksen Kristuksen jumaluuden. Pelagiolaisuus taas kieltää Kristuksen työn, sovituksen ja vanhurskauttamisen (armosta) ollen näin ihmisen itsensä korottamista ja siten kaiken synnin alkumuoto.

Koska tunnustan Jeesuksen Kristuksen Herrakseni ja Jumalakseni sekä uskon, että Hän sovitti koko maailman synnin ristillä ja olen tullut vanhurskaaksi uskomalla Häneen, niin en ole harhaoppinen ainakaan tuon karkean määritelmän mukaan. Entäpä Sinä uuhi? Oletko harhaoppinen vai vain opissa erehtynyt, mutta kuitenkin uskossasi raitis suhteessa Vapahtajaamme Jeesukseen?

Mitä tähän nyt seuraavaksi kirjoitan, poistan heti, jos koet sen liiaksi sivuavan yksityisyyttäsi.
Olen keskustellut kahden veljeni kanssa, jotka tuntevat Sinut. He eivät ole pahassa mielessä Sinusta puhuneet vaan tuoneet esille huolensa (kuten minäkin olen). Et tunnu tulevan toimeen seurakunnassa veljien ja sisarien kanssa merkillisistä opeista ja käännöksistä kiinni pitäessäsi. Sinulla on ongelmia, mutta sanon samaan hengenvetoon, että meillä kaikilla on ongelmia. Minulla on ollut suuria ongelmia mielen alueella (fyysisten ongelmieni lisäksi:polvivamma, sydänvika, diabetes) ja ainainen halu olla esillä ja oikeassa. Kutsun nykyisin sitä 'sairauden lajia' nimellä itsetehostuksen tarve. Noihin mielen sairauksiin ei sairastuta päivässä tai kuukaudessa vaan se vie usein vuosia eikä niistä parannutakaan hetkessä kuin sormia napsauttamalla vaan on pidempiaikainen prosessi. Puhun nyt omasta kokemuksestani ja parantumiseni on yhä kesken 43 vuotta uskoontuloni jälkeen. Herra on ollut uskollinen ja minua on suuresti rohkaissut tämä Hänen sanansa, johon olen tarttunut kuin minulle henkilökohtaisesti puhuttuna: "Minä olen sinun kanssasi (Jukka) joka päivä!" Oi tuota pitkämielisyyttä ja kärsivällisyyttä, mikä Hänellä on luotujansa kohtaan.
Jukka
 

Re:

ViestiKirjoittaja uuhi » 25. Tammi 2016 14:10

Yritätkö taas pelotella jukka. Uskon että on olemassa muitakin harhaoppeja kuin areiolasiuus ja pelagiolaisuus. Pidän sitä sinun oppiasi harhaoppina.
uuhi
 
Viestit: 532
Liittynyt: 30. Joulu 2010 14:39

Re: Re:

ViestiKirjoittaja Jukka » 25. Tammi 2016 15:53

uuhi kirjoitti:Yritätkö taas pelotella jukka.

En yritä pelotella Sinua enkä ylipäätään ketään. Käyttämäsi ilmaisu "yritätkö taas pelotella jukka" ilmaisee ymmärtäneesi kirjoitusteni motiivit aivan väärin, useamminkin kuin vain tällä kertaa. Olen Jeesuksen opetuslapsi ja Hän tuli, jotta voisimme "vapahdettuina vihollistemme kädestä, pelkäämättä palvella häntä pyhyydessä ja vanhurskaudessa hänen edessään kaikkina elinpäivinämme" (Lk. 1:74-75).

seuraavaksi uuhi kirjoitti:Uskon että on olemassa muitakin harhaoppeja kuin areiolasiuus ja pelagiolaisuus.

Tietenkin on ja sanoinkin sen: "Harhaopit voidaan jakaa karkeasti kahteen perustavaa laatua olevaan harhaoppiin, joista sitten on siinnyt suuri määrä niiden johdannaisia. Nämä kaksi harhaoppia ovat areiolaisuus ja pelagiolaisuus." On toki muunlaisiakin tapoja jaotella harhaoppeja, mutta esitin "yhden yksinkertaisen vaihtoehdon".

lopuksi uuhi kirjoitti:Pidän sitä sinun oppiasi harhaoppina.

Itse en koe olevani harhaoppinen. Sinulla on kuitenkin oikeus arvostella ja koetella minua ja jos koet, että olen harhaoppinen niin se on Sinun mielipiteesi ja ulkopuolisen -asiaa arvioidessa- otettava sekin huomioon.
Jukka
 

Re: Re:

ViestiKirjoittaja Jukka » 11. Helmi 2016 01:35

uuhi kirjoitti:Yritätkö taas pelotella jukka. Uskon että on olemassa muitakin harhaoppeja kuin areiolasiuus ja pelagiolaisuus. Pidän sitä sinun oppiasi harhaoppina.


Hei Uuhi. Tässä yön hiljaisina hetkinä lueskelin foorumin viestiketjuja ja päätin kysyä Sinulta mielipidettäsi Patrick Tiaisen työnäystä ja toiminnasta? Pidätkö hengellisesti raittiina hänen palvelutyötään?
Jukka
 

Re: Jeesus on YHWH - Jeesus on Jumala

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 08. Maalis 2018 09:44

*
Toivoisin, että täällä ei käytetä omaa ymmärrystä, johon nojaudutaan, vaan ennen kaikkea yli Raamattua, joka on yksin auktoriteetti ja Jumalan Sanan ilmoitus, mutta ei tällä tavalla, että pommitettaisiin tänne kaikki Raamatun kohdat tutkimatta kokonaisvaltaista opetusta ollenkaan, niin se hankaloittaisi asiaa esittämällä lihallista oikeassa olemista. Haluaisin, että tästä tulisi rakentavaa keskustelua sellaisten uskovien kanssa, joilla on vahva Raamatun tuntemus.

Täällä osiossa on tarkoitus keskustella - ojennukseksi, ei tallata jaloilla loput laitumesta hämmennykseksi, että saisi terveen ojennuksen ja vahvistuksen kasvaakseen uskossa ojentautumalla kohti Raamatun ilmoittamaa Kristusta. Huomioisittehan toivomuksestani, kiitos! :bible: ;gladly:

-------------------------------------------------------------------

Mitä Kaikkivaltius tarkoittaa? Ja kenelle Kaikkivaltius kuuluu?

Vanhassa Testamentissa esitetään paljon siitä kaikkivaltiudesta ja Ilmestyskirjassakin esitetään myös muutaman.

2Kor. 6:18 ja olen teidän Isänne, ja te tulette minun pojikseni ja tyttärikseni, sanoo Herra, Kaikkivaltias."

Apostoli Paavali kirjoitti: 'kaikki Kristuksen vihollisensa alistetaan Kristuksen jalkojensa alle, että Jumala [Isä] olisi kaikki kaikissa 1Kor. 15:20-28.

Mitä Jeesuksen maanpäällisen vaellukseen tuli; Hänelle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä [Matt. 28:18].

Kol. 1:16 Sillä hänessä luotiin kaikki, mikä taivaissa ja mikä maan päällä on, näkyväiset ja näkymättömät, olkoot ne valtaistuimia tai herrauksia, hallituksia tai valtoja, kaikki on luotu hänen kauttansa ja häneen,

Joh. 14:28 (b)...... sillä Isä on minua suurempi. <---huomio!

1Kor. 3:23 Mutta te olette Kristuksen, ja Kristus on Jumalan. <---HUOMIO!

1Kor. 11:3 Mutta minä tahdon, että te tiedätte sen, että Kristus on jokaisen miehen pää ja että mies on vaimon pää ja että Jumala on Kristuksen pää<---huomio!

Kristus on herätetty kuolleista, esikoisena kuolemaan nukkuneista [1Kor. 15:20].

Koska kuolema on tullut Ihmisen [=Kristuksen] kautta, niin myös kuolleiden ylösnousemus on tullut Ihmisen [=Kristuksen] kautta [jae 21].

Niin kuin kaikki kuolevat Aadamissa, niin myös kaikki tehdään eläviksi Kristuksessa [jae 22].

Jokainen vuorollaan, esikoisena Kristus ja sitten Kristuksen omat Hänen tulemuksessaan [jae 23].

Kunnes tulee loppu, kun Kristus luovuttaa valtakunnan Jumalan ja Isän haltuun - kukistettuaan kaiken hallituksen ja kaiken vallan ja voiman [jae 24].

Kristuksen pitää näet hallita siihen asti, kunnes Hän on pannut kaikki viholliset jalkojensa alle [jae 25].

Vihollisista viimeisenä kukistetaan kuolema [jae 26].

Kaiken Jumala on alistanut Kristuksen jalkojen alle. Niin sanotaan, että kaikki on alistettu, lukuun ei oteta tietenkään Jumalaa, joka on alistanut kaiken Kristuksen valtaan [jae 27].

1Kor. 15:27 Sillä "kaiken on Jumala alistanut hänen [Kristuksen] jalkojensa alle". Mutta kun sanotaan, että kaikki on alistettu lukuun ei oteta tietenkään häntä [Isää], joka on alistanut kaiken Kristuksen valtaan. RK

Kun kaikki on alistettu Pojan valtaan, silloin itse Poikakin alistuu sen valtaan, joka on alistanut kaiken Kristuksen valtaansa, jotta Jumala olisi kaikki kaikissa [jae 28].

28 Ja kun kaikki on alistettu Pojan valtaan, silloin itse Poikakin alistuu sen valtaan, joka on alistanut kaiken hänen [Kristuksen] valtaansa, jotta Jumala olisi kaikki kaikissa. RK <---HUOMIO!

Kaikkivaltiutta tutkiessani löysin ristiriitaisen käännöksen, joka ei tunnu täsmäävän.

Ilm. 19:6 Ja minä kuulin ikäänkuin kansan paljouden äänen ja ikäänkuin paljojen vetten pauhinan ja ikäänkuin suuren ukkosenjylinän sanovan: "Halleluja! Sillä Herra, meidän Jumalamme, Kaikkivaltias, on ottanut hallituksen. 33/38

Ilm. 19:6 Ja minä kuulin niinkuin paljon kansan äänen, ja niinkuin suuren veden äänen, ja niinkuin suurten pitkäisten äänen, jotka sanoivat: halleluja!
sillä Herra kaikkivaltias Jumala on valtakunnan omistanut. Biblia

Ilm. 19:6 Sitten minä kuulin ikään kuin suuren kansanjoukon äänen, kuin suurten vetten pauhinan, kuin voimakkaan ukkosen jylinän, sanovan: "Halleluja! Herra, meidän Jumalamme, Kaikkivaltias, on ottanut kuninkuuden. RK

Jos 33/38 käännös on oikea, niin se voi ratkaista kiistan, että Isä Jumala on yksin kaikkivaltias, otettuaan hallituksen. Mutta mitä RK-käännöksen mukaiseen kuninkuuteen tulee; Raamatun mukaan Kristus on se herrain Herra ja kuningasten Kuningas [1Tim. 6:15].

Ilm. 21:22 Mutta temppeliä minä en siinä nähnyt; sillä Herra Jumala, Kaikkivaltias, on sen temppeli, ja Karitsa.

Tarkoittaako Ilm. 21:22, että sen temppelinä on Herra Jumala, Kaikkivaltias, itse Isä?

Mitä Kaikkivaltiuuteen tulee; se ei kuitenkin vie pois Jeesuksen Jumaluuden, mutta tässä asiassa Jeesus sanoi yksin Isää suuremmaksi [Joh. 14:28] ja lopultakin Jeesus luovuttaa valtakunnan Isän haltuun [1Kor. 15:24], mitkä on annettu Hänelle kaikki valta maa ja taivas silloin Jeeuksen maanpäällisen vaelluksen aikana [Matt. 28:18] ja siten Poika alistuu Jumalan Isän valtaan, että Isä Jumala olisi yksin kaikki kaikissa [1Kor. 15:28]. Siis se tarkoittaa, että Isä on yksi Kaikkivaltias?
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Jeesus on YHWH - Jeesus on Jumala

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 08. Maalis 2018 17:09

*
Mitä Kaikkivaltiuuteen tulee, itse Isä Jumala on korottanut Poikansa Jeesusta korkealle ja antanut Kristukselle nimen kaikkia muita nimiä korkeammaksi. Isä Jumala vaikutti voimalla Kristuksessa herättäessään Kristuksen kuolleista ja asettaessaan Kristuksen istumaan oikealle puolelleen taivaallisissa ylemmäksi kaikkea hallitusta ja valtaa, voimaa ja herruutta ja jokaista nimeä, joka mainitaan, ei vain tässä maailmanajassa, vaan myös tulevassa. Isä Jumala on alistanut kaiken Kristuksen jalkojensa alle ja asettanut Kristuksen kaiken yläpuolelle, pääksi seurakunnalle, joka on Kristuksen ruumiinsa ja täyteytensä, Kristuksen, joka kaiken kaikessa täyttää. Siis Isä on Kaikkivaltias?

Fil. 2:9 Sentähden onkin Jumala hänet korkealle korottanut ja antanut hänelle nimen, kaikkia muita nimiä korkeamman,

Ef. 1:20 Tällä voimallaan hän vaikutti Kristuksessa herättäessään hänet kuolleista ja asettaessaan hänet istumaan oikealle puolelleen taivallisissa,

21 ylemmäksi kaikkea halitusta ja valtaa, voimaa ja herruutta ja jokaista nimeä, joka mainitaan, ei vain tässä maaimanajassa vaan myös tulevassa.

22 Jumala on alistanut kaiken hänen jalkojensa alle ja asettanut hänen jalkojensa alle ja asettanut hänet kaiken yläpuolelle, pääksi seurakunnalle.

23 joka on hänen ruumiinsa ja täyteytensä, hänen, joka kaiken kaikessa täyttää. RK

Pojan valtaoikeudet, Jeesus todisti juutalaisille jumalallisesta vallastaan: Kai Jeesus tarkoittaa Isältä saamansa valtaoikeuksia. Se myös tarkoittaa, että Isä on yksin Kaikkivaltias?

Joh. 5:19 Jeesus sanoi juutalaisille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: Poikaei voi tehdä mitään omasta aloitteestaan vaan ainoastaan sen, mitä näkee Isän tekevän. Mitä tahansa Isä tekee, sitä tekee samoin myös Poika. RK


Mietityttää vielä se Kaikkivaltiius, mitä tarkoittaa? :roll:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Jeesus on YHWH - Jeesus on Jumala

ViestiKirjoittaja rpe » 08. Maalis 2018 17:13

Saako kaikkivaltiuden pohdiskelussa käyttää järkeä?
rpe
 
Viestit: 351
Liittynyt: 15. Marras 2015 09:30

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 27 vierailijaa

cron