Jeesus on YHWH - Jeesus on Jumala

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re:

ViestiKirjoittaja uuhi » 07. Tammi 2016 11:26

Vastaus jukalle:

Kirjoitin edellisellä sivulla näin

uuhi kirjoitti: siitähän tässä on ollut kyse että sinä jukka olet opettanut että


jukka1954 kirjoitti:Jeesus Kristus on Jehova [JHWH].


uuhi kirjoitti:ja tuolle opillesi en ole löytänyt todisteita. Uskon kyllä että jahuwšu'a messias eli jeesus kristus on hallitsija eli herra mutta tuota sinun ylläolevaa opetustasi en usko.
uuhi
 
Viestit: 532
Liittynyt: 30. Joulu 2010 14:39

Re: Re:

ViestiKirjoittaja Jukka » 07. Tammi 2016 20:59

Uuhi. Olemme nyt ilmaisseet omat näkemyksemme Lunastajasta ja ne eroavat toisistaan niin kuin eroavat toisistaan yö ja päivä. Minulle Lunastaja on Jeesus Kristus, minun Herrani ja minun Jumalani. Sinulle hän on "jahuwšu, hallitsija tai herra", mutta et tunnusta, että Hän on Sinun Herrasi ja Jumalasi.
Jukka
 

Re:

ViestiKirjoittaja uuhi » 07. Tammi 2016 21:06

Voit lukea uudelleen viestini tässä keskustelussa. Uskon kyllä että jahuwšu'a messias on hallitsija ja uskon että jahuwšu'a messias on elohim.
uuhi
 
Viestit: 532
Liittynyt: 30. Joulu 2010 14:39

Re: Re:

ViestiKirjoittaja Jukka » 23. Tammi 2016 18:13

uuhi kirjoitti:Voit lukea uudelleen viestini tässä keskustelussa. Uskon kyllä että jahuwšu'a messias on hallitsija ja uskon että jahuwšu'a messias on elohim.


No niin uuhi. Sain tänään jo pitkään odottamaani lisäselvitystä käyttämillesi hebrean- ja (mahdollisesti) arameankielisille nimille ja sanoille. Arvio kirjoituksistasi on murskaavaa. Muuta en odottanutkaan, koska et VT:n kirjoituksia UT:n teksteihin verratessasi ole päässyt selvyyteen kuka Jeesus Kristus on. Se kerrotaan lukemattomia kertoja pyhissä Kirjoituksissa. Eräs tutkija (ei tässä vaan toisessa jutussa, joka ei liittynyt Sinuun) sanoi, ettei "sikiöiden kanssa kannata keskustella - odota, kunnes he saavat armon syntyä lapsiksi". En kuitenkaan tahdo ajatella, ettet olisi Jumalan lapsi'

Erästä kohtaan omassa kirjoituksessani tahdon muistuttaa, kun puutuit siihen. Kirjoitin siihen tapaan, että "Herra on minun Jumalani, adonaj". Siihen muistan, että kirjoitit ettei Adonaj tarkoita "minun Jumalani". Mutta 16-sivuisessa kirjoituksessa (puolet sivuista linkkejä) todetaan mm

Lainaus:
Aramean kielessä Mar merkitsee Herra ja Mari 'minun Herrani'.
Hebrean kielessä Adon on Herra ja Adonai tarkoittaa 'minun Herrani'.


Tutustun tekstiin ja sen alaviitteisiin paremmalla ajalla. Tämä nyt vain muistutukseksi, etten ole unohtanut lupaustani perehtyä kirjoituksiisi.

Jumalan armoa ja varjelusta Sinulle.
Jukka
 

Re:

ViestiKirjoittaja uuhi » 23. Tammi 2016 19:02

Väitit jukka että kirjoitit seuraavasti:
jukka1954 kirjoitti: Kirjoitin siihen tapaan, että "Herra on minun Jumalani, adonaj".



todellisuudessa kuitenkin kirjoitit aikaisemmin seuraavasti:

jukka1954 kirjoitti: Adown ei ole minulle pelkkä termi vaan 'minun Jumalani', Adonaj.



Tiedätkö että elohim on useimmiten käännetty sanalla jumala, mutta adown [ja sana adown taivutusmuodossa adonaj] on useimmiten käännetty sanalla herra. Joten mielestäni käyttämäsi ilmaisu 'minun Jumalani' ei ole käännös sanalle adonaj.

Jos sinä jukka luulet että nimi jhwh, termi adown ja termi elohim olisivat synonyymeja, niin mielestäni erehdyt.


Tietääkseni adown merkitsee hallitsijaa / herraa [itse käännän sen mieluummin sanalla hallitsija kuin herra] , mutta siitähän tässä on ollut kyse että sinä jukka olet opettanut että
jukka1954 kirjoitti: Jeesus Kristus on Jehova [JHWH].


ja tuolle opillesi en ole löytänyt todisteita. Uskon kyllä että jahuwšu'a messias eli jeesus kristus on hallitsija eli herra mutta tuota sinun ylläolevaa opetustasi en usko. Enkä myöskään usko että nimi jhwh vokalisoitaisiin noilla vokaaleilla mitä sinä käytit.
uuhi
 
Viestit: 532
Liittynyt: 30. Joulu 2010 14:39

Re: Re:

ViestiKirjoittaja Jukka » 23. Tammi 2016 19:51

uuhi kirjoitti:mutta siitähän tässä on ollut kyse että sinä jukka olet opettanut että
jukka1954 kirjoitti: Jeesus Kristus on Jehova [JHWH].


Sen pitäisi olla selvä jokaiselle, joka tuntee pyhät Kirjoitukset, että Jeesus Kristus on JHWH. Tai tuossa lukemassani selvityksessä Hänestä nimestään käytetään tetragrammia YHVH.

Aramenkielisessä Raamatussa (Peshitta) lukee esimerkiksi näin;
Luukas 2:11 (enkelin ilmoitus) "Sillä tänään on teille syntynyt Daavidin kaupungissa Vapahtaja, joka on MarYah Meshikha (, Herra Yah Messias = YHVH Messias).

VT:n Kirjoituksissa JHWH liitetään UT:ssa suoraan Jeesukseen. VT:ssa Kallio JHWH seurasi kansaa, UT sanoo, että se Kallio oli Kristus. Minä Olen toistuu Johanneksen evankeliumissa 7 kertaa ja kansakin ymmärsi Jeesuksen sanovan olevansa JHWH ja yritti kivittää Hänet, koska "sinä teet itsesi Jumalaksi (JHWH). Raamattu on ihan täynnä näitä todisteita, mutta näyttää siltä, että et ymmärrä tätä yhtään Jeesuksen aikalaisia ja teologeja paremmin.

Tutustun tähän saamaani selvitykseen ja sen liitteisiin perusteellisesti. Ne ovat jo nyt siunanneet minua suuresti. Sitten jatkan. Sellaista jäin tässä pohtimaan, että kiellätkö -et vain Jeesuken olevan JHWH- vaan Hänen olevan "yli kaiken, Jumala, ylistetty iankaikkisesti"?
Jukka
 

Re:

ViestiKirjoittaja uuhi » 23. Tammi 2016 20:28

Mielestäni se että vaikka arameankielisessä peshitta käännöksessä käytetään ilmaisua MarYah , ei todista sitä jukan opetusta, jossa jukka opettaa että jeesus on jhwh.

Mielestäni se että jhwh:een viitataan termillä kallio, ja että jahuwšuaan viitataan termillä kallio, ei todista sitä jukan opetusta, jossa jukka opettaa että jeesus on jhwh.


jukka1954 kirjoitti: ja kansakin ymmärsi Jeesuksen sanovan olevansa JHWH ja yritti kivittää Hänet, koska "sinä teet itsesi Jumalaksi (JHWH).



Menikö sulla jukka sekasin nimi jhwh ja termi elohim? Uskon että tuossa raamatunlauseessa ei ole nimeä jhwh. Etkö jukka ymmärrä eroa nimen jhwh ja termin elohim välillä?


Minä sanon: te [olette] elohimeja ja kaikki korkeimman poikia


[psa 82:6]


Juutalaiset vastasivat hänelle: hyvän teon tähden me emme sinua kivitä, vaan pilkan tähden, ja koska sinä, joka olet ihminen, teet itsesi elohimiksi.
Jahuwšu'a vastasi heille: eikö teidän laissanne ole kirjoitettuna: minä sanoin: te olette elohimeja?
Jos hän sanoi elohimeiksi niitä, joille elohimin sana tuli - ja se kirjoitus ei voi raueta tyhjiin -
niin kuinka te sanotte sille, jonka isä on pyhittänyt ja lähettänyt maailmaan: sinä pilkkaat , sentähden että minä sanoin: minä olen elohimin poika?


[joh. 10:33-36]
[vaikka termi elohim sanakirjan mukaan on monikko, laitoin kuitenkin suomalaisen monikkopäätteen eräisiin kohtiin selvyyden vuoksi]



Dawidille psalmi. Jhwh sanoi hallitsijalleni: istu oikealleni kunnes asetan sinua-kohtaan-vihamieliset astinlaudaksi jaloillesi



[psalmi 110:1, hebrean termi adown [muodossa l adoni käännetty sanalla hallitsija muotoon hallitsijalleni. suomenkielisessä v. 1933/1938 käännöksessä nimi jhwh on korvattu termillä herra tuon lauseen käännöksessä, ja termi adown on käännetty termillä herra, siinä lukee: herra sanoi minun herralleni. tuon lauseen kreikankielisessä septuagintakäännöksessä nimi jhwh on korvattu termillä kyrios, ja termi adown on käännetty termillä kyrios.]



Eräs mies opettaa koskien psalmia 110:1 seuraavasti [suomennettu sen miehen opetus]: ”messiasta kutsutaan adoni [hallitsijani.]” ”jahuwšu'a on hallitsija jolle jhwh sanoi istu oikealleni kunnes ... ”



Sillä ei david ole astunut ylös taivaisiin, vaan hän sanoo itse: jhwh sanoi hallitsijalleni: istu oikealleni kunnes asetan sinua-kohtaan-vihamieliset astinlaudaksi jaloillesi.
Varmasti tietäköön siis koko jisraelin huone, että elohim teki hänet hallitsijaksi ja messiaaksi , tämän jahuwšu'an jonka te ristiinnaulitsitte.


[apt. 2:34-36, v. 1938 käännös hieman korjattuna, psalmin 110:1 perusteella laitettu nimi jhwh jakeeseen 2:34, jakeessa apt. 2:34-35 on siteeraus palmista 110:1]

Olen kyllä jukka kertonut että uskon että jahuwšua messias on elohim.

[käännökset enimmäkseen v. 1933/1938 käännöksestä, joitain korjauksia tehty]
uuhi
 
Viestit: 532
Liittynyt: 30. Joulu 2010 14:39

Re: Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen käyttäminen

ViestiKirjoittaja Jukka » 24. Tammi 2016 00:10

Hyvä uuhi, Sinulla on p a l j o n opittavaa. Vastauksessasi toistat jo aikaisemmin esittämiäsi argumentteja etkä näytä sisäistävän Raamatun ilmoitusta, jossa Jahven nimi viittaa Vanhan Liiton Kirjoituksissa t u h a n s i a k e r t o j a Messiaaseen. Nimi viittaa myös Isään, mutta harvemmin kuin Poikaan.

Kirjoitit: "Menikö sulla jukka sekasin nimi jhwh ja termi elohim?" Ei mennyt. Minä tunnen Hänet. Sehän tässä on huolestuttavaa huomata, että leikit nimillä, kirjaimilla ja sanoilla etkä näytä tuntevan Herraasi ja Jumalaasi.

Kirjoitin tänäisen tekstini parin viikon hiljaiselon jälkeen muistutukseksi, että seuraan kyllä kirjoitteluasi ja rukoilen, ettet johtaisi yhtään ihmistä hämminkitilaan. Rukoilen myös, että tulisit terveeksi uskossasi ja oppisit kertomaan Jumalan Pojan evankeliumin suomalaisille suomen kielellä.
Jukka
 

Re:

ViestiKirjoittaja uuhi » 24. Tammi 2016 07:45

En ole löytänyt todisteita sille opillesi jukka. Arvelen että sinä et kunnolla ymmärrä eroa nimen jhwh ja termin adown välillä. Syytit mua nimillä, kirjaimilla ja sanoilla leikkimisestä. En ota tuota kieroutunutta syytöstäsi vastaan.
uuhi
 
Viestit: 532
Liittynyt: 30. Joulu 2010 14:39

Re: Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen käyttäminen

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 24. Tammi 2016 09:09

Olen Jukan kanssa samaa mieltä siitä, että liiallinen kirjaimilla pelaaminen voi johtaa sellaiseen hämminkitilaan. Kun olin itse tullut uskoon, niin olin rukoillut Jumalaa Jeesuksen nimessä, mutta en ollut kiinnittänyt huomiota niihin sanoihin, joilla rukoilin. Se oli vain vapaata sydämen rukousta ja ylistystä Isän läsnäolossa. Sitten kun ensimmäisen kerran kuulin näistä nimiasioista, niin menin jotenkin hämilleni rukoillessani, että mitä minun kuuluu sanoa. Sitä kesti jonkin aikaa, kunnes ymmärsin, että riittää, kun oikeasti sydämessään tuntee Jeesuksen ja kääntyy rukouksessa Hänen puoleensa, niin Pyhä Henki kyllä johtaa rukousta. Minun ei tarvitse miettiä, millä nimillä kutsun Isää ja Poikaa, kunhan tunnen heidät. Joskus nämä nimillä kikkailut voivat olla juuri niitä järjen päätelmiä ja varustuksia, jotka nostetaan Jumalan tuntemista vastaan (2.Kor.10:5). Ne vievät liikaa huomiota ja saattavat viedä lapsenomaisen uskon ja hajottaa yhteyttä sisariin ja veljiin.

"Sillä Jumala, joka sanoi: 'Loistakoon valkeus pimeydestä', on se, joka loisti sydämiimme, että Jumalan kirkkauden tunteminen, sen kirkkauden, joka loistaa Kristuksen kasvoissa, levittäisi valoansa (2.Kor.4:6)."
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa