KUKA JA MIKÄ PYHÄ HENKI JA MITEN?????

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

KUKA JA MIKÄ PYHÄ HENKI JA MITEN?????

ViestiKirjoittaja Mr Kerimäki » 08. Maalis 2013 16:07

Pyhän Hengen olemus taitaa silti olla monelle sellainen kysymysmerkki jopa pidemmälle vahvaa ruokaa kestävälle.Kuinka päästä jyvälle siitä mitä Pyhä Henki tekee ,,miksi,,missä ,,minkä takia ,,Olisi mielenkiintoista kuulla ihan monen omamielipide kuinka sydämmessä ymmärrämme Pyhä Hengen ,,,jos nyt kerrankin avaudumme ilman Raamattua ihan luvan kanssa ja mitä mielessä kuvittelemme Hänen olo muodostaan ,ilman toisiamme kivittämättä niin millainen hyvä keskustelu tähän saadaan ihan rauhassa keskustellen ,,,Kuka haluaa aloittaa ,,,Kuinka ymmärrät Pyhän Hengen ja hänen toiminnan.
Mr Kerimäki
 
Viestit: 1324
Liittynyt: 02. Joulu 2012 16:47

Re: KUKA JA MIKÄ PYHÄ HENKI JA MITEN?????

ViestiKirjoittaja tuomarisimson777 » 08. Maalis 2013 17:19

Kun ihmisellä ei ole Pyhää Henkeä, Jumalan tahdon mukainen elämä on ihmiselle kammottava ja vastenmielinen vankila..
Kun Pyhä Henki uudestisynnyttää ihmisen on Jumalan tahdon vastainen elämä taas vankila.. Pyhä Henki on pyhittävä henki joka tahtoo viedä puhtaalle paikalle. Pyhä Henki heittää "ankkurin" esiripun taakse ja vaika tässä elämässä olisikin karmeaa myrskyä.. me ikään kuin näemme sen mitä ei voi nähdä ja siksi kestämme "kakkaa niskaan" mitä jokaiselle jonkin verran tulee.. Näemme sen kautta taivastoivon ja kaipaamme sinne
Ainakin melkein oikeita uskon-näkemyksiä jo vuodesta 2004=)=)
tuomarisimson777
 
Viestit: 543
Liittynyt: 01. Maalis 2011 17:44

Re: KUKA JA MIKÄ PYHÄ HENKI JA MITEN?????

ViestiKirjoittaja Minä vain » 08. Maalis 2013 20:57

Eipä tässä auta, kuin kertoa omia kokemuksia ja asettaa ne arvioitaviksi.

Pyhä Henki ei ole mikään sellainen olento, jolla on muoto ja jota voi nähdä, se on aikalailla ihmisen selittämättömissä.
Sen läsnäolon voi tuntea ja tapahtumista voi nähdä, että hän on läsnä.
se on sinussa, yhtä kanssani, eli kuin sinussa elävä olento ilman ruumista.
Mutta, en osaa oikein sanoa että onko hän erillinen olento jokaisessa omansa, taitaa olla jotain suurempaa ja Jumalallista joka on kaikkialla kaiken aikaa, eli Itsensä Jumalan henki.
Voima tai energia kuvaus voivat olla lähellä, mutta en sanoisi voima tai energia, sillä hänellä on tietoisuus, hän tietää mitä sinäkin tiedät.
Eli paras kuvaus on se tuuli puhaltaa missä tahtoo, kuulet sen huminan, mutta et tiedä mistä se tulee, ja minne se menee.....
Hengestä syntyneet ovat kuin henkiä, siksi he käyttäytyvät kuin Henki.
Se on jokin, jota ei näe, mutta hän auttaa sinua, ja näet hänen tekonsa ja työnsä, koko maailman voimat ovat alistettu hengen alle.

Taivaalliset ovat vaikeita selittää maallisin keinoin.
Minä vain
 

Re: KUKA JA MIKÄ PYHÄ HENKI JA MITEN?????

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 08. Maalis 2013 21:13

Kivittää minut ken haluaa ;)

Pyhä Henki, on Henki, jonka Kristus antoi puolestamme ristillä. Näin raamattu opettaa ja näin uskon. Mutta siinä se osio joka on päivänselvää.

Mitä se sitten käytännössä tarkoittaa, myönnän etten ehkä kaikkea ymmärräkään. Aika harvoin joudun sanattomaksi, se on minussa...

Tuli kysymys mieleen... miten ajattelette? Onko se osa minuutta kun lähden tästä ruumiista... aloin miettimään taivaaseen menoa... eihän meidän ruumiimme lähde vaan se maatuu... Pyhä Henki + minuus(sisäinen tietoisuus itsestä, kuka olen), integroituuko ne? Nyt varmaan esitän ihan hassuja kysymyksiä.

Uskon sen olevan Henki, jokin mikä ei ole aineellinen sillä tavalla mihin olemme tottuneet. Tosin ihmisessäkin on henkensä...
lonelyrider
 

Re: KUKA JA MIKÄ PYHÄ HENKI JA MITEN?????

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 08. Maalis 2013 23:42

Voi miten ihanaa taas oivaltaa jotain uudelta kantilta!
Siis Lonelyriderin kirjoitus siitä, että Pyhä Henki on Jeesuksen ristillä meille antama henki. Tämä muille ehkä niin päivänselvä asia aukeni minulle selvemmin kuin koskaan :D
Siis Jeesuksen Henki oli Pyhä Henki. Hänessä ei ollut sen lisäksi ihmisen henkeä. Hengeltään Hän oli Jumala. Tuon lihan ruumiiseen asumaan tulleen Jumalan Hengen Hän vuodatti maan päälle kuollessaan ristillä viattomana. Kuollessaan Hänen lihallinen ruumiinsa oli täyttänyt sen työn, eli tuonut Hengen tähän maailmaan vaikuttamaan lihassa vaeltavien ihmisten elämässä. Yhä edelleen Jumalan Henki on yksi. Sama Henki vaikuttaa meissä kaikissa uskovissa ja tekee seurakunnasta tämänhetkisen maan päällä elävän Kristuksen ruumiin, jossa Hänen Henkensä asuu.
Myös pohtimisen arvoisia kysymyksiä Lonelyriderilla, mutta pakko kai mennä taas nukkumaan, kun meidän nuorimmalla on yhä edelleen tapana herätä kuudelta joka armas aamu :happy:
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: KUKA JA MIKÄ PYHÄ HENKI JA MITEN?????

ViestiKirjoittaja Mr Kerimäki » 10. Maalis 2013 19:18

Mielenkiintoista hmm.Minulle Pyhä Henki on jotain aivan suuremmoista ylitsepursuavaa armoa ,jälleen Suuri Jumalan lahja .Lahjajatkumoa ,jolla Jumala meitä hyvyydellään armahtaa.Ensiksi Jeesus ja sovitystyö,sitten Pyhä Henki eli Jumalan kaikkeus meissä . Vielä tulossa kutsu hääaterialle tosin sinne täytyy kilvoitella hyvin .Hän on persoona ,joka toimii itsenäisesti meissä ja joka puolella maan päällä .Ilman Pyhää Henkeä luulen emme pärjäisi taistelussa pahoja henkivaltoja vastaan ,mutta hän on puolustaja rinnallakulkija ja lähes kaikkea mitä tarvitsemme .Luulen ,että me kristityt emme monet ymmärrä kaikkia mahdollisuuksia hyvään johon meillä on oikeus ja mahdollisuus juuri Pyhän Hengen kanssa mutta kai se on sitä kasvua ja oppia ,että asiat menee oikeassa järjestyksessä.
Mr Kerimäki
 
Viestit: 1324
Liittynyt: 02. Joulu 2012 16:47

Re: KUKA JA MIKÄ PYHÄ HENKI JA MITEN?????

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 10. Maalis 2013 23:45

Yhden jutun varmaan joku osaa minulle ihan helposti selittää ;gladly:
Eli siis kun vanhan liitonkin pyhillä oli Kristuksen henki, mutta kuitenkin Jeesus sanoi, että Hän ei voi lähettää toista puolustajaa ennen pois menoaan. Toinen puolustaja on käsittääkseni juuri Pyhä henki eli Kristuksen henki..? Sanotaan, että Jeesuksen kuoleman ja ylösnousemuksen seurauksena Henki vuodatettiin maaan päälle. Siis kysymys, jota yritän tässä epätoivoisesti muotoilla, taitaa kuulua yksinkertaisesti näin: Mitä eroa on Pyhällä Hengellä vanhassa ja uudessa liitossa?
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: KUKA JA MIKÄ PYHÄ HENKI JA MITEN?????

ViestiKirjoittaja Mr Kerimäki » 11. Maalis 2013 10:31

eroa hmm minulle esim Rukoillessa koko paketti on yhdessä ja ylin aina on Jumala se suurin voima Maailmankaikkeudessa .Minäkin olen pohtinut erästä asiaa suhteessa vanhaan puoleen eli kun Jeesus Kristus herramme teki tämän mahtavan ikuisesti hyvän pelastustyön ja saimme sitten Pyhän Hengen niin asiat kolahti koko maailmaa koskevaksi ei enää Israelin omaisuus kansaa koskevaksi ja minusta tässä saimme (uskallanko sanoa) jopa paremman aseman Pyhän Hengen suhteen kuin vanhassa liitossa.Esim profeetat ,,vanhan puolella oli vain yksittäisiä ns suuria profeettoja ainakin noin yleisesti sanoen joiden kautta Jumala puhui ja nyt maailmassa kuka osaa laskea ihmisiä ,joille Pyhä Henki on kertonut tulevaiset ja opettanut ties monessako miljoonassa tärkeässä asiassa.Myös Suomessa ja paljon ,mutta emme kenties ole harjaantuneet tähän Hänen toimintaan ja harvoin ymmärrämme kuinka suuresti Pyhä Henki on sisällä meidän elämässä.Sillä paljon on uutta tässä uudessa kaiken maailman yllä olevassa liitossa.Kenties tässä kohdassa katsomme liikaa vanhan oppiin koskien Profetaallista sanomaa sillä Pyhä Henki toimii koko ajan toisessa paikkaa hurjalla voimalla ja toisessa kenties välillä rauhallisemmin eli puhaltaa missä tahtoo ja millä voimalla tahtoo ja Hän sen tietää miten ja kuinka paljon.Kun olemme lopun ajassa nyt ja meillä on valmiiksi kirjoitettu teksti ,jota seuraamme ja josta opin otamme niin (pohdin) tarvitaanko montaa ns suurta profeettaa maan päälle enää (en tiedä) mutta Jumala tietää ja lähettää jos on tarvis.Aivan lopun hetkellä ilmeisesti lähestymme jonkinlaista (hyvää hurmostilaa) kun Henki laskeutuu kaiken lihan päälle ja ilmeisesti aika suurella voimalla niin ,ettei jää epäselvyyttä asioista vaan pikemmin jää ihmisiä suu auki loksahtaneena kun asiat tulee niin selvästi Hengen voiman kautta näkyviin.....Kun puhutaan voiko kristityssä olla demoni henki ei kenties riivaaja, ihmistä voimakkaasti heittävä paiskova henki ,mutta sellainen paha ja ns piiloitteleva ohjaava(pahaan)saastaiseen toimintaan.Ja edelleen mietin ja mietin kuinka paljon ihmisiä ,jotka ovat tapa tai sana kristittyjä .He uskovat suullansa Jeesukseen ,mutta kuinka on sydämmen laita /tila.Itse olen törmännyt näihin ihmisiin ja tunnistanut ja voi ihme kuinka on vaikea mennä asiasta puhumaan sellaiselle ,joka luulee olevansa ,mutta ei ole ja ei varmaan ole moista väitettä vastaanottava.Kenties ikuinen välirikko.Ne jotka pidempään ovat olleet Herrassa niin heillä tälläista ongelmaa ei ole ja heissä kun on jo Pyhä Henki niin ei heihin muuta mahdu .Kuitenkin uskon ,että Hänen kanssaan kulkeva joutuu myös tällaisten pika hyökkäysten kohteeksi (tätä tällä hetkellä pohdin) ja niitä henkiä ei ennätä koettelemaan vaan ne kuin kimpoaa Pyhän Hengen voimasta jonnekkin kauas.On hyvä rukoilla joka päivä ,jotta olisimme hyvässä asemassa taistelussa henkivaltojen kanssa.
Mr Kerimäki
 
Viestit: 1324
Liittynyt: 02. Joulu 2012 16:47

Re: KUKA JA MIKÄ PYHÄ HENKI JA MITEN?????

ViestiKirjoittaja toni t » 11. Maalis 2013 14:16

Aamu-Usva kirjoitti:Yhden jutun varmaan joku osaa minulle ihan helposti selittää ;gladly:
Eli siis kun vanhan liitonkin pyhillä oli Kristuksen henki, mutta kuitenkin Jeesus sanoi, että Hän ei voi lähettää toista puolustajaa ennen pois menoaan. Toinen puolustaja on käsittääkseni juuri Pyhä henki eli Kristuksen henki..? Sanotaan, että Jeesuksen kuoleman ja ylösnousemuksen seurauksena Henki vuodatettiin maaan päälle. Siis kysymys, jota yritän tässä epätoivoisesti muotoilla, taitaa kuulua yksinkertaisesti näin: Mitä eroa on Pyhällä Hengellä vanhassa ja uudessa liitossa?


Vanhassa liitossa Jumala täytti palvelijoitaan Pyhällä Hengellä mutta vanhassa liitossa ei ollut uudestisyntymää (Pyhän Hengen kastetta) jossa Jumalan laki kirjoitetaan kivitaulujen sijaan Pyhässä Hengessä sydämen lihatauluihin. Vanhassa liitossa Jerusalemissa oli Jumalan temppeli mutta uudessa liitossa Kristuksen omat ovat Jumalan Hengen temppeli jossa Isä ja Poika asuvat Pyhässä Hengessä.

Tässä linkki jossa Petri tuo esille mitä eroa on Pyhän Hengen kasteella ja täyttymisellä.

http://www.kotipetripaavola.com/Pyhan ... i_ja_kaste
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Re: KUKA JA MIKÄ PYHÄ HENKI JA MITEN?????

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 11. Maalis 2013 18:57

*
Haluaisin kysyä onko kenellä ollut samaa vastaavaa kuin minulla kun silloin tunsin Herran liikkuvan mukaan niin samalla liikuin touhuillen keittiössä?
Ei aina vaan joskus tunsin Hänen liikkuvan mukaan... Öisin Herran läsnäolo on aina ollut entistä väkevämpi ja todellisempi kuin päiväisin.
Huomasin sen. Joskus minä valvoin yöllä ja tunsin miten Herran läsnäolo oli väkevämpi ja todellisempi niin siten ajattelin että Herralla on kai varmaan jotain asiaa minule niin istuin ja sanoin että tässä minä olen, puhu minulle. Siten vähän myöhemmin löysin taas itseni nukkumasta. Hiljentyminen Herran edessä ei ole valitettavasti minun vahva puoleni.

Luulen ettei kaikkea tarvitse ymmärtää mitä Jumala Pyhän Hengen kautta tekee. Mutta luulen että mitä pimeämpi niin sitä Herra on läheisempi kuin valoisampi. Siksi tunsin Herran väkevän läsnäolon niinä pimeinä öinä.

Usein (ei tällä hetkellä vaan aiemmin) Herra herätti minua kesken yötä ja minun oli tosi vaikea herätä niin syvästä unesta. Ja tuntui vastenmieliseltä. Laitoin paksun peiton ympärilleni ja istuin puoli unenpöpperössä odottaen mitä Herralla on asiaa minulle mutta uni aina voitti minut ja siten luovutin ja menin takas nukkumaan. Ja joskus rukoilin mutta löysin itseni nukkumasta kädet ristissä ja siitä että unessani nukkuneena rukoilin ihan sekaisin.

Miksi unesta herääminen tuntuu vastenmieliseltä? Jotkut uskovat heräävät syvästä unesta ongelmitta ja ilahtuvat että Herra herättää heidät kesken yötä ja rukoilevat pirteinä. Yksi uskonsisar kertoi minulle että eräänä yönä Herra herätti hänet niin hän jaksoi rukoilla ja sit meni takas nukkumaan ja aamulla hänelle tuli pirteä olo ikään kuin olisi nukkunut pitempään. :shock: :? :roll:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 31 vierailijaa

cron