PetriFB kirjoitti:hrmn2 kirjoitti:RNH kirjoitti:Siinä hengellisiä videoita- ketjussa oli puhetta siitä Torbenin videotrailerista jossa henkilö kastetilanteessa sätkii. Mua on viime päivät mietityttänyt hrmn2:n vastaus jossa hän sanoo ilmiön johtuvan pahojen henkien manifestaatiosta (irtautumisesta).
hrmn2: ajatteletko myös rukoustilanteessa kaatumisen ja siinä tilanteessa sätkimisen yms. nytkimisen myös johtuvan pahan hengen/henkien manifestaatiosta?
En nyt muista mitä siinä kohtaa tarkalleen tapahtui (elokuvassa siis, trailerissa on vaan hyvin pieniä pätkiä kaikesta kuvatusta).
RNH kirjoitti:Eikö olekin niin että ihmisen täytyy ensin ottaa vastaan usko, siis kääntyä ja uudestisyntyä, vasta sen jälkeen ottaa kaste? Kuinka voi siis kastetilanteessa vielä olla uskovassa pahoja henkiä? Minun käsitykseni mukaan ei voi uskovassa olla pahoja henkiä ja toisekseen ei pitäisi mennä kasteelle jos ei usko, eli ei ole tullut ensin uskovaksi.
Raamatun mukaan uudestisyntyminen tapahtuu, kun ihminen ottaa vastaan evankeliumin sanan ja sen jälkeen välittömästi upotuskasteen vedessä sekä Pyhän Hengen täyteyden.
Siitä, kenestä voi ajaa ulos pahoja henkiä, ei voi sanoa mitään yleistä sillä se riippuu aivan jokaisen yksilön tilanteesta. Ihminen voi suullaan tunnustaa Jeesuksen, ja olla käynyt upotuskasteellakin, mutta silti voi olla sisimmältään kaukana Jumalasta ja pahojen henkien vaikutuksessa. Demoneita tulee ajaa ulos kaikkialta, missä niitä on.
Uudestisyntyminen ja vesikaste ovat kaksi täysin eri tapahtumaa. Vesikaste ei liity millään tavalla uudestisyntymisen tapahtumaan, sillä ihminen uudestisyntyy sinä samana hetkenä kun hän tekee parannuksen ja uskoo evankeliumin Jeesuksesta ja kun uskova menee vesikasteelle, niin hän on jo kokonaan uudestisyntynyt ennen vesikastetta.
Sellaisessa uskovassa, jossa asuu Pyhä Henki ei voi asua riivaajia uskovan sisimmässä, mutta riivaajat voivat ja vaikuttavat uskovankin mielenalueeseen.
Näen asian täsmälleen samoin kuin Petri.
hrmn2:n vastauksesta saan sellaisen käsityksen että hän opettaa Pyhän Hengen täyteyden saatavan vasta kasteen yhteydessä, ja että sitä ennen uskovassa voisi olla riivaajia.
hrmn2: entäpä uskova joka ei kerta kaikkiaan pääse kasteelle? On vaikka kuolinvuoteellaan ja siinä ottaa vastaan Jeesuksen. Tai on vankilassa. Eikö hän ole sinun mielestäsi täyttynyt Pyhällä Hengellä?
Kyllä minä uskon että Pyhän Hengen täyteys saadaan uudestisyntymisen eli uskoontulon hetkellä.
Asia erikseen on sitten uskosta luopuminen eli pelastuksesta ulos joutuminen jolloin toki on taas ihmisen sisin auki vieraille hengille.
Vielä kaatumisista... esimerkki: Potilas tulee hoitajan vastaanotolle korvahuuhtelua varten. Hoitaja tietää että korvan huuhtelu voi aiheuttaa huimausta ja tottakai kehoittaa potilasta istumaan toimenpiteen ajaksi jottei potilas kaatuisi ja loukkaisi itseään. Tämähän on täysin luonnollista, fiksua toimintaa, eikö vaan?
Ei siis ole yhtä tai kahta hoitajaa seisomassa potilaan takana ja ottamassa kopin jos potilasta seisoessaan korvahuuhtelussa alkaisi pyörryttää
Eikö olisi luonnollista myös rukoustilanteessa kehoittaa esirukoiltavaa henkilöä istumaan ennen rukousta jos on oletettavaa että häntä alkaa huimata tai on vaarana kaatuminen? Kuinka nyt monissa paikoissa toimitaan? Rukoiltava seisoo ja takana on kopparit. Ja vain siksi että show näyttäisi mahdollisimman vaikuttavalta