eetu kirjoitti:Mikko Murpatti kirjoitti:eetu kirjoitti:En usko että uskova voi olla lääkintämieskään koska siinähän osallistuu sotatoimiin ja edistää sotimista koska kun lääkintämies vaikkapa sitoo haavoittuneen sotilaan haavat, sittenhän se haavoittunut sotilas saattaa toipua haavoistaan ja pääsee taas murhaamaan. Sotilaskeittäjätkin edistävät sotatoimia, samoin kuljettajat, vaikka eivät välttämättä murhaakkaan ketään.
Suomessa on mahdollisuus mennä siviilipalvelukseen, ja uskon että siviilipalvelus on uskovalle oikea ratkaisu. Totaalikieltäytyminen on mielestäni anarkiaa koska siinähän vältellään työntekoa eli siviilipalvelusta.
Kävin armeijan vuonna 2001 kun en vielä ollut uskossa. Vuonna 2012 tulin uskoon, ja vuonna 2013 ryhdyin reservin kieltäytyjäksi ja kävin täydennyspalveluksen eli olen nyt siviilipalvelusmies.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Siviilipalvelus_Suomessa#Sodanajan_status"Sodanajan status
Suomen valtiota sitovan kansalais- ja poliittisia oikeuksia koskevan yleissopimuksen toimeenpanoa valvova YK:n ihmisoikeuskomitea pahoitteli 2004 julkaistussa raportissaan sitä, että oikeus kieltäytyä aseista tunnustetaan vain rauhan aikana ja että siviilipalvelus vaihtoehtona asepalvelukselle on rankaisevan pitkä. Komitea vaati Suomea takaamaan oikeuden kieltäytyä aseista sekä sodan että rauhan aikana.[55] Tämä toteutettiin vuonna 2008 voimaanastuneessa uudessa siviilipalveluslaissa.
Nykyisin siviilipalveluksen ja totaalikieltäytymisen suorittaneet ovat vapautettuja aseellisista tehtävistä myös mahdollisissa poikkeusoloissa[1]. 1.1.2008 voimaan astuneen uuden siviilipalveluslain myötä myös varusmiespalveluksen suorittaneet mutta reservinkieltäytyjiksi ilmoittautuneet täydennyspalveluksen suorittaneet on vapautettu asepalveluksesta myös mahdollisen kriisin aikana."
Jos lähdetään vetämään linja noin tiukaksi että joku teoillaan mahdollistaa sotimisen , niin kuin lääkintä upseeri joka paransi sotilaan joka lähti sen jälkeen tappamaan, niin eikös me kaikki verorahoillamme jokaisessa maassa mahdollisteta se sotiminen? Jonkunhan ne kaikki sotatarvikkeet aseet sun muut pitää maksaa ja tällähetkellä se taho on sinä ja minä ja me sekä muut.
Lisäksi viljeliä kasvattaa viljaa ja myy sen leipurille, leipuri myy leivät armeijalle ja nyt uskovan vilja mahdollistaa sotilaiden muonituksen. Aika hankalaksi menee.
Poliisi (uskova) voisi huutaa rosvolle lain nimessä pysähdy! Poliisi toimii siis virka-aikana lain nimissä eikä uskovana (Jeesuksen nimessä). Sinä työaikana josta hänelle maksetaan ja josta hän on tehnyt työsopimuksen hän työskentelee Suomenlain alla ja heiluttaa Suomen lain puitteissa tätä miekkaansa.
Tämän miekan on Jumala Raamatussa mielestäni sallinut sanomalla ettei turhaan miekkaa kanneta, eikä Raamattu tuomitse oikeamielisiä lainylläpitäjiä missään tietääkseni. Väärämieliset tuomarit kyllä Raamattu tuomitsee.
Hankala asia tämä kyllä on.
Niin on se hankalaa. Suomessa on ymmärtääkseni niin että lääkintämiehetkin aseistetaan, joten heidän odotetaan tappavan siinä missä muidenkin. Tietenkin yksi ratkaisu on että ei ammu vihollisia kohti, vaan ohi. Suomen sodissa aseettomia sotilaita oli ymmärtääkseni paarinkantajina, ja onhan se tietenkin totta että jokainen vastaa omista teoistaan ja pitäisi poistua maailmasta, jos haluaisi kokonaan erottautua. Mutta tosiaan Suomessa on mahdollista valita siviilipalvelus niin on sitten siviili, jos sota syttyy.
Esivalta ei kanna miekkaa turhaan, mutta en usko että uskovat voivat olla poliiseja tai sotilaita, koska niissä ammateissa saattaa joutua tappamaan tai ampumaan laukauksia jotka saattavat johtaa kuolemaan myöhemmin.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013061017133575_uu.shtml"Poliisi ampui sunnuntaina Helsingissä pyörätie Baanalla aseistautunutta miestä sääreen. Kataja kertoo, ettei missään määritellä, mihin kohtaan kehoa missäkin tilanteessa poliisin tulisi tähdätä, jos ampuminen on välttämätöntä.
Raajaan ampuessa on kuitenkin vähemmän todennäköinen riski, että henkilö menettää henkensä. Vakavammassa vaaratilanteessa voidaan ampua keskivartaloon."
Jos uskova poliisi ampuu rikollista tietäen että laukaus saattaa johtaa kuolemaan, kyseessä on murha, jos ihminen myöhemmin kuolee, ja syynä oli se osuma. En usko että kenenkään uskovan tulee mennä ammattiin, jossa työtehtäviin kuuluu ihmisten mahdollinen murhaaminen. Eihän se poliisin ammatissa toimivalle tule minään yllätyksenä että hän sitten mahdollisesti joutuu ampumaan mahdollisesti tappavan laukauksen, koska poliisin koulutuksessa heille kerrotaan miten tulee toimia missäkin tapauksessa. Älä tapa -käsky on aina voimassa. Meidän tulee olla yhtä aikaa sekä esivallalle että Jumalalle alamaisia, ja enemmän tulee totella Jumalaa kuin ihmistä.
En halua saivarrella, mutta murha ja tappo on kaksi eri asiaa. Eli murha vaatii aina suunnitelmallisuutta eli on joku suunnitelma ottaa henki pois ja tappo on semmoinen joka tapahtuu reaktiosta ja ei ole suunnitelmallinen. Täten poliisin laukaus on useimiten tappo.
Vielä tänäkin päivänä uskovat vääntää kättä onko oikea käännös "älä tapa" vaiko "älä murhaa".
https://en.wikipedia.org/wiki/Thou_shalt_not_killKäsky älä tapa on sinänsä epälooginen sillä jos joku tietoisesti elikkä ei vahingossa taikka ei reaktion vuoksi tappaa jonkun ei sille voi mitään kyseessä ei ole harkittu ja suunniteltu teko niin kuin murhassa olisi vaan vahinko taikka reaktio. Miten semmoiseen voisi itse vaikuttaa, en keksi yhtään esimerkkiä?
Vähän kuin sanoisin "älä tukehdu" jos joku tukehtuu harvoin on kyse omasta toiveesta taikka suunnitelmallisuudesta (ainoastaan itsemurhassa).
Tappo on aina vahinko, taikka reaktio, jos vaikka ajan vahingossa pyöräiliän ylitse kun hän ajaa punaisia päin rikon tätä käskyä. Taikka jos minulla on sakset kädessä ja leikin hippaa ja satun niillä vahingossa tökkäämään jotakin kuolettavasti rikon käskyn. VT:n aikaan vahingosta ei rankaistu, mutta suunnitelmallisuudesta eli murhasta rankaistiin silmä silmästä periaatteella.
No en minä rupea uhmaamaan kääntäjiä tässä vajavaisella tietämykselläni , mutta siitä olen varma että esivalta (poliisi) on Jumalan säätämä ja tahto sekä siunaukseksi meille tarkoitettu. He mahdollistavat sen, että saamme viettää rauhallista hiljaista elämää kaikessa Jumalaisuudessa ja kunniassa, kiitos siitäkin Herralle. Mielummin kuri ja järjestys kuin anarkia.
1 Tim 2:
1 ¶ Minä kehoitan siis ennen kaikkea anomaan, rukoilemaan, pitämään esirukouksia ja kiittämään kaikkien ihmisten puolesta,
2
kuningasten ja kaiken esivallan puolesta, että saisimme viettää rauhallista ja hiljaista elämää kaikessa jumalisuudessa ja kunniallisuudessa.3 Sillä se on hyvää ja otollista Jumalalle, meidän vapahtajallemme,
4 joka tahtoo, että kaikki ihmiset pelastuisivat ja tulisivat tuntemaan totuuden.
5 Sillä yksi on Jumala, yksi myös välimies Jumalan ja ihmisten välillä, ihminen Kristus Jeesus,
6 joka antoi itsensä lunnaiksi kaikkien edestä, josta todistus oli annettava aikanansa,