Kaatumisilmiöt tarkastelun kohteena

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Kaatumisilmiöt tarkastelun kohteena

ViestiKirjoittaja Kerppo » 06. Helmi 2017 18:45

Lukematta tuota linkkiäsi (en nyt ehdi) tahdon tarkentaa, että puhuin oikeasta paranemisesta ja oikeasta profetoinnista. Tiedän varsin hyvin, että joissain kokouksissa tapahtuu sekä kaatuilua että paranemisia. En ole vaan ollenkaan vakuuttunut, että nuo paranemiset ovat oikeita. Oireet joista parannutaan voi olla psykosomaattisia, eli henkisistä asioista johtuvia. En ole kuullut, että tuollaisissa kokouksissa sokea olisi saanut näköä tai rampa olisi kävellyt. Paranemiset ovat usein vain olotilan paranemisia esim. päänsäryn poistuminen.

Pointtini kumminkin oli, että kaatuilut, kouristelut ja ääntelyt eivät ole Pyhästä Hengestä, koska ne eivät julista Jeesuksen herrautta.
Kerppo
 
Viestit: 17
Liittynyt: 28. Kesä 2015 23:21

Re: Kaatumisilmiöt tarkastelun kohteena

ViestiKirjoittaja Jukka » 07. Helmi 2017 10:55

Kerppo kirjoitti:Lukematta tuota linkkiäsi (en nyt ehdi) tahdon tarkentaa, että puhuin oikeasta paranemisesta ja oikeasta profetoinnista. Tiedän varsin hyvin, että joissain kokouksissa tapahtuu sekä kaatuilua että paranemisia. En ole vaan ollenkaan vakuuttunut, että nuo paranemiset ovat oikeita. Oireet joista parannutaan voi olla psykosomaattisia, eli henkisistä asioista johtuvia. En ole kuullut, että tuollaisissa kokouksissa sokea olisi saanut näköä tai rampa olisi kävellyt. Paranemiset ovat usein vain olotilan paranemisia esim. päänsäryn poistuminen.

Pointtini kumminkin oli, että kaatuilut, kouristelut ja ääntelyt eivät ole Pyhästä Hengestä, koska ne eivät julista Jeesuksen herrautta.


Kiitos vastauksestasi Kerppo. Kirjoitit: "Tiedän varsin hyvin, että joissain kokouksissa tapahtuu sekä kaatuilua että paranemisia. En ole vaan ollenkaan vakuuttunut, että nuo paranemiset ovat oikeita. Oireet joista parannutaan voi olla psykosomaattisia, eli henkisistä asioista johtuvia. En ole kuullut, että tuollaisissa kokouksissa sokea olisi saanut näköä tai rampa olisi kävellyt. Paranemiset ovat usein vain olotilan paranemisia esim. päänsäryn poistuminen."

Aivan valtaosassa "parantumisia" tuo on totta. Ehkä surullisinta siinä on se, että "parantuneet" todistavat innokkaasti kokemastaan ihmeestä ja sitten muutaman viikon päästä ovat taas rukousjonoissa (?) hakemassa parantumista samoihin tauteihinsa. Vähän samaa tapahtuu -vaikka seuraavaksi esittämäni ei ole verrattavissa aikaisempaan- Jumalan koko sota-asuun pukeutumisen suhteen (Ef. 6:11ss). Aika usein kuulen neuvottavan: "Meidän tulee heti ensimmäiseksi aamulla herättyämme pukeutua Jumalan koko sota-asuun!" Miksiköhän riisuimme sen nukkumaan mennessä pois yltämme? No niin, toisinaan neuvomme eivät ole aivan johdonmukaisia, mutta koska Jumalan sota-asuun pukeudutaan "kaikella rukouksella ja anomisella, rukoillen joka aika Hengessä" (jae 18) niin hyvä, kun (edes) aamulla niin teemme (siis rukoilemme)... nyt olen kyllä eksymässä varsinaisesta aiheesta :roll:

Kirjallisuus tuntee kuitenkin myös tapauksia, joissa parantuminen on jäänyt pysyväksi, vaikka se on tapahtunut kristinuskon kannalta tarkasteltaessa kyseenalaisissa olosuhteissa. Itsekin olen seurannut kahta tällaista parantumista; ensimmäinen selkäsairaudesta 1970-luvulla ja toinen 1990-luvulla sokeudesta. Viimeeksi mainittua ystävääni avustin mm. liikkumisessa ennen hänen kokemaansa ihmeparantumista. Parantuminen oli niin täydellinen, että hän suoritti ajokortin ja huristeli autolla 2000-luvun alussa.

Kerppo: "Pointtini kumminkin oli, että kaatuilut, kouristelut ja ääntelyt eivät ole Pyhästä Hengestä, koska ne eivät julista Jeesuksen herrautta."
Juuri näin. Ne eivät julista Jeesuksen herrautta, eivät ole Jumalalle kunniaksi eikä niihin sisälly mitään jumalallista ilmoitusta. Pikemminkin toteutuu tämä sana: "Teidän tähtenne Jumalan nimi tulee pilkatuksi pakanain seassa" (Room. 2:24).
Jukka
 

Re: Kaatumisilmiöt tarkastelun kohteena

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 24. Maalis 2021 12:32

*
Jumalaa häpäissyt jumalaton jättiläinen kaatui kasvoilleen Herran edessä. Se puhuttaa minua. Jokaisen polven on notkistuttava Herran Jeesuksen nimeen, niin taivaassa kuin maan päällä ja maan alla, jokaisen kielen on tunnustettava Isän Jumalan kunniaksi että Jeesus Kristus on Herra (Filip. 2:10-11).




Daavid taisteli Herran nimessä ja Golgat eli jumalaton jättiläinen kaatui kasvoilleen kuolleeksi Herran nimen eteen:

Eräänä päivänä Iisai sanoi pojalleen Daavidille: ”Ota veljiäsi varten tämä eefa-mitallinen paahdettuja jyviä ja nämä kymmenen leipää ja vie ne juosten veljillesi leiriin. Ja vie tuhannenpäämiehelle nämä kymmenen juustoa. Tiedustele veljiesi vointia ja tuo heiltä varmistus siitä, että lähetys on saapunut perille. He ovat Saulin ja kaikkien Israelin miesten kanssa Eelanlaaksossa sotimassa filistealaisia vastaan.

Varhain aamulla Daavid nousi, jätti lampaat vartijan haltuun, nosti viemiset selkäänsä ja lähti, niin kuin Iisai oli häntä käskenyt. Kun hän tuli leiriin, sotaväki lähti taisteluasemiin ja nosti sotahuudon. Israel ja filistealaiset asettuivat rintamaan toisiaan vastaan. Daavid heitti kantamuksen selästään kuormaston vartijalle ja riensi taistelukentälle. Sinne tultuaan hän tervehti veljiään.

Daavidin puhuessa heidän kanssaan filistealaisten taisteluriveistä tuli Goljat-niminen filistealainen kaksintaistelija, joka oli kotoisin Gatista. Tämä puhui niin kuin ennenkin, ja Daavid kuuli sen. Nähdessään tuon miehen kaikki Israelin miehet pakenivat kauhuissaan ja puhuivat keskenään: ”Näettekö miehen, joka tuolta tulee? Taas hän tulee häpäisemään Israelia. Sen miehen, joka surmaa hänet, kuningas tekee hyvin rikkaaksi, antaa hänelle tyttärensä ja vapauttaa hänen perhekuntansa veroista Israelissa.”

Daavid kysyi miehiltä, jotka seisoivat hänen luonaan: ”Mitä tehdään sen miehen hyväksi, joka surmaa tuon filistealaisen ja poistaa häpeän Israelin päältä? Mikä tuo ympärileikkaamaton filistealainen on häpäisemään elävän Jumalan taistelurivejä?” Väki kertoi hänelle saman, minkä ennenkin: ”Niin ja niin tehdään sen hyväksi, joka surmaa hänet.”

Kun Eliab, Daavidin vanhin veli, kuuli hänen puhuvan miesten kanssa hän vihastui Daavidille ja sanoi hänelle: ”Miksi sinä olet tullut tänne, ja kenelle olet jättänyt sen pienen lammaslauman siellä autiomaassa? Minä kyllä tunnen sinun julkeutesi ja sydämesi pahuuden. Sinä olet tullut tänne katsomaan sotaa.” Daavid vastasi: ”Mitä väärää minä olen tehnyt? Eikö edes tuon vertaa saa kysyä?” Hän kääntyi Eliabin luota toisten puoleen ja kysyi samaa asiaa. Väki vastasi hänelle samoin kuin aikaisemminkin.

Kun se, mitä Daavid oli puhunut, kuultiin ja kerrottiin Saulille, niin Saul lähetti hakemaan Daavidin. Daavid sanoi Saulille: ”Kenenkään ei pidä masentua tuon filistealaisen vuoksi. Palvelijasi käy taistelemaan häntä vastaan.” Mutta Saul sanoi Daavidille: ”Et sinä voi mennä taistelemaan tuon filistealaisen kanssa. Sinähän olet vain nuorukainen, mutta hän on mies, joka on sotinut nuoruudestaan saakka.” Daavid vastasi Saulille: ”Palvelijasi on paimentanut isänsä lampaita. Jos leijona tai karhu tuli ja vei lampaan laumasta, minä lähdin sen perään, löin sen maahan ja tempasin saaliin sen suusta. Jos se hyökkäsi kimppuuni, minä tartuin sitä parrasta, löin sen maahan ja tapoin sen. Palvelijasi on siis lyönyt kuoliaaksi sekä leijonan että karhun. Tuolle ympärileikkaamattomalle filistealaiselle tulee käymään samoin kuin niille, sillä hän on häpäissyt elävän Jumalan taistelurivejä.”

Daavid sanoi vielä: ” Herra , joka on pelastanut minut leijonan ja karhun kynsistä, pelastaa minut myös tuon filistealaisen käsistä.” Silloin Saul sanoi Daavidille: ”Mene sitten, Herra olkoon sinun kanssasi.” Saul puki omat varusteensa Daavidin ylle, pani vaskikypärän hänen päähänsä ja haarniskan hänen ylleen. Daavid vyötti Saulin miekan haarniskan päälle ja yritti kävellä, sillä hän ei ollut koskaan kokeillut sellaisia. Daavid sanoi Saulille: ”En minä voi kävellä näissä, koska en ole tottunut tällaisiin.” Niinpä hän riisui ne yltään.

Sitten hän otti käteen sauvansa, valitsi purosta viisi sileää kiveä ja pani ne paimenlaukkuunsa, otti lingon käteensä ja lähestyi filistealaista. Tämä puolestaan tuli yhä lähemmäksi Daavidia kilvenkantaja edellään. Kun filistealainen katseli ympärilleen ja näki Daavidin, hän halveksi tätä, koska Daavid oli vielä nuorukainen, verevä ja kaunis näöltään. Filistealainen sanoi Daavidille: ”Olenko minä koira, kun tulet keppi kädessä minua vastaan?” Ja hän kirosi Daavidia jumaliensa kautta. Sitten hän sanoi Daavidille: ”Tule tänne, niin minä annan lihasi taivaan linnuille ja metsän eläimille.”

Mutta Daavid vastasi filistealaiselle: ”Sinä tulet minua vastaan miekan, peitsen ja keihään kanssa, mutta minä tulen sinua vastaan Herran Sebaotin, Israelin taistelurivien Jumalan, nimessä, jota sinä olet häpäissyt. Tänä päivänä Herra antaa sinut minun käsiini ja minä surmaan sinut, irrotan sinulta pään ja annan filistealaisten sotajoukon ruumiit tänään taivaan linnuille ja metsän pedoille. Silloin koko maailma tulee tietämään, että Israelilla on Jumala. Koko tämä joukko tulee tietämään, ettei Herra pelasta miekan eikä keihään avulla, sillä sota on Herran ja hän antaa teidät meidän valtaamme.”

Kun filistealainen lähti liikkeelle ja tuli lähemmäksi Daavidia, tämä juoksi nopeasti asemiin häntä vastaan. Daavid pisti kätensä laukkuun ja otti sieltä kiven, linkosi sen ja osui filistealaista otsaan. Kivi upposi otsaan, ja filistealainen kaatui maahan kasvoilleen. Näin Daavid voitti filistealaisen vain linko ja kivi apunaan. Daavid löi filistealaisen maahan, vaikka hänellä ei ollut miekkaa kädessään. Daavid juoksi ja seisahtui filistealaisen viereen, otti hänen miekkansa, veti sen tupesta, tappoi hänet sillä ja löi häneltä pään poikki.

Kun filistealaiset näkivät, että heidän sankarinsa oli kuollut, he pakenivat. Silloin Israelin ja Juudan miehet nousivat, nostivat sotahuudon ja ajoivat filistealaisia takaa laakson suulle ja Ekronin porteille saakka, ja filistealaisia kaatui surmattuina Saaraimin tiellä Gatiin ja Ekroniin asti. Sen jälkeen israelilaiset palasivat ajamasta filistealaisia takaa ja ryöstivät heidän leirinsä. 54 Daavid otti filistealaisen pään ja vei sen Jerusalemiin, mutta hänen varusteensa Daavid pani telttaansa.

Kun Saul näki Daavidin menevän filistealaista vastaan, hän kysyi sotapäälliköltään Abnerilta: ”Kenen poika tuo nuorukainen on, Abner?” Abner vastasi: ”Niin totta kuin sinä, kuningas, elät, minä en tiedä.” Niin kuningas sanoi: ”Ota sinä selvää, kenen poika tuo nuori mies on.” Kun Daavid palasi takaisin surmattuaan filistealaisen, Abner otti hänet mukaansa ja vei Saulin eteen. Daavidilla oli kädessään filistealaisen Goljatin pää. Saul kysyi Daavidilta: ”Kenen poika sinä olet, nuorukainen?” Hän vastasi: ”Olen palvelijasi beetlehemiläisen Iisain poika.” (1Sam. 17:22-58)


Kaikki jumalaton ihminen on niinkuin tuo jättiläinen joka luottaa omaan väkevään käsivarteen mutta sillä ei voi pelastaa itseään eikä miekan eikä keihään avulla sillä sota on Herran. Ei voi pelastua paljolla sotaväellä eikä sankari selviydy suurella voimalla. Pettävä on sotaratsu pelastajaksi, ei sen suuri voima auta pakoon (Ps. 33:16-17).

Ps. 20:8 Toiset turvaavat vaunuihin, toiset hevosiin, mutta me tunnustamme Herran, Jumalamme, nimeä.
9 He vaipuvat maahan ja kaatuvat, mutta me nousemme ja pysymme pystyssä.



Niin kuin jättiläiselle kävi samoin kun hän kaatui kasvoilleen kuten tuossa Psalmissa Ps. 20:9 sanotaan. Kyllä se puhuttaa minua. Turvautukaamme luottavaisin mielin Herraan Hän on meidän apu, turva ja kallio (Ps. 62:6-9). Kasvoilleen kaatuminen myös puhuttaa, varsinkin jumalattoman kasvoilleen kaatuminen. :roll:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Kaatumisilmiöt tarkastelun kohteena

ViestiKirjoittaja Uskon » 24. Maalis 2021 23:56

Onkohan mikään taho tutkinut "pystyssäpysymisilmiötä"?

Puolivakava kysymys siis; eli jos kaatumisesta on tullut sen puolustajille uusi oppi niin voisi olettaa, että heillä tutkinnan kohteena olisivat myös tilanteet, joissa rukouksen kohteena oleva henkilö ei kaadukaan.

Jos tuo ei ole vielä tutkimuskohteena, niin sitten on toivoa, että kokoukset, joissa kaatumisia tapahtuu olisivatkin nimenomaan parantumiskokouksia ja joissa parantuminen tai muun Jumalalta tulevan avun tavoittelu olisi ensisijaista.

Huimaavinta olisi, jos makuullaan olevat henkilöt nousina täysin suorina seisaalleen ilman heidän omaa myötävaikutustaan
Uskon
 
Viestit: 110
Liittynyt: 28. Tammi 2021 18:23

Re: Kaatumisilmiöt tarkastelun kohteena

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 09. Huhti 2021 21:41

*

Daavid taisteli Herran nimessä jonka
eteen Jumalaa häpäissyt Goljat eli jättiläinen
kaatui kasvoilleen kuolleeksi.


Se on lohdullinen sanoma Herran nimestä. Mitä tahansa ongelma joka tuntuu jättiläiseltä, kaatuu pois Herran nimen eteen, johon turvautuessaan hiljenemme sillä Herra sotii puolestamme. Herran nimi on voittoisaa. Kirkastakoon Herran nimi meissä.

Toisaalta se puhuttaa miten Pyhä Henki kirkastaa Herran nimeä eikä koskaan kirkasta omaa nimeään vain Isän nimeä joka on Jeesuksen nimi, Nimi merkitsee; että Herran pelastus ja Pelastaja. Niin tunnemme kirjoituksia ja Jumalan voimaa (Pyhää Henkeä ja Hänen toimintaa, kun Hänen tehtävä on viedä joka kerta Sanan yhteyteen kirkastamalla Sanaa eli lihaan tullutta Jeesusta ja Hänen nimeään.

2Tess. 1:12 että meidän Herramme Jeesuksen nimi teissä kirkastuisi ja te hänessä, meidän Jumalamme ja Herran Jeesuksen Kristuksen armon mukaan.

Kol. 3:17 Ja kaikki, minkä teette sanalla tai työllä, kaikki tehkää Herran Jeesuksen nimessä, kiittäen Isää Jumalaa hänen kauttansa.

Niin Jeesus antoi omille lähetyskäskyn jonka apostolit omistivat heti ja kastoivat Jeesuksen nimeen. Niin siinä me tunnemme kirjoituksia ja Jumalan voimaa. Isä on antanut Pojalle nimen joka merkitsee; Herran pelastus ja Pelastaja. Se on Isän nimi, on myös Jeesuksen nimi, jota Pyhän Hengen tehtävä on kirkastaa, muttei omaa nimeään.

Ap.t. 2:38 Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.

Niin sen tähden Jumala onkin korottanut Jeesuksen korkealle ja antanut Hänelle nimen, kaikkia muita nimiä korkeamman, niin että jokaisen polven on notkistuttava Jeesuksen nimeen, niin taivaassa kuin maan päällä ja maan alla, ja jokaisen kielen on tunnustettava Isän Jumalan kunniaksi, että Jeesus Kristus on Herra.

Fil. 2:9 Sentähden onkin Jumala hänet korkealle korottanut ja antanut hänelle nimen, kaikkia muita nimiä korkeamman,
10 niin että kaikkien polvien pitää Jeesuksen nimeen notkistuman, sekä niitten, jotka taivaissa ovat, että niitten, jotka maan päällä ovat, ja niitten, jotka maan alla ovat,
11 ja jokaisen kielen pitää tunnustaman Isän Jumalan kunniaksi, että Jeesus Kristus on Herra.

Nimen merkitys on Herran pelastus ja Pelastaja, mitä tahansa ongelma joka tuntuu "jättiläiseltä" kaatuu siihen nimeen ja tunnustaa että Kristus on todella Herra, ei itse "jättiläinen" ole enää herra. Turvautukaamme Hänen nimeen ja kirkastakoon Herran nimi meissä!

Ps. 9:11 Ja sinuun turvaavat ne, jotka sinun nimesi tuntevat; sillä sinä et hylkää niitä, jotka sinua etsivät, Herra.

Jos opetetaan että Pyhän Hengen nimi on mukana missä Isän ja Jeesuksen nimi, niin tietäkäämme, että Pyhä Henki ei ole sellainen joka irrottaa Sanan opetuksesta ja ohittaa Sanaa ja korottaa omaa nimeään joka olisi muka yhteinen nimi niinkuin Isän ja Jeesuksen nimi. Sellainen opetus ei löydy Raamatusta.

Joh. 17:11 Ja minä en enää ole maailmassa, mutta he ovat maailmassa, ja minä tulen sinun tykösi. Pyhä Isä, varjele heidät nimessäsi, jonka sinä olet minulle antanut, että he olisivat yhtä niinkuin mekin.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Edellinen

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 33 vierailijaa

cron