6. käsky - älä tapa

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

6. käsky - älä tapa

ViestiKirjoittaja majeca » 02. Tammi 2011 23:04

miten tämä käsitetään kun vanhassa testamentissa käytiin sotia joten varmaankin on tapettu ihmisiä ja eikö niitä tapettu myös rangaistuksena sääntöjen rikkomisesta? miksi Jumala salli näin? miten on uudessa liitossa, onko mm. sodan käynti sallittua? mikä näkö kanta maan puolustukseen?
majeca
 
Viestit: 24
Liittynyt: 12. Joulu 2010 22:39

Re: 6. käsky - älä tapa

ViestiKirjoittaja lähtökuoppa » 03. Tammi 2011 00:37

miten tämä käsitetään kun vanhassa testamentissa käytiin sotia joten varmaankin on tapettu ihmisiä ja eikö niitä tapettu myös rangaistuksena sääntöjen rikkomisesta? miksi Jumala salli näin? miten on uudessa liitossa, onko mm. sodan käynti sallittua? mikä näkö kanta maan puolustukseen?

tämä asia omallakin kohdalla jossain vaiheessa tuli ajatuksiin, että vanhan liiton aikana Jumala antoi käskynä älä tapa, sitten tuli tuo luvatun maan valloittaminen amorilaisilta, heettiläisiltä jne. :pc:

maanpuolustukseen yms. en tiedä :D :cool: :?:

sodankäymisestä:
2korinttolaisille 10:
3Vaikka me vaellammekin lihassa, emme kuitenkaan lihan mukaan sodi; 4sillä meidän sota-aseemme eivät ole lihalliset, vaan ne ovat voimalliset Jumalan edessä hajottamaan maahan linnoituksia. 5Me hajotamme maahan järjen päätelmät ja jokaisen varustuksen, joka nostetaan Jumalan tuntemista vastaan, ja vangitsemme jokaisen ajatuksen kuuliaiseksi Kristukselle 6ja olemme valmiit rankaisemaan kaikkea tottelemattomuutta, kunhan te ensin olette täysin kuuliaisiksi tulleet.
lähtökuoppa
 

Re: 6. käsky - älä tapa

ViestiKirjoittaja JHK » 03. Tammi 2011 01:24

Rauhaa!

Ymmärtääkseni "Älä tapa" käskyn asiatarkka käännös on toteamus "Sinä et murhaa". (käskyt eivät hebrean kielessä ole kieltoja "älä" vaan toteamuksia "sinä et".) Juutalaiset ymmärtävät tämän käskyn kieltona murhata, ei kieltona tappaa ihmistä. Huomaammehan me jo Mooseksen laistakin että tietyille käskyille oli VT:n aikana voimassa kuolemantuomio - ei kai Jumala ole ristiriidassa itsensä kanssa? Tuohon aikaan oli Israelissakin käytäntönä verikosto, mikä tarkoitti sitä että tapetun ihmisen omaiset (miehet) olivat vastuussa siitä että kuolleen puolesta kostettaisiin. Kun nyt joku tappoi toisen, oli hän verivelan alainen ja surmatun omaiset etsisivät häntä tappaakseen hänet ja siten korjatakseen tapahtuneen vääryyden. Onhan Jumala sanonut että joka ihmisen veren vuodattaa, sen veren on ihminen vuodattava.

Mooseksen laki antaa kuitenkin poikkeuksena turvakaupungin niille jotka ovat vahingossa surmanneet toisen - sellaiselle oli olemassa turva turvakaupungissa. Murhaajan Herra käski alttarinsakin ääreltä hakemaan surmattavaksi.

Ihmisen elämä on Jumalan lahja (tai laina, miten tahtoo ajatella) eikä ihmisellä ole oikeus ottaa toiselta tämän elämää, ellei Herra itse niin käske. Jumala on se joka kostaa, joka maksaa ihmiselle hänen tekojensa mukaisen palkan. Vanhan testamentin aikaan Israel toimi paikoin Herran koston välikappaleena, samoin kuin sittemmin israelin viholliset toimivat israelille Herran koston välikappaleina. "Kosto" tosin on kova sana, sitä voi ajatella myös rangaistuksena tai "takaisin maksuna". Israelin hävittämät kansat olivat täyttäneet syntiensä mitan, ja saivat siitä sen palkan mikä saada piti. Mooseksen kirjoista voi lukea tästä lisää, esim. Genesiksessä (kirja 1) Herra sanoo ettei Kaananin maan kansojen syntien mitta vielä ollut täysi ja siksi Israelin tuli mennä Egyptiin, eikä suoraan Kaananiin - aika ei vielä ollut täysi.

Olen itsekin aikanaan kipuillut näiden kanssa, ja tahtoisin tuoda muutaman asian tässä esiin veljille ja sisarille rakennukseksi kun pohdimme näitä sen valossa että tiedämme Jumalan olevan rakkaus.
1. Vanha maailma josta luemme molemmissa testamenteissa oli paikoin erittäin julma paikka - kuolema oli arkipäivää, ja jolleivat ihmiset kyenneet pitämään huolta itsestään, heidän kohtalonsa oli yleensä julma - köyhyys, kuolema, orjuus tai pahempaa. Elämme toisenlaista aikaa nykyään, emmekä aina kykene ymmärtämään sitä rajua oikeudenmukaisuutta jota esim. Mooseksen laki sisältää - silmä silmästä, hammas hampaasta on kuitenkin äärimmäistä oikeudenmukaisuutta, ja myös Jumala on tätä mieltä, olimmepa me siitä mitä mieltä tahansa. Armon ajan tultua säännöt ovat kuitenkin toiset - kosto on nyt Herran käsissä, ja meitä kehoitetaan, tai itse asiassa käsketään kärsimään vääryyttä siinä toivossa että Herra armahtaa meitä vahingoittaneet (heille elämäksi) tai sitten kostaa meidän puolestamme (vihamiestemme turmioksi).
2. Isrealin surmaamien kansojen syntiluetteloon kuului kaikkinainen kuviteltavissa oleva turmellus jota tänä päivänä voimma ajatella, ja muutamia rikoksia jotka ovat meille liki kmahdottomia ajatella, esim. omien lastensa uhraaminen polttamalla/paistamalla elävältä epäjumalan kunniaksi (Baal vai joku muu, en muista).
3. Mooseksen lain kantava teema on oikeudenmukaisuus - ehdoton sellainen. Anteeksiantoa voi olla vain veriuhrin kautta. Silmä silmästä, hammas hampaasta. Joka lain täysin pitää on siitä elävä - joka sitä rikkoo on kirottu. Mooseksen laki puhuu ehdottomasta oikeudenmukaisuudesta ja vanhurskaudesta - se on kuitenkin pantu lihalliselle ihmiselle, joka on luonnostaan paha ja vihan lapsi. Jumalan olemus, joka on ilmaistu Jeesuksessa on kuitenkin ylitsevuotavaa hyvyyttä - armoa ylitse oikeuden. Jumala on rakkaus, ja tosi rakkaus seisoo aina totuuden kanssa yhdessä. Synti on syntiä, eikä sillä muuksi muutu, mutta Jumalan sydän on täynnä rakkautta ja armoa (Armo vanhan testamentin kielessä tarkoittaa hieman muuta kuin meidän kielessämme, mutta ei siitä sen enempää nyt.) Lihallinen ihminen ei kuitenkaan voi olla osallinen Jumalan armosta, sillä liha käyttäisi sitä väärin. Siksi ihminen tarvitsee uuden syntymän - tullakseen hengelliseksi olennoksi. Hengellinen taas ei ole mooseksen lain alainen, vaan häntä hallitsee Jumalan laki - Kristuksen laki, joka on (kuten mooseksen laki) hengellinen, mutta (toisin kuin mooseksen laki) hengellisille tarkoitettu.
4. Sota on langenneen maailman realiteetti, ja Jumala ymmärtää sen. Jos kansat eivät vastustaisi vääryyttä aseille, pahuus rehottaisi valtoimenaan. Siksi uskon että joissakin tilanteissa on oikein sotia, ja myös yksityishenkilöllä on oikeus joissain tilanteissa käyttää väkivaltaa oikeuden puollustamiseen. Sota itsessään ei ole väärin. Sanomattakin on selvää että asian on oltava oikea, tai sota muuttuu synniksi. Lisäksi sodassa on pidettävä varansa siinä ettei mennä liian pitkälle (tämähän ei tunnetusti langenneelta ihmiseltä tahdo onnistua.) Viimeiseksi totean että Kristityt ovat lähtökohtaisesti Jumalan valtakunnan kansalaisia, eivätkä maalliset konfliktit sido meitä, mitä kansallisuuteen tulee - suurin osa tämän maailman sodista ei kuulu meille. Kuitenkin pidän mahdollisena että Jumalan antama tehtävä joillekkin omilleen voi olla sotilasura. Jokaisen on Herran edessä toimittava omatuntonsa mukaan Pyhässä Hengessä, kysyen Herran tahtoa. Puhtaalla omatunnolla, Herrani edessä en voi pitää sotaa tai sotilaan ammattia syntinä. Sinä päivänä jona hyvyys lakkaisi vastustamasta pahuutta, pahuus hallitsisi. Kuitenkin meidän on ymmärrettävä että Herran tiet ovat korkeammat kuin ihmisten tiet. Jos siis olen hengen vaarassa, ja Herra tahtoo minun puollustautuvan, teen sen. Samaten jos Herran tahto on että alistun, niin teen sen, vaikka se maksaisi elämäni. Tärkeintä on että Hän saa päättää, sillä elän täyttääkseni Herrani tahdon.

Siunausta kaikille!
JHK
 

Re: 6. käsky - älä tapa

ViestiKirjoittaja lähtökuoppa » 05. Tammi 2011 00:51

on se kyllä vaikea asia sulattaa, tuo murha ja tappoluokittelu.. pitäisi olla varmaan juristi niin ymmärtäisi eron niiden välillä :) :cool: sen kyllä raamattu ilmoittaa, että amorilaisten, heettiläisten yms. kansojen syntivelka oli tullut täyteen.
siellä sanotaan hyvin se, ennestään vihaamatta:
5mooses 4:
41Silloin Mooses erotti kolme kaupunkia tuolta puolelta Jordanin, auringon nousun puolelta, 42että niihin voisi paeta tappaja, joka on tappanut toisen tahtomattaan ja häntä ennestään vihaamatta; paetkoon hän johonkin näistä kaupungeista, niin hän saa elää.

tuosta Herran käskemästä tappamisesta.. onko esimerkkiä sellaisesta uuden liiton puolelta? ei tullut itselle mieleen.. paitsi ehkä ne ilmestyskirjan kaksi profeettaa..
Jumalan olemus, joka on ilmaistu Jeesuksessa on kuitenkin ylitsevuotavaa hyvyyttä - armoa ylitse oikeuden.

tästä samoilla linjoilla, kivitettävän naisen kohdalla:
Johanneksen evankeliumi 8:
1Mutta Jeesus meni Öljymäelle. 2Ja varhain aamulla hän taas saapui pyhäkköön, ja kaikki kansa tuli hänen luoksensa; ja hän istuutui ja opetti heitä. 3Silloin kirjanoppineet ja fariseukset toivat hänen luoksensa aviorikoksesta kiinniotetun naisen, asettivat hänet keskelle 4ja sanoivat Jeesukselle: "Opettaja, tämä nainen on tavattu itse teosta, aviorikosta tekemästä. 5Ja Mooses on laissa antanut meille käskyn, että tuommoiset on kivitettävä. Mitäs sinä sanot?" 6Mutta sen he sanoivat kiusaten häntä, päästäkseen häntä syyttämään. Silloin Jeesus kumartui alas ja kirjoitti sormellaan maahan. 7Mutta kun he yhä edelleen kysyivät häneltä, ojensi hän itsensä ja sanoi heille: "Joka teistä on synnitön, se heittäköön häntä ensimmäisenä kivellä". 8Ja taas hän kumartui alas ja kirjoitti maahan. 9Kun he tämän kuulivat ja heidän omatuntonsa todisti heidät syyllisiksi, menivät he pois, toinen toisensa perästä, vanhimmista alkaen viimeisiin asti; ja siihen jäi ainoastaan Jeesus sekä nainen, joka seisoi hänen edessään. 10Ja kun Jeesus ojensi itsensä eikä nähnyt ketään muuta kuin naisen, sanoi hän hänelle: "Nainen, missä ne ovat, sinun syyttäjäsi? Eikö kukaan ole sinua tuominnut?" 11Hän vastasi: "Herra, ei kukaan". Niin Jeesus sanoi hänelle: "En minäkään sinua tuomitse; mene, äläkä tästedes enää syntiä tee".
lähtökuoppa
 

Re: 6. käsky - älä tapa

ViestiKirjoittaja JHK » 05. Tammi 2011 20:08

5mooses 4:
41Silloin Mooses erotti kolme kaupunkia tuolta puolelta Jordanin, auringon nousun puolelta, 42että niihin voisi paeta tappaja, joka on tappanut toisen tahtomattaan ja häntä ennestään vihaamatta; paetkoon hän johonkin näistä kaupungeista, niin hän saa elää.
tuosta Herran käskemästä tappamisesta.. onko esimerkkiä sellaisesta uuden liiton puolelta? ei tullut itselle mieleen.. paitsi ehkä ne ilmestyskirjan kaksi profeettaa..


Mooseksen laki on täytetty, eikä enää voimassa, niimpä tätä lain kohtaa ei enää sovelleta. Uudessa testamentissa ei liene tästä mainintaa, mutta tässä kuvattu "verikosto" tyylinen järjestelmä elää edelleen monissa kultuureissa, varsinkin lähi-idässä. Se on käsittääkseni ollut Jumalan tahdon mukainen käytäntö ajalle jolloin nykyisen kaltaista esivaltaa ei ole ollut. Uuden liiton aikana on kuitenkin käsky armahtaa toisia ja olla kuuliainen esivallalle, joten verikoston aika lienee siten ohi.
JHK
 

Re: 6. käsky - älä tapa

ViestiKirjoittaja lähtökuoppa » 12. Tammi 2011 00:58

mooseksen lain kohta verikostosta ei ole voimassa. tarkoitin tuota toista ennestään vihaamatta tappamis-kohtaa (esim. vahingossa). Herra antoi armollisen käskyn siitä, että tällainen tappaja on vapautettu syynalaisuudesta.
lähtökuoppa
 

Re: 6. käsky - älä tapa

ViestiKirjoittaja JHK » 12. Tammi 2011 02:13

Totta puhut.
JHK
 

Uskova poliisina tai sotilaana

ViestiKirjoittaja JoKi » 20. Marras 2011 14:59

Mitä mieltä olette poliisin ammatista kristityllä?

Onko tässä ammatissa mielestänne työtehtävien kanssa jotain asioita joka kannattaisi erityisesti kristityn ottaa huomioon ?

Ketjua muokattu, erotettu uskovan toimiminen poliisina tai sotilaana omaksi ketjukseen, ja muita ammatteja käsittelevät jutut muokattu pois ja siirretty omiin ketjuihinsa. -YP

hakusanalisäyksiä: voiko uskova toimia poliisina, sotilas, armeija, intti, maanpuolustus, sotiminen, aseellinen palvelus, asepalvelus, asepalvelu, aseellinen puolustus, asevelvollisuus, tarttua aseeseen, miekan käyttö, saako uskova tappaa sodassa, pasifismi, pasifisti
Viimeksi muokannut Juha päivämäärä 08. Loka 2018 19:33, muokattu yhteensä 1 kerran
Syy: Yhdistetty toiseen ketjuun
JoKi
 
Viestit: 331
Liittynyt: 22. Loka 2011 18:16
Paikkakunta: Vaasa

Re: Ammatteja

ViestiKirjoittaja pekka » 20. Marras 2011 16:08

Poliisi pamputtaa. Eli siinä ammatissa joutuu ennen pitkää turvautumaan väkivaltaan. Tai puolustaakseen itseään niin poliisi voi joutua ampumaan toisen ihmisen. Muunkinlaisia tilanteita voi tulla eteen, että tulee vaikkapa vahingossa surmattua toinen ihminen. En ole vielä kuullut tähän päivään mennessä väkivallattomasta poliisista, en ainakaan partiotehtävissä työskentelevästä sellaisesta poliisista missä tulee kaikenlaisia uhkaavia vaaratilanteita eteen. Uskova ei saisi turvautua väkivaltaan missään tilanteessa.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: Ammatteja

ViestiKirjoittaja todael » 20. Marras 2011 16:27

Aurassa asuva Baptisti saarnaaja Harri Lampinen on ammatiltaan vanginvartija. Tiedän myös uskovia poliiseja. Kornelius sadanpäämies Apostolien Teoissa oli sotilasjohtaja. Kannattaa olla varovainen lähteä tuomitsemaan äkkisältään toista ammattinsa tähden.

- todael
Viimeksi muokannut todael päivämäärä 20. Marras 2011 23:29, muokattu yhteensä 1 kerran
todael
 

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa

cron