Tutkintapyyntö uskonnollisesta vihapuheesta

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Tutkintapyyntö uskonnollisesta vihapuheesta

ViestiKirjoittaja Janne » 05. Maalis 2013 01:53

Juttu kopioitu kotimaa24 sivun uutisesta.

Toimittaja, kirkolliskokousedustaja Johanna Korhonen on jättänyt Vantaan poliisille tutkintapyynnön uskonnollisesti motivoituneesta vihapuheesta. ”Olen ollut sen kohteena jo pitkään, ja viime aikoina tilanne on pahentunut”, Korhonen sanoo.

– Pyydän poliisia selvittämään, syyllistyvätkö eräät Seurakuntalainen.fi-sivuston kirjoittajat rikoslaissa tarkoitettuihin rikoksiin kirjoituksissaan, joita he ovat laatineet ja julkaisseet 1.–3. maaliskuuta 2013. Kirjoitukset ovat kommentteja radiohaastatteluani käsitelleeseen uutiseen, Korhonen sanoo asiasta lähettämässään tiedotteessa.


Korhonen sanoo olevansa tietoinen, että radiohaastattelussa sanottuihin asioihin voidaan ottaa kantaa kriittisestikin, mutta että Seurakuntalainen.fi:n kommenteissa on käyty kiinni hänen persoonaansa ja yksityisyyteensä tavalla, joka saattaa täyttää kunnian, maineen, uskonrauhan tai yksityisyyden loukkaamisen kriteerit.

– Haluaisin tietää, missä kulkevat uskonnollisen vihapuheen rajat, Korhonen kirjoittaa tutkintapyynnössään.

Niin ikään Korhonen viittaa Jussi Halla-ahon samaan tuomioon uskonrauhan häirinnästä.

– Turvaisiko Suomen lain uskonrauhapykälä myös minun uskonrauhaani niin, etteivät ns. herätyskristityt saisi kirjoitella minun kristillisestä vakaumuksestani julkisuudessa halventavasti ja loukkaamistarkoituksessa? Onko ”synnillisyydestäni” mesoaminen ja Jumalan tuomiolla uhkaileminen sananvapauden sallimaa, asiallista käytöstä, Korhonen kysyy.

Korhonen pyytää poliisia myös tutkimaan, rikkoiko Seurakuntalainen.fi:n päätoimittaja Vuokko Vänskä lakia salliessaan tutkintapyynnön kohteena olevien viestien julkaisun.

Seurakuntalainen.fi:n päätoimittaja Vuokko Vänskä poisti viikonloppuna kyseisestä keskusteluketjusta kolme–neljä kommenttia ja sulki kommentointimahdollisuuden yöajaksi. Hän myös kirjoitti sivustolle viestin, jossa kehotti ihmisiä asialliseen keskusteluun ja käyttäytymään ”kristityn arvolle sopivalla tavalla”.

Vänskä ei halua tässä vaiheessa kommentoida tarkemmin Korhosen tekemää tutkintapyyntöä.

- Kommentoin viranomaisille, Vänskä toteaa.

https://www.kotimaa24.fi/artikkeli/poli ... nen-fissa/
Puhdistakaa sielunne totuuden kuuliaisuudessa vilpittömään veljenrakkauteen ja rakastakaa toisianne hartaasti puhtaasta sydämestä 1. Piet. 1:22
Janne
 
Viestit: 560
Liittynyt: 15. Joulu 2010 00:00

Re: Tutkintapyyntö uskonnollisesta vihapuheesta

ViestiKirjoittaja Janne » 05. Maalis 2013 01:58

Tässä on kyllä sellainen uutinen, että jään mielenkiinnolla odottamaan jutun etenemistä.

Tähän sitä näköjään ollaan menossa nyt Suomessakin että kohta kun sanot syntiä synniksi niin rapsahtaa tuomio vihapuheista.

Mut ei tässä auta kun kahlata etiä päin....
Puhdistakaa sielunne totuuden kuuliaisuudessa vilpittömään veljenrakkauteen ja rakastakaa toisianne hartaasti puhtaasta sydämestä 1. Piet. 1:22
Janne
 
Viestit: 560
Liittynyt: 15. Joulu 2010 00:00

Re: Tutkintapyyntö uskonnollisesta vihapuheesta

ViestiKirjoittaja Mr Kerimäki » 05. Maalis 2013 09:59

Tämä on tilanne nyt ja täällä toinen joka ihmettelee kuinka tarkasti Raamatun lopunajan kirjoitus käy toteen .
Mr Kerimäki
 
Viestit: 1324
Liittynyt: 02. Joulu 2012 16:47

Re: Tutkintapyyntö uskonnollisesta vihapuheesta

ViestiKirjoittaja pekka » 05. Maalis 2013 13:20

Kirjoitin kesäkuussa 2012 seuraavan kirjoituksen "Halla-ahon tuomiosta"-ketjussa. Ehkä se sopii tähän uuteen tapaukseenkin, lainaus:



"Rikoslain 11 luku 10 §:

"Joka asettaa yleisön saataville tai muutoin yleisön keskuuteen levittää
tai pitää yleisön saatavilla tiedon, mielipiteen tai muun viestin, jossa
uhataan, panetellaan tai solvataan jotakin ryhmää rodun, ihonvärin, syntyperän,
kansallisen tai etnisen alkuperän, uskonnon tai vakaumuksen, seksuaalisen
suuntautumisen tai vammaisuuden perusteella taikka niihin rinnastettavalla
muulla perusteella, on tuomittava kiihottamisesta kansanryhmää vastaan sakkoon
tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi."



Eli kuten tuossa toisessa ketjussa totesin niin tuosta ylläolevasta viime vuonna voimaan tulleesta laista on nyt saatu ennakkopäätös kko:sta tässä Halla-ahon tapauksessa. Tämä kko:n tuomio tarkoittaa siis sitä, että jatkossa alemmat oikeusasteet tulevat varmaankin helpommin antamaan sakkotuomioita (jossain vaiheessa luultavasti myös vankilatuomioita) liittyen tähän lainkohtaan mikä tuossa yllä lukee.

Luulisin, että tämä tulee myös jossain vaiheessa yllyttämään ihmisiä niin sanotusti ilmiantoihin jotta saataisiin tukalat paikat esimerkiksi juuri kristityille. Ehkä esimerkiksi homoseksuaalit tulevat "turvautumaan" tällaisiin konsteihin jotta saisivat enemmän hyväksyntää syntielämäänsä pönkittämään, ja monta kertaa vielä julkisuuden saattamana ja tukemana kuten on ollut tähänkin saakka mielestäni suurimmalti osin mutta nyt siis tämä kko:n ennakkopäätös antaa heille varmaankin lisää tilaa toimia, kun laki on heidän puolellaan ja heitä ikään kuin tukemassa.

Saa nähdä kuinka tulee jatkossa käymään, tuleeko esimerkiksi kristilliset foorumit (koskee kaikkea julkisesti esillä olevaa kirjoittelua) julistamaan vain "puolitotuuksia" Jumalan sanasta, rangaistuksen pelossa? Luterilainen kirkko tulee varmaankin liberalisoitumaan sanomisissaan entistäkin enemmän vaikka nyt jo ollaan aika pohjalukemissa. Sanomalehtien yleisönosastot (mielipidekirjoitukset) tulevat myös entistä tyhjemmiksi Jumalan sanan totuudesta vaikka nyt jo tilanne on hyvin huolestuttava eli vain jonkinlaiset varovasti kirjoitetut "puolitotuudet" ovat päässeet lehtien kovasta julkaisulinjasta läpi päivän lehteen ihmisten luettaviksi."
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: Tutkintapyyntö uskonnollisesta vihapuheesta

ViestiKirjoittaja pekka » 11. Maalis 2013 12:37

"Korhosen tutkintapyyntö esitutkintaan":


https://www.kotimaa24.fi/artikkeli/k-ja ... utkintaan/


"Toimittaja Johanna Korhosen tekemä tutkintapyyntö Seurakuntalainen.fi-sivuston uutisten kommenttikirjoittelusta on edennyt esitutkintaan, kertoo Kirkko ja kaupunki.

Vantaan kirkkovaltuutettu ja toimittaja Johanna Korhonen teki viime viikolla Vantaan poliisille tutkintapyynnön itseensä kohdistuvasta uskonnollisesta vihapuheesta ja muun muassa siitä, onko hänen yksityisyytensä rajat rikottu. Johanna Korhonen elää rekisteröidyssä parisuhteessa naisen kanssa.

Poliisin mukaan rikosta on syytä epäillä rikosta ja siksi asia on otettu esitutkintaan, Kirkko ja kaupunki -kertoo.

Korhonen pyysi poliisia tutkimaan myös Seurakuntalainen.fi -sivuston päätoimittajan Vuokko Vänskän toimien laillisuuden hänen salliessaan keskustelun.

Kirkko ja kaupunki kertoo myös, että syyttävät tekstiviestit, sähköpostit ja kirjeet ovat kuuluneet Johanna Korhosen arkeen jo pitkään. Hän arvioi saaneensa muutaman viime vuoden aikana noin 300 vihamielistä, uskonnollissävyistä viestiä. Kirkossa ja kaupungissa kerrotaan yksityiskohtaisesti, miten törkeitä kirjeet ovat olleet.

Lehden haastatteleman rikosoikeuden professorin Matti Tolvasen mukaan toistuva häirintä esimerkiksi tekstiviesteillä saatettaisiin katsoa kotirauhan rikkomiseksi, jos Korhonen tekisi myös siitä tutkintapyynnön.

Ajatus on Korhoselle uusi.

- Oikeusprosessit ovat kauhean raskaita."
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: Tutkintapyyntö uskonnollisesta vihapuheesta

ViestiKirjoittaja Mr Kerimäki » 11. Maalis 2013 17:04

Täytyy sanoa ,että kyllä on mennyt mopedi metsään rajusti siltä jos joku on mennyt herjaus tekstiviestejä lähettämään yms vastaavaa.Ja het perään sanon ,että lesboja ei saa olla kirkkoyhteisössä sisällä ,mutta rukous heidän puolestaan ja mielellään opetusasiaa ja Pyhän Hengen toiminnan opettamista ,koska lesbous tai homous ei lähde puuro merkkiä vaihtamalla.Mutta totta tosiaan täytyy meidän kristittyjen olla varovaisia sanoissa ja teoissa.Itse olen käyttänyt koodia Raamattu sanoo ja sen perusteella puhun ,koska jos jollekin puhun ja höyrypaine jollain alkaa kohota niin on hyvä kertoa ,että pahun Raamatun sanaa ja se on kirkkoon uskontoon liittyvä ohjenuora ,jonka mukaan mennään.
Mr Kerimäki
 
Viestit: 1324
Liittynyt: 02. Joulu 2012 16:47

Re: Tutkintapyyntö uskonnollisesta vihapuheesta

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 11. Maalis 2013 23:18

Raamattu ei liity kirkkoon millään tavalla... Kirkossa saatetaan kyllä joskus mainita Raamattu, mutta Raamatussa ei mainita kirkkoa, paitsi sitten tietenkin kirkon omassa käännöksessä ;gladly:

Seurakuntaan ei vaikuta millään tavalla, vaikka heteroilta kiellettäisiin pääsy papin hommiin kirkossa ;gladly:
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Tutkintapyyntö uskonnollisesta vihapuheesta

ViestiKirjoittaja tuomarisimson777 » 12. Maalis 2013 00:25

Mä sanon että haastakaa Herra oikeuteen sitten :( En minä eikä kukaan muukaan uskovainen ole säätänyt synnin määritelmää
Jos eduskunta säätää väärän lain tai joku tekee (mukamas) väärin on valitusosoite silloin se joka sen teki. Eli homot ja lesbot voivat osoittaa valitukset Herralle jos aihetta on valittaa
Ainakin melkein oikeita uskon-näkemyksiä jo vuodesta 2004=)=)
tuomarisimson777
 
Viestit: 543
Liittynyt: 01. Maalis 2011 17:44

Re: Tutkintapyyntö uskonnollisesta vihapuheesta

ViestiKirjoittaja Jukka-Pekka » 12. Maalis 2013 16:16

Rauhaa!

Niin..tulee aika, jolloin tässäkään maassa ei maallisten lakien vuoksi saa saarnata syntiä synniksi. Nousi sydämelle seuraavaa ja se sopii ihan tähän aikaan. Uskon, että Jeesuksen toinen tulemus on ainakin päivän lähempänä...Uskallan sanoa, että foorumilaisista ainakin osa tule näkemään Jeesuksen tulemuksen. Nyt on aika tehdä valmisteluja ja juurtua yhä syvemmälle Herraan Jeesukseen, jotta tulevat vaikeat ajat voimme kestää,

21:12 "Mutta ennen tätä kaikkea he käyvät teihin käsiksi ja vainoavat teitä ja vetävät teidät synagoogiin ja heittävät vankiloihin ja vievät teidät kuningasten ja maaherrain eteen minun nimeni tähden.
21:13 Ja näin te joudutte todistamaan.
21:14 Pankaa siis sydämellenne, ettette edeltäpäin huolehdi, miten te vastaatte puolestanne.
21:15 Sillä minä annan teille suun ja viisauden, jota vastaan eivät ketkään teidän vastustajanne kykene asettumaan tai väittämään.
21:16 Omat vanhemmatkin ja veljet ja sukulaiset ja ystävät antavat teidät alttiiksi; ja muutamia teistä tapetaan,
21:17 ja te joudutte kaikkien vihattaviksi minun nimeni tähden.
21:18 Mutta ei hiuskarvaakaan teidän päästänne katoa.
21:19 Kestäväisyydellänne te voitatte omaksenne elämän."

Tuo jae 16 on minulle aika vaikea, sillä uskon kuitenkin perhekunnan pelastuvan. Kaikki eivät ole uskossa. Mutta uskon vielä olevan. Mitään ei tarvitse Jumalan lasten pelätä, kuten yltä käy ilmi. Herra pitää huolen kaikesta vainojenkin, ahdistustenkin aikana olitpa sitten nuori tai uskossa vanhakin (jae 18). Herra antaa omilleen, kokosydämisille myös kestäsyyttä ja Rakkautta vainoajiakin kohtaan (jae 19). Nämä ajat tulevat ja se on Raamattuun kirjoitettu. Ne ovat ovella jo.
Mennään lujina uskossa päivä ja hetki kerrallaan. Herra ei jätä vaikeinakaan aikoina,

Ps.32:1 "Daavidin mietevirsi. Autuas se, jonka rikokset ovat anteeksi annetut, jonka synti on peitetty!
32:2 Autuas se ihminen, jolle Herra ei lue hänen pahoja tekojansa ja jonka hengessä ei ole vilppiä!
32:3 Kun minä siitä vaikenin, riutuivat minun luuni jokapäiväisestä valituksestani.
32:4 Sillä yötä päivää oli sinun kätesi raskaana minun päälläni; minun nesteeni kuivui niinkuin kesän helteessä. Sela.
32:5 Minä tunnustin sinulle syntini enkä peittänyt pahoja tekojani; minä sanoin: "Minä tunnustan Herralle rikokseni", ja sinä annoit anteeksi minun syntivelkani. Sela.
32:6 Sentähden rukoilkoot sinua kaikki hurskaat aikana, jona sinut löytää voidaan. Vaikka suuret vedet tulvisivat, eivät ne heihin ulotu.
32:7 Sinä olet minun suojani, sinä varjelet minut hädästä, sinä ympäröitset minut pelastuksen riemulla. Sela.
32:8 "Minä opetan sinua ja osoitan sinulle tien, jota sinun tulee vaeltaa; minä neuvon sinua, minun silmäni sinua vartioitsee."
32:9 Älkää olko niinkuin järjettömät orhit ja muulit, joita suitsilla ja ohjaksilla, niiden valjailla, suistetaan; muutoin ne eivät sinua lähesty.
32:10 Jumalattomalla on monta vaivaa, mutta joka Herraan turvaa, häntä ympäröitsee armo.
32:11 Iloitkaa Herrassa ja riemuitkaa, te vanhurskaat, ja veisatkaa ilovirsiä, kaikki te oikeamieliset."

Siunausta, :pc:
Jes.35:8 "Ja siellä on oleva valtatie, ja sen nimi on "pyhä tie": sitä ei kulje saastainen; se on heitä itseänsä varten. Joka sitä tietä kulkee, ei eksy - eivät hullutkaan."
Jukka-Pekka
 
Viestit: 534
Liittynyt: 18. Marras 2010 17:30

Re: Tutkintapyyntö uskonnollisesta vihapuheesta

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 12. Maalis 2013 22:16

Tuli tästä aiheesta vielä mieleen, että kyllä uskovienkin tulee ymmärtää pitää tietty raja siinä, mitkä henkilökohtaiset asiat tuodaan esiin julkisilla foorumeilla tms. Eli yleisellä tasolla voi aina puhua homoudesta ja lesboudesta vaikka mihin sävyyn, mutta mielestäni on asiatonta julkisesti jollekin yksityishenkilölle kohdistaa sanansa vaikkapa juuri tällaisesta homous-asiasta. Tai yhtään mistään. Julkinen parjaaminen on aina väärin, vaikka siihen olisi hyvä syykin. Yksityisesti tulee hoitaa yksityisasiat ja silloinkin varoa, ettei tuomitse toista siitä, mitä itse tekee. "Veljet, jos joku tavataan jostakin rikkomuksesta, niin ojentakaa te, hengelliset, häntä sävyisyyden hengessä; ja ole varuillasi, ettet sinäkin joutuisi kiusaukseen (Gal.6:1)."

Sitten vielä kaikki ojentaminen kuuluu vain srk:n sisälle ;gladly:
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 8 vierailijaa

cron