Globalisaatio

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Globalisaatio

ViestiKirjoittaja JoKi » 06. Maalis 2013 16:25

Mielestäni rahan siirtyminen maahan jossa sitä tarvitaan enemmän, ei ole välttämättä huono juttu.
JoKi
 
Viestit: 331
Liittynyt: 22. Loka 2011 18:16
Paikkakunta: Vaasa

Re: Globalisaatio

ViestiKirjoittaja pekka » 06. Maalis 2013 17:49

Kiitos kommentistasi.

Lainaus uutistekstistä:

"Sponsor Capital ja yksityisomistajat ovat myyneet Poutun virolaiselle liha- ja meijerituotteiden valmistajalle AS Maag Gruppille."


En tiedä ihan tarkkaan mikä raha on nyt siirtynyt (mitä tarkoitit JoKi?) ja minnekin mutta tällä kaupalla varmaankin haluttiin vahvistaa tuota virolaista AS Maag Gruppia ja toivossa, että voittoja syntyisi enemmän nyt kun ollaan isompia kuin aikaisemmin jne.

Meneekö tämän integraatiokaupan myötä enemmän rahaa virolaiselle köyhälistölle eli niille jotka rahaa eniten tarvitsevat esim. ruokaostoksiin jne. niin ei minulla ole siitä mitään tietoja. Onko sinulla kenties tästä tietoa JoKi? Toki voi olla, että Viroon voi jokunen uusi työpaikkakin tavalliselle "duunarille" tulla tarjolle mutta mitään tietoja minulla ei siitä ole.

Suomen köyhälistön sosiaaliturvan ja Kela-järjestelmän tiedän ja tunnen mutta tiedätkö sinä JoKi kertoa jotain virolaisten köyhien tilanteesta ? Suomessakin on asunnottomia jne. eli eikö sitä "rahnaa" tarvita yhtä lailla täällä Suomessakin mitä tulee köyhien auttamiseen ja avustamiseen?


Mark. 14:7

Köyhät teillä on aina keskuudessanne, ja milloin tahdotte, voitte heille tehdä hyvää, mutta minua teillä ei ole aina.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: Globalisaatio

ViestiKirjoittaja JoKi » 06. Maalis 2013 18:06

Koitan kirjoittaa lyhyesti, kun puhelimella näypyttelen.

Oletan, että Pouttu on tuottava yritys joka tuo rahaa omistajilleen. Jos omistajat ovat Virossa, niin oletan osan rahasta valuvan Viroon.

Jos Virossa on huonompi taloudellinen tilanne kun Suomessa, niin ehkä on parempi, että rahaa menee Viroon jos vaihtoehtona on Suomi.

Jos olen oikein ymmärtänyt, niin Suomessa kyllä saa asunnon asunnottomatkin jos haluavat. Toki tähän voi olla poikkeustilanteita ehkä (tiedätkö sinä onko?).
JoKi
 
Viestit: 331
Liittynyt: 22. Loka 2011 18:16
Paikkakunta: Vaasa

Re: Globalisaatio

ViestiKirjoittaja pekka » 06. Maalis 2013 18:22

Kiitos JoKi kommentistasi.

Olethan tietoinen, että Suomessa(kin) on muun muassa köyhien ihmisten leipäjonoja jne.?

En tiedä sitten mutta luulen, että tässä integraatiokaupassa raha vain siirtyy toisten rikkaiden taskuista toisten rikkaiden ihmisten taskuihin. Mitä JoKi tarkoitat sillä, että kenties virolaisten köyhälistö hyötyisi tästä kaupasta jotenkin? Vai olenko ymmärtänyt jotakin väärin?

Ei asunnottomuus ole JoKi niin yksiselitteinen asia (muun muassa mielenterveystyö on tärkeätä) mutta asuntoa ei ole aina niin helppo saada jos on köyhä ja kenties moniongelmainen, itsekin aikoinaan olin kauan aikaa asunnoton mutta onneksi sain majoittua silloisen naisystäväni luokse. Köyhän elämä ei ole täällä Suomessakaan todellakaan "ruusuilla tanssimista". Onneksi on Suomessa esim. Pelastusarmeija ja monta muuta tahoa jotka köyhiä yrittävät auttaa.



"Ruokaa vai lääkkeitä? Köyhän työssäkäyvän vaikea valinta":

http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtm ... ea-valinta
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: Globalisaatio

ViestiKirjoittaja JoKi » 06. Maalis 2013 18:53

Tiedän että on leipäjonoja, tiedän myös, että Suomen kansalaiselle kuuluu ns. '' perusturva''. Ymmärrän, että saattaa tulla tilanteita jossa esimerkiksi perheellinen joutuu hakemaan ruoka-avustuksia, mutta jos ei ole perhettä ja kuukaudesta toiseen hakee avustuksia(tarkoitan nyt siis näitä soppa avustuksia) niin mielestäni silloin ongelmat ovat muualla kun rahan saamisessa. Ja rahasta minä kommentoin.

Oletan, että siis tuo kauppa vaikuttaa positiivisesti Viron verotuloihin.
JoKi
 
Viestit: 331
Liittynyt: 22. Loka 2011 18:16
Paikkakunta: Vaasa

Re: Globalisaatio

ViestiKirjoittaja JoKi » 06. Maalis 2013 19:00

Jotenkin minulla on muistikuva, että olisin hakenut nuorempana lääkkeisiin avustusta sosiaalihuollosta. Lääkkeet ehkä maksettiin reseptilääkkeitä kuittia vastaan.

Tästä on aikaa ehkä noin 10 vuotta.
JoKi
 
Viestit: 331
Liittynyt: 22. Loka 2011 18:16
Paikkakunta: Vaasa

Re: Globalisaatio

ViestiKirjoittaja pekka » 06. Maalis 2013 20:17

Olen siinä tiedossa, että Virossa on paljon korruptiota, on toki Suomessakin, ja rikollisuus kovaa luokkaa ja mafia myös vaikuttaa Virossa(kin). Korjatkaa jos olen väärässä.

Haen työkyvyttömyyseläkettä ja saan etuuksia niin vähän, että juuri ja juuri tulen toimeen. Kiitos Herralle, että Hän on suonut minulle kaksi uskollista ystävää jotka auttavat minua myös ruokahuollon osalta.

Aikoinaan kun olin asunnoton niin jouduin menemään myös leipäjonoon ja se ei ollut kovin hääviä. Ensin piti mennä seurakunnan diakonissan vastaanotolle kertomaan elämäntilanteensa ja sitten sai luvan mennä leipää, jauhoja ja "nötköttiä" jonottamaan.

Sosiaalihuollosta saa reseptiä vastaan (sairauksien hoito) maksusitoumuksen lääkeostoja varten apteekkiin.

Mutta varmastikin Suomen sosiaaliturvajärjestelmä(kin) tullaan vielä ajamaan niin sanotusti alas eli olot tulevat köyhillä(kin) vielä kurjistumaan loppua kohden. Eikä uskovan tulekaan olla etuuksien ja rahan perässä juoksija vaan katse tulee kiinnittää Kristukseen, eikä siis maallisiin/ajallisiin murheisiin.

1. Tim. 6:9

Mutta ne, jotka rikastua tahtovat, lankeavat kiusaukseen ja paulaan ja moniin mielettömiin ja vahingollisiin himoihin, jotka upottavat ihmiset turmioon ja kadotukseen.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: Globalisaatio

ViestiKirjoittaja JoKi » 06. Maalis 2013 20:54

Eipä tässä tainnut olla kyse siitä että yrittääkö uskovainen käyttää aikaansa paljon siihen miten saisi mahdollisimman paljon tukea.

Mutta jos vielä jatketaan.

Työttömyysturva taitaa olla noin 470e taikka noin 520e verojen jälkeen. Asumistuen jälkeen ei luulisi vuokrasta jäävän 100e enempää itselle maksettavaa.

370 euroa kuluihin.

150 ruokaan
100 muihin kuluihin.

120 säästöön.

Rahaa mihin muuhun?

Saako jotkut muut kuin opiskelijat, työttömiä vähemmän rahaa Suomessa (kun ei oteta huomioon tässä laskussa alaikäisiä ja sellaisia). Oletan, että ainakin tuon 470+asumistuen saa sitten vaikka sosiaalihuollosta Suomessa.
JoKi
 
Viestit: 331
Liittynyt: 22. Loka 2011 18:16
Paikkakunta: Vaasa

Re: Globalisaatio

ViestiKirjoittaja pekka » 06. Maalis 2013 21:12

Jumalan käsissä on kaikki, onneksi! Muutenhan tästä ei mitään tulisikaan, tästä koko hommasta. Kiitos Herralle.

P.S. Ei "pelkoa", ei jää mitään säästöjä koskaan. Kädestä suuhun mennään eteenpäin päivä kerrallaan. Tosin nyt ollaan miinuksella eli velaksi eletään koska toisen koirani paha ihotulehdus vaati eläinlääkärikäynnin ja lääkkeet siihen, yhteensä noin 140 e. Koira on jo tervehtymässä, kiitos siitäkin Herralle.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: Globalisaatio

ViestiKirjoittaja JoKi » 06. Maalis 2013 21:26

Keskustelu mielestäni siirtyi siitä, että mielestäni lisärahalle on ehkä enempi käyttöä Viron valtiolla kun Suomen valtiolla köyhien rahallisessa avustamisessa.

Joten Poutun kauppa mielestäni saattaa olla kannattava. Myyntihinnat ehkä siirtyvät rikkaalta rikkaalle (Tai ehkä monikossa tuo), mutta verorahoja ehkä siirtyy jatkossa enemmän Viroon ainakin jonkin aikaa.
JoKi
 
Viestit: 331
Liittynyt: 22. Loka 2011 18:16
Paikkakunta: Vaasa

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 117 vierailijaa