Ennaltamääräämisoppi

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Ennaltamääräämisoppi

ViestiKirjoittaja tuomarisimson777 » 25. Helmi 2013 00:46

Täällä tiedetään millä jakeilla yleensä Raamatusta sitä puolustellaan. Muta jos ihmiset olisivat ennalta jo määrätty kadotukseen/taivaaseen.. ja kaikki teotkin on kirjoitettu "toiseen kirjaan" ennenkuin niitä me edes teimmekään.. Mitä meillä on enää sitten tekemistä? Eikkaritkin kyselevät näitä.. tulee myös monelle epäluuloja.."Jospa olenkin kadotukseen valittu"



Keskustelua aiheesta?
Ainakin melkein oikeita uskon-näkemyksiä jo vuodesta 2004=)=)
tuomarisimson777
 
Viestit: 543
Liittynyt: 01. Maalis 2011 17:44

Re: Ennaltamääräämisoppi

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 25. Helmi 2013 09:36

Niin... :think2: Jeesuksen ei olisi tarvinnut kuolla KAIKKIEN ihmisten puolesta jos KAIKKIEN ei olisi mahdollista ottaa pelastusta vastaan Hänen veressään.
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Ennaltamääräämisoppi

ViestiKirjoittaja Mr Kerimäki » 25. Helmi 2013 12:00

Näin ,,, On kyllä todettava ,että Raamatun käännöstyössä saattaa olla eriäväisyyksiä ja syy saattaa olla siinä ,että emme tunne kaikkia muinaisia asioita kulttuuria ,sanontoja ,joihin entisajan ihmiset tukeutuivat saattaakseen asian julki voimallisesti esim Jeesus ja aikalaiset käytti hyberbolan tyylistä asian `muistiin vahvistamista `,että se kyseinen asia jäisi mieleen .Eli sana sanotaan liioittelemalla niin rajusti voimallisesti ja yli lyöden ,että se herättää outoudellaan ja ns ylimenollaan kuulijan ..Sid Rothin tv7 It´s supernatural esim Bill Morford hieman selittää kyseistä asiaa ,,(niin ja tämä oli vain minun mielipide) ja tämä asia on vaikea kuten Raamatun lukeneet sen hyvin tietää ,mutta luulen ,että 99pros mennään just oikealla tavalla ja pientä erikois hieno säätöä tarvitaan vielä ,jotta nuo muutamat oudoilta jopa ristiriidoilta kuulostavat asiat saatetaan niiden oikeaan ymmärrykseen ja valoon .Itse en voi missään nimessä lähteä enkä pitää mielessä sellaista ajatusta ,että joku olisi jo VALMIIKSI TUHOON tuomittu,,,ei ei .Mutta tässä olis selvitys työn paikka ja uskon ,että tämä asia vielä tulee Päivän valoon kuten muutama muu asia .
Mr Kerimäki
 
Viestit: 1324
Liittynyt: 02. Joulu 2012 16:47

Re: Ennaltamääräämisoppi

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 25. Helmi 2013 14:22

Tämä on minulle kinkkinen aihe.. nimittäin jos käännän asian toisin päin... uskon, että Jumala on minut jo kohdussa valinnut... näin uskon. Jeesuskin muistaakseni sanoi, että Hän ilmoittaa itsensä niille, jotka on hänelle ennalta valittu--- tämä vapaasti ilmaistuna, mutta jossain kohtaa raamatusta löytyypi. Silti ihmisellä on valinnanmahdollisuus... nämä on niitä käsittämättömiä juttuja :D ehkä tämä aukenee joskus.
lonelyrider
 

Re: Ennaltamääräämisoppi

ViestiKirjoittaja pekka » 25. Helmi 2013 23:53

Ilm. 17:8

Peto, jonka sinä näit, on ollut, eikä sitä enää ole, mutta se on nouseva syvyydestä ja menevä kadotukseen; ja ne maan päällä asuvaiset, joiden nimet eivät ole kirjoitetut elämän kirjaan, hamasta maailman perustamisesta, ihmettelevät, kun he näkevät pedon, että se on ollut eikä sitä enää ole, mutta se on tuleva.

Ilm. 21:27

Eikä sinne ole pääsevä mitään epäpyhää eikä ketään kauhistusten tekijää eikä valhettelijaa, vaan ainoastaan ne, jotka ovat kirjoitetut Karitsan elämänkirjaan.


Eikö tuossa yllä lue, että "ovat kirjoitetut" eikä vaikkapa "tullaan kirjoittamaan".

Biblia: 27. Ja ei pidä häneen mitään saastuttavaa tuleman sisälle, taikka sitä, mikä kauhistuksen eli valheen saattaa; vaan ne, jotka Karitsan elämän kirjassa kirjoitetut ovat.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: Ennaltamääräämisoppi

ViestiKirjoittaja Janne » 26. Helmi 2013 00:55

]Ilm. 21:27

Eikä sinne ole pääsevä mitään epäpyhää eikä ketään kauhistusten tekijää eikä valhettelijaa, vaan ainoastaan ne, jotka ovat kirjoitetut Karitsan elämänkirjaan.


Eikö tuossa yllä lue, että "ovat kirjoitetut" eikä vaikkapa "tullaan kirjoittamaan".

Biblia: 27. Ja ei pidä häneen mitään saastuttavaa tuleman sisälle, taikka sitä, mikä kauhistuksen eli valheen saattaa; vaan ne, jotka Karitsan elämän kirjassa kirjoitetut ovat.Jes. 45:22
Kääntykää minun tyköni ja antakaa pelastaa itsenne, te maan ääret kaikki, sillä minä olen Jumala, eikä toista ole.


Kyllä siinä lukee että kirjoitettu, sillä tämän tapahtuman jälkeen mistä tämä raamatun kohta on, ei kirjaan enään tulla koskaan kenenkään nimeä kirjoittamaan, sillä kyseinen sananpaikka sisältyy sellaiseen ajankohtaan kun ylöstempaus on jo tapahtunut. Eli kukaan ei voi enään pelastua. Mutta tänä päivänä, joka kerta kun joku antaa elämänsä Jeesukselle , hänen nimensä kirjoitetaan elämän kirjaan.

Ja minusta raamattu selvästi ilmoittaa että kaikilla on mahdollisuus pelastua, se on eri asia haluaako kaikki ottaa pelastusta vastaan kun sitä tarjotaan.
Raamattu kuitenkin selvästi sanoo että jokainen joka tulee Herran luo pelastuu. Laitan tähän nyt muutamia raamatun paikkoja tämän väittämän tueksi.

Ps. 72:12
Sillä hän pelastaa köyhän, joka apua huutaa, kurjan ja sen, jolla ei auttajaa ole.

Mark. 16:16
Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.

Matteus 16
24 Silloin Jeesus sanoi opetuslapsillensa: "Jos joku tahtoo minun perässäni kulkea, hän kieltäköön itsensä ja ottakoon ristinsä ja seuratkoon minua.
25 Sillä joka tahtoo pelastaa elämänsä, hän kadottaa sen, mutta joka kadottaa elämänsä minun tähteni, hän löytää sen.

Matt. 11:28
Tulkaa minun tyköni, kaikki työtätekeväiset ja raskautetut, niin minä annan teille levon.

Luuk. 6:47
Jokainen, joka tulee minun tyköni ja kuulee minun sanani ja tekee niiden mukaan-minä osoitan teille, kenen kaltainen hän on

Room. 10:13
Sillä "jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu".

Ap. t. 2:21
Ja on tapahtuva, että jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu.'

Joh. 10:9
Minä olen ovi; jos joku minun kauttani menee sisälle, niin hän pelastuu, ja hän on käyvä sisälle ja käyvä ulos ja löytävä laitumen.

Joh. 6:35
Jeesus sanoi heille: "Minä olen elämän leipä; joka tulee minun tyköni, se ei koskaan isoa, ja joka uskoo minuun, se ei koskaan janoa.

Joh. 7:37
Mutta juhlan viimeisenä, suurena päivänä Jeesus seisoi ja huusi ja sanoi: "Jos joku janoaa, niin tulkoon minun tyköni ja juokoon.

Siunausta kaikille tasapuolisesti
Puhdistakaa sielunne totuuden kuuliaisuudessa vilpittömään veljenrakkauteen ja rakastakaa toisianne hartaasti puhtaasta sydämestä 1. Piet. 1:22
Janne
 
Viestit: 560
Liittynyt: 15. Joulu 2010 00:00

Re: Ennaltamääräämisoppi

ViestiKirjoittaja toni t » 26. Helmi 2013 00:59

2.Pie.3:9 Ei Herra viivytä lupauksensa täyttämistä, niinkuin muutamat pitävät sitä viivyttelemisenä, vaan hän on pitkämielinen teitä kohtaan, sillä hän ei tahdo, että kukaan hukkuu, vaan että kaikki tulevat parannukseen.

1.Tim.2:3 Sillä se on hyvää ja otollista Jumalalle, meidän vapahtajallemme,
2:4 joka tahtoo, että kaikki ihmiset pelastuisivat ja tulisivat tuntemaan totuuden.
2:5 Sillä yksi on Jumala, yksi myös välimies Jumalan ja ihmisten välillä, ihminen Kristus Jeesus,
2:6 joka antoi itsensä lunnaiksi kaikkien edestä, josta todistus oli annettava aikanansa.


Jumala tahtoo että kaikki ihmiset tulisivat parannukseen ja ottaisivat Herran Jeesuksen pelastuksen vastaan. Jeesus kuoli kaikkien ihmisten syntien edestä. Pelastus on siis tarjolla kaikille mutta kaikki eivät sitä halua ottaa totuudessa vastaan. Niiden nimet lukee Karitsan elämän kirjassa jotka ottavat Jumalan armon vastaan. Pelastus on uskosta Kristukseen kadotus on epäuskosta Kristukseen. Jumala tietää jo ennalta ketkä tulevat pelastumaan ja ketkä eivät tule ottamaan Hänen armoaan vastaan sillä Jumala tietää kaiken.

Meille ihmisille on tärkeää tietää vain se että Jeesus on kuollut kaikkien ihmisten syntien edestä valmistaen pelastuksen jokaiselle joka sen haluaa ottaa vastaan.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Re: Ennaltamääräämisoppi

ViestiKirjoittaja Mr Kerimäki » 26. Helmi 2013 01:05

Jannelle sanoisin .Juuri näin .Aamen.
Mr Kerimäki
 
Viestit: 1324
Liittynyt: 02. Joulu 2012 16:47

Re: Ennaltamääräämisoppi

ViestiKirjoittaja pekka » 26. Helmi 2013 01:45

Evankeliumi Matteuksen mukaan 22:

1. Ja Jeesus rupesi taas puhumaan heille vertauksilla ja sanoi:
2. "Taivasten valtakunta on verrattava kuninkaaseen, joka laittoi häät pojallensa.
3. Ja hän lähetti palvelijansa kutsumaan häihin kutsuvieraita, mutta nämä eivät tahtoneet tulla.
4. Vielä hän lähetti toisia palvelijoita lausuen: 'Sanokaa kutsutuille: Katso, minä olen valmistanut ateriani, minun härkäni ja syöttilääni ovat teurastetut, ja kaikki on valmiina; tulkaa häihin'.
5. Mutta he eivät siitä välittäneet, vaan menivät pois, mikä pellolleen, mikä kaupoilleen;
6. ja toiset ottivat kiinni hänen palvelijansa, pitelivät pahoin ja tappoivat.
7. Mutta kuningas vihastui ja lähetti sotajoukkonsa ja tuhosi nuo murhamiehet ja poltti heidän kaupunkinsa.
8. Sitten hän sanoi palvelijoillensa: 'Häät ovat valmistetut, mutta kutsutut eivät olleet arvollisia.
9. Menkää siis teiden risteyksiin ja kutsukaa häihin, keitä tapaatte.'
10. Ja palvelijat menivät ulos teille ja kokosivat kaikki, keitä vain tapasivat, sekä pahat että hyvät, ja häähuone tuli täyteen pöytävieraita.
11. Mutta kun kuningas meni katsomaan pöytävieraita, näki hän siellä miehen, joka ei ollut puettu häävaatteisiin.
12. Ja hän sanoi hänelle: 'Ystävä, kuinka sinä olet tullut tänne sisälle, vaikka sinulla ei ole häävaatteita?' Mutta hän jäi sanattomaksi.
13. Silloin kuningas sanoi palvelijoille: 'Sitokaa hänen jalkansa ja kätensä ja heittäkää hänet ulos pimeyteen'. Siellä on oleva itku ja hammasten kiristys.
14. Sillä monet ovat kutsutut, mutta harvat valitut."

Biblia:

P. Matteuksen Evankeliumi 22
1. Ja Jesus vastaten puhui taas heille vertauksilla, sanoen:
2. Taivaan valtakunta on kuninkaan vertainen, joka teki häitä pojallensa,
3. Ja lähetti palveliansa kutsumaan kutsutuita häihin, ja ei he tahtoneet tulla.
4. Taas hän lähetti toiset palveliat, sanoen: sanokaat kutsutuille: katso, minä valmistin atriani, härkäni ja syöttilääni ovat tapetut, ja kaikki ovat valmistetut: tulkaat häihin!
5. Mutta he katsoivat ylön, ja menivät pois, yksi pellollensa, toinen kaupallensa.
6. Mutta muut ottivat kiinni hänen palveliansa, ja pilkkasivat heitä, ja tappoivat.
7. Mutta kuin kuningas sen kuuli, vihastui hän, ja lähetti sotaväkensä, ja hukutti ne murhamiehet, ja heidän kaupunkinsa poltti.
8. Silloin hän sanoi palvelioillensa: häät tosin ovat valmistetut, mutta kutsutut ei olleet mahdolliset.
9. Menkäät siis teiden haaroihin, ja kaikki, jotka te löydätte, kutsukaat häihin.
10. Ja palveliat menivät ulos teille, ja kokosivat kaikki, jotka he löysivät, pahat ja hyvät; ja häähuone täytettiin vieraista.
11. Niin kuningas meni katsomaan vieraita, ja näki siellä yhden ihmisen, joka ei ollut vaatetettu häävaatteilla.
12. Niin hän sanoi hänelle: ystäväni, kuinkas tänne tulit, ja ei sinulla ole häävaatteita? Mutta hän vaikeni.
13. Silloin sanoi kuningas palvelioille: sitokaat hänen kätensä ja jalkansa, ottakaat ja heittäkäät häntä ulkoiseen pimeyteen; siellä pitää oleman itku ja hammasten kiristys.
14. Sillä monta on kutsuttu, mutta harvat ovat valitut.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: Ennaltamääräämisoppi

ViestiKirjoittaja tuomarisimson777 » 26. Helmi 2013 18:29

Hae Raamatusta

Haku rajataan seuraaviin kirjoihin:


Psalmit:
69:29 Pyyhittäköön heidät pois elämän kirjasta, älköönkä heitä kirjoitettako vanhurskasten lukuun.

Filippiläiskirje:
4:3 Myös sinua, sinä minun oikea Synsygukseni, minä pyydän: ole näille vaimoille avullinen, sillä he ovat taistelleet minun kanssani evankeliumin hyväksi, yhdessä sekä Klemensin että muiden työtoverieni kanssa, joiden nimet ovat elämän kirjassa.

Ilmestyskirja:
3:5 Joka voittaa, se näin puetaan valkeihin vaatteisiin, enkä minä pyyhi pois hänen nimeänsä elämän kirjasta, ja minä olen tunnustava hänen nimensä Isäni edessä ja hänen enkeliensä edessä.
17:8 Peto, jonka sinä näit, on ollut, eikä sitä enää ole, mutta se on nouseva syvyydestä ja menevä kadotukseen; ja ne maan päällä asuvaiset, joiden nimet eivät ole kirjoitetut elämän kirjaan, hamasta maailman perustamisesta, ihmettelevät, kun he näkevät pedon, että se on ollut eikä sitä enää ole, mutta se on tuleva.
20:12 Ja minä näin kuolleet, suuret ja pienet, seisomassa valtaistuimen edessä, ja kirjat avattiin; ja avattiin toinen kirja, joka on elämän kirja; ja kuolleet tuomittiin sen perusteella, mitä kirjoihin oli kirjoitettu, tekojensa mukaan. >> Jakeen lisätiedot
20:15 Ja joka ei ollut elämän kirjaan kirjoitettu, se heitettiin tuliseen järveen.






Elämän Kirjaa käsitelevät kohdat
Ainakin melkein oikeita uskon-näkemyksiä jo vuodesta 2004=)=)
tuomarisimson777
 
Viestit: 543
Liittynyt: 01. Maalis 2011 17:44

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 66 vierailijaa