Vetäytyykö Jhwh pois jos uskova uskoo Sananvastaista?

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Vetäytyykö Jhwh pois jos uskova uskoo Sananvastaista?

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 01. Maalis 2013 18:12

*
Yksi asia alkoi mietityttää minua. Alussa henkilö oli tervehenkinen uskova mutta myöhemmin hänestä tuli epäraitishenkinen uskova. Eikö Jumala ole hänen kanssa koko uskonvaelluksen vaikka se on epäraitishenkinen uskova..? Onko syntiä jos uskoo jotain sitä mikä on Sananvastaista? Esim. minä aiemmin sokeasti uskoin yhteen kirjaan 'Hyvää huomenta, Pyhä Henki'. Kirjailijana Benny Hinn. En silloin tiennyt että hän on eksyttäjä. Niin mnä tein parannuksen ja heitin sen kirjan roskiin.

Jos joku uskova ei osaa erottaa mikä on Sananmukaista ja mikä ei ole Sananmukaista niin vahingossa uskoo siihen mikä on Sananvastaista - vetäytyykö Jumala silloin pois hänestä? Sitä minä haluaisin tietää.



Ps. 139:23 Tutki minua, Jumala, ja tunne minun sydämeni, koettele minua ja tunne minun ajatukseni
24 Ja katso: jos minun tieni on vaivaan vievä, niin johdata minut iankaikkiselle tielle.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Vetäytyykö Jhwh pois jos uskova uskoo Sananvastaista?

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 01. Maalis 2013 18:22

Yleensäkin on hyvin vaikea ottaa kantaa yksittäisen ihmisen elämänkohtaloon ja matkaan Kristuksen kanssa.

Ainahan paholaisella on pyrkimys eksyttää uskovia, sehän on kuin kiljuva jalopeura, joka etsii kenet saisi niellä. Meillä jokaisella on se mahdollisuus eksymiseen. Tosin sillä on merkitystä, oletko aikuinen Kristuksessa vai et. Esimerkiksi, tällä hetkellä uskonelämääni vastuuni on paljon suurempi, kuin joskus aiemmin ja ymmärränkin sen. Kun asioita alkaa tiedostamaan ja ymmärtää oikeaa ja väärää, silloin myös vastuu tulee painavammaksi. Jos on hengellinen lapsi, eikä edes ymmärrä tekojaan tai Jumalan luonnetta, ehkei silloin voi odottaakaan paljoa. Jossain vaiheessa uskonelämää ymmärtää vain olevansa hengellisesti aikuinen ja jotenkin, koen, että silloin Jumala odottaa meiltä myös kestävyyttä uskossamme.
lonelyrider
 

Re: Vetäytyykö Jhwh pois jos uskova uskoo Sananvastaista?

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 02. Maalis 2013 00:04

"Jos joku luulee jotakin tietävänsä, ei hän vielä tiedä, niinkuin tietää tulee; mutta joka rakastaa Jumalaa, sen Jumala tuntee (1.Kor.8:2-3)." :hearts: Jumala tuntee rakkauden, jokaa ihmisen sydämessä on Häntä kohtaan. Ja se riittää, koska jos rakastaa, niin tekee Jeesuksen sanojen mukaan. Mutta jos Hän ei ole jotain asiaa sanonut ja selväksi tehnyt rakastavalle sydämelle, niin ei Hän siitä voi rankaista.

Silloin, kun vaellamme Hengessä, meillä ei ole pelkoa harhaan joutumisesta tai väärin tekemisestä. Jeesus elää meissä ja tekee tekoja, jotka ovat Hänen. Pelossa on rangaistusta. Ymmärrän lauluntekijää, joka on kirjoittanut laulun sanat: "Kun epäuskon henki valtaa Herran omatkin, ei nähdä hengen voimaa auttavaa. On sydämessä pelko, ettei harhaan joutuisi, kun epäusko hengen sammuttaa..." Aina tulee pyrkiä pyhitykseen ja parannukseen, mutta meidän ei tarvitse eikä kuulu keskittyä pysymään erossa harhaopeista. Pysymme itsestämme erossa niistä, jos keskitymme Jeesukseen. Tähänkin ratkaisu on siis viipyminen rukouksessa ;gladly: Jeesuksen äänen kuunteleminen. Hän kyllä puhuu yhä edelleen omilleen.

Yritän nyt saada tätä ajatusta jatkettua niin, ettei kukaan ymmärtäisi väärin, mutta olen liian väsynyt :D Olen tässä illan pakertanut kandityötäni aika hyvälle mallille, joten nyt on hyvä ottaa hetki lepoa ennen kuin pikkuinen herättää uuteen ihanaan aamuun. Jeesus kanssanne! :hearts:
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Vetäytyykö Jhwh pois jos uskova uskoo Sananvastaista?

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 02. Maalis 2013 00:53

Aamu-usva... ihan ymmärrettävästi toit :) Minkä alan kandi sinusta tulee?
lonelyrider
 

Re: Vetäytyykö Jhwh pois jos uskova uskoo Sananvastaista?

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 02. Maalis 2013 09:15

Terveystieteiden. Pääaineena on hoitotiede. Olen siis sairaanhoitaja, mutta nyt töistä hoitovapaalla ja käytän tätä hoitovapaata opiskeluun mahdollisimman pitkälle ;gladly:
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Vetäytyykö Jhwh pois jos uskova uskoo Sananvastaista?

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 02. Maalis 2013 11:08

*
Niin joo, Lonelyrider. Wau, Aamu-Usva olet sairaanhoitaja. :)

Pystyttekö vastaamaan kysymykseen vetäytyykö Jumala jos uskova tietämättömyyden takia uskoo johonkin mikä on Sananvastaista
vaikka Benny Hinniin tai Joyce Meyeriin tai Pirkko Jalovaaraan?

VT:n mukaan kansa kääntyi epäjumaliin niin silloin Jumala hylkäsi sen kansan. Mutta se on luopuminen Herrasta eli eri asia.
Mutta se kansa näytti tietämättömältä myös.

Uskova tietämättömyyden takia uskoo johonkin mikä on Sananvastaista eikä ole tarkoitus luopua Herrasta...
Niin minua kiinnostaisi tietää onko Jumala vielä yhteydessä sen uskovan kanssa?
Vai Jumala vetäytyy pois yhteydestä...? Kyllä vai ei? Riittäisi vastaus jokos kyllä tai ei? :)

Toinen kysymys vielä....
Hylkääkö Jumala hänet jos uskova tietämättään hakee tai tavoittelee vääriä ihmeitä ja vääriä merkkejä joista Raamattu varoittaa?

Voisiko joku vastata jos tietää vastauksen

Johdattakoon Herra tiemme oikeaan suuntaan, amen!
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Vetäytyykö Jhwh pois jos uskova uskoo Sananvastaista?

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 02. Maalis 2013 13:45

vaisuliini kirjoitti:*
Niin joo, Lonelyrider. Wau, Aamu-Usva olet sairaanhoitaja. :)

Pystyttekö vastaamaan kysymykseen vetäytyykö Jumala jos uskova tietämättömyyden takia uskoo johonkin mikä on Sananvastaista
vaikka Benny Hinniin tai Joyce Meyeriin tai Pirkko Jalovaaraan?

VT:n mukaan kansa kääntyi epäjumaliin niin silloin Jumala hylkäsi sen kansan. Mutta se on luopuminen Herrasta eli eri asia.
Mutta se kansa näytti tietämättömältä myös.

Uskova tietämättömyyden takia uskoo johonkin mikä on Sananvastaista eikä ole tarkoitus luopua Herrasta...
Niin minua kiinnostaisi tietää onko Jumala vielä yhteydessä sen uskovan kanssa?
Vai Jumala vetäytyy pois yhteydestä...? Kyllä vai ei? Riittäisi vastaus jokos kyllä tai ei? :)

Toinen kysymys vielä....
Hylkääkö Jumala hänet jos uskova tietämättään hakee tai tavoittelee vääriä ihmeitä ja vääriä merkkejä joista Raamattu varoittaa?

Voisiko joku vastata jos tietää vastauksen

Johdattakoon Herra tiemme oikeaan suuntaan, amen!



Jos osaisinkin vastata joko kyllä tai ei :) Ehkä joku palstalaisista osaakin, katsotaan. Jos ajatellaan niin, että Jumala on oikeudenmukainen, niin uskoisin, ettei Hän luovu ihmisestä, joka tietämättään tekee asioita sanan vastaisesti. Asiahan on täysin eri, jos uskova tieten tahtoen Herraa vastaan on.

Hylkäsikö Jumala israelin kansan? Mielestäni Hän ei ole hyljännyt sitä vielä tänäkään päivänä. Sehän riippuu katsontakannasta, näemmekö tapahtuman joltain tietyltä hetkeltä vai suuremman kokonaisuuden kautta. Mielestäni se on hieno todistus juuri Jumalan armahtavaisuudesta ja laupeudesta.

Voi tietysti olla että on ihmisiä, jotka eivät koskaan ole todellisesti Herraa tulleet tuntemaan ja siksi vaeltavat pimeydessä, sekin vaihtoehto on aina olemassa. Mutta uskonkasvuun kuuluu myös tietynlainen kompurointi ja nämä voivat olla myös opetukseksi. Ihminen ei voi kasvaa Jeesuksessa, jos elämä olisi helppoa, vastoinkäymiset tietysti voivat ulottua laajalle, ettei kaikille tule samalla tavoin.

Mutta kuule, jos sinua painaa itseäsi tämä asia. Niin voin todistaa, että niin isot rapakot olen joutunut uimaan ja silti olen saanut kohdata Herran suuren armon ja silti olen saanut todistaa sitä hyvyyttä, jossa Herra on uudistanut mieleni ja sieluni, koko sydämeni. Usein uskoontullessamme emme edes ymmärrä, että se on vasta tien alku.

Tietenkin on tapauksia, joissa ihminen hylkää Herran tieten tahtoen, silloin se on paljon vakavampi juttu ja voi olla ettei sieltä enää paluuta ole.

Uskon Jumalan laupeuteen, hyvyyteen ja anteeksiantoon.
lonelyrider
 

Re: Vetäytyykö Jhwh pois jos uskova uskoo Sananvastaista?

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 02. Maalis 2013 19:03

lonelyrider kirjoitti:
Jos osaisinkin vastata joko kyllä tai ei :) Ehkä joku palstalaisista osaakin, katsotaan. Jos ajatellaan niin, että Jumala on oikeudenmukainen, niin uskoisin, ettei Hän luovu ihmisestä, joka tietämättään tekee asioita sanan vastaisesti. Asiahan on täysin eri, jos uskova tieten tahtoen Herraa vastaan on.

Hylkäsikö Jumala israelin kansan? Mielestäni Hän ei ole hyljännyt sitä vielä tänäkään päivänä. Sehän riippuu katsontakannasta, näemmekö tapahtuman joltain tietyltä hetkeltä vai suuremman kokonaisuuden kautta. Mielestäni se on hieno todistus juuri Jumalan armahtavaisuudesta ja laupeudesta.

Voi tietysti olla että on ihmisiä, jotka eivät koskaan ole todellisesti Herraa tulleet tuntemaan ja siksi vaeltavat pimeydessä, sekin vaihtoehto on aina olemassa. Mutta uskonkasvuun kuuluu myös tietynlainen kompurointi ja nämä voivat olla myös opetukseksi. Ihminen ei voi kasvaa Jeesuksessa, jos elämä olisi helppoa, vastoinkäymiset tietysti voivat ulottua laajalle, ettei kaikille tule samalla tavoin.

Mutta kuule, jos sinua painaa itseäsi tämä asia. Niin voin todistaa, että niin isot rapakot olen joutunut uimaan ja silti olen saanut kohdata Herran suuren armon ja silti olen saanut todistaa sitä hyvyyttä, jossa Herra on uudistanut mieleni ja sieluni, koko sydämeni. Usein uskoontullessamme emme edes ymmärrä, että se on vasta tien alku.

Tietenkin on tapauksia, joissa ihminen hylkää Herran tieten tahtoen, silloin se on paljon vakavampi juttu ja voi olla ettei sieltä enää paluuta ole.

Uskon Jumalan laupeuteen, hyvyyteen ja anteeksiantoon.
Tuohon tummennettuun lauseeseen vastaan amen!!!

VT:ssa on sellainen kohta missä lukee että Herra, meidän Jumalamme on anteeksiantamus ja armo. Nyt en muista missä kohdassa...


Luin äsken Raamattua ja huomasin miten Jumala pitää kahdella tiellä ontuvista huolen ja sitä että
Jumala on uskollinen eikä kiellä itsensä niille jotka ei usko Häneen siis Biblian mukaan. VT:n mukaan ne jotka ei usko, ovat jumalattomia eli ei ole terveessä uskossa ( ? ).

2Tim. 2:13 Jos olemme uskottomia, hän pysyy silti uskollisena, sillä itseään hän ei voi kieltää. RK
13 Ellemme usko, niin hän pysyy kuitenkin uskollisena, joka ei itsiänsä kieltää taida. Biblia

Neh. 9:33 Sinä olet vanhurskas kaikessa, mikä meitä on kohdannut. Sinä olet ollut uskollinen
teoissasi, mutta me olemme olleet jumalattomat. RK :shock: :roll:



Luuk. 19:10 Sillä Ihmisen Poika on tullut etsimään ja pelastamaan sitä, mikä on kadonnut."

Luuk. 15:4 "Jos jollakin teistä on sata lammasta ja hän kadottaa yhden niistä, eikö hän jätä niitä yhdeksääkymmentä yhdeksää erämaahan ja mene etsimään kadonnutta, kunnes hän sen löytää?
5 Ja löydettyään hän panee sen hartioillensa iloiten.
6 Ja kun hän tulee kotiin, kutsuu hän kokoon ystävänsä ja naapurinsa ja sanoo heille: 'Iloitkaa minun kanssani, sillä minä löysin lampaani, joka oli kadonnut.'
7 Minä sanon teille: samoin on ilo taivaassa suurempi yhdestä syntisestä, joka tekee parannuksen, kuin yhdeksästäkymmenestä yhdeksästä vanhurskaasta, jotka eivät parannusta tarvitse. :good2: :hurraa:



Hes. 34:16 (a) Kadonneet minä etsin, eksyneet minä tuon takaisin, loukkaantuneet minä sidon
ja heikkoja vahvistan, RK

Miika 4:6 Sinä päivänä, sanoo Herra, minä tahdon koota ontuvat ja tuoda yhteen hajalle ajetut ja ne, joille minä olin tuottanut onnettomuuden. RK

Sef. 3:19 Katso, siihen aikaan minä rankaisen kaikkia sinun nöyryyttäjiäsi. Minä pelastan ontuvat ja
kokoan karkotetut ja teen heistä ylistettyjä ja kiinnioitettuja jokaisessa maassa, jossa he elivät häpeän alaisina. RK

Jes. 26:6 Sitä tallaa jalka, kurjan jalat, vähäosaise askeleet.
7 Vanhurskaan polku on suora, sinä teet vanhurskaan tien tasaiseksi. RK :thumb:

Niin voin todistaa, että niin isot rapakot olen joutunut uimaan ja silti olen saanut kohdata Herran suuren armon ja silti olen saanut todistaa sitä hyvyyttä, jossa Herra on uudistanut mieleni ja sieluni, koko sydämeni. Usein uskoontullessamme emme edes ymmärrä, että se on vasta tien alku.


Tuo on lohdullista lukea ja minua liikutti Jumalan ihmeellinen armo joka oli sinun kohdallasi.

Eiköhän tällä kertaa ole asia ihan ok ja kiitos vastauksestasi, Lonelyrider! :)
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Vetäytyykö Jhwh pois jos uskova uskoo Sananvastaista?

ViestiKirjoittaja Sippis » 02. Maalis 2013 21:55

Vaisuliini, olit tehnyt erittäin hyvän kysymyksen "Vetäytyykö Jhwh pois jos uskova uskoo Sananvastaista?"
Olen itsekkin joskus paininut saman kysymyksen edessä.

Minun näkemykseni on, että jos uskova elää " tietämättään" sanan vastaisesti ja harhaopissa mutta, jos hänellä on kuitenkin vilpitön tahto uskossaan vaeltaa Jumalan tahdon mukaisesti niin Jumala varoittaa väärästä tiestä Henkensä kautta. Kun ymmärtää ja kokee Jumalan puhuvan ja varoittavan niin sen jälkeen tulee heti tehdä parannus ja sanoutua irti väärästä ja eksyttävästä opista. Jumala antaa anteeksi lapselleen, joka suostuu palaamaan Jeesuksen ristinsä juureen. Joten vastaan, että tässä tapauksessa Jumala ei vetäydy pois.

Mutta, jos uskova tahallaan ja tieten rypee vääryydessä ja syntielämässä, eikä hän suostu parannuksen tekoon Jumalan varottaessa ja ojentaessa häntä kaikella kärsivällisyydellään niin kyllä Jumala silloin jättää ihmisen oman onnensa ja itsekkyytensä nojaan. Ei Jumala ketään pakota uskomaan häneen. Tässä tapauksessa vastaan, että toden näköisesti
Jumala vetäytyy pois.

On kuitenkin väärin opettaa ettei Pyhänhengen omaava Jeesuksen opetuslapsi voisi eksyä. Ei Jeesus turhaan käskenyt omiansa valvoa joka hetki.
Jos tuudittaudumme uskomaan, ettei eksytykset koske meitä uskovia olemme siinä vaiheessa jo pahasti eksyneet.

Uskovan tulee elää tuntosarvet pystyssä ja koetella Sanan ja Hengen valossa kaikki mitä hän näkee, kuulee ja lukee. Kaikki mitkä eivät löydy raamatusta ovat turhaa tai harhaa.

Raamattu on kannesta kanteen yksi ja ainoa totuus. Kaikki ilmiöt ja opit jotka eivät ole sopusoinussa raamatun ilmoituksen kanssa ovat eksyttäviä harhaoppeja, vaikka olisi kuinka mainittu Jumala, Jeesus tai Pyhähenki.

Sen takia on ehdottoman tärkeää, että opettelee koettelemaan kaikki henget. Itse teen sen kysymällä hengeltä tunnustaako henki Jeesuksen Kristukseksi lihaan tulleeksi Jumalan Pojaksi. Jos Henki on Herrasta niin Hän kyllä vastaa olevansa. Meillä on lupa koetella kaikki henget ja koetteleminen on anettu jokaiselle Herran omalle apuvälineksi.

Henkien erottamisen armonlahja on sitten eriksein, jota kaikilla Herran omilla ei ole.

Huolestuttavaa, että tuota henkien koettelemista ei juurikaan opeteta nykyisin seurakunnissa, joka on uskovalle ehdottoman tärkeää. On paljon muutakin asioita joita jätetään opettamatta.
Kuten synnistä, parannuksen teosta ja Jumalan tahdon mukaisesti elämisestä ja että Hän on
myös kiivas ja peljättävä Jumala.
Jumalasta on tehty pehmo nallekarhu isä, joka jaksaa aina vaan rakastaa ja antaa anteeksi lastensa telmiessä kuin pelossa, nuhtelematta ja ojentamatta heitä.
Sippis
 

Re: Vetäytyykö Jhwh pois jos uskova uskoo Sananvastaista?

ViestiKirjoittaja Sippis » 03. Maalis 2013 00:17

Tämä raamatun luku nousi sydämelleni, jossa mainitaan henkien koettelemisesta.

1 Johannes 4  

1. Rakkaani, älkää jokaista henkeä uskoko, vaan koetelkaa henget, ovatko ne Jumalasta; sillä monta väärää profeettaa on lähtenyt maailmaan.
2. Tästä te tunnette Jumalan Hengen: jokainen henki, joka tunnustaa Jeesuksen Kristukseksi, lihaan tulleeksi, on Jumalasta;
3. ja yksikään henki, joka ei tunnusta Jeesusta, ei ole Jumalasta; se on antikristuksen henki, jonka olette kuulleet olevan tulossa, ja se on jo nyt maailmassa.
4. Lapsukaiset, te olette Jumalasta ja olette voittaneet heidät; sillä hän, joka teissä on, on suurempi kuin se, joka on maailmassa.
5. He ovat maailmasta; sentähden he puhuvat, niinkuin maailma puhuu, ja maailma kuulee heitä.
6. Me olemme Jumalasta. Joka tuntee Jumalan, se kuulee meitä; joka ei ole Jumalasta, se ei kuule meitä. Siitä me tunnemme totuuden hengen ja eksytyksen hengen.
7. Rakkaani, rakastakaamme toinen toistamme, sillä rakkaus on Jumalasta; ja jokainen, joka rakastaa, on Jumalasta syntynyt ja tuntee Jumalan.
8. Joka ei rakasta, se ei tunne Jumalaa, sillä Jumala on rakkaus.
9. Siinä ilmestyi meille Jumalan rakkaus, että Jumala lähetti ainokaisen Poikansa maailmaan, että me eläisimme hänen kauttansa.
10. Siinä on rakkaus - ei siinä, että me rakastimme Jumalaa, vaan siinä, että hän rakasti meitä ja lähetti Poikansa meidän syntiemme sovitukseksi.
11. Rakkaani, jos Jumala on näin meitä rakastanut, niin mekin olemme velvolliset rakastamaan toinen toistamme.
12. Jumalaa ei kukaan ole koskaan nähnyt. Jos me rakastamme toinen toistamme, niin Jumala pysyy meissä, ja hänen rakkautensa on tullut täydelliseksi meissä.
13. Siitä me tiedämme pysyvämme hänessä ja hänen pysyvän meissä, että hän on antanut meille Henkeänsä.
14. Ja me olemme nähneet ja todistamme, että Isä on lähettänyt Poikansa maailman Vapahtajaksi.
15. Joka tunnustaa, että Jeesus on Jumalan Poika, hänessä Jumala pysyy, ja hän Jumalassa.
16. Ja me olemme oppineet tuntemaan ja me uskomme sen rakkauden, mikä Jumalalla on meihin. Jumala on rakkaus, ja joka pysyy rakkaudessa, se pysyy Jumalassa, ja Jumala pysyy hänessä.
17. Näin on rakkaus tullut täydelliseksi meissä, että meillä olisi turva tuomiopäivänä; sillä sellainen kuin hän on, sellaisia mekin olemme tässä maailmassa.
18. Pelkoa ei rakkaudessa ole, vaan täydellinen rakkaus karkoittaa pelon, sillä pelossa on rangaistusta; ja joka pelkää, se ei ole päässyt täydelliseksi rakkaudessa.
19. Me rakastamme, sillä hän on ensin rakastanut meitä.
20. Jos joku sanoo: "Minä rakastan Jumalaa", mutta vihaa veljeänsä, niin hän on valhettelija. Sillä joka ei rakasta veljeänsä, jonka hän on nähnyt, se ei voi rakastaa Jumalaa, jota hän ei ole nähnyt.
21. Ja tämä käsky meillä on häneltä, että joka rakastaa Jumalaa, se rakastakoon myös veljeänsä.
Sippis
 

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 37 vierailijaa